۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶

فارس: روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز " در گزارشی با اشاره به کارشکنی‌های مقامات رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات سازش، تأکید کرد که این احتمال وجود دارد که "بنیامین نتانیاهو " نیز به زودی به سرنوشت "حسنی مبارک " در مصر دچار شود.

"توماس فریدمن " روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارشی در روزنامه "نیویورک تایمز " با اشاره به گفت‌وگوی اخیر خود با یک ژنرال عالیرتبه صهیونیست نوشت: آنچه امروز در مصر برای "حسنی مبارک " اتفاق افتاده است، می‌تواند برای "بنیامین نتانیاهو " در اسرائیل نیز اتفاق بیفتد.

فریدمن در این گزارش تأکید کرد: نادیده گرفتن روند صلح در منطقه باعث شده است تا رویدادهای اخیر در مصر به عنوان یک نگرانی و دل‌مشغولی برای دیگر کشورهای منطقه مطرح باشد.

این روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارش خود نوشت: حسی سرشار از بهت‌زدگی در میان مقامات اسرائیل حاکم شده است که شاید قیام مردمی در مصر ماهیت تأسیس اسرائیل را زیر سوال ببرد. پیمان صلح با مصر برای دست کم 35 سال گذشته به عنوان یک اساس غیرقابل بحث در سیاست‌های اقتصادی و ژئوپولیتیکی در اسرائیل مطرح بود و هم‌اکنون دیگر چنین پیمان مستحکمی وجود ندارد.

وی افزود: هم‌اکنون زمانی بسیار حساس و خطرناک برای اسرائیل است و نگرانی‌های مقامات این رژیم در خصوص ناآرامی‌ها در مصر قابل درک است. اما نگرانی من بیشتر از این بابت است که اسرائیل ممکن است با نادیده گرفتن روند صلح با فلسطینیان حتی شرایط را بسیار خطرناک‌تر نیز بکند.

وی در ادامه ضمن انتقاد شدید از موضع کنونی نتانیاهو در قبال فلسطینیان نوشت: تمام آنچه که نتانیاهو انجام می‌دهد این است که روند سیاسی در مذاکرات صلح را متوقف کند که این اصلا به نفع اسرائیل نیست و ممکن است نتانیاهو را دچار سرنوشت مشابه مبارک کند.

این گزارش افزود: مبارک دست کم در 20 سال گذشته قدرت کافی برای انجام اصلاحات در رابطه با اقتصاد این کشور و همچنین پر کردن خلأ سیاسی میان مقامات مصر و اخوان‌المسلمون را داشت، اما عمدا این خلأ را میان خود و اسلام‌گرایان در مصر حفظ کرد تا بتواند همیشه به جهان بگوید که "یا من یا آنها ". هم‌اکنون که مبارک تصمیم گرفته از روی ترس و هراسی که از برکنار شدن دارد، اصلاحاتی را اعمال کند، دیگر قدرتی ندارد و خیلی دیر شده است.

این نویسنده آمریکایی در پایان خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون این خطر نیز نتانیاهو را تهدید می‌کند که با توجه به اینکه همواره روند صلح را نادیده می‌گیرد و اقداماتی را در جهت توقف این روند صورت می‌دهد، به سرنوشت مبارک اما در اسرائیل مواجه شود.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =