۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۳

واحد مرکزی خبر:خبرگزاری رویترز اعلام کرد احتمالا زمان بازنشستگی اجباری حسنی مبارک فرا رسیده است .

رویترز در گزارشی از قاهره به قلم جاناتان رایت نوشت : حسنی مبارک که از سی سال پیش در راس قدرت در مصر قرار دارد برای نخستین بار یک بار هم که شده اعلام کرد قصد دارد به مسئولیتش و  به امانتی که بر دوشش است تا زمانیکه قلبش می تپد و نفسش می آید عمل کند .

حسنی مبارک همواره از خود اعتماد به نفس نشان می دهد و این اعتماد به نفس در حد لجاجت است و در دستاوردهایی که به گفته وی در طول زندگی اش محقق ساخته است ذره ای تردید نمی کند و خودش را یک رهبر بزرگوار که حامی امنیت و ثبات کشورش است و به منافع کشورش خدمت می کند ، نشان می دهد . شاید شماری از طرفدارانش در این خصوص بحث و جدل کنند که وی مصر را از پس ترور انور سادات رئیس جمهور سابق این کشور به دست تندروها در سال 1981 میلادی از هرج و مرج نجات داد و نگذاشت مصر وارد جنگ شود و روابط با جهان عرب را پس از امضای پیمان صلح با اسرائیل در سال 1979 احیا کرد و به دولتش پس از تاخیرهای طولانی اجازه داد در جهت اقتصاد باز حرکت کند .

مبارک همچنین توانست شورش اسلامگرایان را در دهه نود میلادی قرن گذشته که مدت زمان طولانی ادامه داشت و طی آن هزار و دویست نفر کشته شدند خاموش کند .

مبارک برای آنکه دموکراسی در کشورش بیشتر شود گامهای عملی برنداشت .

دیروز سه شنبه ناکامی مزمن مبارک در تغییر نظام سیاسی فاسد و استبدادی که مبارک به ارث برده است گریبان وی را گرفت و او در سن هشتاد و دو سالگی مجبور شده است احتمالا پیش از موعد بازنشسته شود در صورتیکه وی می باید زودتر از اینها بازنشسته می شد .

وی اواخر شب گذشته در سخنانی گفت در حکومت تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری در سپتامبر آینده باقی خواهد ماند . در همین حال ، مبارک خواستار اصلاحات قانونی خواهد شد تا انتخابات ریاست جمهوری بدون محدودیت باشد و تعداد دوره های ریاست جمهوری نیز محدود خواهد شد . به نظر می رسد احتمال ادامه حکومت حسنی مبارک تا سپتامبر آینده ضعیف است .

همچنین به نظر می رسد مبارک به نوعی سناریوی زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع و فراری تونس به عربستان را اجرا می کند .

بن علی پیش از فرار در بیست و سوم ماه گذشته گفت در سال 2014 دیگر نامزد نخواهد شد . اما مبارک تصریح کرد قصد ندارد کشور را ترک کند و برای زندگی به تبعید برود . وی افزود این سرزمین عزیز ، مانند هر مرد و زن مصری ، سرزمین من هم هست و در آن زندگی و به خاطرش جنگ کرده ام و از سرزمین حاکمیت و منافعش دفاع کرده ام و بر روی آن خواهم مرد .

مبارک چهارم ماه مه سال 1928 میلادی در روستای کفر المصیلحه در دلتای نیل به دنیا آمد . وی در سال 1947 به دانشکده جنگ و سپس به نیروی هوایی پیوست و در شوروی سابق آموزش دید و دوره هواپیماهای بمب افکن را گذراند .

در سال 1967 میلادی رئیس دانشکده هوایی و در سال 1969 نیز رئیس ستاد نیروی هوایی شد . انور سادات وی را برای فرماندهی نیروی هوایی انتخاب کرد و او پس از آنکه معاون سادات شد برای جنگ سال 1973 با اسرائیل دست به کار شد و تدارک این جنگ را دید.

مبارک در اکتبر سال 1981 به هنگام رژه نظامی در قاهره که طی آن سادات توسط سربازان مرتبط به یک گروه اسلامی ترور شد از مرگ حتمی جان سالم به در برد .

وی از آن زمان به بعد چندین بار هدف سو قصد قرار گرفت و در سال 1995 به کاروان حامل وی در شهر آدیس بابا در اتیوپی حمله شد. سادات به عنوان معمار صلح با اسرائیل باعث شد که مصر از ایفای نقش رهبری در جهان عرب دور شود و اقدام سادات در هم پیمانی با امریکا باعث خشم بسیاری از مصریها شد . مبارک برای آنکه روابط خود را با کشورهای عربی احیا کند رنج و مشقت زیادی را متحمل شد و توانست مقر اتحادیه عرب را به قاهره بازگرداند .

پس از آنکه صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق در سال 1990 به کویت حمله کرد مبارک به امریکا و هم پیمانانش برای خارج کردن عراقیها از کویت پیوست .

در مقابل وی توانست بدهی های بیست میلیارد دلاری مصر را مشمول بخشودگی کند . اما مبارک در ظاهر به امریکا توصیه می کرد به عراق حمله نکند و پیش بینی می کرد این حمله باعث هرج و مرج خواهد شد و پیش بینی اش نیز درست از آب در آمد . مبارک به تحرکات جرج بوش رئیس جمهور سابق امریکا برای برقراری دمکراسی در جهان عرب پیوست که عمر این تحرکات نیز کوتاه بود .

مبارک اجازه داد برای نخستین بار در سال 2005 میلادی انتخابات ریاست جمهوری تکثرگرا برگزار شود اما همینکه بوش دیگر به دمکراسی بی توجه شد مبارک نیز به شیوه قدیمی خودش بازگشت و برخی گروههای حقوقی اعلام کردند انتخابات پارلمانی در سال 2010 میلادی بیش از هر انتخابات د یگری مخدوش بوده است . مبارک از آغاز دهه نود میلادی قرن گذشته به عنوان ناظر غیر رسمی روند صلح در خاورمیانه بوده و بین اسرائیلی ها و فلسطینیان و بین گروههای فلسطینی رقیب در تلاش برای رسیدن به حل وفصلی که هنوز تحقق نیافته ، میانجیگری کرده است . منتقدان مبارک در داخل مصر و جهان عرب می گویند وی به منافع امریکا و اسرائیل به ضرر شهروندان فلسطینی بیش از حد لازم اهمیت داده است .

پس از آنکه جنبش حماس در سال 2007 بر نوار غزه مسلط شد مبارک با محاصره نوار غزه توسط اسرائیل و تحمیل این محاصره از طرف مصریها موافقت کرد . زمانیکه اسرائیل در سال 2008 به غزه یورش برد مبارک به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داد بر فراز خاک مصر پرواز کنند .

مبارک در سخنانی که از تلویزیون پخش شد در تلاش بود چهره مردی را از خود نشان بگذارد که به قدرت پافشاری می کند .16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =