حوادث جهان در چهارشنبه 28 اردیبهشت:

دادسرای مکزیک از کشف پانصد و سیزده مهاجر غیر قانونی خبرداد

دادسرای یک ایالت مرزی مکزیک روز سه شنبه اعلام کرد پلیس مکزیک پانصد و سیزده مهاجر غیرقانونی را که در دو کامیون پنهان شده بودند، پیدا کرده است. بر اساس بیانیه وزارت کشور مکزیک : صبح سه شنبه پلیس چیاپاس Chiapas در جنوب شرقی مکزیک یک گروه پانصد و سیزده نفری را از مهاجران که از اتباع کشورهای آمریکای لاتین و آسیایی بودند و در شرایط غیرانسانی به آمریکا سفر می کردند ، نجات داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از چیاپاس ، یک سخنگوی وزارت کشور مکزیک اعلام کرد این بزرگترین عملیات نجات مهاجران در مکزیک است. اکثر این افراد ( چهارصد و ده نفر ) از مبدا کشور گواتمالا و دیگر افراد از کشورهای هندوراس ، اکوادور ، السالوادور ، جمهوری دومینیکن ، نپال ، هند و ژاپن بودند. دادسرای مکزیک تصریح کرد پلیس دو کامیون را هنگام ورود به مرکز این ایالت هم مرز با گواتمالا متوقف و رانندهای آنها را که سعی داستند فرار کنند بازداشت کرد.

بر اساس اظهارات اولیه هر کدام از افراد برای سوار شدن به کامیون ها و رفتن به آمریکا هفت هزار دلار ( پنج هزار یورو ) پرداخت کرده اند. بر اساس برآوردهای رسمی سالانه حدود پانصد هزار نفر سعی می کنند با عبور از خاک مکزیک خود را به آمریکا برسانند.

 

در انفجاری در میانمار دست کم دو نفر کشته شدند

منابع رسمی میانمار روز چهارشنبه از کشته شدن دست کم دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر در انفجار بمب در قطاری نزدیک پایتخت این کشور خبر دادند. یکی از مسئولان بلندپایه میانمار که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ دو نفر از جمله یک زن کشته و هفت تن نیز زخمی شدند . به گزارش خبرگزاری فرانسه از رانگون، این انفجاری ساعت شانزده و ده دقیقه ( نه و ده دقیقه به وقت گرینویچ ) در قطاری در مسیر رانگون - ماندالای Mandalay ( شمال ) روی داد.

 سی هزار کیلومتر دیوار حائل در جهان بنا شده است

دیوارهای حائل که گمان می رفت با فرو ریختن دیوار معروف برلین در آلمان به تاریخ بپیوندد، در سالهای اخیر بار دیگر رو به فزونی گذاشته است. کارشناسان و پژوهشگرانی که روز سه شنبه در شهر مونترال کانادا گرد هم آمدند تا در این خصوص با یکدیگر به گفتگو بنشینند، اعلام کردند با آن که گمان می رفت با فرو ریختن دیوار برلین بین دو کشور آلمان شرقی و غربی، دیگر سخنی از چنین مرزبندی هایی وجود نداشته باشد،اما انها متوجه شده اند که در سالهای اخیر به ویژه پس از حوادث یازده سپتامبر دو هزار و یک، بر شمار دیوارهای حائل افزوده شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از مونترال، الیزابت رائول-داندوران، از دانشگاه کبک در مونترال و مدیر طرح تحقیقاتی در مورد دیوارهای حائل در جهان در مراسم آغازین این نشست گفت: «با پایان یافتن دوران جنگ سرد شمار دیوارهای حائل اندکی در جهان کاهش یافت؛ اما پس از سال دو هزار و به ویژه پس از ماه سپتامبر دو هزار و یک، ساخت چنین دیوارهایی بیش از پیش فزونی گرفت.» به گفته وی، در حال حاضر نزدیک به پنجاه دیوار حائل در جهان وجود دارد که در جمع سی هزار کیلومتر طول دارند. خانم رائول-داندوران بر این باور است که احساس نیاز کشورها برای محافظت خود از دیگر کشورها باعث شده است تا دیوارهای حائل بنا شود. مهمترین این دیوارها شامل دیوار مرزی بین امریکا و مکزیک، دیوار حائل میان اسرائیل و سرزمینهای فلسطینی، دیوارهای موجود میان مناطق سوتا و ملیلا در اسپانیا و کشور مغرب و نیز دیوار حائل میان هند و بنگلادش است. به گفته شرکت کنندگان در کنفرانس دیوارهای حائل در شهر مونترال کانادا، در سالهای اخیر این دولتهای ظاهرا دموکراتیک هستند که اقدام به احداث دیوارهای حائل کرده اند.

 

در دو ماه اخیر 100 نیروی ارتش افغانستان کشته شده اند

یک مقام دولت افغانستان گفت در دو ماه گذشته صد نیروی ارتش در مناطق مختلف کشور کشته شده اند و در این مدت 1820 غیر نظامی نیز کشته یا زخمی شده اند. ژنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفتگو با خبرنگاران گفت نیروهای ارتش در درگیری با شورشیان و حوادث امنیتی کشته شده اند. به گزارش خبرگزاری شینهوا، عظیمی با بیان اینکه ارتش در دو ماه گذشته در 108 عملیات از جمله چندین عملیات مشترک با ناتو شرکت داشته است ، افزود در این مدت 717 شورشی کشته و 122 نفر دیگر زخمی شده اند ضمن اینکه ارتش موفق شد هزار ودویست و نود و نه نفر از اعضای طالبان را بازداشت و ششصد و پنجاه یک بمب و مواد انفجاری را کشف و خنثی کند. سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تعداد عملیات انتحاری و انفجارهای کناره جاده ای در این کشور را در چهار ماه گذشته چهار هزار و سیصد و شصت و چهار مورد عنوان کرد و گفت در این مدت موفق شدیم تنها در استان های جنوب شرقی کشور 10 تن نیترات آمونیم را که ماده اساسی در ساخت مواد منفجره است کشف کنیم.

 

پلیس سیرالئون یک محموله سه تنی حشیش را کشف و ضبط کرد

نیروهای پلیس سیرالئون در عملیاتی با یورش به روستایی در شمال این کشور، سه تن ماده مخدر حشیش به ارزش ده میلیون دلار کشف و ضبط کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از فری تاون، سخنگوی پلیس سیرالئون روز چهارشنبه گفت این محموله در بازرسی از چهار خانه در شهرک ماسیاکا در شمال این کشور کشف شد. قاچاقچیان پیش از رسیدن پلیس از صحنه فرار کردند.
وی افزود کشت گیاه شاهدانه که از آن برای تولید حشیش استفاده می شود، یکی از چالشهای اصلی سازمانهای انتظامی سیرالئون است. این سخنگوی پلیس سیرالئون خاطر نشان کرد نیروهای پیلس، پارسال نیز در همین منطقه دو مزرعه کشت شاهدانه را امحا کردند. تنها در سال گذشته میلادی، دویست نفر به جرم کشت شاهدانه ده میلیون دلار جریمه شدند.

 

حدود صد مهاجر غیرقانونی آفریقایی از صحرای سینا وارد فلسطین اشغالی شدند

اسرائیلی اعلام کردند حدود صد مهاجر آفریقایی که از صحرای سینای مصر از بخش ایلات مخفیانه وارد اسرائیل شده بودند بازداشت شدند. میر اسحاق هالویMéir Yitzhak Halévy شهردار این مرکز تفریحی دریای سرخ به رادیو اسرائیل اعلام کرد: دست کم نود وشش کارگر آفریقایی که از مصر آمده بودند و امروز به خاک ما نفوذ کرده بودند برای درخواست کار ، نان و آب درخانه های اسرائیلی ها را زده بودند بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، این مقام اسرائیلی اعلام کرد: پلیس این مهاجران را بازداشت کرد اما این ورود گسترده به داخل خاک اسرائیل در یک روز نشان می دهد در اینجا بی نظمی حاکم شده است و مقامات ،ما را در برابر این پدیده مهاجرت غیر قانونی رها کرده اند. ممکن بود این افراد تروریست باشند. روزنامه یدیعوت آهارونوت تصریح کرد این مهاجران به مدت چهار روز در صحرای سینا سرگردان بودند تا آنکه خسته به ایلات رسیدند. براساس آمارهای شهرداری ایلات حدود دوهزار وششصد آفریقایی از آغاز سال به صورت غیر قانونی به اسرائیل نفوذ کرده اند که ورود پانصد تن از آنان فقط در ماه مه بوده است. اسرائیل نوامبر دوهزار وده ساخت یک دیوار امنیتی را به موازات مرزهای خود با مصر به طول دویست وپنجاه کیلومتر برای مقابله با موج مهاجران اقتصادی ، متقاضیان پناهندگی سیاسی و قاچاق مواد مخدر یا سلاح آغاز کرد.

 

17 کشته در تازه ترین درگیری های منطقه ای قبایلی در شمال غربی پاکستان

پلیس پاکستان اعلام کرد حدود یکصد شبه نظامی به یک ایست و بازرسی امنیتی نزدیک شهر مهم پیشاور در شمال غربی این کشور حمله کردند. در این درگیری سه ساعته ، دو افسر پلیس و 15 نفر از شورشیان کشته شدند. یک مقام ارشد پلیس پاکستان چهارشنبه با اعلام این خبر افزود شبه نظامیان در این حمله از آرپی جی و دیگر سلاح ها استفاده کردند.

این حمله پس از نیمه شب به ایست و بازرسی سانگو مرا Sangu Mera صورت گرفت. به گزارش آسوشیتدپرس از پیشاور، این ایست و بازرسی واقع در 10 کیلومتری پیشاور و درست در امتداد منطقه مرزی خیبر قرار گرفته است که محل اختفای طالبان و دیگر شبه نظامیان به شمار می رود. این حمله در حالی صورت گرفت که طالبان تهدید کرده است حمله دوم مه امریکا را تلافی خواهد کرد. در این تاریخ اسامه بن لادن بدست نظامیان امریکایی در شمال غربی پاکستان کشته شد. اما به احتمال زیاد این حمله با حملات ارتش پاکستان در این منطقه قبایلی مرتبط است.

 حمله طالبان در پاکستان 2 کشته و 5 زخمی برجای گذاشت

در حمله گروهی از اعضای طالبان به پاسگاه پلیس در پیشاور پاکستان، دو پلیس کشته و دستکم پنج تن دیگر زخمی شدند. محمد ایجاز خان، از مقامات بلندپایه پلیس پاکستان اعلام کرد نیروهای پلیس نیمه شب گذشته حمله گروهی از اعضای طالبان به پاسگاه پلیس در منطقه سربند را که در حومه پیشاور واقع است خنثی کردند. اما گروهی متشکل از هفتاد شورشی طالبان پیش از سپیده دم امروز دوباره به این پاسگاه حمله کردند که به کشته شدن دو پلیس و زخمی شدن پنج تن دیگر منجر شد. وی افزود مهاجمان در این حملات که چهل دقیقه به طول انجامید، از نارنجک و راکت نیز استفاده کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورشیان طالبان و القاعده مسئول بمبگذاریهایی شناخته می شوند که سالهای اخیر اهداف امنیتی دولتی و غیرنظامی را در سراسر پاکستان هدف قرار داده است و به کشته شدن هزاران تن در این کشور منجر شده است.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =