رشد روز افزودن قیمت های انتظاری در مبادلات مسکن تابعی از اجاره بهای روی به افزایش است.

اجاره بها

(برای دیدن جدول در ابعاد کامل بر روی آن کلیک کنید)

علی پاکزاد: وزیر مسکن چندی پیش اعلام کرد به دنبال ایجاد ارتباط بین قیمت مسکن و اجاره بها هستیم، این حرف اگرچه در ابتدا به نظر عجیب می رسید ولی یک واقعیت است و به نظر می رسد به جای آنکه متولیان بخش مسکن این ارتباط را ایجاد کنند، دست نامرئی بازار مسکن این ارتباط را بر قرار می کند و این برقراری متاسفانه در نقطه ای است که برای اقشار آسیب پذیر مشکل ساز شده است.

آمارهای رسمی مرکز آمار ایران از متوسط اجاره بها در پایانی آذر ماه سال 89 نشان می دهد متوسط هر متر مربع اجاره بها در شهر تهران به رقمی معادل 10075 تومان رسیده است رقمی که نشان می داد در سال 89 متوسط اجاره بهای یک واحد مسکونی در پایتخت به رقمی بالاتر از یک میلیون تومان در ماه رسیده است یعنی رقمی معادل سه برابر حداقل حقوق 303 هزار تومانی سال 89 است.

این رقم نجومی اجاره بها در پایتخت با یک رشد 16 درصدی نسبت به سال 88 اتفاق افتاده است این در حالی بود که قیمت مسکن در سال 89 تقریبا ثابت بوده است و در مقایسه با سال 88 زیر 10 درصد رشد پیدا کرده بود. همین تفاوت به نوعی باعث شده بود که تفاوت بین قیمت معاملات مسکن و نرخ اجاره ایجاد شود یعنی رابطه ای که تا پیش از سال سال 87 وجود داشت ولی با ترکیدن حباب مسکن و از نیمه دوم سال 89 می بینیم که این تعادل بین اجاره بها و خرید و فروش مسکن بر هم خورده است.

این همان نکته ای بود که نیکزاد به ان اشاره داشت ولی دلیل اظهارات نیکزاد آن بود که قیمت اجاره کاهش پیدا کرده و به سطح قیمت مبادلات برگردد و البته اگر شرایط اقتصادی کشور در سال 89 و 90 به شکل دیگری رقم خورده بود ومی توانست این پیش بینی نیکزاد درست از اب در بیاید ولی متاسافانه باید گفت آنچه در بازار مسکن واقع شد با پیش بینی ما در مورد این بازار منطبق تر بود.

در مطلبی تحت عنوان «اجاره یک میلیون تومانی در تهران عادی است» در ابتدای اردیبهشت ماه یعنی زمانی که مرکز امار اطلاعات مربوط به نرخ اجاره بهای آذرماه سال 89 را منتشر کرد پیش بینی کردیم: ادامه روند رو به رشد اجاره از سوی دیگر می تواند به جهش مجدد قیمت مسکن نیز منتهی شود زیرا در شرایطی که یک خانوار مجبور باشد برای اجاره یک واحد یکصد متری ماهی بیش از یک میلیون تومان اجاره پرداخت کند یعنی سه برابر حداقل حقوق تعیین شده برای سال جاری به طور حتمی تلاش خواهد کرد به هر قیمتی که شده مسکن ملکی خریداری کند و این به تقاضای بازار فشار وارد خواهد کرد، توسعه ساخت و سازهم زمانی می تواند در غالب طرحی مانند مسکن مهر به تامین این تقاضا کمک کند که واحدهای مسکونی از امکانات زیر بنایی برخوردار شوند و این در حالی است که هنوز حداقل در شهر تهران هیچ شبکه حمل و نقل منسجمی برای تردد ساکنین شهر های اقماری مورد هدف طرح مسکن مهر فراهم نشده است یعنی اگر فردی هم به ناچار در یکی از این واحدها ساکن شود هزینه حمل و نقلی که برای تردد به محل کار خود متحمل می شود و زمانی که هر روز برای این کار باید صرف کند به حدی است که ترجیح خواهد داد دوباره و به هر قیمتی که شده به شهر اصلی مهاجرت کند.

این در حالی است که دولت تا پیش از فرودین ماه اعلام می کرد قیمت اجاره بها مهار شده و قیمت مسکن نیز در بازار تحت کنترل است و وزیر مسکن نیز عنوان می کرد برنامه های مسکن مهر می تواند جلوی افزایش قیمت را در بازار گرفته و در نهایت تاثیر هدفمندسازی را خنثی کند، شاید به عبارتی ساده تر امروز بتوان گفت متاسفانه نگاه مهندسی به عرصه اقتصاد باز هم شکست خورده است و می بینیم که اجاره بها در شهر تهران مرزهای پاییز سال 89 را به سرعت پشت سر می گذارد.

نگاهی به اطلاعات ثبت شده در سایتهای مربوط به مبادلات مسکن گویای ان است که دیگر متوسط اجاره بهای یک واحد یکصد متری را در شهر تهران باید در ارقامی حدود 1.3 میلیون تومان جستجو کنیم و این مسئله در همین لحظه که شما در حال خواندن این مقاله هستید تاثیر خود را بر مبادلات مسکن نشان داده است.

مصطفی خسروی رئیس انجمن مشاوران املاک در گفتگو با روزنامه تهران امروز در مورد دلایل رشد شدید اگاره بها گفت: اکنون مستاجرانی که موعد اتمام قرارداد آن‌ها شهریور،‌ آبان یا آذر است به دلیل ترس از افزایش قیمت‌ها وارد بازار اجاره شده‌اند که این امر بر افزایش نرخ اجاره تاثیرگذاراست و باعث بهم زدن توازن عرضه و تقاضا می‌شود.

این اظهارات نشان می دهد قیمت های انتظاری اجاره در بازار اجاره مانند بمبی ساعتی در بازار خریدو فروش مسکن عمل کرده است و آنچه امروز شاهدش هستیم پیش لرزه های انفجاری است که می تواند در فصل تابستان در بازار اتفاق بیافتد.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    ای کاش این قیمت ها به ریال بود قابل توجه رفیق قدیمی تومان
  • دوستدار وطن IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    تو را به خدا اگه نمیتونید برا مردم کاری کنید شما را به ابوالفضل قسمتون میدم استعفا بدین به خدا من اجاره نشینم و میفهمم معنی مطلب فوق به کی قسم بدم به دادمان برسید...........
  • ارمان IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    اگر هم گران نشود اینقدر شما دم از گرانی میزنید که بالاخره گران بشه . خواهش میکنم کمی به فکر مردم باشید بزرگترین عامل گرانی مسکن همین بحث روانی ان است.
  • ش ح IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    واقعا كمي فكر كنيد با اين جدول شما قيمتها افزايش پيدا مي كند يا كاهش ؟ خيلي براي شما متاسفم!!!!
  • بدون نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    اي آقا مهم خونه آخرته اين دنيا مهم نيست گيرم 100 درصد حقوق تو اجاره دادي مهم نيست
  • hoseyn IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    درسال 93 اوج قيمت مسكن و اجاره مسكن مي باشد.( حداقل سه برابر وضع موجود ).فعلا ارزاني قيمت مسكن مي باشد، برويد دعا كنيد آقايان مسئول خوراك ، پوشاك و مسكن
  • hoseyn IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    اگر خونه ارزون شد سلام من را بهش برسون .