۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۵

با کشف فایلی مخفی در سیستم‌عامل آی.او.اس4 مشخض شد که آی‌پدهای نسل سه و آی‌فون‌های شرکت اپل، جزئیات حرکت صاحبان خود را مخفیانه ذخیره می‌کنند. آیا نقض حریم خصوصی برای اپل دردسرساز خواهد شد؟

مجید جویا: به گفته پژوهشگران، آی‌پدهای نسل سه و آی‌فون‌های اپل، جزئیات حرکت صاحبان خود را مخفیانه ذخیره می‌کنند. به ادعای آلزدیر آلن و پیت واردن، این اطلاعات در یک فایل پنهان رمزگذاری نشده، ذخیره می‌شود و با داشتن نرم‌افزار مناسب، می‌توان دقیقا مسیر حرکت دارنده دستگاه را مشخص کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اپل هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است، هرچند که پژوهشگران نیز ادعایی در مورد ارسال این داده‌ها به سرورهای اپل و یا استفاده اپل از این داده‌ها مطرح نکرده‌اند.

این یافته، اکثر دارندگان آی‌فون را شگفت‌زده خواهد کرد، چرا که دستگاه‌های آنها هیچ نشانه‌ای از توانایی ذخیره این داده‌ها را بروز نداده‌اند. با این‌که اپل هیچ‌گاه به امکان چنین کاری مستقیما اشاره نکرده، ولی تلویحا در شرایط استفاده دستگاه‌ها، به چنین موردی پرداخته شده است: «ممکن است که ما داده‌هایی از قبیل شغل، زبان، کد پستی، مکان و منطقه زمانی محل استفاده یک محصول اپل را گردآوری کنیم تا بتوانیم به درک بهتری از رفتار مشتریان و بهبود کیفیت محصولات، خدمات و تبلیغاتمان برسیم».

کاملا تعمدی
به گفته آلن و واردن، آن دو نمی‌دانند که چرا آی‌فون و آی‌پد، اطلاعات مکانی دارندگان خود را گرداوری می‌کنند، ولی مشخص است که این کار «کاملا تعمدی» است. به ادعای آنها، این امکان در به روزرسانی سیستم‌عامل iOS4، در ژوئن 2010 / خرداد 1389 به این دستگاه‌ها اضافه شده است.

هر بار که کاربر، آی‌فون یا آی‌پد خود را به کامپیوتر وصل کند، این اطلاعات به کامپیوتر دارنده خود نیز ارسال می‌شود.

به عقیده گراهام کلولی، مشاور فناوری، به نظر نمی‌رسد که اپل این داده‌ها را جهت کاربردهای تجاری لازم داشته باشد. وی می‌گوید: «به نظر من، نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود خواهد داشت و احتمالا مشتریان اپل به دنبال یافتن راهی برای پنهان کردن آن خواهند بود».

افزایش فروش
اما همزمان با فاش شدن راز اپل، خبر دیگری منتشر شده که از نگرانی‌های اپل می‌کاهد: فروش خالص سه ماهه اول سال جاری میلادی شرکت، به دوبرابر سال پیش رسیده است.

اپل سود خالص سه ماهه را 5.99 میلیارد دلار اعلام کرده که تقریبا دوبرابر رقم سال گذشته است. فروش ناخالص در این مدت 24.67 میلیارد دلار بوده، که نشان از رشد 83 درصدی دارد.

در این مدت 18.65 میلیون دستگاه آی‌فون فروخته شده که 113 درصد بیش از سال گذشته است، اما آی‌پد با فروش تنها 4.69 میلیون دستگاه نتوانسته انتظارات تحلیلگران را براورده کند. با انتشار این آمار در روز چهارشنبه، ارزش سهام اپل در بورس نیویورک، 2.5 درصد رشد کرد.

چالش‌های پیش رو
استیو جابز، مدیرعامل اپل می‌گوید: «ما تا پایان سال، به نوآوری در تمام جبهه‌ها ادامه خواهیم داد». اما iOS، سیستم‌عامل آی‌فون و آی‌پد با مشکلات بسیار بزرگی از جانب رقبایی چون گوگل روبرو است. یک گزارش در ماه گذشته نشان داد که آندروید گوگل محبوب‌ترین سیستم‌عامل در بین کاربران امریکایی موبایل‌های هوشمند است (29 درصد در برابر 27 درصد اپل).

فروش کامپیوترهای شرکت هم به نسبت سال گذشته 28 درصد بیشتر شده؛ البته به لطف مک‌بوک پرو. ولی تمام آمار فروش مثبت نیستند. علاوه بر آی‌پد، یک عدد ناامید کننده دیگر هم در بین آمار وجود دارد؛ آی‌پاد که با 9 میلیون دستگاه، شاهد 17 درصد کاهش فروش بوده است.

50171

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمان IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
    0 0
    آقا یه مار زرد اونجاست