۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۵

این بار وزرای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی به عنوان اقدامی غیرقابل پیش‌بینی باز هم عده بسیاری از اهالی سیاست را متعجب کرد.

سپیده سعیدی: به نظر می‌رسد افرادی که برای وزارت در کابینه احمدی‌نژاد معرفی شده‌اند با آنچه که پیش از این از دولت دیده‌ایم سنخیت ندارند. کامران دانشجو یکی از آنها است. مردی که آخرین بار به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی کشور در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سعی بر ایجاد جو اعتماد میان دولت و مردم کرد. دانشجو علاوه بر سوابق مدیریتی‌اش بیشتر از اعضای کمیته‌ها و هیأت‌امنای دانشگاه‌ها به شمار می‌آمده. دکتر آریا الستی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور معتقد است، انتخاب دکتر کامران دانشجو با سوابق پژوهشی و علمی‌ای که دارد انتخاب مناسبی است.

آقای دکتر از آنجایی که شما سال‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت کرده‌اید، انتخاب دکتر دانشجو برای وزارت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در این رابطه نمی‌‌توان پیشاپیش اظهارنظر یا قضاوت کرد.

پیش ازآنکه بخواهیم درباره کامران دانشجو حرفی بزنیم، بگویید وزیر علوم باید چه فعالیت‌هایی و سیاست‌های اجرایی در وزارتخانه داشته باشد.
وزیر علوم باید در دو جنبه قوی باشد و مورد اطمینان، اول آنکه به وظایف علمی و ملی‌اش آشنا باشد و پس از آن برنامه‌ریزی مدونی برای اجرا، نظارت و ارزیابی تدوین کند. این اقدامات نیاز به ستادی قابل اعتماد به لحاظ اجرایی دارد. به نظر من وزیر علوم باید فردی باشد در امور اجرایی قوی و مصمم.

این روزها بسیاری از خدمتگزاران به جامعه و نیز مردم با مدیران مصمم و قوی در اجرا رابطه خوبی برقرار نمی‌کنند چرا که گاهی مدیران، تصمیمات خودسرانه را به پای اراده مصمم می‌گذارند.
در جامعه علمی کشور باید نوع فعالیت‌ها نیز علمی، بطنی و حساب شده باشد. وزیر علوم می‌بایست روحیه تعاملی و مشورت‌پذیری داشته باشد. اگر وزیر علوم به معنای واقعی روحیه‌ای آکادمیک داشته باشد. پس فردی اهل مشارکت و مشورت و جمع‌گراست، در این صورت به توسعه و پیشرفت در امور علمی کمک می‌کند.

با شناختی که از کامران دانشجو دارید به نظر شما چنین خصیصه‌هایی را دارد؟
کامران دانشجو باتوجه به شناخت من روحیه مشورت‌پذیری دارد. او مردی علمی است و سوابق درخشانی در این حوزه دارد که امیدوارم بعد از تصمیم شایسته مجلس و در نظر گرفتن شاخصه‌ها بتواند از پس بار سنگین وزارت علوم بر آید. اگر نگاهی به سوابق او بیندازیم دانشجو علاوه بر پست‌های مدیریتی‌اش در بسیاری از کمیته‌ها و هیات‌های امنا عضو فعال بوده است. به نظر می‌رسد که دکتر کامران دانشجو ابتدا مردی اجتماعی و مشارکت‌جو است و این برای در نظر گرفتن اولین شاخصه بسیار مهم است.

در هر صورت در حال حاضر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای مشکلات و معضلاتی است که قطعاً وزیر قبلی از پس آن بر نیامده است.
بله وزارت علوم هم مانند دیگر وزارتخانه‌ها مشکلات خاص خودش را دارد. در بعضی زمینه‌ها دچار نقص هستیم و باید با همکاری در پی رفع آن باشیم.

دانشجو می‌تواند حلال مشکلات وزارت علوم باشد؟
یک فرد مطرح نیست. سیاست‌های وی و نیز نزدیکی‌اش به رئیس‌جمهور می‌تواند کمک‌کننده باشد.

با این حساب می‌توان حدس زد که دکتر زاهدی چنین شرایطی نداشته؟
دکتر زاهدی توانایی‌های خاص خودش را داشت.

منظورم ارتباط با رئیس‌جمهور است که می‌‌تواند تأثیرگذار باشد؟
من نمی‌خواهم مقایسه کنم. دکتر زاهدی هم خصوصیات خوب و مثبتی دارد که ارزنده است. ایشان نیز خدمات بسیار خوبی ارائه دادند. همه آدم‌ها مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی و توانایی‌ها و ناتوانی‌هایی هستند که همگی در همفکری و مشارکت رفع می‌شود. من از این رو این اظهارنظر را کردم که می‌دانیم کامران دانشجو با رئیس‌جمهور سابقه کار مدیریتی و اجرایی دارد. او با نظرات رئیس‌جمهور هماهنگ است و می‌تواند نفوذ وزارتخانه را در دولت بالا ببرد. وزارت علوم مأموریت خطیری در امر توسعه کشور دارد که وزیر علوم با رئیس دولت می‌تواند همگام با هم این اهداف را دنبال کنند. این نظر شخصی من است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =