۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰

به‌نظر می‌رسد جاه‌طلبی گوگل کار دست این شرکت داده است. درحالی‌که این شرکت استفاده یکصدهزار نفر را از گوگل‌ویو برای مهرماه وعده داده بود، شبکه ارتباطات اینترنتی گوگل هنوز با مشکلات بسیار زیادی روبرو است.

مجید جویا: لارس راسموسن بعد از نیم ساعت حضور در برنامه نمایش گوگل‌ویو، که ثمره تلاش جاه‌طلبانه و بی‌پروای این شرکت برای اختراع دوباره ارتباطات اینترنتی است، به فغان رسید: ما یک باگ دیگر پیدا کردیم.

به گزارش سی‌نت، راسموسن در طول این جلسه که سه‌شنبه هفته قبل در مقر گوگل برگزار شده بود، صبورانه روی بر طرف کردن ایرادهای جزئی‌تر یافت شده در محصول کار کرده بود، ولی هنگامی‌که دید تصاویر به خوبی بارگذاری نمی‌شوند، از برادرش، ینس که روی صندلی خود پشت میز اتاق کنفرانس نشسته بود، خواست که یکی از مهندسان را فرا بخواند و بلافاصله مشکل را برطرف کند. گوگل حد اقل دو ماه دیگر وقت دارد که این مشکلات را تا پیش از نمایش بعدی این محصول برطرف کند، ولی از سوی دیگر کوهی از کار برای انجام دادن باقی مانده است.

گوگل‌ویو در ماه می / اردیبهشت سال جاری در جریان یکی از کنفرانس‌های گوگل رونمایی شد، و چشمان شرکت‌کنندگان را با هدف اعلام‌شده‌اش خیره کرد: ترکیبی از ارتباطات آنی با قابلیت‌های شبکه اجتماعی و همچنین جستجو در وب که در یک محیطی دلپذیر جمع شده‌اند. این فقط یک صندوق نامه نیست، یک زیرساخت ارتباطی است که تولیدکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند تا کاربری‌های خاص خود را در محیط آن ایجاد کنند، چیزی که شاید خیلی‌ها را در ساعات اولیه رونمایی آن هیجان‌زده کرده بود.

ولی در ورای این نمایش‌ها، واقعیت امر تاکنون سرمستی را از سر راسموسن و تقریبا 6 هزار نفر دیگری که از ویو استفاده می‌کنند، پرانده و آنها را با مشکلات عملی آن روبرو کرده است. کار اصلی برادران راسموسن (که مدیریت پروژه گوگل‌ویو را بر عهده دارند) این است که مطمئن شوند گوگل‌ویو به اندازه کافی پایدار هست که بتواند خود را با تقریبا 100 هزار نفری که بعد از 30 سپتامبر / هفته دوم مهر کار با گوگل‌ویو را آغاز می‌کنند، سازگار کند؛ این زمانی است که گوگل این نرم‌افزار را پیش از شروع کار نامحدود آن در اختیار این تعداد کاربران می‌گذارد.

به گفته لارس در حال حاضر تقریبا 25 درصد اجراهای ویو با شکست روبرو می‌شوند. این درصد قطعا قابل قبول نیست، و قسمت خنده دار ماجرا آن است که بیشترین و جدی‌ترین مشکلات گوگل‌ویو در حال حاضر در مورد ویژگی جستجوی آن است.

لارس می‌گوید: «به نظر من در عرض شش ماه آینده این نرم‌افزار به نر‌م‌افزاری سریع، جذاب و قابل استفاده تبدیل خواهد شد. در حال حاضر، بیش از اندازه زود است که از ویو استفاده کنید. بایستی یک کاربر بیش از اندازه عجول باشید که با آن کار کنید، ولی در انتهای سپتامبر، یک کاربر زودهنگام خواهید بود».

لارس ادامه می‌دهد: «ما تقریبا دو سال و نیم است که این کار را انجام می‌دهیم. طرح اولیه (که ساخت آن نه ماه طول کشید تا بتوانیم با استفاده از آن به اریک اشمیت مدیرعامل شرکت، لری پیج و سرگی برین موسسین شرکت، این مفهوم را بقبولانیم) عملا دور انداخته شد تا یک سیستم بهتر و گسترده‌تر ساخته شود».

بخش عظیمی از این زمان صرف این شد که یک گردش کار برای ویو طراحی شود: چگونه بتوان افراد جدید را به ویو اضافه کرد، به یک ویو پاسخ داد، عکس را اضافه کرد و قوانین و مقررات را وضع کرد. ویو در قسمتی از زیرساخت‌ها با جی‌میل شریک است، ولی اصولا چیز کاملا مجزایی است و تا حدی یک «تجربه سازماندهی» برای گوگل بوده است، بر حسب این که یک پروژه بزرگ را با حد بسیار بالایی از خودگردانی انجام دهد.

خوب پس چرا با این که خیلی از کارها باقی مانده، اعلام رسمی شده است؟ برادران راسموسن فریادهای ویپرویر (اشاره به نرم‌افزارهایی که اعلام رسمی می‌شوند ولی هنوز ساخته نشده‌اند) را شنیده‌اند، و استراتژی ارائه‌ای را که برای این نرم‌افزار انتخاب کرده‌اند، درست بر خلاف سنت‌های جاری گوگل در رونمایی محصولاتش است. گوگل‌مپ تا زمانی که کاملا تکمیل نشد، رونمایی و اعلام نشد.

تفاوت گوگل‌ویو در این است که گوگل اعتقاد دارد بازخورد کاربران برای تکامل آن خیلی مهم است. لارس می‌گوید: «ما می‌خواستیم مردم به این فکر کنند که ما می‌خواهیم چگونه از این محصول استفاده کنیم و مردم می‌خواهند چگونه از آن استفاده کنند».

ولی در حال حاضر، از روی احتیاط، برچسب «بازبینی سازنده» بر روی ویو زده شده؛ این برچسب به این معنا است که حتی به مرحله «یکی از پروژه‌های جاری بتای گوگل» نیز نرسیده است. در حالی که گوگل هنوز هیچ فرایند رسمی برای اعلام این ندارد که کدام یک از پروژه‌ها در مرحله بتا قرار دارند و کدام یک از آنها نهایی شده‌اند، هدف ویو کاستن از تعداد اختلالات به کمتر از یک درصد تمام موارد است. وقتی به این مرحله رسید، آنگاه برچسب بتا را می‌توان با اطمینان بیشتری برای این محصول استفاده کرد.

گوگل هنگامی که در ماه می / اردیبهشت ویو را معرفی کرد، ابراز امیدواری کرد که بتواند در سال 2009 این محصول را برای کاربرد عمومی آماده کند. ولی وقتی که وضعیت فعلی ویو را در پایان ماه جولای / اول مرداد می‌بینیم، این امر غیر محتمل به نظر می‌رسد. لارس نیز این را می‌داند که با وضعیت فعلی ایرادات ویو، ارائه آن به یک فاجعه منجر خواهد شد. او می‌گوید: «گوگل برای کار کردن جای خوبی است؛ ما به این زودی‌ها شاهد قطع شدن حقوق خود نخواهیم بود. ولی فشار خیلی زیادی روی شانه‌های ما سنگینی می‌کند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =