۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۳

کتاب «انقلاب و فرهنگ سیاسی آن» قصد دارد از منظر فرهنگ، مسائل سیاسی تا 22 بهمن 57 را تبیین و بررسی کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «انقلاب و فرهنگ سیاسی آن» در 400 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران عرضه می شود.

کتاب «انقلاب و فرهنگ سیاسی» دارای سه فصل کلی است؛ فصل اول به مباحث نظری، فلسفی و فرهنگ سیاسی می‌پردازد. در این فصل سعی شده به بازخوانی نظریات متفاوت مطرح شده در عرصه فرهنگ پرداخته شود و همچنین نظریاتی که در حوزه فرهنگ‌شناسی تلفیقی بین مکاتب مختلف ارائه شده و مورد بحث قرار گرفته‌اند. این موضوعات به اجمال در فصل اول بررسی شده تا خواننده بتواند در ابتدا تصویری از عقاید و دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون موضوع فرهنگ سیاسی را در ذهن خود شکل داده و بتواند مطالب فصول بعد را بهتر درک کند. بعد از بررسی روش فرهنگ شناسی و مفهوم آن، نگاهی دوباره بر مفهوم فرهنگ شناسی و فرهنگ سیاسی شده و همچنین نظریاتی که پیشتر در این زمینه مطرح بوده‌اند مورد بحث و بررسی و در نهایت نیز دریافت نویسندگان و نظریه‌پردازان این عرصه که مورد دیدگاه‌هایشان مورد استناد نیز مورد مشاهده قرار گرفته‌است.

در فصل دوم به بررسی شکل گیری فرهنگ سیاسی ایران در دوره صفویه و مشروطه پرداخته شده است چرا که برای شناخت فرهنگ سیاسی ایران در زمان فعلی نیاز به مرور سیر تطور فرهنگ سیاسی ایران این دو دوره امری حیاتی است. بررسی دوره های صفویه و مشروطه از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که در دو دوره صفویه و مشروطه برخی مولفه‌های فرهنگ سیاسی ایران دچار تحولاتی اساسی می‌شود و از این‌رو بررسی اینکه در هیات طبقه حاکم و جامعه چه اتفاقاتی رخ داده می‌تواند راهگشا باشد.

فصل سوم کتاب نظری به زمان فعلی و فرآیند سیاسی عصر جدید دارد. در این فصل اوضاع سیاسی ایران در آستانه وقوع انقلاب اسلامی تحلیل شده و نویسنده به بررسی این نکته می‌پردازد که در سال 1357 جامعه و حکومت ایران در چه شرایطی به سر می‌برده و فرهنگ سیاسی حاکم برآن چگونه بوده است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =