۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷

مصطفی محمد نجار وزیر کشور اعلام کرده است که کارگروهی در شورای عالی مدیریت بحران کشور در مورد زلزله تهران تشکیل شده است .

 از جمله اقدامات صورت پذیرفته در شورای عالی مدیریت بحران کشور تعیین 5 استان معین برای پایتخت در صورت زلزله احتمالی تهران است تا در این راستا سازمان‌های مختلف نیز در زمینه زلزله تهران بتوانند به وظایف خود در این مبحث آگاهی یابند.

از آنجایی که استانداری هم عضو این کارگروه است گفت و گویی را با مرتضی تمدن استاندار تهران رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تهران انجام داده ایم.وی معتقد است که امروز سطح پیشگیری و مقابله با حوادث در کشور افزایش یافته است و زلزله‌ای با حدود 5 ریشتر هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

گویا وقوع زلزله در تهران جدی است که وزیر کشور خبر تشکیل کارگروهی را داده است؟

  زلزله تهدیدی جدی برای تهران است و به نظر من باید از حادثه ای که در کشور ژاپن به وقوع پیوست درس گرفت.  برای همین هم این کارگروه تشکیل شده است چون کاهش خطرپذیری حوادث غیر قابل پیش بینی برای تهران از جمله زلزله را بسیار با اهمیت است.توجه داشته باشید کشوری که خود را تجهیز کرده و مدعی بود که در برابر زلزله، قلعه نفوذ ناپذیر است این گونه در هم کوبیده شد،پس باید هوشیار بود که زلزله چه بلایی سر تهران خواهد آورد.

البته زلزله آنجا شکل دیگری بود و ممکن است برای ما شکل دیگری باشد؟

به هر حال باید آماده بود.ستاد مدیریت تهران در استان تهران شروع به کارکرده و کارگروههای تخصصی در استانداری دست به دست هم داده اند تا هم در مسیری که اشاره شد، حرکت کنند و هم در زمینه کاهش خسارات زلزله احتمالی تهران، اقدامات اساسی انجام شود.

چه کارهایی در این کارگروه برای کاهش خسارت ناشی از زلزله و امدادرسانی انجام شده است؟

امروز سطح پیشگیری و مقابله با حوادث در کشور افزایش یافته است و زلزله‌ای با حدود 5 ریشتر هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد. ‌در سال گذشته 100 میلیارد تومان از سوی دولت در خصوص تجهیز امکانات و جایگاه‌های اسکان اضطراری مدیریت بحران به استان تهران اختصاص یافت.البته متاسفانه هنوز احتمال وقوع زلزله را جدی نگرفته‌ایم و زمین‌لرزه تهران را باور نداریم .نشانه آن ضعف‌های موجود در ساخت و ساز‌ها، عدم آموزش مردم و کافی نبودن میزان تلاش‌ها در این حوزه نسبت به مخاطره موجود است.

خب اگر زلزله ای بامیزان بزرگتری بیاید چی؟

پیش بینی ما در مورد زلزله تهران زلزله ای تا همین بزرگی و مقیاس است .

 پیش بینی هم درباره زمان وقوع زلزله دارید؟

تهران جزء مناطق پرخطر از نظر زلزله است. زلزله به طور حتم در تهران رخ خواهد داد، کما اینکه درگذشته هم اتفاق افتاده است. به طور مثال بین سال‌های 855 تا 958 میلادی زلزله‌هایی در تاریخ ثبت شده که برخی از آنها شهر ری که در آن زمان شهر عمده منطقه بوده را تخریب کرده ولی در سده‌های اخیر زلزله جدی و شدید در تهران نداشته ایم.

آخرین زلزله جدی و خسارت‌بار سال ( 1209 هـ . ش) بود که در آن زمان مردم تهران چند روزی خارج از شهر چادر زدند. برخی کارشناسان می گویند در تهران حدوداً هر 170 سال زلزله عمده رخ می‌دهد و ما امروز از آن 170 سال گذشته ایم ولی نباید اگر این 170 سال، 180 سال شود خیلی هراسان شویم که 10 سال هم دیر شده چراکه ممکن است 400 سال دیگر هم زلزله‌ای اتفاق نیافتد. به هرحال پیش بینی زلزله تهران بر اساس گمان نیست.

بنابراین وقوع زلزله در تهران حتمی است اما زمان وقوع آن را نمی توان پیش بینی کرد؟

این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که زلزله به احتمال زیاد در تهران رخ خواهد داد اما علم بشر نمی تواند زمان دقیق و حتی و سال و دهه وقوع آن را بیان کند. تنها راه پیش‌بینی زلزله، محاسبه زمان بروز موج عرضی و طولی است، چرا که این دو موج با تاخیر زمانی چند ثانیه‌ای به دنبال هم رخ می‌دهند.

45232

  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TT IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    1 0
    5.1 چطور؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    من به عنوان يك مهندس عمران كه بررسي‌هايي را در مورد سازه‌هاي درحال ساخت در تهران انجام داده‌ام با اطمينان زياد ميگويم كه بسياري از ساختمانهاي تازه ساخته شده در تهران ، زودتر از ساختمانهاي بافتهاي فرسوده در اثر زلزله (با شدت متوسط) فرو خواهند ريخت. اين يك مشكل و هشدار جدي است.
  • تمدن شناس IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    اینکه مرتضی تمدنه!!!!!!!!!!!!1