فعال سیاسی اصولگرا : محسن رضایی و مخبر نتوانستند تیم اقتصادی دولت را منسجم کنند / وضعیت بد معیشتی منجر به بحران اجتماعی خواهد شد

قرن نو نوشت: نقوی نماینده سابق مجلس می‌گوید: اگر دولت سید ابراهیم رئیسی نتواند با انجام اقدامات فوری و امیدبخش سبد معیشتی مردم را تقویت کند ممکن است حوادثی همچون آبان ۹۸ در کشور رخ دهد.

زمانی که سید ابراهیم رئیسی در خرداد سال ۱۴۰۰ در مقام کاندیدای از پیش برنده انتخابات ریاست‌جمهوری از آغاز یک فصل جدید در اقتصاد ایران و پایان بخشیدن به زندگی سخت مردم سخن می‌گفت، هیچکدام از هواداران او تصور نمی‌کردند که قیمت برخی اقلام خوراکی پس از استقرار دولت سیزدهم تا دو برابر افزایش پیدا کند.

بی برنامگی محض تیم اقتصادی رئیسی و همچنین عزم جدی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد موجب شده علاوه بر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، بخش قابل توجهی از جامعه‌شناسان سیاسی این هشدار را مطرح کنند که شاید صبر مردم بسیار زودتر از آنچه رئیسی تصور می‌کند لبریز شود و حوداث بسیار ناگواری همچون آبان ۹۸ برای کشور رخ دهد.

در همین رابطه یک فعال سیاسی اصولگر می‌گوید؛ دولت و مجلس باید به صورت فوری برخی اقدامات ضروری در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم و شرایط اقتصادی موجود را انجام دهند.

او تأکید می‌کند؛ اگر تیم اقتصادی سید ابراهیم رئیسی نتواند با انسجام بیشتری عمل کند، شاید اژدهای تورم از خواب بیدار شده و وضعیت اضطراری کشور در حوزه اقتصاد پیچیده‌تر شود.

مشکلات اقتصادی با دستور حل نمی‌شود

سیدحسین نقوی حسینی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص علل افزایش مشکلات اقتصادی پس از آغاز دولت سیزدهم، اظهار کرد: حوزه اقتصاد گسترده و در عین حال دارای پییچیدگی‌های خاص خود است و همواره تحت تأثیر مسائل داخلی، روابط بین الملل و رخدادهای مختلف قرار می‌گیرد.

او افزود: مشکلات اقتصادی را نمی‌توان به صورت دستوری و در عین حال کوتاه مدت حل و فصل کرد.

این نماینده ادوار پارلمان با ارائه یک تحلیل، ابراز داشت: یکی از اصلی‌ترین راه‌های بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصاد، حرکت در مسیر رشد اقتصادی است و با وضعیت فعلی در کشور، باید یک رشد ۵ درصدی در اقتصاد را تجربه کنیم تا اولین اثرات بهبود وضعیت را شاهد باشیم.

اقتصاد ایران در وضعیت اضطرار قرار گرفته است

نقوی حسینی تأکید کرد: اقتصاد کشور در یک وضعیت اضطراری قرار گرفته و به تبع آن معیشت مردم نیز با چالش مواجه شده است. به همین دلیل ضمن مهم بودن حرکت به سمت یک رشد اقتصادی بلندمدت، باید یکسری راهکار فوری برای وضعیت اضطراری فعلی نیز ارائه شود.

گلایه از ضعف محسن رضایی و مخبر در ایجاد انسجام در تیم اقتصادی دولت رئیسی

بیشتر بخوانید:

او گفت: کنترل تورم، ثبات در بازار، ایجاد یک فضای روانی مناسب برای کسب و کار، ایجاد یک افق روشن برای اقتصاد، کنترل و ثبات قیمت ارز، فعال‌سازی نهادهای مالی همانند بورس و حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا در حوزه‌های مختلف می‌تواند به عنوان یک سلسله راه‌حل برای عبور از وضعیت اضطرار در اقتصاد به کار گرفته شود.

نقدهای جدی به تیم اقتصادی رئیسی وارد است

این پارلمان نشین سابق در پاسخ به این پرسش که تیم اقتصادی دولت سیزدهم تا چه میزان در مسیر بهبود وضعیت اضطرار گام برداشته، بیان داشت: هنوز حرکتی از سوی تیم اقتصادی دولت سیزدهم در مقولات ذکر شده شکل نگرفته و اگر اقدامی نیز صورت گرفته؛ آن اقدام بسیار ضعیف بوده است.

دولت بگوید تا کنون چند مسکن برای نهضت ملی ساخته است؟

نقوی حسینی با اشاره به طرح تأمین یک میلیون مسکن در هرسال که از سوی دولت اعلام شد، ابراز داشت: رئیس‌جمهور در دوران انتخابات وعده داد که هرساله یک میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم ساخته شود. سوال اینجاست که آیا تا به امروز در این زمینه اقدامی انجام شده و یا همچنان بخش‌های مربوطه در حال بررسی زمینه‌های ساخت مسکن و ثبت‌نام از متقاضیان هستند.

اقدام ملموسی در زمینه بهبود بازار سرمایه دیده نمی‌شود

او ادامه داد: در بحث بورس نیز هنوز مشخص نیست دولت چه اقداماتی را برای بازار سرمایه و اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران انجام داده، همین وضعیت نیز در خصوص طرح‌های اشتغال‌زا، حوزه‌های عمرانی و بازار ارز وجود دارد.

شاید اژدهای تورم از خواب بیدار شود

این نماینده سابق پارلمان تصریح کرد: بنده منکر اقدامات مثبت دولت در برخی بخش‌ها نیستم، اما باید بپذیریم در حوزه اقتصاد دولت هنوز اقدامات امیدبخشی صورت نداده و ممکن است با ادامه وضعیت موجود حتی اژدهای تورم دوباره از خواب بیدار شود.

نقوی حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات اقتصادی دولت به دلیل ناهماهنگی در وزرای اقتصادی است، گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم در مواجهه با یک میراث فسادزا و در عین حال آشفته از سوی دولت قبل است.

روحانی تمام شئونات زندگی مردم را به برجام گره زد

او یادآور شد: دولت روحانی نه تنها اقتصاد، بلکه همه شئونات زندگی را به «برجام» گره زده بود. همین تفکر نیز عاملی شد تا پس از فرو ریختن بیان برجام، شرایط بسیار آشفته‌ای بر کشور تحمیل شود که آثار آن همچنان باقی است.

این فعال سیاسی اصولگرا به تیم اقتصادی دولت پیشنهاد کرد: تدوین یک برنامه کارشناسی، انسجام تیمی، هدفمند بودن تیم اقتصادی، حرکت جمعی و مهمتر از همه؛ اقدامات قاطع نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط فعلی اقتصاد دارد.

این عضو سابق خانه ملت تصریح کرد: بنده به عنوان یکی از حامیان رئیس دولت سیزدهم، معتقد هستم که باید به تیم اقتصادی فعلی نقد دلسوزانه کرد. متاسفانه هنوز انسجام و برنامه هدفهمندی از سوی این تیم اقتصادی دیده نشده است.

او اظهار داشت: بنده تمایلی ندارم از فرد خاصی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم نام ببرم، اما آنچه مشهود است؛ تیم اقتصادی دولت انسجام لازم را برای بهبود شرایط کنونی را ندارد.

چرایی عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم

نقوی حسینی یادآور شد: آقای محسن رضایی پیش از انتخابات به تنهایی یک برنامه جامع اقتصادی برای کشور داشت، در کنار ایشان نیز آقای مخبر پیش از ورود به دولت عهده‌دار یکی از بنگاه‌های اقتصادی کشور، اما شاهد هستیم چنین افرادی نیز هنوز نتوانسته‌اند یک انسجام تیمی در بخش اقتصادی کابینه ایجاد کنند.

این نماینده سابق پارلمان تأکید کرد: با تمامی تفاسیر نمی‌توان منکر تلاش کابینه و از همه مهمتر شخص آقای رئیسی برای بهبود وضعیت فعلی و البته؛ مسائل ضروری کشور شد.

مجلسی‌ها یاری‌گر دولت در بحران اقتصادی فعلی باشند

او با نقد عملکرد مجلس یازدهم، اظهار کرد: نباید توقع داشته باشیم که تمامی مشکلات اقتصادی کشور را دولت حل و فصل کند. امروز شاهد هستیم که یک پارلمان همسو با تفکر دولت مستقر تشکیل شده و انتظار می‌رود نمایندگان با ریل‎گذاری مناسب و تصویب قوانین، به دولت یاری برساند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: مجلس علاوه بر تصویب قوانین مناسب، وظیفه دارد در امر نظارت نیز به دولت کمک کند.

وضعیت بد معیشتی منجر به بحران اجتماعی خواهد شد

نقوی حسینی در بخش دیگری از گفت‌وگو با قرن نو در پاسخ به این سوال که تا چه میزان احتمال دارد گرانی‌های فعلی و وضعیت بد معیشتی منجر به حوادث ناگواری همچون آبان ۹۸ شود، ابراز داشت: اگر اقدامات آرامش‌بخش در حوزه اقتصاد صورت نگیرد، قطعا زمینه بروز برخی حوادث شکل می‌گیرد و این موضوع نگران کننده است.

این نماینده سابق مجلس با تأکید بر لزوم امیدبخشی به مردم از سوی دولت‌ها، خاطرنشان کرد: آقایان احمدی‌نژاد و روحانی در دوره نخست ریاست‌جمهوری خود تلاش می‌کردند تا یک فضای امیدبخش برای مردم و اقتصاد ایجاد کنند. امروز نیز لازم است دولت آقای رئیسی در این مسیر گام بردارد.

سال سختی را با تورم ۵۰ درصدی خواهیم داشت

او گفت: سال ۱۴۰۱ به دلیل مواجهه کشور با حذف ارز ترجیحی سال سختی است و حتی تورم ۵۰ درصدی در تعاملات اقتصادی دولت در بودجه پذیرفته شده است. در چنین فضایی که جامعه درگیر مسائل اقتصادی خواهد شد، دولت باید اقدامات انقلابی، کوتاه مدت و اثرگذار در زمینه امیدبخشی به مردم صورت دهد.

نقوی حسینی در پایان و در مواجهه با این سوال که آیا سید ابراهیم رئیسی نیز نیم نگاهی به نتایج و منافع اقتصادی برجام دارد، بیان داشت: به نظر می‌رسد دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های قبل اقتصاد کشور را به برجام گره نزده باشد زیرا اقتصاد ایران یکبار از این استراتژی ضربه خورده است.

باید چرخ زندگی مردم به راحتی بچرخد

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: گره نزدن اقتصاد به برجام به تنهایی کافی نیست و باید اقداماتی صورت بگیرد تا سبد معیشتی مردم از طریق آن تقویت شود. باید دولت به گونه‌ای عمل کند تا ضمن گردش سرمایه در کشور، چرخ زندگی مردم نیز بچرخد.

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ظفرمهربانی گچساران دیل IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 3
    شما که فقط نق میزنید تورم را بردی50درصد در مجلس های قبلی چه کار مثبتی انجام دادید
  • بنده خدا IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 0
    واقعاً انتظار دارید محسن رضایی راه حل اقتصادی ارایه بده؟
  • amir IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    8 1
    به نظر من تفکر اقای روحانی درست بود اگر با کشورهای دیگر رابطه نداشته باشی خود جای بسیاری از مشکلات است خاصه انکه تحریمهای حداکثری هم بر روی کولش سنگینی کند اقایانی که در راس کارند اگر فکر میکنند میتوانند سیر تا پیاز مسائل کشور را به تنهایی ودر داخل حل کنند کاملا در اشتباهند. نه تنها این اقایان بلکه نه هیچ کشور وهیچ مملکت داری نمیتواند ادعای چنین چیزی را بکند کشورداری ومملکت داری فقط در تعامل با دیگران انجام پذیر است
  • علی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    6 0
    اقای دولت اقای مچلس معیشت مردم رو نگذارید صادر شود خودش ارزان میشود معیشت مردم رو افغانستان عراق صادر میکنید اونها هن به سفارتخانه های نا حمله میکنند
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    2 7
    بعضی از افراد فقط سخن ور خوبی هستند ودر عمل صفر هستند بیرون گود خیلی حرف می زند ولی داخل گود بازنده ای بیش نیستند واینها باید سریعا عوض شوند آنقدر که بنده خدا آقای ریسی وقت می گذارد بقیه در استراحت مطلق بسر می برند و ازپشت میزشان قادر به بیرون آمدن نیستند و اینها سرعت عمل آقای ریسی را هم کند می کنند !
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 0
    افراد تعید شده ریاست جمهور اگرهمه در رئس کار نبودن درد ما مردم کمتر بود خطاب به سردار رضای غول دادید اگر در هرکاری توان نداشتی استیفا می دهید حال که توان حل اقتصاد راندارید
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 0
    وقتی آشپز دوتا شود آش شور یا بی نمک میشه
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    9 0
    وضعیت اقتصادی مردم به جای اینکه بهتر شود، روز به روز بدتر می شود!!!
  • رحمانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    10 0
    این آقایان که در انتخابات رجز میخواندند و می گفتند تحریم اثرش کمه علت وضعیت بد اقتصادی رو مدیریت و دولت معرفی می کردند حالا دولت و مجلس و ... همه خودی اند پس چی شد ؟؟؟؟؟؟؟چرا بازم گرانی و تورم پدر مردم را در میاره؟ جناب قالیباف مدیررییتت کو؟
  • مصطفی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    10 0
    هنگام‌ مناظره تلویزیونی .مگر آقای رضایی از مشکلات و بی برنامه گی روحانی خبر نداشت و خودش را یک کارشناس ارشد و مطرح نمی دونست . مگر آقای رئیسی نمی‌گفت صفی از بزرگترین اقتصاد دانها را بخط میکنم . پس چی شد ؟ قرار بود رئیسی یک انقلاب بزرگ اقتصادی بکنه . همش حرف بود ؟ که پرزیدنت بشه ؟ بلاخره با این اوضاع که پیش آمده چاره ای لازمه .که رئیسی و کابینه اش نمیتونن کاری کنن .یک میلون مسکن سال اول چی شد ؟
  • جوان ایرانی US ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    8 0
    خدا پدر و مادر روحانی رو بیامرزه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    10 0
    اگر چهارتا ادم باسواد در راس کار بودن میشد امیدی داشت ولی خوشبختانه تا دیده میشه دیگرانی هستند که کاربلد نیستند
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    9 2
    خوبه روحانی هست، همه بی کفایتی ها و سو مدیریتها و دزدی ها و ... را با او توجیه کنیم! بهترین و کاراترین دولت از زمانی که یادم میاد تا کنون همان تیم روحانی بود. بهتره از خدا بترسیم.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    2 0
    مبارکا باشه
  • ناشناس IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    2 0
    خدایا خودت رحم کن
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    6 0
    یک عده انچنان خودشان را به خواب زده اند که هیچ گونه نمی توان بیدارشان کرد..دولت سیاستش در بودجه ۱۴۰۱ گرانی وافزایش قیمت هاست تا کسری بودجه را از جیب ملت بنده خدا فراهم کند فرمان افزایش قیمت از طرفدولت کاملا مشخص و روشن است مگر کسی شک دارد؟؟؟دور زدن تحریم به چه قیمت؟؟؟؟؟
  • مقداد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    8 0
    دست خالی رئیسی کاملا مشخصه یکی فرمان خروج رضایی و مخبر را از دولت بدهد ..تا قبل از اینکه دیر شود
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 0
    صد رحمت به روحانی وتیمش.تیم آقای رئیسی ..............
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 2
    این همونی نیست که عاشق لاریجانی بود و خیلیم با روحانی رفیق بود؟! اگه این فعال اصولگرا محسوب میشه پس خود خاتمی هم اصولگراست!!!
  • ماهان IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 0
    من به عنوان یک کارآفرین و ازجمله کسانی که حادثه 9دی رو رقم زدیم ونگذاشتیم فتنه سبز موفق شود میگویم ورشکستگی من وامثال من بسیار نزدیک است و ما همه خسته ایم تا دیر نشده کاری کنید زحمت هزاران نفر و خون هزاران شهید از بین نرود مردم خسته شده‌اند و در تنگنای اقتصادی قرار دارند
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 0
    پراید 200 میلیونی و افزایش حقوق 10 درصدی بازنشستگان کشوری و لشگری در بهاریه ی سال 1401 و رایانه 45500 تومانی یک دهه قبل آیا موفقیت این تیم اقتصادی نیست؟؟؟
  • احمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    6 0
    اینها نمیتونن دخل و خرج زندگی خودشان را مدیریت کنن چون دهها ساله خریدی برای خودشان انجام ندادن و هرچی خواستن از صدقه سری پست های که داشتن برایشان مهیا شده و مردم هم به اونها هیچ ربطی ندارد
  • محمدی گلرویه IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 0
    شرایط زندگی برای ما بدبختها خیلی سخت شده،تمام دندانهایم پوسیده قدرت درست کردن ندارم،وام پدر مردم را درآورده است.
  • ناشنای IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 0
    یکی از مشکلات ما ورود بی حد و حساب مهاجران افغان که مشکل مسکن و معیشت و بیکاری را فراهم کرده‌اند مسئولین جوانان ما بیکارند فقر اقتصادی و مشکل کم آبی و بیکاری چرا پز بدهیم که همه چیز خوبه و مرزها را به روی مهاجران باز کرده ایم حدی داره با زاد و ولد این مهاجرین کم کم وضعمان بدتر از این هم میشه کمی تامل!!!!!
  • محسن US ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 0
    فقط شعار :مدام میگن ما اقتصاد و معیشت مردم را به برجام گره نزدیم.بعد بایدن یا یکی از کارکنان کاخ سفید عطسه می کنند دلار و طلا و بورس و خودرو و مسکن ؛ خلاصه کل اقتصاد کشور زیر و رو میشه بابا عوامفریبی و شعار کافی است یه خورده کار کنید البته اگه هم بخواهید کار بلد نیستید!!!و تخصصی ندارید
  • حمید IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 0
    جالبه اکثر کسایی که سودای رییس جمهوری داشتن با هم یکجا جمع شدن وکاری نمیکنن
  • سعید IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    6 0
    یکی بیاد بگه تو اینهمه کدوم وزیر رئیسی کار درست کرده فقط یکی و بگه مردم دیگه حرفی نمیزنن
  • ناشناس IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 0
    آقای محسن رضائی در تمام ادواری که برای ریاست جمهوری کاندید شدند فقط از رفع مشکلات اقتصادی دم می زدند حال که معاونت اقتصادی را عهده دار شدن هیچ خبری ازشون نیست چی شد اون همه شعار
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    محسن رضایی تو کاندیتاوریش خیلی قشنگ صحبت کرد من به اون رای دادم وعده ی دو ساله داد
  • حافظ صاکی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 0
    کارهرکس نیست خرمن کوفتن گاونرمی خواهد ومردکهن،،،،،، این دو خودمشکل اقتصادهستند. می خواهندگره اقتصادرابازکنند خنده داراست.
  • ح IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 1
    شما نمیتوانید اداره کنید فقط گردن کس دیگر میاندازید
  • شهیاد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 0
    دولت اصلا به معیشت مردم توجه نمیکنه و مردم رابامشکل بزرگی مواجه کرده درکل قیمت مسکن واجاره ها سرسام آور وغیرقابل قبول میباشد دربخش کنترل تورم وگرونی نمره صفر به مدیریت وکارشناسی و نظارتشون میدهم
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 0
    رضایی سالها در لباس نظامی خدمت کرده چطور دکترای اقتصاد گرفته خدا می کند لان تئورسین شده. با یکدست نمی توان دوهنداونه را برداشت. ایشان یا نظامی باید باشد ودر این زمینه نظر بدهد در اقتصاد تجربه علمی و اجرایی نداشته
  • علی اکبر زارع IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 1
    دولتی که به آن دل بسته بودیم مارا ناامید کرد با تورم ۵۸درصدی کالا سبد غدا چگونه میتوان زنده بود چه رسد امید به آینده
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 1
    هر دوی اینها اقتصادی نیستند وچیزی از اقتصاد امروز جهان نمی دانند و کشور دچار خواهند کرد .
  • ناشناس IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 5
    باسلام اگه شماها مردم روتحریک نکنین مردم بنانیست اعتراض کنن
  • خسرو ایرانی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    6 1
    خدا ب داد مردم برسه اگر در دولت رییسی وضع درست نشه دیگر الله و اعلم ترس و استرس در بین مردم به اوج خود رسیده
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 2
    همه دردها و سختی زندگی ماها دست این دلالان بی مروت هست که نون حرام شکمشون رو پر کرده خدا و پیامبر لعنتشون کنه
  • جمالی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 1
    تا زمانیکه تفکرات آقای محسن رضایی حکم فرما باشد گشایش اقتصادی نخواهیم داشت.