مروری بر حوادث صبح ایران در شنبه 11 تیر 1390

کلکسیونی از جرایم در پرونده کلاهبردار حرفه‌ای
روزنامه جام‌جم نوشت: زندانی سابقه‌دار که با معرفی خود به عنوان مهندس و برج‌ساز علاوه بر فریب دختران جوان و کلاهبرداری از آنها، املاک مردم را با مدارک جعلی می‌فروخت، در مشهد دستگیر شد.
 نخستین کلاهبرداری مرد شیاد اسفند سال گذشته با ارائه شکایت فرد نیکوکاری که در زمینه ساخت مدارس فعالیت می‌کرد به پلیس آگاهی خراسان رضوی فاش شد.شاکی به پلیس گفت: برای ساخت یک مدرسه و اهدای آن به کودکان بی‌بضاعت قصد خرید یک قطعه زمین را داشتم. پس از آشنایی با یک مرد غریبه او زمینی به مساحت 535 متر را به من فروخت. در حال احداث بنای مدرسه بودم که 4 مرد با مراجعه به من و ارائه سند و مدارکی بیان داشتند، زمین متعلق به آنهاست. در بررسی مدارک آنها متوجه شدم، آنها نیز مانند من قطعه زمین را از همان مرد غریبه خریداری کرده‌اند. با پی بردن به کلاهبرداری‌های مرد شیاد با تلفن همراه او تماس گرفتم ولی خاموش بود.
با تشکیل پرونده قضایی و آغاز تحقیقات از مرد نیکوکار، چهار شاکی دیگر نیز به پلیس آگاهی احضار شدند. به این ترتیب با اطلاعات به دست آمده از شاکیان چهره‌نگاری رایانه‌ای از متهم فراری صورت گرفت.
زن جوان در دام مرد کلاهبردار
در حالی که تحقیقات برای دستگیری کلاهبردار فراری ادامه داشت، زن جوانی با حضور در پلیس آگاهی از شوهر کلاهبردارش شکایت کرد.
زن جوان به پلیس گفت: در پی آشنایی با مردی که خود را مهندس معرفی می‌کرد، او به خواستگاری‌ام آمد و پس از جلب رضایت خانواده‌ام با هم عقد کردیم. پس از مدتی شوهرم 11 میلیون تومان از پدرم پول قرض گرفت و ناپدید شد. جستجوهایمان نیز برای یافتن او بی‌نتیجه ماند تا عاقبت از طریق یکی از دوستان خانوادگی‌‌مان متوجه شدیم، شوهرم کلاهبردار بوده و چندی پیش از زندان آزاد شده است. ماموران با اطلاعات به دست آمده از زن جوان متوجه شدند مشخصات شوهر متواری وی با همان کلاهبردار تحت تعقیب پلیس مطابقت دارد. بنابر این روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد.
در مرحله دیگری از تحقیقات معلوم شد، 2 زن جوان دیگر نیز با حضور در مرکز پلیس شکایت‌های مشابهی را در ارتباط با اغفال از سوی متهم ارائه کرده‌اند.
دستگیری و اعتراف متهم
با جمع‌بندی این اطلاعات مشخصات متهم فراری در اختیار گشت‌های انتظامی قرار گرفت و پاتوق‌های احتمالی مرد شیاد تحت نظر گرفته شد تا این‌که روز پنجشنبه گذشته مردی با مرکز پلیس تماس گرفت و خبر داد، مرد کلاهبرداری که یکی از اقوامش را فریب داده بود، به خانه‌ای در مرکز شهر در رفت و آمد است. بنابر این، ماموران با هماهنگی قضایی به خانه متهم اعزام شدند و او را پیش از خروج در محله خین عرب دستگیر کردند.
مرد کلاهبردار به پلیس گفت: چندی پیش با آزادی از زندان دوباره کلاهبرداری‌هایم را شروع و ابتدا با مراجعه به مشاوران املاک نقاط مختلف شهر و شناسایی افرادی که قصد فروش املاکشان را داشتند، آنها را فریب داده و با امانت گرفتن اسناد ملکی آنها نمونه جعلی تهیه کرده و با ادعای انصراف از خرید ملک، املاک را با مدارک جعلی به نام خود ثبت کرده و به افراد مختلف فروختم. با خودروهای مدل بالای کرایه‌ای نیز به مراکز خرید و بوستان‌ها رفته و با شناسایی دختران، خود را به عنوان مهندس و برج‌ساز معرفی و با جلب اعتمادشان دختران را با مدارک جعلی عقد کرده و مبالغی پول از آنها قرض گرفته و متواری می‌شدم.
در پی این اعترافات، متهم با قرار قانونی روانه زندان شد. تحقیقات تکمیلی از او ادامه دارد.

 

سرقت از خانه نامادری به قصد انتقام
روزنامه جام‌جم نوشت: مرد جوانی که به قصد انتقام از نامادری‌اش، امول خانه او را سرقت کرده بود در شهریار دستگیر شد. 
هفته گذشته زنی با حضور در شعبه هفتم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهریار از سرقت اموال خانه‌اش خبر داد. شاکی به بازپرس اصغری زاویه گفت: در بازگشت از سفر متوجه به هم ریختگی اثاثیه خانه‌مان و سرقت پول، طلا، برخی از لوازم منزل و کارت اعتباری‌ام شدم.
در پی این شکایت و آغاز تحقیقات مشخص شد، شوهر شاکی به اتهام خرید و فروش موادمخدر به زندان رفته و پسر مرد زندانی نیز چند روز پیش از سفر زن شاکی با وی مشاجره کرده و اکنون به طرز مرموزی ناپدید شده است.
به این ترتیب، مرد جوان به عنوان تنها مظنون پرونده تحت تعقیب قرار گرفت تا این که چند روز پیش شاکی با پلیس تماس گرفت و خبر داد، پسر خوانده‌ام به زور وارد خانه شده و در حال جمع‌آوری اموالم است. ماموران بلافاصله عازم خانه شاکی شدند و متهم را دستگیر کردند.
متهم در بازجویی به پلیس گفت: از چند سال پیش که پدرم با زن شاکی ازدواج کرد، او علاقه‌ای به من نداشت و همیشه از من نزد پدرم بدگویی می‌کرد. هر روز اختلاف و درگیری‌مان بیشتر می‌شد تا این که پدرم به اتهام قاچاق موادمخدر دستگیر شد. پس از انتقال پدرم به زندان، نامادری‌ام خانه را به مکان دیگری انتقال داد و دیگر حاضر نبود مرا به خانه‌اش راه دهد. بنابراین درصدد انتقام‌ از او بودم. 
با شناسایی خانه جدید نامادری، آنجا را تحت نظر گرفتم تا این که یک روز در غیاب او با ورود به منزلش، پول، طلا، برخی لوازم خانه و کارت اعتباری‌اش را سرقت کردم. طلاها را فروختم و به کمک یکی از دوستانم پول‌های موجود در کارت‌ اعتباری مسروقه را به حساب‌های دیگر منتقل و آنها را برداشت کردم. لوازم مسروقه را هم در کارگاهی که کار می‌کنم، پنهان کردم.
در پی اعتراف متهم، ماموران با حضور در محل کار وی، اموال مسروقه را کشف و ضبط کردند. در مرحله بعدی همدست فراری متهم نیز دستگیر شد و به همدستی با وی اعتراف کرد. بنا بر این گزارش، برای متهمان قرار قانونی صادر شد. تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه دارد.

 

نابودی 15 تن موادمخدر روانگردان در 2 استان کشور
روزنامه جام‌جم نوشت: 15 تن انواع موادمخدر روانگردان، صبح دیروز (جمعه)‌ با حضور مسوولان در استان تهران و زاهدان منهدم شد. این میزان موادمخدر روانگردان در چند ماه گذشته از سوی ماموران انتظامی استان تهران و البرز و سیستان و بلوچستان از سوداگران مرگ کشف شده بود.
در مراسمی که دیروز در استان البرز برگزار شد، عیسی فرهادی، استاندار استان البرز با اشاره به تلاش ماموران انتظامی گفت: استکبار جهانی با جنگ تحمیلی، ترور شخصیت‌های دولتی، تحریم اقتصادی و ترانزیت موادمخدر سعی در ضربه زدن به آرمان‌‌های نظام اسلامی را دارد که با تدبیر مسوولان نقشه‌های آنها نقش بر آب شده و تهدیدها تبدیل به فرصت شده است.
شیوع و گسترش استفاده از موادمخدر در میان جوانان و نشانه رفتن قلب خانواده‌ها از سوی دشمنان داخلی و خارجی، در جهت ضربه زدن به نظام و فروپاشی شیرازه جامعه است. 
مقابله با معضل موادمخدر تنها از عهده یک ارگان و سازمان برنمی‌آید و اگر می‌خواهیم در مقابل این ترفند موفق باشیم نیازمند مشارکت مردمی و حضور سازمان‌ها و نهادها هستیم.
سردار علیرضا اکبرشاهی، فرمانده انتظامی استان تهران و البرز نیز گفت: با تلاش ماموران و تشدید کنترل محورهای مواصلاتی، استان تهران و البرز اکنون منطقه‌ای ناامن برای قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر است و برخورد جدی‌تر نیز در سال‌جاری در دستور کار ماموران قرار گرفته است.
اکبر شاهی با اشاره به کشف 2 تن موادمخدر در 3 ماهه اول سال افزود: در این مدت 5725 نفر دستگیر شده‌اند که از این تعداد 459 نفر در زمینه نگهداری و 377 نفر قاچاقچی و بقیه حمل‌کننده و توزیع‌کننده بوده‌اند.
بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم 5 تن موادمخدر روانگردان امحا شد. در این ارتباط بیش از 10 تن انواع مواد مخدر نیز، ظهر دیروز با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و مسوولان محلی در زاهدان نابود شد.

 

2 خواهر قربانی جنایت مرموز در جنگل
روزنامه ایران نوشت: کشف پیکرهای دو خواهر که قربانی جنایت مرموزی شده‌اند، معمای جنایی تازه‌ای پیش روی کارآگاهان پلیس جنایی شهرستان نوشهر قرار داد.
ساعت هشت صبح چهارشنبه- هشتم تیر- راننده جوانی هنگام عبور از جنگل سی‌سنگان، ناگهان با پیکرهای خونین دو زن کنار جاده روبه‌رو شد. دقایقی بعد و به دنبال تماس وی، تیمی از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران راهی محل حادثه شدند. در نخستین بررسی‌ها مشخص شد دو زن جوان در محل دیگری به قتل رسیده و اجسادشان در حاشیه جاده جنگلی رها شده است. به دنبال پایان تحقیقات مقدماتی و محلی، اجساد قربانیان برای شناسایی و تعیین علت و زمان قتل به پزشکی قانونی منتقل شد.
از سوی دیگر، 24 ساعت بعد و به دنبال مراجعه مردی به پلیس چالوس، رسیدگی به پرونده جنایی وارد مرحله تازه‌ای شد. مرد میانسال که از ناپدید شدن مرموز دو دخترش خبر می‌داد، به کارآگاهان گفت: «نرگس»- 30 ساله- و «نسترن»- 25 ساله- در پی جدایی از همسران‌شان به خانه من بازگشته بودند. آنها سه‌شنبه از خانه خارج شده و دیگر برنگشتند. البته تلاش زیادی برای یافتن آنها انجام دادم ولی به نتیجه نرسیدم. حالا هم دلشوره دارم و احتمال می‌دهم اتفاق تلخی برایشان رخ داده باشد.
بعد از این شکایت، مرد میانسال راهی پزشکی قانونی شد و اجساد «نرگس» و «نسترن» را شناسایی کرد.
سرهنگ محمد عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران در این باره گفت: پس از شناسایی هویت قربانیان، روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد. نخستین بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ آثار درگیری روی لباس و بدن قربانیان وجود نداشته و به احتمال زیاد آنها هنگام قتل غافلگیر شده‌اند. نوع جنایت نیز حکایت از قتل با انگیزه‌ای غیر از سرقت می‌داد.
از آنجا که دو خواهر لباس رسمی به تن داشتند، فرضیه قتل در خارج از خانه مطرح شده است. هم اکنون نیز کارآگاهان پلیس جنایی نوشهر تحقیقات گسترده برای افشای راز دو جنایت هولناک را در دستور کار دارند.

 

داروهای پدربزرگ بلای جان پسرک
روزنامه ایران نوشت: اعضای یک خانواده وقتی چمدان‌های سفر را می‌بستند هیچ‌گاه گمان نمی‌کردند یکی از تلخ‌ترین حوادث زندگی‌شان به زودی رقم می‌خورد.
گرمای طاقت‌فرسا و تابش نفسگیر خورشید تیرماه توان حرکت را از اعضای خانواده چهار نفره گرفته بود. زن جوان همراه پسر دو سال و نیمه و پدر و مادرش سوار بر خودرو در دل کویر در حرکت بودند که ناگهان با مشاهده صورت ملتهب و پیکر نیمه‌جان «امیرمحمد» به گمان اینکه پسر کوچولو گرمازده شده، از پدرش خواست خودرو را کنار جاده نگه‌دارد تا در سایه درختان استراحت کوتاهی داشته باشند.
پس از توقف او بلافاصله، صورت، دست و پای پسرش را با آب خنک شست و خودشان نیز سرگرم صرف ناهار شدند، اما دقایقی بعد که سوار بر خودرو به راه افتادند، مادر جوان متوجه وخامت حال پسر کوچولویش شد و بلافاصله از اورژانس کمک خواست.
در حالی که لحظه به لحظه وضعیت جسمی امیرمحمد وخیم‌تر می‌شد، کودک به بیمارستانی در شهرستان تربت حیدریه منتقل و تلاش پزشکان برای نجات پسر کوچولو آغاز شد، اما با وجود تلاش تیم درمانی، ساعتی بعد امیرمحمد در میان بهت و ناباوری مادر، پدربزرگ و مادربزرگش جان سپرد.پزشکان نیز علت مرگ را مسمومیت دارویی اعلام کردند. از سوی دیگر و پس از تحقیقات بیشتر مشخص شد پسرک بر اثر سهل‌انگاری والدین و دور از چشم آنها شیشه داروی پدربزرگش را از داخل خودرو برداشته و آن را سرکشیده است.
سرهنگ شاهرخی - فرمانده انتظامی شهرستان تربت‌حیدریه - با اعلام این خبر گفت: متأسفانه یک لحظه غفلت و سهل‌انگاری والدین در مراقبت از کودکان گاه عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.
دکتر غلامرضا شرکت - پزشک معالج امیرمحمد - نیز ضمن هشدار به خانواده‌ها گفت: در مواقعی که کودک مایعاتی نظیر نفت، بنزین یا گازوئیل می‌خورد، نباید او را وادار به استفراغ کرد، چرا که برگشت این مواد موجب مرگ کودک می‌شود. هنگام مسمومیت‌های دارویی یا مواد سمی باید بلافاصله کودک را به مراکز درمانی رساند و چنانچه مسافت خانه تا بیمارستان زیاد است، قبل از انتقال کودک باید به او شیر فراوان داد و بعد او را به مرکز درمانی رساند.

 

کشف عتیقه از قاچاقچیان
روزنامه ایران نوشت: شک پلیس، قاچاقچیان اشیای عتیقه قبل از میلاد را پیش از فروش آنها در تهران به دام انداخت. 
مأموران پلیس آگاهی استان گیلان هنگام گشت در جاده رشت - رودبار به سرنشینان یک خودروی پژو مشکوک شده و آن را متوقف کردند. دو سرنشین پژو با مشاهده پلیس برآشفته شدند که این موضوع شک کارآگاهان را بیشتر کرد. در ادامه مأموران به بازرسی خودرو پرداخته و چند قطعه اشیای عتیقه و طلا که به صورت حرفه‌ای در میان صندلی‌ها و صندوق عقب جاسازی شده بود را کشف کردند. سپس دو متهم دستگیر و اشیای کشف شده از جمله یک مجسمه شیر، تعدادی سکه طلا، انگشتر و گوشواره تحویل اداره میراث فرهنگی شد.
سرهنگ عبادالله کریمی - رئیس پلیس آگاهی استان گیلان - با اشاره به این خبر گفت: کارشناسان میراث فرهنگی پس از بررسی 80 شیء کشف شده قدمت برخی از آنها را هزاره نخست قبل از میلاد اعلام کردند. متهمان نیز اعتراف کردند اشیای عتیقه را در جریان حفاری کشف کرده و قصد داشتند آنها را در تهران به فروش برسانند. هم‌اکنون تحقیقات کارآگاهان در این رابطه و شناسایی دیگر متهمان پرونده ادامه دارد.

 

بازداشت تبهکار فراری در خانه ساحلی
روزنامه ایران نوشت: مرد تبهکار که از 27 نفر به بهانه پرداخت وام کلاهبرداری کرده بود، در مخفیگاه ساحلی‌اش دستگیر شد. 
همزمان با طرح شکایت‌های مشابه از مرد کلاهبردار در اداره آگاهی استان اصفهان، تیمی از مأموران مبارزه با جعل و کلاهبرداری به تجسس در این باره پرداختند.
در تحقیق از مالباختگان مشخص شد مرد تبهکار که خود را از افراد بانفوذ در یک مؤسسه مالی معرفی می‌کرد، با وعده پرداخت وام 30 میلیون تومانی، از هر طعمه یک میلیون تومان به عنوان دستمزد دریافت کرده بود.
بدین ترتیب با تجسس‌های گسترده یکی از همدستان متهم دستگیر شد که با اعتراف‌هایش، مخفیگاه مرد تبهکار در یکی از شهرهای شمالی کشور شناسایی شد. در ادامه، تیمی از کارآگاهان راهی شمال شده و «محمود»- مرد کلاهبردار- را در عملیات غافلگیرانه در مخفیگاه ساحلی دستگیر کردند. متهم پس از انتقال به اداره آگاهی اصفهان، تاکنون به 27 فقره کلاهبرداری اعتراف کرده است. 

 

نفوذ تبهکاران در فیس‌بوک
روزنامه ایران نوشت: با توجه به این که در سه سال اخیر فیس‌بوک به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فعالیت هکرها و ویروس‌نویسان مبدل شده، کارشناسان امنیتی یک بار دیگر به کاربران سایت فیس‌بوک در مورد ترفندهای جدید که برای فریب آنان طراحی شده هشدار دادند.
سرهنگ کاظمی، معاون مبارزه با جرایم پلیس «فتا» با اعلام این هشدار گفت: بسیاری از چهره‌های شاخص عرصه‌های گوناگون در شبکه اجتماعی مجازی فیس‌بوک عضو هستند و فعال و نیمه‌فعال به عضویت خود ادامه می‌دهند. عده‌ای دیگر هم بنا به دلایل شخصی از عضویت در آن خودداری کرده و تمایلی برای ارتباط با دیگران در دنیای مجازی نشان نداده‌اند. اما در این بین صفحاتی هم توسط هواداران این چهره‌ها ساخته می‌شود که دیگران هم می‌توانند به آن بپیوندند.
معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا خاطرنشان کرد: در این میان تبهکاران با سوءاستفاده از وضعیت موجود با ساخت صفحاتی به نام دیگران نقشه‌های کلاهبرداری‌هایشان را پیش می‌برند.

 

ارثیه شوم
روزنامه ایران نوشت: اختلاف دو برادر بر سر تقسیم ارثیه‌پدری فرجام شومی داشت. 
براساس اوراق پرونده، اواخر خرداد اعضای دو خانواده که بر سر تقسیم اموال پدری با هم اختلاف داشتند به شورای حل اختلاف محله خزانه - جنوب تهران - رفتند.
برادر بزرگتر به قاضی گفت: از چند سال قبل همراه برادرم علیرضا - 45 ساله - در خانه دو طبقه پدری زندگی می‌کردیم اما پس از مرگ پدر بر سر مالکیت خانه با برادرم اختلاف پیدا کردیم و کار به جایی کشید که هیچ یک حاضر به تخلیه خانه و یا تعمیرات آنجا نبودیم. بنابراین سقف خانه خراب شد و کار ما به درگیری کشید. حالا هم به اینجا آمده‌ایم تا مشکلاتمان را از طریق قانونی حل کنیم.
اما پس از طرح این شکایت و در جریان رسیدگی به پرونده ناگهان اختلاف دو برادر شدت گرفت و برادر بزرگتر با تهدید به قتل علیرضا از شورای حل اختلاف خارج شد. اما دقایقی بعد علیرضا سوار بر موتوسیکلت هنگام رفتن به خانه در جریان تصادف با خودرویی به شدت مجروح و راهی بیمارستان شد.
با اعلام موضوع به مأموران کلانتری خزانه، تحقیق از شاهدان حادثه آغاز و مشخص شد علیرضا با خودروی برادرش زیر گرفته شده است.
بدین ترتیب دستور دستگیری راننده صادر شد تا اینکه همان شب برادرزاده 20 ساله علیرضا به کلانتری رفت و گفت: من راننده خودروی پدرم بودم و با موتورسیکلت عمویم تصادف کردم اما نمی‌خواستم او را زیر بگیرم و این فقط یک حادثه بود.
پس از بازداشت پسر جوان در حالی که تحقیقات در این باره ادامه داشت یک هفته بعد علیرضا به علت ضربه مغزی در بیمارستان جان باخت.
بدین ترتیب با توجه به اختلاف خانوادگی شدید و تهدید به قتل برادر بزرگتر و اظهارات شاهدان حادثه درمورد عمدی بودن تصادف، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار بازپرس «رسولی» از شعبه پنجم دادسرای جنایی تهران قرار گرفت. بازپرس نیز از کارشناسان خواست با بررسی دقیق حادثه مرگبار، درباره عمدی یا غیرعمدی بودن اعلام نظر نمایند. در حال حاضر پرونده تا زمان رفع ابهام‌ها در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است.

 

نیمه شب هولناک پسر گرافیست
روزنامه ایران نوشت: جوان گرافیستی که نیمه شب از محل کارش به خانه بازمی‌گشت به دام چهار زورگیر خشن افتاد.
اواخر هفته گذشته یک مرد روستایی حدود ساعت 2 بامداد سوار بر موتورسیکلت به سوی مزرعه‌اش در جنوب تهران می‌رفت که با پیکر خونین و نیمه جان پسر جوانی در کنار جاده روبه‌رو شد. وی این جوان را سوار بر موتورسیکلت به روستا منتقل کرد و بلافاصله از پلیس کمک خواست.
پسر جوان هنگام انتقال به بیمارستان و در تشریح ماجرا گفت: «حدود ساعت 12 و نیم شب پس از پایان کارم، در میدان توحید برای عزیمت به خیابان هاشمی سوار یک دستگاه خودروی پژو 405 مشکی شدم که چهار سرنشین داشت. اما چند دقیقه بعد ناگهان سرنشینان خودرو با شوکر و چاقو به جانم افتاده و پس از گرفتن ساعت، گوشی تلفن همراه، پول و کارت عابربانک با تهدید وادارم کردند رمز کارت‌های بانکی‌ام را نیز به آنها بدهم. سپس مقابل دستگاه خودپرداز توقف کرده و 2 میلیون تومان موجودی حسابم را به کارت دیگری منتقل کردند.حدود یک ساعت بعد و پس از ضرب و شتم شدید مرا در بیابان رها کردند.نیم ساعتی همانجا افتاده بودم تا اینکه به سختی خودم را به کنار جاده روستایی رساندم و مرد موتورسوار رسید.
بدین ترتیب پرونده برای شناسایی و دستگیری تبهکاران خشن در اختیار کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی شهرری قرار گرفت. 
56282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =