فارس نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سفر صالحی به عربستان تزلزل پیش آمده در حاکمیت آل‌سعود را کاهش می‌دهد، ضعف سیاست خارجی کشور را متوجه رئیس‌جمهور ‌دانست و گفت: موضع‌گیری غیرشفاف رئیس‌جمهور باعث‌شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.

احمد توکلی با اشاره به اخبار منتشره در خصوص سفر وزیر امور خارجه به عربستان گفت: تحولات کنونی منطقه و سرکوب ملت بحرین توسط نظامیان آل سعود دلایلی هستند که سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان را بدون توجیه می‌کند.

وی افزود: امروز عربستان سعودی به دلیل اینکه نیاز به دلیل تراشی و ایجاد وجهه مثبت در قبال اقدامات خود دارد، با مقامات سیاسی کشورهای اسلامی مذاکره کرده و حتی آنها را علیه کشورمان هم بسیج می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: سفر وزیر خارجه به عربستان نشان دهنده سیاست خارجی ضعیف کشورمان در قبال تحولات منطقه است و بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رئیس‌جمهور می‌دانم چرا که موضع‌گیری غیرشفاف رئیس‌جمهور باعث‌شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.

توکلی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد که صالحی مخالفت مجلس را با این سفر نادیده بگیرد، اضافه کرد: وزارت خارجه نباید دست به این اشتباه استراتژیک بزند چرا که این اشتباه باعث خواهد شد که مردم آزادی‌خواه بحرین نیز نا امید شوند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان به دنبال مثبت نشان دادن اقدامات خود در قبال انقلاب‌های منطقه است لذا در این شرایط از اردن و مغرب هم برای رسیدن به اهداف خود و عضویت در شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرده و از آنها نیز استفاده خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: سفر وزیر خارجه به عربستان باعث تأیید مواضع و جنایات آل‌سعود خواهد شد و حتی ممکن است که مقامات سعودی اخبار این سفر را کاملاً فلیتر شده و در جهت منافع خود انعکاس دهند.

توکلی خاطرنشان کرد: این سفر موجب خواهد شد که تزلزل پیش آمده در حاکمیت عربستان سعودی نیز کاهش یابد؛ حتی در این شرایط، سفر وزیر خارجه به کشور ثالث و دیدار با مقامات سعودی در آن کشور هم قابل قبول نخواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد: ما متوجه هستیم که دیپلماسی چیزی به جز مراوده و گفت‌وگو نیست اما هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد؛ در این شرایط که به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه استراتژی روشنی به کار نمی‌گیرد، این نوع سفرها جز زیان خالص برای ایران اسلامی و صدمه به نهضت‌ بیداری اسلامی منطقه نتیجه دیگری ندارد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =