دولت ژاپن که پیش از این ساکنان محدوده شعاع 20 کیلومتری راکتورهای آسیب دیده نیروگاه اتمی دای‌ایچی در فوکوشیما را تخلیه کرده بود، به دنبال ادامه بحران، ورود به این منطقه را ممنوع اعلام کرد.

مجید جویا: مدت کوتاهی بعد از این‌که زلزله و سونامی 11 مارس / 20 اسفند گذشته به نیروگاه فوکوشیما آسیب رساند، خشم زمین سبب از کار افتادن سیستم‌های خنک‌کننده راکتورها شد و تشعشعات رادیواکتیو، به بیرون از نیروگاه راه یافت. در نتیجه، مردم مناطق همجوار نیروگاه فوکوشیما (تا شعاع 20 کیلومتری) چاره‌ای به جز ترک محل سکونت خود نیافتند. آن هنگام قانونی برای مجبور کردن آنها به این کار و ممانعت از بازگشت آنها وجود نداشت، ولی اکنون 80هزار نفر سکنه پیشین مناطق تخلیه شده، تنها اجازه یافته‌اند که به مدت کوتاهی به خانه‌های خود برگردند تا لوازم خود را برای ترک دائمی منطقه جمع کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، معلوم نیست که چند نفر هنوز در منطقه ممنوعه باقی مانده‌اند، ولی طبق گزارش‌ها، پلیس از وجود دست‌کم 60 خانوار خبر می‌دهد. بعد از این فاجعه، دولت ژاپن، به ساکنین شعاع ده کیلومتری بیرون این منطقه (بین 20 تا 30 کیلومتر از راکتورها)، ترک منطقه یا ماندن در خانه را توصیه کرد. مدتی بعد، تخلیه کامل این مناطق نیز به ساکنین توصیه شد.

به گفته یوکیو آدانو سخنگوی دولت ژاپن، «نیروگاه پایدار نشده است. ما از مردم خواسته‌ایم که وارد این منطقه نشوند، چرا که هنوز برای سلامتی آنها بسیار خطرناک است. بدبختانه، هنوز کسانی در این مناطق مانده‌اند. به همین دلیل، امروز تصمیم گرفتیم که این مناطق را، با استناد به قانون سوانح، منطقه اضطراری اعلام کنیم».

وی افزود که بازدیدهای کوتاه ترتیب داده خواهد شد و یک عضو از هر خانواده اجازه خواهد داشت تا به مدت دو ساعت به خانه خود بازگردد و دارایی‌های خانواده را با خود بردارد. کسانی هم که به طور غیر قانونی وارد منطقه ممنوعه شوند، با جریمه تا 1200 دلار و یا حداکثر 30 روز زندان مواجه خواهند شد.

انتظار طولانی
در حال حاضر بیشتر افراد تخلیه شده، در سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها اسکان داده شده‌اند، و منتظر بازگشت به منازل خود هستند. این انتظار اما بسیار طولانی خواهد بود، چرا که به گفته مسئولین تپکو، شرکت بهره‌بردار نیروگاه، آنها در نظر دارند تا در عرض 9 ماه، راکتورها را به حالت خاموشی سرد برسانند. بعد از آن، ارزیابی مجددی در مورد منطقه ممنوعه انجام خواهد شد.

در روز پنج‌شنبه، نائوتو کان نخست وزیر ژاپن، بازدیدی از مردم تخلیه شده ناحیه فوکوشیما داشت. طبق گزارش‌ها، وی در هنگام خروج از سوی برخی از مردم به باد طعنه و انتقاد گرفته شد. آقای کان هم عذرخواهی کرده و افزوده: «ما در دولت تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا برنامه زمانی را بدون تاخیر به پیش ببریم، و سرعت آن را بیشتر کنیم».

کارگران نیروگاه فوکوشیما، تلاش می‌کنند تا آب به شدت رادیواکتیو را از ساختمان راکتور تخلیه کنند تا بتوانند به تعمیر سیستم‌های خنک کننده بپردازند. از زمان زلزله، کارگران نتوانسته‌اند وارد ساختمان یکی از راکتورها شوند. مشکل اینجا است که سطح تشعشع که با استفاده از روبات‌ها اندازه‌گیری شده، آن قدر بالا است که حضور کارگران به مدت طولانی را غیر ممکن می‌سازد.

50171

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =