مناظره مکتوب بلاگرهای خبرآنلاین/ آیا با داشتن مدرک فوق لیسانس برای نمایندگی مجلس موافقید؟ 1 - دکتر محسن اسماعیلی، عضو ویلاگ نخبگان خبرآنلاین پاسخ می دهد.

دکتر محسن اسماعیلی در راستای نگارش مقاله ای درباره شرائط جدید نمایندگی مجلس، زمینه مناظره مکتوبی را گشودند که در گروه وبلاگ خبرآنلاین به آن پرداخته ایم.

دکتر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان در مقاله خود با عنوان : " تحدید رقابت؛ تهدید مشارکت" آورده است: " شرایط نامزدی نباید به گونه ای تصویب شود که حلقه رقابت را بیهوده یا بیش از ضرورت تنگ تر نماید. به نظر می رسد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مصداق بارز این گفته است که طبق آن «سابقه نمایندگی مجلس یا حداقل پنج سال سابقه مدیریت سیاسی، حرفه ای، قضایی، اجرایی، آموزشی و پژوهشی پس از اخذ مدرک تحصیلی موضوع بند 4 این ماده (یعنی کارشناسی ارشد یا معادل آن)» به شروط نامزدی نمایندگی مردم در مجلس افزوده می شود."

وی در ادامه انتقادهای خود به شرائط جدید نمایندگی آورده است:" گرچه قانون کنونی هم در اجرا با ابهام و اشکال مواجه بود، اما در هر حال با مقایسه این دو متن، باید گفت مهم ترین تغییراتی که مصوبه اخیر مجلس ایجاد کرده است، آن است که الف) از این پس نامزدهای ورود به مجلس بدون استثنا باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند و هیچ چیز جایگزین این مدرک نمی شود.

ب) علاوه بر الزام به داشتن مدرک کارشناسی ارشد؛ کسی می تواند داوطلب ورود به مجلس شود که یا سابقه نمایندگی مجلس را هم داشته باشد! ؛ و یا حداقل پنج سال سابقه مدیریت سیاسی، حرفه ای، قضایی، اجرایی، آموزشی و پژوهشی پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد ."

وی در پایان تحلیل خود می نویسد: " نتیجه اینکه غیر از نمایندگان مجلس، فقط کسی می تواند داوطلب نمایندگی شود که «پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد»، که حداقل 25 سال سن لازم دارد، پنج سال نیز سابقه مدیریت داشته باشد. گذشته از اینکه مفهوم این مدیریت و ملاک قبول یا رد آن روشن نیست، با توجه به اینکه معمولاً کسی پس از اخذ مدرک، بلافاصله مدیر نمی شود و قاعدتاً باید پس از سالها خدمت به افتخار «مدیریت سیاسی، حرفه ای، قضایی، اجرایی، آموزشی و پژوهشی» نائل آید!، از این پس اولاً سن متوسط نامزدهای ورود به مجلس به شدت بالا رفته و کشور را از نیروهای پر نشاط و جوان تر محروم می کند؛ و ثانیاً دایره رقابت را به شدت تنگ می کند؛ چرا که جز دارندگان مدارک کارشناسی ارشد؛ آنهم با پنج سال سابقه مدیریت در این سطح، قادر به ورود به این صحنه نخواهند شد. علاوه بر اینکه لزومی ندارد که نمایندگان مجلس الزاماً مدیران کشور باشند. چه بسا تحصیل کردگان و فرهیختگانی که به دلیل دانش و بینش برای قانونگذاری بسیار مفیدتر و لازم تر از مدیران باشند. گذشته از پیامدهای نامطلوب دیگر، همین نکات کافی است تا مصوبه جدید را تحدید رقابت و در نتیجه تهدید مشارکت و مغایر با قانون اساسی و منافع ملی بدانیم؛ شورای نگهبان نیزبا همین استدلال اعلام کرد که « مصوبه مذکور مغایربندهای8و9اصل سوم قانون اساسی شناخته شد. "

چهره ها و نخبگان و بلاگرهای محترم خبرآنلاین می توانند در این مناظره مکتوب شرکت کنند.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =