هرچه از زمان دستور رهبری به رئیس‌جمهور برای برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از تمامی معاونت‌های دولت می‌گذرد، دامنه منتقدان به دولت گسترده‌تر شده و انتقادات آنان پررنگ‌تر می‌شود.

 این صف‌بندی‌ها در مجلس نیز به وضوح دیده می‌شود و اگر در روزهای اول این انتصاب تنها اصولگرایان منتقد دولت از احمدی‌نژاد انتقاد می‌کردند، به تدریج حامیان او نیز به صف معترضان پیوسته و آن‌قدر اعتراضاتشان بالا گرفت که در نهایت به بیان مطالبی رسید که حتی منتقدان غیراصولگرای دولت نیز تاکنون آن را مطرح نکرده بودند.

سخنان علیرضا زاکانی نماینده تهران که برخی از او به عنوان گزینه احتمالی وزارت علوم یاد می‌کنند، در همین راستا قابل ارزیابی است. او در گفت‌وگویی با سایت شخصی خود، با انتقاد شدید از تعلل رئیس‌جمهور در برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی بعد از ابلاغ نظر مقام معظم رهبری، گفت: دلدادگان به انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام (ره) هیچ عهد اخوتی با فرد یا گروه خاصی نبسته و در تبعیت از ولایت فقیه لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد. او به این ترتیب رسماً برای احمدی‌نژاد خط و نشان کشید و گفت: حمایت اصولگرایان علی رغم تمام انتقاداتی که به احمدی‌نژاد داشتند منطبق بر منطق صحیح و البته به صورت مشروط بوده و هر وقت احساس شود که در اجرای مبانی و شعارهای انقلاب که آقای احمدی‌نژاد از آنها استفاده کرده است، کوتاهی صورت گرفته، دست از حمایت خود بر خواهیم داشت. او رفتار این‌چنینی احمدی‌نژاد را غیر قابل اغماض خوانده است. اما مهم‌ترین بخش سخنان زاکانی آنجا بود که او به برخی نکات مشکوک امنیتی پیرامون مشایی اشاره کرد و گفت: مسائل امنیتی آقای مشایی هم از مشکلات غیر قابل اغماض ایشان است. درحالی که نهادهای امنیتی کشور حساسیت ویژه‌ای به ورود و خروج اتباع بیگانه دارند ما شاهدیم که آقای مشایی به دنبال تصویب قانونی برای ورود 15 روزه اتباع کشورهای بیگانه به ایران بدون لزوم دریافت روادید بود که از بابت همین موضوع در صورت تحقق مشکلات عدیده اطلاعاتی و امنیتی برای کشور به وجود می‌آمد که البته با مخالفت مراجع ذی‌ربط از این امر خطرناک و مشکوک جلوگیری شد.

اصل ولایت پذیری
در تمامی منشورهای اصولگرایی تعهد به ولایت فقیه از اصول اولیه و مورد تأکید تمامی اصولگرایان است. به همین دلیل است که تعلل احمدی‌نژاد در عزل معاون اولش، ولایت‌پذیری وی را زیرسؤال برده و برخی به جد در مورد آن ابراز نگرانی می‌کنند.

سایت الف با مدیریت احمد توکلی روز شماری با عنوان «ولایت‌پذیری» را در صفحه خود جای داده که به واسطه آن تعداد روزها، ساعات و حتی دقایقی که از زمان ارسال پیام رهبری به رئیس‌جمهور می‌گذرد اما پاسخ مناسبی از سوی احمدی‌نژاد ارائه نشده است، را می‌شمارد. پیامی که به گفته خود توکلی روز شنبه هفته گذشته ارسال شده و عزل مشایی را از تصمیمات استراتژیک نظام خوانده است. او با تأکید بر اینکه پیام رهبری کتبی بوده و نه شفاهی به فارس گفت: کسانی که بیان می‌کنند ایشان به صورت شفاهی این عزل را به رئیس‌جمهور فرمان داده‌اند، اشتباه می‌کنند.
توکلی از جمله اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد است که اگرچه در برهه انتخابات ریاست جمهوری دهم حاضر به اعلام حمایت علنی از نامزدی وی نشد و تمامی اخباری که او را به این عنوان می‌خواندند تکذیب می‌کرد اما بعد از برگزاری این انتخابات، در نخستین مواجهه دولت و مجلس که بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون بودجه 88 بود، به دفاع از دولت برخاست و گفت: اگرچه دولت از اختیار قانونی خود در کاهش از بودجه دستگاه‌های اجرایی بد استفاده کرده است اما ما هم در مجلس نباید این اقدام دولت را با به کارگیری روش مشابه دیگری تکرار کنیم.

الیاس نادران نیز از جمله حامیان دولت در قبال این طرح بود که با خواسته اکثریت همکاران خود در مجلس مخالفت کرد و به دفاع از موضع دولت پرداخت. با این حال او نیز در یادداشتی در سایت الف با عنوان «آزمون بزرگ ولایت‌پذیری» نوشته است: بسیاری از علاقه‌مندان و دلسوزان انقلاب از این «امر» بر زمین مانده رهبری مطلعند و با نگرانی منتظر تصمیم رئیس‌جمهور هستند. وی سپس در قالب نصیحتی برادرانه به احمدی‌نژاد گفته است: ایستادگی فداکارانه رهبر انقلاب در برابر انتقادات مخالفان دولت و حمایت‌های صریح و آشکار از روند صحیح خدمت‌رسانی دولت و تقدیر از مواضع اصولی و ارزشی شخص رئیس‌جمهور در سیاست داخلی و دیپلماسی بین‌المللی، نقش غیرقابل‌انکار و صد البته بسیار مهمی در تصمیم مردم و تداوم فرصت خدمت‌رسانی داشته است. از این‌رو انتظار بحق نخبگان از دولت دهم به خصوص رئیس دولت، آن است که انتخاب‌ها و انتصاب‌های عجولانه و ناشی از اشتباه که تنها فرصت‌ها را محدود می‌کند، نداشته باشد. به نوشته وی واکنش مثبت، سریع و مناسب آقای احمدی‌نژاد در برابر «امر» رهبری فرزانه انقلاب می‌تواند پاسخ مناسبی به این شائبه مخالفین و البته نگرانی دلسوزان انقلاب باشد. از طرفی هرگونه تعلل، تأخیر و واکنش غیر مناسب نیز به صورت طبیعی این شائبه را تقویت و نگرانی دلسوزان انقلاب را افزایش خواهد داد.

تصمیم فراکسیونی
در صورت تداوم تعلل رئیس‌جمهور، دیگر هیچ حامی‌ای برای او در مجلس باقی نخواهد ماند. اگرچه تهدیداتی همچون دیدار نمایندگان روحانی با رهبری انقلاب از یکسو و جمع‌آوری امضا برای سؤال از رئیس‌جمهور مطرح شده بود اما به کارگیری هر یک از این تدابیر منوط به تصمیم نهایی فراکسیون اصولگرایان شده است که صبح یکشنبه آتی برای بررسی موضوع انتصاب مشایی تشکیل خواهد شد. ولی اسماعیلی عضو شورای مرکزی این فراکسیون با تأکید بر اینکه اینجا دیگر کوتاه نمی‌آییم، یادآور شد که این موضوع در رأی اعتماد نمایندگان به اعضای کابینه تأثیر خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۳
    0 0
    رطب خورده منع رطب کی کند؟!