سونامی ژاپن، اقتصاد جهان را تهدید می کند.

به دنبال زلزله و سونامی ژاپن و همچنین انفجارهای هسته ای در رآکتورهای این کشور این احتمال وجود دارد که افت اقتصادی ژاپن، اقتصاد بین الملل را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

 

برخلاف انتظارات، قیمت نفت طی روزهای اخیر کاهش یافته است و این در حالی است که ژاپن سومین واردکننده نفت بوده و با صدمات وارده به نیروگاه های هسته ای این کشور، نیاز به انرژی جایگزین افزایش یافته است. از سوی دیگر نوسانات ارزش ین بخش دیگری از چالش اقتصادی ژاپن در حال حاضر است.

اما لارنس سامرز، مشاور سابق اقتصادی اوباما روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون سی ان بی سی اعلام کرده که این احتمال وجود دارد ژاپن طی ماههای آینده با آغاز روند بازسازی کشور تولید خالص داخلی خود را افزایش دهد. ظاهرا باید به این ضرب المثل امیدوار بود که بعد از هر ویرانی ، آبادانی است.

شاید فاجعه اخیر در ژاپن با زلزله کوبه در سال 1995 قابل مقایسه باشد. خسارات مالی این زلزله بیش از 100 میلیارد دلار برآورد شده بود و برنامه های دولت برای بازسازی ویرانی ها رشد اقتصادی این کشور را شدت بخشید. رشد قابل توجه ارزش ین در طول آن سالها بسیار قابل توجه بود به گونه ای که از مرز 100 ین در مقابل یک دلار به 80 ین در مارس 1995 رسید.

اما این قیاس در حال حاضر نمی تواند کاملا منطقی باشد. چرا که در طول مدت مذکور دلار نیز به دلیل بحران بانک بارینگز دچار کاهش ارزش قابل توجهی شد. اما با این حال ارزش ین به رغم ویرانی های به بار آمده طی دور روز اخیر در وضعیت بحرانی قرار ندارد. دلیل این مسئله به بازگشت پول از سوی شرکتهای خارجی به کشور باز می گردد.

میزان خسارات وارده به اقتصاد ژاپن بعد از فاجعه سونامی تاکنون به رقم 35 میلیارد دلار رسیده است که به اعلام بانک آمریکا بعد از فاجعه کالیفرنیا در سال 2004 بیشترین میزان خسارت را به بار آورده است.

از سویی ژاپن به عنوان سومین اقتصاد برتر در جهان نقشی اساسی و تعیین کننده در تولید قطعات الکترونیکی در خارج از مرزهای خود به خصوص در زمینه آی پاد دارد که با فاجعه اخیر این امکان وجود دارد که تولید و ارسال آنها دچار مشکل شود. یکی از کارشناسان در این زمینه می گوید: این احتمال وجود دارد که کارخانجات تولید آی پاد در آینده با کمبود قطعات مواجه شوند.

بر همین اساس پیش بینی می شود تبعات اقتصاد ویرانی ژاپن دامن سایر کشورها را نیز بگیرد و اقتصاد جهان را با چالش روبه رو کند. اما در حال حاضر این سوال مطرح است که ویرانی اقتصاد ژاپن می تواند به اندازه ورشکستگی بانک برادران لیمن(یکی از قدرتمندترین بانک های آمریکا که در سال 2008 ورشکست شد)باشد؟

فیگارو / 15 مارس 2011

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =