در حالی که طی سال 89 عملکرد عمرانی دولت بسیار پایین تر از ارقام بودجه بوده رشد بودجه عمرانی سال 90 غیر واقعی به نظر می رسد.

بر اساس برآورده ای مرکز پژوهشهای مجلس از 31 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال 89 طی 9 ماهه نخست سال تنها 19 هزار میلیارد تومان جذب شده است در حالی که در این دوره باید حدود 28 هزار میلایرد تومان از بودجه تخصیص پیدا می کرده است و این تنها 60 درصد از کل بودجه عمرانی سال جاری را شامل می شود.

این عملکرد نامناسب در واقع نشان می دهد که رشد 160 درصدی بودجه عمرانی در لایحه سال 90 بیش از اندازه خوشبینانه و به دور از واقعیت است و دولت حتی در صورت تامین منابع لازم جهت تحقق این بودجه عظیم عمرانی توان اجرایی کافی در اختیار ندارد.

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش بررسی لایحه می نویسد:رشد 160 درصدی بودجه عمرانی در لایحه 90 نسبت به سال 89 تناسبی با ظرفیت های مدیریتی کشور و واقعیات اجرایی ندارد. ضمن آنکه حدود 43 درصد رقم پیش بینی شده برای طرح های عمرانی در ردیف های متفرقه تجمیع شده است که فاقد طرح مشخص و فاقد زمانبندی است. به عبارت دیگر اطلاعاتی مانند خاتمه، حجم اعتبارات مورد نیاز برای خاتمه طرح و دستگاه اجرایی در مورد این گونه طرح ها وجود ندارد و این اعتبارت طبق نظر دولت بین صدها طرح توزیع خواهد شد. البته کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس در بخش دیگری از این گزارش نحوه عمل در رابطه با این ردیف های بودجه ای را کاملا سلیقه ای ارزیابی کرده اند.

در این صورت می توان گفت بخش عمده ای از بودجه های عمرانی پیشنهاد شده برای سال 90 را می توان هزینه کرد بدن انکه در مورد سنجش عملکرد ان هیچ معیار مناسبی وجود داشته باشد.

بودجه عمرانی از پیشنهاد تا عمل

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =