۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۱:۱۹

نمایندگان مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم چه فکر می‌کنند؟

هادی نیلی: کمتر از یک ماه به بازگشایی دانشگاه‌ها مانده است اما از یک سو گمانه‌های تأییدنشده درباره احتمال تعطیلی پاییزه برخی دانشگاه‌های تهران مطرح است و از سوی دیگر دانشجویان دانشگاه تهران تازه درگیر امتحان‌های پایان ترم گذشته شده‌اند؛ امتحان‌هایی که در پی اعتراض‌ها و ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، عقب افتادند. در همین حال، محمود احمدی‌نژاد ترجیح داده است وزیر علوم دولت اولش را مرخص کند تا جای او برای کامران دانشجو باز شود.

دانشجو که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ریاست ستاد انتخابات کل کشور را به عهده داشت، به‌خصوص در هفته پس از آن برای عموم مردم چهره‌ای آشنا شد. او بارها در برنامه‌های خبری شبکه‌های تلویزیونی حاضر شد و به دفاع از عملکرد ستاد تحت‌مدیریتش و نتایج انتخابات پرداخت و برای شبهه‌ها و انتقادات سه نامزد انتخاباتی، توجیه‌ها و استدلال‌هایی مطرح کرد.

حالا دکتر کامران دانشجو برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی رئیس دولت دهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. نمایندگان مجلس گزینه‌های پیشنهادی احمدی‌نژاد و از جمله سابقه و توانایی‌هایی دانشجو را بررسی می‌کنند. روز یک‌شنبه نیز کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای با کامران دانشجو، با او درباره برنامه‌ها و ایده‌هایش در این وزارتخانه مشورت کرد.

رئیس کمیسیون آموزش، این جلسه را در مجموع مثبت ارزیابی کرد. علی عباسپور‌تهرانی‌فرد گفت: با‌توجه به سوابق اجرایی که کامران دانشجو در وزارت علوم در دولت‌های مختلف داشته و فعالیت‌های علمی او در دانشگاه‌های مختلف کشور و با توجه به فعالیت‌ در پست‌های سیاسی مانند وزارت کشور و استانداری تهران دیدگاه‌ها، پتانسیل و توانمندی مطلوب را برای وزارت علوم که پستی علمی و سیاسی است دارد.
به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس وزیر پیشنهادی علوم در برنامه‌هایش به توجه به دانشگاه‌های غیردولتی، فعال‌شدن شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری، برقراری ارتباط مطلوب بین صنعت و دانشگاه، حفظ استقلال دانشگاه‌ها و توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره کرده است.

توانمند از نظر علمی
سعدالله نصیری‌قیداری، نماینده زنجان و عضو کمیسیون آموزش مجلس، درباره جلسه این کمیسیون با کامران دانشجو به «خبر» می‌گوید: در این جلسه حرف‌ها و ایده‌هایی مطرح شد، اما برنامه نه. سابقه‌کار دانشجو و فهرست‌ کارهایی که باید در این وزارتخانه انجام شود، مطرح شد. برای برنامه باید زمان‌بندی و هدف‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مشخص باشد.

نصیری که خود از اعضای هیأت علمی دانشگاه زنجان است، درباره سوابق وزیر پیشنهادی می‌گوید: سابقه اجرایی و علمی دانشجو در وزارت علوم و مقالات علمی که در مجلات معتبر منتشر کرده است، نشان می‌دهد او از نظر علمی و اجرایی حائز شرایط وزارت است. او و حرف‌های تازه‌اش درباره لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتقای امور پژوهشی و توجه به پژوهش‌های کاربردی، مورد استقبال کمیسیون آموزش قرار گرفت. امیر طاهرخانی، دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس، نیز به این سابقه دانشجو اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه‌های مطرح‌شده دانشجو، برنامه‌های بدی نبود. ایراد این برنامه‌ها این است که اجرایشان اراده فراوان می‌خواهد. دانشجو هدف‌هایی بلندپروازانه و ایده‌آل برای این وزارتخانه را مطرح کرد که سؤال این است چطور می‌تواند اجرایشان کند. البته خود او گفت با یک گروه قوی به این وزارت می‌آید و به کمک سابقه طولانی‌اش، می‌تواند این هدف‌ها را عملی کند.

نصیری به این‌که دانشجو هشت پُست در وزارت علوم داشته است اشاره می‌کند اما در عین حال تأکید می‌کند: این پست‌ها در رده پایینی بوده‌اند. به نظر من با وجود سابقه علمی و اجرایی دانشجو، او در قد و قواره‌ای که انتظار می‌رفت نیست. با این حال به طور نسبی مورد استقبال قرار گرفته است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «خبر» می‌گوید: انتظار داشتیم وزیری که به جای وزیر قبلی علوم معرفی می‌شود، یک سر و گردن از زاهدی بالاتر باشد. هرچند زاهدی قبل از وزارتش، پُستی در این وزارتخانه نداشت و از این نظر دانشجو جلوتر از اوست اما زاهدی امروز چهار سال سابقه دارد و وقتی کنار گذاشته می‌شود، انتظار می‌رود کسی بالاتر از او پیشنهاد شود.

مدیریت سیاسی در وزارتخانه علمی
نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ریاست کامران دانشجو بر ستاد انتخابات کشور، به اعتراض‌های پس از انتخابات اشاره می‌کند و تأیید می‌کند که ممکن است انتصاب او به عنوان وزیر وزارتخانه‌ای که با دانشجویان احتمالاً معترض سروکار دارد، خود مایه حساسیت و اعتراض دانشجویان شود. نصیری توضیح می‌دهد: در جلسه کمیسیون هم یکی از اعضا همین مسئله را مطرح کرد اما دانشجو در این باره توضیح داد که بنا دارد به شهرهای مختلف کشور سفر کند و با دانشجویان دانشگاه‌های مختلف دیدار حضوری داشته باشد تا آنان را قانع کند. البته این توضیح دانشجو، نمایندگان‌ معترض را قانع نکرد و به نظرم این نکته، یکی از چالش‌های او در جلب رأی اعتماد مجلس خواهد بود.

طاهرخانی یکی دیگر از چالش‌های دانشجو در جلسه رأی اعتماد را «شائبه امنیتی‌شدن شیوه مدیریتی» او می‌داند. این نماینده مجلس می‌گوید: وزارت علوم، یک وزارتخانه علمی و پژوهشی و کلید ارتباط دولت با دانشگاه‌هاست.

سیاسی‌شدن مدیریت این مجموعه، ضربه جدی‌ای به فعالیتش می‌زند. اما این شائبه وجود دارد که با توجه به سوابق نظامی و امنیتی دانشجو، مدیریت او در وزارت علوم هم همین صبغه را پیدا کند. سعدالله نصیری که خود عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان است، می‌گوید: برخورد با محیط علمی و استادان و دانشجویان، ظرافت مدیریتی خاصی را می‌طلبد که به نظرم در کامران دانشجو کمتر می‌توان سراغ گرفت. نصیری در عین حال این نگرانی برخی از نمایندگان مجلس را مطرح می‌کند که با انتصاب کامران دانشجو به عنوان وزیر علوم، تصمیم‌های این وزارتخانه نه توسط خود او که از سوی کسانی بیرون از این وزارتخانه گرفته شود.

امیر طاهرخانی می‌گوید: در کمیسیون هم همین مسئله مطرح شد که گذشته سیاسی دانشجو می‌تواند بین دانشجویان معترض حساسیت‌زا شود. این عضو کمیسیون آموزش‌‌ مجلس معتقد است: اگر دانشجو این سابقه را به‌خصوص در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیدا نکرده بود، برایش بهتر بود و با قابلیت بیشتری می‌توانست وزیر علوم شود. البته خود آقای دانشجو توضیح داد که من هیچ‌وقت کار امنیتی نکرده‌ام و صرفاً مجری انتخابات بوده‌ام.

پیشینه علمی و سیاسی
در سوابقی که از سوی دولت درباره کامران دانشجو، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، مطرح شده، دکترای مکانیک با گرایش هوافضا از دانشگاه امپریال کالج لندن و مرتبه علمی «استاد تمامی» در دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران است. دانشجو در شب انتخابات بارها در برنامه‌های خبری گفت که آرا در ارتباط «اونلاین» جمع‌آوری شده و این طرز تلفظ عجیب او، مایه مزاح مخاطبان برنامه‌ها شد. دانشجو، از سال 68 تا 72معاون سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، از سال 73 تا 76 قائم‌مقام معاونت دانشجویی وزارت علوم، از سال 73 تا 76 عضو کمیته برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، از سال 73 تا 76 رئیس کمیته انضباطی دانشجویی مرکز وزارت علوم، از سال 84 تا 87 استاندار تهران، از سال 87 تاکنون قائم‌مقام وزیر کشور و معاون سیاسی این وزارتخانه بوده است.

رأی می‌آورد؟ رأی نمی‌آورد؟
سعدالله نصیری، عضو کمیسیون آموزش‌ مجلس، با اشاره به این‌که مجموع وزرای پیشنهادی در قد و قواره وزارت نیستند، معتقد است: برخی از وزیران پیشنهادی آن‌قدر نسبت به وزارتخانه مربوطشان ناآشنا هستند که حتی یکی از آنان در جلسه کمیسیون مربوطه مجلس، اصطلاحات تخصصی وزارتخانه پیشنهادی را نمی‌دانست! در بین همین‌ها، دانشجو بهتر از دیگران است. این نماینده زنجان می‌گوید نمی‌توان درباره رأی‌آوردن یا نیاوردن کامران دانشجو در روز رأی اعتماد مطمئن بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =