شهاب منا که از او تاکنون جلد اول «مجموعه مقالات درباره سنتور» منتشر شده، دومین اثر خود را با عنوان «حبیب سماعی و راویان آثار او» مطالب و اسنادی منتشر نشده درباره او و شیوه سنتورنوازی و شاگردانش تدوین کرده که این کتاب همزمان با نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.

به گزارش خبرآنلاین، «حبیب سماعی و راویان آثار او» کتابی شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه ای است که از بهار سال 83 کار پژوهش آن را آغاز شده و قرار است توسط سوه مهر منتشر شود. حبیب سماعی به عنوان آخرین استاد سنتور بازمانده از دوره قاجار و آخرین راوی از سبک قدیم سنتورنوازی است که در این کتاب به بررسی زندگی و آثار وی و همچنین زندگی و آثار 15 شاگرد به جا مانده از وی پرداخته شده است.

درباره این نوازنده سنتور و حتی شاگردان وی چندان اطلاعات مدونی در دسترس نیست و تاریخ موسیقی درباره بسیاری از شاگردان او سکوت کرده و شرح حالی از آنها در دسترس نیست. نویسنده کتاب «حبیب سماعی و راویان آثار او» برای اطلاع از زندگی و شیوه کار آنها با بازماندگانشان که غالبا در ایران هم ساکن نبودند تماس گرفته و خواسته منابع مکتوب و صوتی خود را در اختیارش بگذارند.

حبیب سماعی و راویان آثار او

این کتاب که بیش از 550 صفحه شده است همچنین به بررسی شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی و مکتب سنتورنوازی دوره قاجار منتسب به محمد صادق خانی می پردازد. از آنجا که تاکنون کار تحقیقاتی مفصل درباره سبک نوازندگی سماعی نبوده است این کتاب می تواند به عنوان منبعی برای علاقمندان باشد.

کتاب «حبیب سماعی و راویان آثار او» تولید مرکز موسیقی حوزه هنری است که در 572 صفحه و شمارگان 2 هزار و 500 جلد در نمایشگاه کتاب در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =