چنارهای کهن اصفهان قربانی بی تدبیری یا خشکسالی؟!/انکار وجود ۲۲۰ حلقه چاه غیرمجاز

در شرایطی که چنارهای کهن اصفهان به دلیل عدم مدیریت در آبیاری در حال خشک شدن است، موضوع قطع کامل این درختان از تنه، به جای غربالگری و قطع شاخه‌های خشک، مورد شکایت شهروندان بوده است، به نظر می رسد شهرداری اصفهان فضای سبز را به جای درختان پهن برگ ۱۰۰ ساله، بیشتر در چمن، درختان برگ سوزنی و درخت توت خلاصه کرده است.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان در روزهای گذشته اعلام کرده بود که «در  صورتجلسه تعیین حقابه ها که به امضای شش نفر از مسئولان شرکت آب منطقه ای رسیده است اعلام شده که ۴۲۰ حلقه چاه در اختیار شهرداری است که ۲۲۰ از این حلقه چاه ها مجوز قانونی ندارد و تمام اطراف رودخانه و کنار پلهای تاریخی چاه حفرو تا گردنه زینل، باغ رضوان و کوه صفه لوله کشی شده است که باعث تشدید فرونشست، نابودی پلهای تاریخی و میدان نقش جهان شده است.

در این ارتباط اما رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر فضای سبز و مادی‌های شهرداری اصفهان صحبتهایی متفاوت دارد.

سید جلال عمرانی، در گفت و گو با خبرنگار خبر آنلاین در این ارتباط می گوید: مدیریت شهر و حفظ طراوت، شادابی و نشاط آن، فعالیتی دشوار، مستمر و طاقت‌فرساست و انجام صحیح و مطلوب آن، خصوصا با شرایط کمبود آب، نیاز به برنامه ریزی و استفاده حداقلی از منابع طبیعی همچون آب دارد.

وی افزود: شهرداری اصفهان نیز همانند سایر حق‌آبه داران رودخانه زایندرود و بلکه به عنوان بزرگترین حق‌آبه دار با چهار سهم از طومار شیخ بهایی و سه سهم از تونل اول کوهرنگ، از مجموع ۳۳ سهم رودخانه زایندرود، دارای حقوق انکار ناپذیری است که از آن، برای حفظ پوشش گیاهی شهر، تغذیه سفره‌های زیر زمینی، ارتقای سیما و منظر شهری و جلوگیری از آلودگی هوای شهر بهره میگرفته که متاسفانه این حق آبه در ده های گذشته به شهر داده نشده است.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر فضای سبز و مادی‌های شهرداری اصفهان تصریح کرد:  متاسفانه باتوجه به تشدید خشکسالی‌ها در یک دهه گذشته، بیش از نیمی از چاه‌های مورد استفاده شهرداری همانند منابع در اختیار کشاورزان، خشک شده و مابقی نیز با کاهش چشمگیر سطح آب، مواجه شده است، از این رو شهرداری اصفهان با استفاده از روشهای علمی در جلوگیری از مصرف بی رویه آب، حذف و جلوگیری از کاشت گونه‌های گیاهی پر مصرف، حذف تدریجی چمن، آموزش پیمانکاران وکارگران و سایر روشهای مقابله با کم‌آبی موفق شده با ۴۰ در صد صرفه جویی نسبت به مصرف آب در سالهای نرمال، فضای سبز ۳۹۰۰ هکتاری شهر اصفهان را در حد زنده بودن حفظ و نگهداری کند.

وی یادآور شد: بدیهی است که درصورت از میان رفتن پوشش گیاهی شهر، ریه های تنفسی اصفهان از کار افتاده و ادامه حیات برای یکایک همشهریان، ناممکن می‌شود.

با توجه به صحبتهای رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر فضای سبز و مادی‌های شهرداری اصفهان مبنی بر از میان رفتن ریه های شهر اصفهان لازم است یادآوری کنیم که درختان برگ پهن و کهن شهر اصفهان، در طول صدها سال گذشته و به ویژه در سالهای اخیر که صنعت دست بر گلوی اصفهان نهاده است، نقش تصفیه هوا را برعهده داشته اند، این در حالی است که کهن درختان چنار اصفهان هم به دلیل خشکسالی و هم به دلیل عدم مراقبت صحیح شهرداری اصفهان در حال نابودی است.

در این ارتباط میترا خاشعی کارشناسان زیست شناسی و محیط زیست می گوید: در سالهای گذشته  عملکرد شهرداری اصفهان به دلیل بر قطع درختان کهن چنار ۱۰۰ ساله، به بهانه احتمال آسیب زا بودن و عدم کاشت نهال جایگزین چنار در کنار آن مطابق قانون مورد انتقاد کارشناسان بوده است ضمن اینکه در تماس شهروندان با خبرگزاری، این مطلب مورد اعتراض شهروندان نیز هست.

قطع درختان چنار به جای قطع شاخه های آسیب زا

وی افزود: به گفته اهالی منطقه یک اصفهان، شهرداری اصفهان در این منطقه که هم چند مادی مهم و بیشترین چنارهای کهن اصفهان را در خود دارد به جای غربالگری شاخه های آسیب زای درختان چنار اقدام به قطع کامل این درختان کرده است و این در حالی است که در بررسی های که خود من انجام دادم بافت تنه درخت نشان از سالم بودن آن دارد.

خاشعی با اشاره به اینکه همچنین آبیاری درختان چنار در این منطقه جدیدا به شکل قطره ای درآمده است که با توجه به ریشه های عمیق این درختان عجیب و غیرمنطقی به نظر می رسد،تاکید کرد: طبیعی است که شهرداری اصفهان به جای تاکید بر حفظ چمن، باید آب موجود را صرف آبیاری درختان چناری کند که کاشت آن در اصفهان به اصطلاح خشک و توسط بزرگ دانشمندان گذشته کاملا کارشناسی شده و نه بر مبنای قضاوت ظاهری بوده است نه اینکه به بهانه آسیب زا بودن، چنارهای باقیمانده از طوفان خشکسالی اصفهان را نیز قطع کند.

اما رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر فضای سبز و مادی‌های شهرداری اصفهان با اشاره به کاهش چشمگیر فضای سبز و باغات از دهه ۵۰ شمسی تاکنون، می گوید: امیدوارم همانگونه که حق آبه کشاورزان محترم مورد تاکید مسئولان استانی بوده است، حق‌آبه شهر و محیط زیست اصفهان نیز مورد توجه و تاکید قرار بگیرد و منابع کافی برای رفع نیازهای زیست محیطی کلانشهر اصفهان، در اختیار این شهرداری قرار بگیرد.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر فضای سبز و مادی‌های شهرداری اصفهان تاکید کرد: مطابق با بررسی و آمار دقیق کارشناسان، کل آب مصرفی شهرداری اصفهان ۳۵ میلیون متر مکعب در سال بوده که با توجه به وسعت شهر، دلیل فرونشست استان را نمی‌توان در این خصوص دانست و نیاز به بررسی کارشناسان امر دارد.

کل آب مصرفی شهرداری اصفهان ۳۵ میلیون متر مکعب در سال بوده است

وی اضافه کرد: رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر فضای سبز و مادی‌های شهرداری اصفهان تاکید کرد: مطابق با بررسی و آمار دقیق کارشناسان، کل آب مصرفی شهرداری اصفهان ۳۵ میلیون متر مکعب در سال بوده که با توجه به وسعت شهر، دلیل فرونشست استان را نمی‌توان در این خصوص دانست و نیاز به بررسی کارشناسان امر دارد.

وی معتقد است که اعلام وجود ۴۲۰ حلقه چاه در مالکیت شهرداری و غیر مجاز بودن ۲۲۰ حلقه از آن چاه‌ها که توسط دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی مطرح شده، غیرواقعی است و مطابق با قانون، مرجع بررسی چاه‌ها شرکت آب منطقه‌ای اصفهان است که آن شرکت، از تمام چاه‌های مورد استفاده شهرداری مطلع بوده و بر کم و کیف بهربرداری از آنها نظارت کامل دارد.

 این در حالی است که نامه ای که در آن موضوع غیرمجاز بودن ۲۲۰ حلقه از چاه‌ها توسط دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی مطرح شده است، در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته است.

باید بی درنگ چاه های شهرداری خاموش شود

اما اسفندیار امینی در این ارتباط به خبرآنلاین تاکید می کند که الان زمانی است که اصفهان دچار پدیده فرونشست زمین را به دست خودش به نابودی نکشیم و باید بی درنگ چاه های شهرداری خاموش شود. حتی نباید یک لحظه هم زمان را از دست داد که برای این مهم، اهتمامی نیست! و هنوز شهرداری کلانشهر اصفهان اهمیتی برای این موضوع قائل نیست و کماکان چاه ها در حال پمپاژ است!

از سوی موضوع جلوگیری از کاشت گونه‌های گیاهی پر مصرف که توسط رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر فضای سبز و مادی‌های شهرداری اصفهان مطرح شده مورد انتقاد کارشناسان است چراکه چنار جزو بافت قدیمی شهر اصفهان است و درختان کهن ۱۰۰ ساله این شهر و خیابان عباس آباد در نصف جهان جزو بخشهای گردشگری استان بوده و حتی در گوگل مپ  نیز مطرح هستند؛ درختی که به گفته کارشناسان ۱۰ برابر آب مصرفی خود از گرمای هوا می کاهد و به یقین کاشت آن توسط گذشتگان و در شرایطی که زاینده رود همیشه بره های خشکسالی و ترسالی را طی کرده است، بیهوده نبوده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =