اسامه سعد، رئیس جریان ملی ناصریسم لبنان در گفتگو با خبر به نگرانی شدید عربستان از گسترش انقلاب ها به این کشور خبر داده و گفت : ریاض خواستار دخالت آمریکا در این کشورهاست.

حیدر بوذرجمهر

با دخالت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر در امور داخلی بحرین و اعزام ارتش نظامی در چارچوب معاهده شورای همکاری خلیج فارس به این کشور، بحران جاری در بحرین وارد فاز تازه‌ای شده است. خطای استراتژیک کشورهای این منطقه قطعا در آینده پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت. مراجع شیعه اکثرا دخالت ارتش‌های خارجی در سرکوب ملت بحرین را محکوم کرده‌اند به ویژه این که خواسته‌های مردم بحرین بیش از همه خواسته‌های مدنی و مسالمت‌آمیز است. گفتگوی خبر را با دکتر اسامه سعد، رئیس جریان ملی ناصریسم لبنان را در این زمینه در زیر می‌خوانید:

آنچه حکومت بحرین علیه مردم کشور اعم از قتل و جنایت انجام می‌دهد را چگونه تفسیر می‌کنید. به خصوص این که در حرکتی بی‌سابقه ارتش‌های عربستان و امارات نیز وارد بحرین شده‌اند و در قتل و قمع بی‌سابقه این کشور مشارکت دارند؟
اول از همه می‌خواهم ملت بحرین را برای این حرکت بزرگ که برای انجام اصلاحات قانون اساسی و پیشرفت بحرین نهضتی به این بزرگی به پا کرده ارج نهم. نهضتی که می‌خواهد پیشرفت و شکوفایی را برای کشور به ارمغان آورد. درباره مداخله عربستان در بحرین که دلیلی بر توجه ویژه امریکا برای منحرف کردن انقلاب‌ها و مصادره آنها است نیز باید بگویم که این انقلاب بر خلاف ادعاهای آنها خواهان سرنگونی نظام نیست بلکه می‌خواهد تنها اصلاحات سیاسی صورت بگیرد و دولت تغییر کند. دخالت عربستان نیز در حقیقت تلاش شکسته خورده امریکایی‌ها برای سرکوب این جنبش است به خصوص این که در منطقه نیز شاهد انقلاب‌های عربی هستند که بسیاری از تلاش‌های آنها را از بین برده است، امریکایی‌ها می‌خواهند انقلاب‌های مردمی تونس و مصر را به زیر چیر خود بیاورند. سفر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا به این دو کشور نیز در حقیقت از سوی عربستانی‌ها به اجازه حضور در بحرین تفسیر شد بدین ترتیب که می‌گویند عربستان و امارات مکمل نقش امریکا در منطقه‌‌اند. چرا که این دو کشور از کشورهای موسوم به اعتدال در منطقه‌اند که راهی ضد مردم خود و منطقه در پیش گرفته‌اند. از سویی تلاش‌های امریکا برای انجام فتنه سنی - شیعی در منطقه ناکام مانده از این رو عربستان را وادار به دخالت کرده تا شعله‌های این فتنه شعله‌ور شود تا به دنیا بگویند که انقلاب شیعیان با دخالت ارتش بحرین و امارات سرکوب شد تا این کشور به یک کشور شیعی تبدیل نشود. در حالی که در دنیا می‌دانند که انقلاب بحرین انقلاب آزادی‌خواهان بود و انقلاب‌ها به طور کلی چه سنی چه شیعه تنها برای اصلاح نظام‌های فاسد و تغییر آنها است. حکومت‌هایی که به جا مانده از قرن گذشته‌اند و دوران آنها سپری شده است. دخالت عربستان و امارات غیر قابل قبول است آنها در کشوری دخالت کردند که خود استقلال دارد، حرکت آنها به معنای جنگ است. این انقلاب در نهایت علیه کسانی که با آن برخورد کرده‌اند وارد عمل خواهد شد و آنها را شکست خواهد داد و همان طور که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران گفت، کشتار و جنایت و خونریزی محکوم است. این در حالی است که دنیا هیچ تحرکی از خود نشان نمی‌دهد و با توطئه‌گران در این پرونده شریک است و کمک می‌کند تا مردم از عرصه سیاسی عزل شوند.

نظر شما درباره این که اتحادیه عرب در اعمال منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی شرکت می‌کند و خواستار اعمال آن برای جلوگیری از خونریزی‌های معمر قذافی است در حالی که در برابر جنایت‌های بحرین و دخالت عربستان سکوت می‌کند، چیست؟
همان طور که گفتم پس از موفقیت انقلاب مردم تونس و ملت مصر بخش مهمی از پازل متحد امریکا در منطقه تغییر کرد، این انقلاب‌ها باعث تحرک دیگر کشورهای عربی شد که اکنون همچنان در منطقه شاهدیم. البته امریکا وانمود می‌کند که این انقلاب‌ها را تایید می‌کند برای همین نیز می‌گوید که از ادامه حکومت معمر قذافی بر لیبی حمایت نمی کند. همچنین گفته است که از این که انقلاب‌‌های عربی منطقه را تغییر می‌دهند راضی است در حالی که این انقلاب‌ها در حقیقت برای مواجهه با سیاست‌های ایالات متحده شکل گرفته‌اند. انقلاب‌ها در حال حاضر در کشورهایی رخ می‌دهند که امریکا آنها را کشورهای اعتدال می‌نامد. امریکا در کنار تظاهرکنندگان ایستاده چرا که از حمایت از حکومت‌های طرفدار خود عاجز است. در حال حاضر آنچه در بحرین می‌گذرد در حقیقت تلاشی برای مهار انقلاب مردم بحرین است از این رو اگر می‌خواهیم ترجمه واقعی سیاست‌های امریکا را بدانیم باید به بحرین و تحولاتی که در این کشور جریان دارد نظر بیندازیم، انقلابی که با مداخله مستقیم نیروهای عربستان تلاش می‌شود که سرکوب شود. حال پرسش این است که اتحادیه عرب در این جا کجاست. این نشان می‌دهد که اتحادیه عرب چیزی جز اسم نیست، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و هیچ قدرت و توانایی در عرصه عمل ندارد. جامعه عرب در عراق و جنگ امریکا علیه آن کجا بود، در قضیه فلسطین قضیه‌ای که قربانی توطئه‌های مشترک امریکا و اسرائیل شده، کجا قرار دارد. در دشمنی‌های علنی که علیه لبنان می‌شود کجا ایستاده است، اتحادیه عرب در تمامی قضایای عربی غیر فعال است و هیچ کاری از پیش نمی‌برد. این نقش اتحادیه عرب است کما این که شورای امنیت و سازمان ملل نیز هیچ کاره‌اند و فقط برای پیشبرد سیاست‌های ایالات متحده عمل می‌کنند.

آیا به نظر شما دخالت عربستان در بحرین تلاشی برای ناکام گذاشتن انقلاب جاری در این کشور برای جلوگیری از انتقال آن به عربستان است به ویژه این که بحرین و یمن هر دو با عربستان هم‌مرز هستند و چنین رفتارهایی می‌تواند برای ممانعت از ورود انقلاب به این کشور تعبیر شود؟
عربستان از نظام علی عبدالله صالح حمایت می‌کند کما این که پشتیبان نظام حاکم در بحرین است، این کشور همه نظام‌هایی که در خط اعتدال مورد ادعای ایالات متحده قرار دارند را حمایت می‌کند. امریکا پایگاه‌های خود را در مصر و تونس از دست داده و به زودی در کشورهای دیگر نیز متحمل خسارت‌های سنگینی می‌شود از این رو عربستان نسبت به حکومتش نگران است از سوی دیگر خواستار دخالت امریکا در کشورهای انقلاب‌زده برای جلوگیری از فروپاشی نظام‌های همراه با امریکا است.

آینده را در سایه قلع و قمعی که علیه بحرینی‌ها می‌شود و دخالت عربستان در این کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به رغم خسارت‌های سنگینی که ملت بحرین متحمل شده و هم‌زمان ملت لیبی نیز به دوش می‌کشد، گمان می‌کنم که اراده ملت‌ها در نهایت پیروز خواهد شد همان طور که در تونس و مصر پیروز شد و به حول و قوه الهی همه توطئه‌ها نیز شکست خواهند خورد.16246    

ترجمه: سیدعلی موسوی خلخالی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =