۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲

«روزگاران، کاش چشم‌هایش دروغ گفته باشد، آدم آهنی، شبیه تو بی‌نشان، جهان بی‌چشم‌های من و با یاران سپیده» برای نخستین بار از سوی نشر شاهد در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات شاهد با ۴۰۰ عنوان کتاب در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور می‌یابد که از این تعداد ۳۷ عنوان به زبان‌های انگلیسی، اردو، عربی و ترکی استانبولی ترجمه شده‌اند.

سید محمد میرکاظمی، رییس اداره کتاب نشر شاهد به خبرآنلاین گفت: «کتاب برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شاخصه‌ای مهم است و نشر شاهد کتاب‌های منتشر شده طی سال‌های اخیر را که ۴۰۰ عنوان کتاب است در نمایشگاه عرضه کرده که از این تعداد ۱۷۰ عنوان اثر تجدید چاپی هستند.»

به گفته وی، نشر شاهد در سه سال اخیر قرارداد ترجمه ۵۰ عنوان کتاب را منعقد کرده است که ۳۰ عنوان کتاب به زبان‌های اردو، انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی ترجمه شده‌اند. در حال حاضر آثار ترجمه شده در نمایشگاه کتاب ۳۷ عنوان کتاب خواهد بود. در سال گذشته نیز ۴۰ عنوان کتاب منتشر شد که ۲۰ عنوان آن تجدید چاپ بوده و تمامی این آثار نیز در نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی آثار «کاش چشم‌هایش دروغ گفته باشد» نوشته محمد محمودی نورآبادی، «آدم آهنی» اثر سید حسن حسینی، «شبیه تو بی‌نشان» به قلم فرزانه یزدان‌شناس، «جهان بی‌چشم‌های من» نوشته عنایت‌الله ملکی و «با یاران سپیده» اثر محمد خامه‌یار را از تازه‌های چاپ نشر شاهد دانست.

براساس این گزارش رمان «کاش چشم‌هایش دروغ گفته باشد» براساس زندگی و نحوه شهادت برادر نویسنده شهید عبدالرسول محمودی نورآبادی است که در سال ۱۳۶۷ و در منطقه کردستان اتفاق افتاده است؛ علاوه بر آن فضای شهرستان مهرنجان جاوید استان فارس در جنگ تحمیلی، در این اثر ۲۶۰ صفحه‌ای تصویر شده است.

همچنین کتاب «شبیه تو بی‌نشان» مجموعه اشعار دفاع مقدسی فرزانه یزدان‌شناس است که در قالب یک کتاب گردآوری و چاپ شده است؛ بیش از ۵۰ قطعه شعر در قالب‌های غزل، دوبیتی و رباعی در این کتاب جای داده شده‌ است؛ این اشعار از زبان نزدیکان شهدا و جانبازان سروده شده‌ و وصف گفت‌وگوهای رزمندگان با خانواده‌شان در هنگام اعزام به جبهه را دربر دارند. فضای حماسی جنگ و بیان دلتنگی‌ها، نیز مضامین این اشعار را تشکیل داده‌اند.

«یاران سپیده» نیز مجموعه خاطرات جمعی از شهدای قم است. این مجموعه ۱۰۶ صفحه‌ای برای نخستین بار توسط لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) در قطع رقعی به چاپ رسید و چاپ دوم آن را نشر شاهد به عهده گرفت. محمد خامه یار کار نگارش مجموعه خاطرات این کتاب را برعهده داشته که در چاپ دوم آن اصلاحاتی را هم انجام داده است.

میرکاظمی افزود: « کتاب‌های «روزگاران» تالیف حسین یاقوتی، «فرهنگ‌نامه جاودانه‌های استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و مشهد» از سید سعید موسوی، «انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه‌های شهدا» تدوین محمدعلی آقامیرزا و «مجموعه مقالات بین‌المللی بررسی پیامدهای کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ تحمیلی» نیز برای نخستین بار در نمایشگاه بیست و چهارم عرضه می‌شوند.

بنابر این گزارش خاطرات «روزگاران»، خاطرات جمعی از رزمندگان و جانبازانی است که دوران اسارت در اردوگاه‌های ارتش متجاوز صدام را نیز تجربه کرده‌اند، که در قالب مجموعه ۲ جلدی «روزگاران» تدوین شده‌ است. در این اثر خاطرات ۱۲ تن از رزمندگان همرزم نویسنده از دوران حضور در جبهه و به اسارت درآمدن توسط نیروهای بعثی عراق گنجانده شده است و این افراد، ‌بر اساس اتفاقاتی که برایشان رخ داده، انتخاب شده‌اند، برخی از آنان پزشک و بعضی هم دیده‌بان و فرمانده گروهان بوده‌اند و تمامی وقایع جالبی که در طول جنگ و اسارت بر آنان گذشته بازگو شده ‌است؛ تعدادی عکس، نامه، دست‌نوشته و اسناد و مدارک مرتبط با دوران اسارت راویان نیز در پایان کتاب‌های مجموعه «روزگاران» منعکس شده است.

این گزارش می‌افزاید: مجموعه مقالات «سمینار بررسی پیامدهای کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران» در سه فصل مشتمل بر «سخنرانی‌های افتتاحیه»، «مقالات سیاسی و حقوقی» و «مقالات پزشکی و زیست محیطی»، تدوین و به مخاطبان در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود.

در فصل اول این کتاب سخنرانی‌ها و پیام‌های ارسال شده به سمینار بین المللی بررسی پیامدهای کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران، آورده شده است؛ فصل دوم شامل مقالات برگزیده «کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و جمهوری اسلامی ایران، ترتیبات اجزای ملی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، صنایع شیمیایی ایران و اجرای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، تاریخچه استفاده از سلاح‌های شیمیایی و منع آن، جنگ شیمیایی عراق و تجارب پزشکی آن» و فصل سوم مشتمل بر مقالات بر‌تر کنفرانس با موضوعات «مدیریت بحران حملات شیمیایی با تاکید بر سلامت کودکان، اثرات سلاح‌های شیمیایی بر محیط زیست، شاخص‌های تنفس گفتاری در مجروحین شیمیایی ناشی از گاز خردل و افراد عادی، اثرات مخرب سلاح‌های شیمیایی بر محیط زیست و اکوسیستم مناطق جنگی در آلودگی زدایی مناطق آلوده به عوامل شیمیایی در حین و بعد از به کارگیری آن» است.

یادآور می‌شود، نشر شاهد در طول ۲۰ سال فعالیت خود کتاب‌های مختلفی در ژانرهای پژوهشی، کودک‌ونوجوان، خاطره، مستند و شعر و در حوزه ایثار و شهادت منتشر کرده است. انتشار ۶۳ اثر مستند چندرسانه‌ای، ‌۸۹ عنوان کتاب الکترونیکی و ۱۲ اثر صوتی در حوزه ایثار و شهادت، تجلیل از ۴۴ عنوان کتاب نشر شاهد در جشنواره‌های ادبی برپا شده در ۵ سال اخیر و تقدیر از نشر شاهد به عنوان ناشر بر‌تر، از افتخارات این موسسه انتشاراتی است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ك IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۸
    0 0
    انتخابات كه آزاد باشد چشم هاي تو را انتخاب مي كنم ...چشم هاي تو هرگز دروغ نمي گويند
  • رضا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام وخسته نباشيد ... ممنون از اين همه اطلاع رساني در مورد نمايشگاه كتاب موفق باشيد .