فاطمه آجرلو

عملکرد وزارت علوم در چهارسال گذشته در حوزه‌های علمی، آموزشی و دانشجویی مثبت ارزیابی می‌شود. عملکرد این وزارت را می‌توان در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری بررسی کرد. عملکرد وزارت علوم در حوزه سخت افزاری بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. بحث نوسازی دانشگاه‌ها در چهارساله گذشته بسیار مثبت است؛ به طوری که اگر بخواهیم از نظر فیزیکی چگونگی نوسازی دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که تفاوت‌های مشهودی در این مورد با دوره‌های پیش وجود دارد.

افزایش ظرفیت‌های دانشگاه‌ها کار بسیار مثبتی بود که در چند سال اخیر در وزرات علوم انجام گرفت. این افزایش ظرفیت‌ها کاملاً کارشناسی شده بود به صورتی که این امر باعث کاهش استرس داوطلبان گردید. افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها امری بود که شاید در دولت‌های قبلی بسیار مورد توجه قرار گرفت، ولی عملاً کار مثبتی در این زمینه انجام نگرفت. اما در چهار سال گذشته با یک نظر سطحی می‌توان روند رو به پیشرفت این نکته را دریافت.

همچنین توسعه دانشگاه پیام نور در شهرهای مختلف کار عظیمی بود که در سفرهای استانی رئیس‌جمهور به شهرهای مختلف مورد تصویب قرار گرفت و با ساخت این دانشگاه‌ها نکته مثبتی را در کارنامه وزارت علوم درج کرد. ساخت دانشگاه پیام نور در شهرهای مختلف علاوه بر اینکه استرس داوطلبان را برای ورود به دانشگاه‌ها کم ساخت، باعث شد رقابت اصلی داوطلبان متمرکز بر دانشگاه‌های اصلی باشد. نکته مثبت دیگر این افزایش ظرفیت‌ها و ساخت دانشگاه‌های پیام نور این است که دیگر هیچ داوطلبی پشت درهای دنشگاه‌ها نمی‌ماند و بنابر گفته وزیر علوم بعد از پذیرش دانشجوها جای خالی نیز در دانشگاه‌ها وجود خواهد داشت.

تجهیز دانشگاه‌ها ازمنظرهای مختلف ازجمله تجهیز آزمایشگاه‌ها، نوسازی و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی و فراهم کردن ابزارهای کمک آموزشی، نکات مثبت دیگری است که در حوزه ی عملکرد سخت‌افزاری وزارت علوم می‌گنجد. اما اگر بخواهیم عملکرد وزارت علوم را در حوزه نرم‌افزاری بسنجیم باید در حوزه‌های مختلفی وارد شویم. یک حوزه قابل بررسی، حوزه فرهنگی است. حوزه فرهنگی نیز در عملکرد چهار ساله وزارت علوم مثبت ارزیابی می‌شود. البته در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد اما می‌توان کارهای انجام گرفته در این حوزه را در چهار سال اخیر رو به پیشرفت ارزیابی کرد.

بحث‌های دیگری در حوزه نرم افزاری عملکرد وزارت علوم وجود دارد که یکی از این مباحث، بحث ستاره‌دار کردن دانشجویان است که سر وصدای زیادی ایجاد کرد. با بررسی‌ای که کمیسیون آموزش مجلس انجام داد. مشخص شد که طرح ستاره دار کردن دانشجویان در این دولت مطرح نبوده است و دانشجویان ستاره دار در وزارت علوم دولت قبلی ستاره‌دار شده‌اند و ربطی به وزارت علوم در دولت نهم ندارد. بحث دیگر، چگونگی عملکرد وزارت علوم در مورد اجرایی کردن پژوهش‌هاست. به طور کلی سیاست‌ها و روند کنونی کاربردی کردن پژوهش‌ها رضایت‌بخش است و اجرایی کردن پژوهش‌ها تا آینده نزدیک انجام خواهد شد. ما در چشم‌انداز توسعه بر دانایی محوری تأکید داریم و پژوهش مبتنی بر دانایی است. کمیسیون آموزش و تحقیقات هم در این زمینه با وزارت علوم همراه است. البته در بعضی مراکز پژوهشی مشکلاتی وجود دارد که با بررسی رفع می‌شود.

بعد دیگر، بعد آموزش حرکت‌ها در جهت به روز کردن کتب درسی و استادان است. کمتر شدن استفاده از استادان پروازی، بالا بردن حقوق هیأت علمی، امکان دسترسی به پژوهش‌های روز دنیا برای استادان، تدارک فرصت مطالعاتی برای هیأت علمی و تأکید بر تألیفی بودن کتب از نکات مثبت این جهت‌گیری است. نکته دیگرقابل بحث درباره‌ کم‌وکاستی‌ها در حوزه وزارت علوم این است که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی کنونی با نیاز جامعه همخوانی ندارد و باعث هدر رفتن هزینه‌های انسانی، معنوی و مادی می‌شود که با تدارک ابزار کمک آموزشی می‌توان در جهت بهبود این موضوع گام برداشت.

باید با ابزار کمک آموزشی بنیه علمی دانشجویان تقویت شود. بحث اوقات فراغت از دیگر زوایای حوزه دانشجویی است که مسئولان محترم وزارت علوم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. البته باید برای تقویت اندیشه‌های دینی در این اوقات فرهنگ‌سازی کنیم. با توجه به جایگاهی مثل نمایندگی ولی‌فقیه و انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی این ماموریت باید بر دوش همه این دستگاه‌ها باشد. به طور کلی باید به دست‌اندرکاران وزارت علوم خسته نباشید گفت.

عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =