انتظار می​رفت که با ایراد شورای نگهبان، شرط کارشناسی ارشد برای نامزدی در انتخابات مجلس حذف شود اما نه تنها چنین نشد بلکه بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه شورای نگهبان، اصلاحیه مجلس به قانون انتخابات مجلس را مغایر با اصل هشتم و نهم قانون اساسی خوانده و رد کرده بود اما نمایندگان مجلس با اصلاح آن بار دیگر بر اخذ مدرک کارشناسی ارشد تاکید کردند و حتی شرط مدرک کارشناسی با پنج سال سابقه اجرایی را نیز از متن مصوبه پیشین خود حذف کردند.

گفتنی است تبعیض در مشارکت عامه مردم برای در تعیین سرنوشت سیاسی و حضور در انتخابات در اصل 8شتم قانون اساسی رد شده و در اصل نهم نیز به رفع تبعیضات ناروا اشاره شده است.

در مصوبه پیشین مجلس مدرک کارشناسی ارشد به عنوان شرایط کاندیداتوری در نظر گرفته شده بود که مدرک کارشناسی با حداقل پنج سال سابقه اجرایی و دولتی نیز پذیرفتنی تلقی گردیده بود. یکی از نمایندگان پیشنهاد داد که تنها مدرک کارشناسی ارشد ملاک باشد و دیگر مدرک لیسانس با پنج سال سابقه اجرایی ملاک نباشد. اما محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس با اخطار قانون اساسی متذکر شد که به این ترتیب دامنه کاندیداها محدودتر شده و با حذف کسانی که از مدرک لیسانس برخوردارند، نه تنها نظر شورای نگهبان تامین نمی​شود که ایراد این شورا تشدید نیز خواهد شد.

لاریجانی نیز با بیان اینکه با این پیشنهاد،عملا لیسانس​ها نمی​توانند نامزد انتخابات مجلس شوند و ایراد شورای نگهبان همچنان پابرجا خواهد بود، اخطار فرهنگی را وارد دانست و آن را به رای گذاشت. اما نمایندگان به این اخطار رای ندادند.

به این ترتیب فرصت برای مخالفت با این پیشنهاد فراهم شد و علی​اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری در سخنانی گفت: برای رفع ایراد شورای نگهبان و جلب حضور مردم در انتخابات، شرایط نامزدها را سهل​تر در نظر بگیریم و شرط کارشناسی ارشد را حذف کنیم نه شرط کارشناسی با پنج سال سابقه اجرایی را.

اما محمدکاظم دلخوش نماینده صومعه​سرا در موافقت با این پیشنهاد گفت که رفع تبعیض را در دیگر بندها می​توان اصلاح کرد. وقتی سطح تحصیلات در کشور افزایش یافته است، لزومی ندارد که شرایط کاندیداتوری مجلس را ارتقا ندهیم.

پیش از اینکه برای این پیشنهاد رای گیری شود، حمیدرضا فولادگر نمیانده اصفهان نیز بار دیگر اخطار قانون اساسی داد که با این پیشنهاد نظر شورای نگهبان تامین نمی​شود. لاریجانی اگرچه سخنان وی را تایید می​کرد اما چون این مساله یکبار رای گیری شده و رای نیاورده بود، آن را قابل طرح ندانست.

به این ترتیب برای این پیشنهاد رای گیری شد ونمایندگان آن را تایید کردند. این در حالی است که لاریجانی از نمایندگان خواسته بود با وقوف کامل در این رای گیری شرکت کنند و بدانند که با رای به این پیشنهاد، دیگر هیچ کس با مدرک لیسانس نمی​تواند در انتخابات مجلس نامزد شود.

نهایتا با رای نمایندگان همینطور هم شد و شرط تحصیلی کاندیداهای مجلس کارشناسی ارشد در نظر گرفته شد. به این ترتیب دیگر هیچ کاندیدایی با مدرک لیسانس علی​رغم سابقه اجرایی نمی​توانند در انتخابات مجلس نامزد شوند. البته این مصوبه بار دیگر برای جلب نظر شورای نگهبان به این شورا رسال خواهد شد.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید GB ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    1 0
    مدرک فروشی بیداد میکنه...