۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۴

تولیدکنندگان قطعات رایانه، برای ارائه رایانه‌های کم‌مصرف‌تر ‌با قابلیت‌های منحصر بهفرد، رقابت تازه‌ای را آغاز کرده‌اند

بهنوش خرم‌روز: قطعات رایانه در سراسر دنیا طراحی می‌شوند اما اغلب در کشورهای تایوان و چین ساخته می‌شوند و هر سال در آغاز ماه ژوئن/ 11 خردادماه، صنعتگران سخت‌افزار روانه تایپه می‌شوند تا در نمایشگاه تخصصی کامپیوتکس شرکت کنند.

در این نمایشگاه، فروشندگان محصولات جدید خود را به نمایش می‌گذارند، شرکت‌ها طرح‌های جدید خود را عرضه می‌کنند و گزارشگران، تحلیلگران و کارآفرینان به دنبال اشاراتی از آینده می‌گردند.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، ان‌ویدیا اولین شرکت بزرگی بود که از محصولات جدیدش پرده برداشت. این شرکت کالیفرنیایی که به خاطر تراشه‌های گرافیکش معروف است، روی طرح جدیدی به نام تگرا (Tegra) متمرکز شده که یک سیستم کامل روی یک تراشه است و قرار است توانمندی لپ‌تاپ‌ها و حتی رایانه‌های کوچک‌تری که به اینترنت وصل می‌شوند را، بالا ببرد.

تگرا، 8 پردازشگر متفاوت را با هم ترکیب می‌کند که هر کدام کار خاصی را انجام می‌دهند و همگی روی یک تخته‌مدار به اندازه یک بسته آدامس جا داده شده‌اند. تمرکز طراحی آن روی پایین نگه‌داشتن مصرف است. هر زمان که از پردازشگری استفاده نشود، مصرف به همان اندازه پایین می‌آید. این امر به معنای پتانسیل بالای این محصول برای طول عمر باورنکردنی باتری است.

رئیس ان‌ویدیا، هوانگ می‌گوید که سیستم تگرا می‌تواند 10 ساعت ویدئو اچ. دی پخش کند در حالی که این رقم برای لپ‌تاپ‌هایی که پردازشگر اتم اینتل دارند، ‌3 ساعت است. همچنین برای پخش فایل‌های ام. پی. تری، حدود 25 روز جواب می‌دهد در حالی که لپ‌تاپ‌های فعلی 5 ساعت ام.پی.‌تری پخش می‌کنند. به اعتقاد آقای هوانگ، این محصول پدیده جدیدی است که به مردم امکان می‌دهد از رایانه‌شان مثل تلفن همراهشان، که همیشه روشن و متصل به اینترنت است، ‌استفاده کنند. وی می‌افزاید: «اگر بتوانیم مصرف پردازشگر را پایین بیاوریم، می‌توانیم به جایی برسیم که اتومبیل، تلویزیون، قاب عکس و ساعتمان یک رایانه درون خودش داشته باشد.»

وی در کنفرانس مطبوعاتی ان‌ویدیا، تعدادی از لپ‌تاپ‌هایی که از این محصول استفاده می‌کنند را نشان داد. انتظار می‌رود که تا آخر سال 2009/ دی ماه 1388 اولین سری این محصولات به بازار عرضه شود.

رونق بازار نت بوک
اما ان‌ویدیا تنها شرکتی نیست که به تولید رایانه‌هایی با مصرف انرژی پایین و قابلیت جابه جایی بالا رو آورده است. تولیدکنندگان این بازار همگی می‌خواهند حدس بزنند برای مشتریان چه ویژگی‌هایی خوشایند است؛ از تراشه‌ها گرفته تا نرم‌افزارها و اندازه فیزیکی و هر چیز دیگری از این قبیل. بسیاری از آن‌ها از تراشه اسناپ‌دراگون کوالکوم استفاده می‌کنند که همان تراشه گوشی‌های هوشمند است. ایسر (Acer) تایوانی، دستگاهی به نام اسپایر وان (Aspire One) ارائه کرده که از سیستم‌عامل آندروید گوگل استفاده می‌کند. درست است که آندروید برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده، اما برخورداری رایگان از امکاناتی مثل جی‌میل، باعث می‌شود استفاده از آن بر ویندوز ارجحیت پیدا کند.

ای‌سوز (Asus) هم مدل‌های بزرگی از ایی‌پی‌سی (EeePC) به نمایشگاه آورده که برخی نمایشگرهای لمسی و برنامه‌های هدایتگری دارند که می‌توان آن‌ها را در اتومبیل نصب کرد.

با این که بسیاری از شرکت‌ها ارائه نت‌بوک‌ها را برای آینده‌شان ضروری می‌دانند، اما شرکت‌هایی هم هستند که نگرانند مبادا کیفیت و طرح فدای ارزانی و زیبایی بشود. برای مثال، در ماه آوریل/ اسفند، تام کوک، رئیس شرکت اپل اعلام کرد که علاقه‌ای به نت‌بوک‌ها ندارند چون که تجربه خوبی برای مشتریان نیست. مایکروسافت هم در این نمایشگاه مردم را تشویق می‌کرد به جای نت‌بوک، از نوت‌بوک‌های کوچک کم‌قیمت استفاده کنند.

اینتل هم می‌کوشد توجه‌ها را از سی. پی. یوی اتم که در بسیاری نت‌بوک‌های فعلی استفاده می‌شود، به پردازشگر بسیار کم ولتاژ معطوف کند که ‌خیلی از اتم قوی‌تر است.

ابزار گرافیکی
شرکت ای. ام. دی در مورد جدیدترین تراشه گرافیکی‌اش را که قرار است نسل بعدی بازی‌های دایرکت‌ایکس 11 (DirectX 11) را اجرا کند، به طور خلاصه به گزارشگران معرفی کرد. دایرکت‌ایکس بخشی از ویندوز است که به اجرای بازی‌ها کمک می‌کند و نسخه 11 آن که روی ویندوز 7 اجرا خواهد شد (البته با ویستا هم کار می‌کند) به تراشه‌های گرافیکی امکان می‌دهد که به جای کار تنها با پیکسل‌ها، از راه‌های انعطاف‌پذیرتری استفاده کنند. همچنین شرکت سازنده این تراشه می‌خواهد تکنولوژی موزاییکی تراشه‌های گرافیکی را که با دایرکت‌ایکس 11 جواب می‌دهد، در این تراشه جای دهد. گرافیست‌های 3 بعدی از چندضلعی‌ها برای ساخت مدل‌هایشان استفاده می‌کنند که در بعضی شرایط بیشتر شبیه چهارگوش می‌شوند، مثلاً برای تایر اتومبیل یا سایر سطوح گرد. تکنولوژی موزاییکی قرار است با استفاده از روش‌های تناسبی هوشمند، این مشکل را حل نماید.

در این میان، گیگابایت هم مادربوردی به نمایشگاه آورده که به یک تراشه بلوتوث مجهز است و می‌تواند با ارتباط با گوشی همراه کاربر، تنها به او اجازه دهد از اطلاعات موجود روی آن استفاده کند. این ساخته جدید می‌تواند راه خوبی باشد که اطلاعات حساس را دور از دسترس دیگران نگه داریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =