۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «انقلاب اسلامی در خوی» به قلم نقی دادرسی و «تقویم تاریخ دفاع مقدس» (فروغ فتح) را به همت فرهاد بهروزی و نبی کریمی منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مرکز اسناد انقلاب اسلامی که مجموعه انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف در دست چاپ دارد به تازگی کتاب «انقلاب اسلامی در خوی» به قلم نقی دادرسی را منتشر کرده است.

در این کتاب که درباره رویدادهای انقلاب اسلامی ایران و ویژگی های آن در خوی است، می‌خوانیم: سراسری بودن از ویژگی‌های اصلی تاریخ انقلاب اسلامی ‌است که ریشه در هویت اسلامی‌ مردم ایران دارد. بر عکس انقلاب‌های دیگر جهان که از نقطه‌ای آغاز و به نواحی دیگر سرایت کرده است، انقلاب اسلامی‌ ایران حرکتی همگانی و سراسری بوده است به‌گونه‌ای که مردم ایران از شروع نهضت در سال 1342 و با ایدئولوژی اسلامی ‌تحت رهبری علما و مراجع و در رأس آنها حضرت امام (ره) علیه حکومت پهلوی به‌پاخاسته و نظامی‌جدید بر اساس آموزه‌های اسلامی ‌ایجاد کردند.

این کتاب مروری بر روند انقلاب اسلامی در شهر خوی است به اهمیت خطه آذربایجان که در تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی جایگاه مهم و تعیین‌کننده‌ای به خود اختصاص داده و در تاریخ انقلاب اسلامی ‌هم در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ‌جایگاه مهم و ویژه‌ای داشته است. رمز ایستادگی و پویایی آذربایجان در مقابل ترکان عثمانی و روسیه‌ تزاری، عرق مذهبی و هویت اسلامی ‌این خطه بود و بر اساس همین ویژگی است که در تاریخ انقلاب اسلامی‌ نیز نقش تاریخی خود را ایفا کرده است.

ناشر معتقد است: خوی در میان شهرهای آذربایجان از جایگاه فرهنگی و مذهبی برجسته‌ای برخوردار می‌‌باشد به‌طوری که می‌‌توان آن را جزء چند شهر عالم‌خیز و مجتهدپرور نام‌برد که از دو قرن پیش دارای حوزه‌ علمیه بوده است. این شهر مذهبی که در منابع تاریخی به «دارالصفا» شهرت دارد در جریان نهضت اسلامی‌ فعالیت قابل‌توجهی داشت. کتاب «انقلاب اسلامی در خوی» در 340 صفحه و با قیمت 32 هزار ریال در هزار نسخه در فروردین 89 منتشر شده است.

مرکز اسناد به تازگی همچنین «تقویم تاریخ دفاع مقدس» (فروغ فتح) را به همت فرهاد بهروزی و نبی کریمی منتشر کرده است.  این کتاب در مورد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و 8 سال دفاع مقدس است.

این کتاب به نوعی بازخوانی عملیات طریق القدس است. در مقدمه کتاب می‌خوانیم: پانزدهمین ماه جنگ تحمیلی آبان 1360 از این رو که بین دو عملیات بزرگ واقع شده است، محل درنگ و تأمل می‌باشد. در مهرماه 1360 عملیات بزرگ ثامن‌الائمه با الهام‌گیری از دستور امام خمینی (ره) برای شکستن حصر آبادان صورت گرفت و بخش‌هایی از خاک کشور آزاد شد. پس از آن در آبان نیز عملیات بزرگ طریق‌القدس اجرا شد که امام آن را «فتح الفتوح» خواندند. در این ماه رزمندگان اسلام نیروهای دشمن را در شرق کارون نابود ساختند و موجبات عقب‌نشینی آن را فراهم آوردند. پس از عملیات ثامن‌الائمه تدبیر فرماندهان و طراحان نیروی زمینی ارتش و سپاه بر این اساس قرار گرفت که با انجام عملیات‌های منطقه‌ شرق کارون را از نیروهای دشمن پاکسازی کرد، و با اتکا به موانع طبیعی و صرفه‌جویی در نیرو مهیای سلسله عملیات‌های «کربلا» شوند.

کتاب «انقلاب اسلامی در خوی» در 774 صفحه و با قیمت 77 هزار ریال در دو هزار نسخه منتشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 54643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسن IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۴
    0 0
    از اقدام بسیار خوب مرکز اسناد انقلاب اسلامی سپاسگزارم انتظار مردم ایران اینست که این مرکز برای سایر استانها و شهرهای مهم ایران نیز اقدام به چاپ چنین آثاری نماید