۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۲

پس از رونمایی از ویندوز 7، اکثر سازندگان کامپیوترهای شخصی به این فکر افتادند تا سطح محصولاتشان را با استفاده از نمایشگرهای لمسی (تاچ‌اسکرین) بالاتر ببرند.

فریبا فرهادیان: درحالی‌که بازار صفحه نمایشگرهای لمسی در دسک‌تاپ‌ها روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود؛ بازار لپ‌تاپ‌های صفحه لمسی هنوز نتوانسته است جای خود را خیلی باز کند. گرچه این قضیه نیز مثل خیلی چیزهای دیگر به‌زودی تغییرات زیادی خواهد کرد. در همین زمینه هفته گذشته شرکت سونی اعلام کرد که قصد دارد یک نوت‌بوک وایوی لمسی را برای پاییز امسال وارد بازار کند. پیشتر نیز هاولت‌پاکارد (اچ‌پی)و ایسوس چنین ادعایی کرده بودند.

اگر بخت با سونی یار باشد و نوت‌بوک صفحه لمسی این شرکت مورد استقبال مشتریان قرار گیرد، می‌توان گفت که اتفاقی بی‌‌نظیر بوده است. تا به‌حال نوت‌بوک‌های لمسی زیادی آمده‌ و رفته‌اند، اما تنها مشتریان آن‌ها بخش‌های نظامی و سازما‌ن‌های بزرگ آی.تی بوده‌اند. دلایل مشتریان برای عدم استقبال از این نوت‌بوک‌های لمسی، قیمت بالا، سنگینی وزن و کمیاب بودن نرم‌افزارهای لمسی آن‌هاست.

آمارها حاکی از آن است که سال گذشته تنها یک درصد از بازار نوت‌بوک یا به عبارتی 1.4 میلیون واحد به نوت‌بوک‌های لمسی اختصاص داشته است. آمارها حتی پیش‌بینی کرده‌اند که این مقدار تا اواخر امسال به 0.6 درصد نیز خواهد رسید. بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌‌آمده، عرضه ویندوز 7 نیز نخواهد توانست وضعیت بازار نوت‌بوک‌های لمسی را چندان تغییر دهد.

اما چه شد که دوباره ایده ساخت نوت‌بوک‌های صفحه لمسی احیا شد؟ آیا موفقیت گوشی‌های همراه هوشمندی چون آی‌فون اپل و یا ابزارهای چندرسانه‌ای قابل حمل امروزی باعث شده است این فکر دوباره به سر سازندگان بزند؟ آیا کمبود نرم‌افزارهای لمسی جبران شده و سازندگان نوت‌بوک‌ها به بازار دلگرم شده‌اند؟

در ادامه می‌توانید با نمونه‌های مختلفی از نوت‌بوک‌های صفحه لمسی با درجات مختلفی از موفقیت آشنا شوید:

NEC Versa LitePad
فوجیتسو در سال 2002 / 1381 اولین محصول از رایانه‌های صفحه تخت را ارائه کرد. این محصول با این‌که واقعا تخت بود، اما بسیار بزرگ و سنگین بود و نمی‌توانست نماینده طرحی از نوت‌بوک‌ها باشد. وزن آن 2.2 پوند (معادل 1 کیلوگرم ) و قیمت آن 2399 دلار بود.

 

 

 

HP Compaq Tablet PC TC1000
این کامپیوتر کوچک، سبک، تخت و دارای یک قلم بزرگ بود. متاسفانه عمر باتری آن فقط 3 ساعت بودT اما توانایی تبدیل به یک کامپیوتر رومیزی را نیز داشت. این نوت‌بوک کار خود را با قیمت 1699 دلار آغاز کرد.

 

 

 

Panasonic Toughbook 29
این نوت‌بوک با این ایده که بتوان یک صفحه لمسی تفکیک‌پذیر ساخت طراحی شد . صفحه لمسی این کامپیوتر قابل جداشدن و حمل و نقل است، به‌طوری‌که حتی می‌توان آن را تا 90 متر دورتر هم نصب کرد. این محصول پاناسونیک بیشتر مورد توجه نظامی‌ها و کارمندان واحدهای عمومی قرار گرفت، اما هیچ‌گاه نتوانست جای خوبی در بین اکثر مصرف‌کنندگان باز کند.

 

 

 

HP Touchsmart TX2
اواخر سال گذشته اولین نوت‌بوک لمسی اچ.پی وارد بازار شد، اما نتوانست سهم چندانی در استقبال مشتریان از نوت‌بوک‌های صفحه لمسی داشته باشد. این مدل همانند آی‌فون قابلیت بالا و پایین آوردن صفحه و یا زوم و نیز کشیدن و انداختن یک آیکون را توسط انگشت بر روی صفحه داشت. قیمت آن نیز منطقی و 1200 دلار بود.

 

 

 

Asus Eee PC T91
این نوع را که اخیرا به بازار آمده، می‌توان نسل آینده نوت‌بوک‌های صفحه لمسی قلمداد کرد. این محصول ایسوس ظاهری سنتی با آیکون‌هایی بزرگ دارد که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را با انگشت کلیک کرد. گرچه هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار این نوت‌بوک جدید است، اما ایسوس قیمت آن را زیر 499 دلار نگه داشته است. قیمت پایین و آسانی حمل و نقل آن کلید موفقیت ایسوس در متقاعد کردن مشتریان به خرید این نوت‌بوک لمسی بوده است.

اپل هم شایعه کرده است که به زودی (در شهریورماه یا حتی زودتر) کامپیوتری تخت با صفحه لمسی ارائه خواهد داد. با توجه به تاریخچه خوب اپل در این بازار، اگر این محصول شرکت نیز کار خوبی از آب درآید می‌تواند بسیاری از مشتریان را به سوی خرید صفحه لمسی‌ها بکشاند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =