بحران هسته‌ای اخیر ژاپن پس از جنگ‌جهانی‌دوم، بزرگترین فاجعه‌ رخ داده در این کشور است. نشت آب رادیواکتیو به دریا هنوز ادامه دارد و مطابق اعلام تپکو، خاموشی سرد نیروگاه به 9 ماه زمان نیاز خواهد داشت.

محبوبه عمیدی: طی یک‌ماه‌و‌نیم گذشته زلزله 9 ریشتری و پس‌لرزه‌های آن، سونامی و بحران هسته‌ای ناشی از آن در ژاپن با کشته و ناپدید‌شدن بیش از 28هزار نفر، انفجارهای متعدد در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دائیچی، آوارگی بسیاری از مردم این کشور و ضررهای چشمگیر اقتصادی، این حادثه را به یک فاجعه تمام‌عیار تبدیل کرده است، اما شرکت انرژی توکیوالکتریک (تپکو)، اپراتور نیروگاه آسیب‌دیده دائیچی اعلام کرده تا پایان سال جاری میلادی به این بحران پایان خواهد داد.

به گزارش بی.بی.سی، این شرکت تصمیم دارد طی 3 ماه آینده جلوی نشت مواد رادیواکتیو را بگیرد و همزمان تا پایان سال 2011/دی‌ماه 1390 رآکتورهای آسیب‌دیده را خنک کند. علاوه بر این سطح رآکتورهای آسیب‌دیده که توسط زلزله و سونامی ویران شده، پوشیده خواهد شد.

خاموشی سرد
مطابق اعلام تپکو پنج‌شنبه گذشته میزان نشت مواد رادیواکتیو در بخشی از دریا که در نزدیکی رآکتور شماره 2 قرار دارد، 1100 برابر میزان مجاز بوده و روز پس از آن به 6500 برابر این میزان رسیده که به نگرانی‌ها از نشت مجدد مواد رادیواکتیو به آب دریا دامن زده است.

Tsunehisa Katsumata، مدیر بخش آسیایی تپکو، امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی به این مشکل جدید اشاره کرده و زمان مورد نیاز برای خاموشی سرد این نیروگاه را 9 ماه اعلام کرده است. او می‌گوید: «برای اجرای این برنامه به خروج ده‌هاهزار نفر از ساکنان منطقه نیاز داریم تا بتوانیم در اسرع وقت شرایط را برای بازگشت آنها مهیا کنیم».

این برنامه زمانی به دستور دولت ژاپن تهیه شده و اولویت آن جلوگیری از انفجارهای احتمالی آتی و توقف نشت آب رادیواکتیو به اقیانوس آرام است. هزینه بازسازی ژاپن پس از این حادثه 300میلیارد دلار پیش‌بینی می‌‌شود که این حادثه را به پرهزینه‌ترین فاجعه جهان تبدیل خواهد کرد.

این برنامه زمانی از امروز آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه از زمان وقوع حوادث اخیر در نیروگاه، ورود نیروهای اضطراری به رآکتورها غیرممکن شده، دو روبات کنترل از راه دور به رآکتورها ارسال خواهند شد تا سطح مواد رادیواکتیو و حرارت داخلی آنها را تعیین کنند.

50173

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =