مازاد درآمدی بالغ بر 55.4 میلیارد دلار برای عرب ها

طبق گزارشات منتشر شده از سوی بسیاری از رسانه های عربی،افزایش اخیر قیمت نفت در ماههای اخیر این فرصت را برای بسیاری از صادرکنندگان هیدروکربن فراهم آورد تا به رغم کسری بودجه برخی از کشورها،آنها با مازاد درآمدی بالغ بر 55.4 میلیارد دلار در سال 2010 روبرو شود.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط بانک دولتی -صنعتی امارات متحده عربی ،شش کشور عضو شورای همکاریهای خلیج فارس که در حدود 45 درصد از ذخایر خام ثابت شده دنیا را در اختیار دارند پیش بینی می کنند که با سیر صعودی قیمت نفت در سال جاری افزایش بودجه ای معادل 50 میلیارد را داشته باشند.

بانک صنعتی امارات همچنین اعلام کرده است تراز مالی سال گذشته شورای همکاری خلیج فارس با کسر بودجه ای معادل 2.9 میلیارد دلار مواجه شد، اما در ماههای پایانی سال با مازادی معادل 55.4 میلیارد دلار روبرو شد.

بر طبق گزارش منتشر شده از سوی این منبع،پیش بینی شده بود درآمد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2011 با کاهش 12 درصدی نسبت به سال 2010 مواجه شود اما افزایش قیمت نفت طی ماههای اخیر، 12 تا 15 درصد بالاتر از رقم پیش بینی شده بود.

گزارش بانک صنعتی امارات می افزاید ناآرامی ها در کشورهای عرب خاورمیانه طی ماههای اخیر قیمت نفت را به 100 دلار رساند.اما قیمت ها در بودجه سال مالی جاری شورای همکاری خلیج فارس تنها رقم 43 دلار برای نفت کویت،58 دلار برای عمان و 55 دلار برای قطر را نشان می داد.

ظاهرا این وضعیت برای عربستان سعودی و امارات متفاوت بوده است. به گونه ای که به اعتقاد برخی از کارشناسان دو کشور بودجه خود را برای سال 2011 برای هر بشکه نفت مبلغ 55 تا 60 دلار در نظر گرفته اند.

در خصوص عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خام نیز گفته می شود که با افزایش درآمدی معادل 29 میلیارد دلار ، یعنی نیمی از میزان تراز شورای خلیج فارس در سال گذشته را داشته است.

گفتنی است کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متشکل از عربستان سعودی،امارات متحده عربی،قطر، کویت،بحرین و عمان با 189 میلیارد دلار پیشتر یعنی در سال 2008 بالاترین میزان مازاد درآمد مالی را تجربه کرده اند آن هم زمانی که نفت بشکه ای 95 دلار به فروش می رسید.این رقم با کاهش قیمت نفت و رسیدن به مرز 62 دلار به 19.6 میلیارد دلار رسید. 

گلوبال عرب نت ورک/ 15 مارس

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
    0 0
    قیمت نفت فقط برای عربا رفته بالا؟؟