آیت الله مرتضی مقتدایی، معتقد است: امام خمینی از ابتدای انقلاب، بحث هایی مبنی بر حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی را کنار گذاشته و مطرح نکردند.

صادق چهرقانی: برگزاری جشن نوروز، سخنانی در رابطه با کوروش، حمایت از نوروز باستان و ...، انتقادات رئیس حوزه های علمیه کشور را نیز در پی داشته است، چنانکه وی این کارها را سوء استفاده از جایگاه افرادی می داند که از جایگاه خود سوء استفاده می کنند و می گوید: این کارها مردم و متدینین را ناراحت می کند و اگر متدینینی که حامی نظام بودند از این سوءاستفاده ها دلسرد شوند، بقیه هم نگاه به آن ها می کنند؛ لذا باید جلوی این سوء استفاده ها گرفته شود.

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور در گفت وگو با «خبرآنلاین»، در مورد آسیب هایی که اتحاد مردم ایران در رأی آری به جمهوری اسلامی در سال58 را تهدید می کند، گفت: بالاترین چیزی که به نظام و حمایت مردم از نظام لطمه می زند، همین سوء استفاده هایی است که بعضا مشاهده می شود؛ افرادی که با مطرح کردن حمایت از کوروش و ... از جایگاه خود سوء استفاده کرده و مردم را دلسرد می کنند، بهانه هایی دست دشمنان می دهند و آن ها هم تبلیغات وسیعی کنند تا هر تعداد از مردم ما را که می توانند نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسرد کنند تا از حمایت نظام دست بردارند.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

***

امام خمینی(ره) با اصرار روی برگزاری هرچه سریعتر رفراندوم جمهوری اسلامی، به دنبال نشان دادن چه چیزی بودند و چه هدفی را دنبال می کردند؟
روش سیاسی امام(ره) روش روشنی بود و می خواستند مردم را وارد صحنه کنند تا رأی و نظر مردم را بگیرند و همان چیز اعمال شود.

اگر بخواهید احترام به رأی و نظر مردم توسط امام خمینی(ره) را تشریح  کنید، چه می گویید؟
امام خمینی(رض) عنایت بالایی به رأی مردم داشتند و می خواستند مردم در صحنه حاضر باشند؛ در تمام شئون اجتماعی و سیاسی خود مردم دخالت کنند و رأی و نظرشان اعمال شود؛ کما این که در بدو ورودشان به از پاریس به ایران و زمانی که در بهشت زهرا سخنرانی کردند، با این که معلوم بود، مردم ایشان را قبول دارند و به رهبری پذیرفته اند و این در شعارهایی که مردم در طول دورانی که مبارزات انقلابی در رژیم قبل به اوج رسیده بود مشخص شده بود، اما زمانی که در بهشت زهرا سخنرانی کردند فرمودند من دولت و حکومت تعیین می کنم، تو دهن این دولت می زنم، اما بلافاصله فرمودند من به پشتیبانی ملت، دولت تعیین می کنم. با وجود این که مردم رهبری حضرت امام(ره) را پذیرفته بودند اما در عین حال تصریح کردند به پشتیبانی مردم و نه به عنوان ولایت و اختیاری که شارع مقدس به ایشان دادند، کارهای خود را انجام می دهم. در جمهوری اسلامی بنابر رفراندوم، خود امام خواستند مردم نظامی را که مورد علاقه شان است را انتخاب کنند. امام راحل صد در صد می دانستند مردم نظام الهی و اسلامی را می خواهند اما در عین حال فرمودند رفراندوم شود و مردم پای صندوق های رأی بیایند و آن جا نظرشان را اعلام کنند.

علت اصرار امام خمینی(ره) روی عنوان جمهوری اسلامی برای حاکمیت ایران بعد از انقلاب اسلامی چه بود؟
البته اختلافاتی  در مورد این که عنوان جمهوری اسلامی چه باشد وجود داشت و افراد مختلف، نام های مختلفی پیشنهاد کردند مانند جمهوری دموکراتیک و ...، که امام فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد و این را به عنوان عقیده خودشان بیان کردند نه این که تحمیلی بر مردم باشد، اما از آن جهت که مردم معتقد به امام(ره) بوده و ایشان را قبول داشتند، نظر امام را که همان جمهوری اسلامی بود را انتخاب کردند. امام هم بعد از رأی  حداکثری مردم در رفراندوم سال 58، تأکید داشتند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد و همواره روی این نکته اصرار می کردند.

برخی می گویند امام خمینی(ره) فقط برای بهانه های دشمنان اصرار به واژه جمهوری داشت؛ نظر شما در این باره چیست؟
رأی و نظر مردم به عنوان یکی از دیدگاه های روشن امام(ره) و یکی از اعتقادات ایشان بود. به همین دلیل بود که هیچ گاه به عنوان حکومت را مطرح نکردند بلکه همیشه اصرار داشتند به واژه حاکمیت جمهوری اسلامی و آن را برگزیدند. بعضی ها فکر می کردند امام خمینی(ره) بعد از تحقق انقلاب اسلامی، به عنوان خلیفه مسلمین، حکومت اسلامی تشکیل می دهد، اما امام از همان اول این بحث ها را کنار گذاشتند و مطرح نکردند. جمهوری امری است که در دنیا شناخته و پذیرفته شده است و امام خمینی(ره) نیز همان را انتخاب کردند و منتها یک اسلامی کنارش گذاشتند و عنوان جمهوری اسلامی را بیان کردند.

فکر می کنید چه چیزی آن اتحادی که مردم در رأی به جمهوری اسلامی در سال 58 داشت را تهدید می کند؟
مردم واقعا اعتقاد به جمهوری اسلامی دارند و پای همان رأیی بیش از 98درصدی که در سال 58 به جمهوری اسلامی دادند ایستاده اند؛ نسل نو و جدیدی هم، به جمهوریت اسلامیت و اسلامیت جمهوریت اعتقاد دارند و پای آن ایستاده اند، منتها ممکن است گاهی اشکالات، دو دستگی ها و اختلافاتی در جامعه پیش بیاید که مردم را دلسرد کند. تهاجم هایی که از طرف دشمن ها و تبلیغ هایی که به صورت منفی علیه اتحاد جمهوری اسلامی می شود، بالاخره تأثیرگذار است. باید در داخل وحدت خودمان را حفظ کرده و مسئولین امر بیشتر به مردم و خواست های مردم بهاء دهند. مردم واقعا مردم خوبی هستند و خیلی انتظارات ندارد، چرا که مشکلات را می فهمند و درک می کنند. اگر قدری بیشتر به خواست های مردم بهاء داده شود، بیشتر روی اسلام تکیه شود مردم همراهی بیشتری خواهند داشت، چرا که مردم به اسلام علاقه دارند، اما اگر ببینند یک سری انحرافاتی در حال مطرح شدن است، دلسرد می شوند.

مثلا چه کسانی ممکن است انحرافات را مطرح کنند؟
برخی ها فکر می کنند حال که جمهوری اسلامی رونق گرفته و استقرار پیدا کرده، می توانند از این نظام اسلامی سوء استفاده کرده و مطالبی را مطرح کنند که خلاف آن اعتقاد مردم، خلاف راهی است که امام خمینی(ره) به مردم نشان دادند و خلاف راهی باشد که الآن هم رهبری دارند ترسیم می کنند. بعضی ها خلاف این ها می روند؛ و یک عده هم فریب می خورند. معتقدم ما باید سعی کنیم وحدت امت اسلامی را حفظ کنیم و به مردم بهاء داده شود، آنوقت مردم اعتماد به امام خمینی(ره) داشتند چون می دانستند امام(ره) نظرشان حمایت از مردم بود. الآن هم اگر مردم احساس کنند مسئولین و رهبری در مقام حمایت از ایده های مردم هستند که همان حمایت از اسلام است، هستند، حضور جدی تر در صحنه دارند و اگر امروز هم قضیه ای مانند حمله نظامی پیش بیاید حاضرند جان فشانی کنند و جوان های امروزی همانند جوان هایی 8سال جنگ تحمیلی که با عشق رفتند و خون خودشان را برای حفظ نظام ریخته و به سوی شهادت رفتند، برای کشور جان فشانی می کنند؛ باید بالاخره همین ایده های اسلامی حاکم بر این نظام را ارج بگذاریم و به مردم اعتماد دهیم که ما پشتیبان آن ها هستیم و پشتیبان اسلام که آرمان والای شماست؛ مردم مردم خوبی هستند، و حاضرند برای اسلام جانشان را بدهند.

در چند وقت اخیر عده ای با واژه هایی که شاید تا کنون به کار برده نمی شد، اسلام را معرفی کردند و عناوینی چون اسلام ایرانی و ... را به کار بردند؛ آیا منظورتان از انحرافات این گونه سخنان است؟
 بالاترین چیزی که به نظام و حمایت مردم از نظام لطمه می زند، همین سوء استفاده هایی است که بعضا مشاهده می شود؛ همین زرتشتی گری و حمایت از کوروش و ...؛ مردم یادشان هست که در زمان شاه هم، شاه در تخت جمشید حاضر می شد و به عنوان حمایت از نظام شاهنشاهی می گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و آیا درست است که امروز هم که در نظام اسلامی هستیم، برویم همان کار را در تخت جمشید و به عنوان حمایت از نوروز باستان و ... جشن بگیریم، خوب این ها مردم و متدینین را ناراحت می کند و اگر متدینینی که حامی نظام بودند از این سوءاستفاده ها دلسرد شوند، بقیه هم نگاه به آن ها می کنند، می گویند وقتی شما دلسرد شوید ما هم ...؛  لذا باید جلو این سوء استفاده ها و جلوی این انحرافات گرفته شود و همان حمایت از اسلام ناب که امام راحل هم مدام تأکید می فرمود دوباره آشکار شود. واقعا امام خمینی(ره) مردم را شناخته بود، مردم هم امام را، امام می دانست مردم چه می خواهند، مردم هم فهمیده بودند که امام روی چه چیزی تأکید می کنند و هدف شان است. الان هم مقام معظم رهبری همان راه را می روند همان برنامه اسلامی است و همان ایده هاست و از این نظر پشت مان گرم است و اعتماد داریم به روشی که ایشان، ادامه می دهند ولی هستند افرادی که سوء استفاده کرده و مردم را دلسرد می کنند و همین دلسرد کردن مردم بهانه هایی دست دشمنان می دهد و آن ها هم تبلیغات وسیعی کنند تا هر تعداد از مردم ما را که می توانند نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسرد کنند تا از حمایت نظام دست بردارند.

/30

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =