۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۸

در پی سقوط آزاد نوکیا و از دست دادن رتبه اول در بازار جهانی گوشی‌های همراه، سامسونگ به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی همراه و اپل به بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌های همراه هوشمند ترقی یافته‌اند.

گزارش موسسه تحقیقات بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات، آی.دی.سی از بازار موبایل در سه‌ماهه اول 2011 (زمستان 1389) نشان داد که فروش تلفن‌های همراه هوشمند79.7 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد یافته که بیشترین فروش مربوط به سامسونگ، اچ.تی.سی و اپل و کم‌ترین توفیق برای آر.آی.ام (سازنده بلک‌بری) و نوکیا بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش جدید آی.دی.سی از بازار اروپا حاکی از آن است که شرکت فنلاندی نوکیا برای اولین بار، عنوان مهم‌ترین سازنده تلفن همراه هوشمند را به اپل واگذار کرده است. در حال‌حاضر، شرکت کوپرتینو با در اختیار داشتن 20.8% بازار و رشد 48.9 درصدی فروش آی‌فون در صدر فهرست تلفن‌های همراه پیشرفته تبدیل شده و نوکیا با کسب 19.6% بازار اروپا در رتبه دوم ایستاده است.

اما این تنها شکست نوکیا نیست؛ چراکه باز هم برای اولین بار در اروپا، این شرکت نقش خود را به عنوان برترین سازنده تلفن‌های همراه به شرکت کره‌ای سامسونگ واگذار کرده است. سامسونگ با افزایش 5.3 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته و فروش 13.2 میلیون دستگاه توانسته 29.3 درصد از بازار موبایل اروپا را در دست بگیرد. این درحالی است که نوکیا با کاهش 10.3 درصدی فروش تلفن‌های همراه و فروش 12.6 میلیون دستگاه، 27.9 درصد بازار را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم جای گرفته است.

فرانسیسکو یرونیمو، تحلیل‌گر آی.دی.سی در توضیح این گزارش گفت: «سامسونگ و اپل به آمار ویژه‌ای دست یافته‌اند. سامسونگ به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده تلفن همراه و اپل به بزرگ‌ترین ارائه دهنده تلفن همراه هوشمند تبدیل شده و این نتایج نشان می‌دهد که چگونه این بازار درحال تغییر است».

به گفته یرونیمو، به دلیل تقاضای بالای تلفن‌های همراه هوشمند لمسی، برندهایی مانند نوکیا و سونی‌اریکسون نتوانسته‌اند با برندهای جدید و پرقدرتی چون اپل و محصولات جدیدی که سامسونگ برپایه سیستم عامل‌های آندروید و بادا عرضه می‌کند، رقابت کنند.

وضعیت فروش تلفن‌های همراه در اروپا
برپایه گزارش آی.دی.سی در سه ماهه نخست سال 2011، تلفن‌های همراه هوشمند با فروش 21.2 میلیون دستگاه، رشد 76 درصدی را تجربه و 47 درصد از تمام تلفن‌های همراه فروخته شده در این بازار را به خود اختصاص دادند.

پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل این دستگاه‌ها آندروید ساخته گوگل است که در اروپا 35.7 درصد از بازار را در اختیار دارد.

سیستم‌عامل آی.او.اس اپل که در گوشی‌های آی‌فون استفاده می‌شود، با 20.8 درصد و سیمبیان با کسب 20.5 درصد از بازار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

وضعیت جهانی فروش تلفن‌های همراه هوشمند
در سطح جهانی، فروش تلفن‌های همراه هوشمند با 79.7 درصد رشد به 99.6 میلیون دستگاه رسیده است. چشم‌گیرترین رشد برای سامسونگ است که 350 درصد، از 2.5 میلیون واحد به 10.8 میلیون رسیده است.

اچ.تی.سی نیز با تجربه رشد 229 درصدی از فروش 2.7 میلیون دستگاه در دوره مشابه سال گذشته به رقم فعلی 8.9 میلیون دستگاه رسیده است.

البته در سطح جهانی و از نظر بررسی تولیدکنندگان، نوکیا با فروش 108.5 میلیون دستگاه موبایل (تلفن همراه و تلفن همراه هوشمند) و با در اختیار داشتن 29.2 درصد از بازار همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل در دنیاست؛ هرچند این شرکت نسبت به سه ماهه اول سال 2010 با کاهش 5 درصدی مواجه است. شاید اتحاد این شرکت با مایکروسافت و استفاده از سیستم‌عامل ویندوزفون7 بتواند این روند سقوط را متوقف کند.

پس از نوکیا، سامسونگ با فروش 70 میلیون دستگاه و در اختیار داشتن 18.8 درصد بازار و ال. جی با 20.5 میلیون و 6.6 درصد از بازار به ترتیب در سکوهای دوم و سوم قرار دارند.

رتبه چهارم متعلق به اپل است که 5 درصد از بازار را در اختیار دارد و رتبه پنجم در دست شرکت چینی ZTE است. سونی‌اریکسون، موتورولا، آلکاتل، آر.آی.ام و دیگر شرکت‌ها نیز به دلیل اقبال کم در یک ردیف جای گرفته‌اند.

53

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    4 8
    خودت بگو اپل لب تابش. تبلتش. آیفونش.انصافا عروسه یا ملوسه یا ماهه.کدومشه.من میگم همه اشه.
  • آریا SE ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
    8 5
    انصافا سامسونگ همه چیزش نامبر 1 !! و قاطعا بهترین برند موبایله!
    • مسافر IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
      1 5
      اپل همه چیزش بهترررررررررررررررررررره فقط اپلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل
  • mahdi IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 6
    nokia chi?
  • armis IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
    0 0
    س.من می حواستم گوشی بخرم ولی نمی دونم اپل بخرم یا سامسونگ مدل تبلت به نظر شما من چه کار کنم