خانه‌هایی با مصرف انرژی صفر، برنامه‌های جدید مایکروسافت، ایده‌های جاه‌طلبانه توییتر و پخش فیلم گمشده آپولو 11 پس از 40 سال؛ مهمترین تیترهای خبری دنیای علم بود

اولین خبر دنیای فناوری امروز، این است که پژوهشگران شرکت جنرال‌الکتریک پروژه‌ای را آغاز کرده‌اند که تا شش سال دیگر، مصرف انرژی خانه‌ها را به صفر خواهد رساند. این خانه‌های هوشمند که اصطلاحا «خانه‌هایی با مجموع انرژی صفر» نام گرفته‌اند، از سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی برای تامین انرژی خود بهره می‌برند و مجموعه‌ای از سیستم ذخیره انرژی و ابزارهای مصرفی بهینه‌شده توسط سیستم کنترل مصرف انرژی هدایت می‌شوند. کارشناسان جنرال‌الکتریک امیدوارند این سیستم را تا سال 2015 / 1394 با قیمت استثنایی 200 تا 250 دلار به بازار عرضه کنند.

خداحافظی با آفیس 2000
نه تنها خانه‌ها، که شرکت‌های بزرگ نیز به کاهش انرژی و هزینه مصرفی خود می‌اندیشند. در همین راستا، شرکت مایکروسافت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار در جهان رسما اعلام کرد پشتیبانی از نرم‌افزارهای اداری آفیس 2000 را خاتمه داد. آفیس 2000 ده سال پیش به بازار عرضه شد و برای نخستین بار، خدمات آنلاین آفیس را به کاربران ارایه کرد؛ هرچند که صفحه آفیس‌آنلاین بیشتر برای پشتیبانی و دریافت منابع آفیس استفاده شد تا بهره‌برداری از خدمات آنلاین این نرم‌افزارها. اما با خبر نهایی‌شدن طراحی برنامه‌های آفیس 2010 که زمستان امسال به بازار عرضه می‌شود و نسخه‌های برپایه وب از برنامه‌های وورد، اکسل، پاورپوینت و وان‌نوت، مایکروسافت امیدوار است نه‌تنها کاربران آفیس 2000، که ویرایش‌های آفیس ایکس‌پی، 2003 و 2007 را نیز به خرید بسته نرم‌افزاری آفیس 2010 ترغیب کند.

از سوی دیگر، مایکروسافت یک هفته پس‌از انتشار تصمیم گوگل برای ارایه سیستم‌عامل گوگل‌کروم، تصمیم گرفته است پیش‌فروش سیستم‌عامل جدید خود، ویندوز7 را با قیمت پایین‌تری آغاز کند تا بتواند با جذب مشتری‌های بیشتر در بحران اقتصادی فعلی، فرصت‌های پیش‌روی گوگل‌کروم را بیش از پیش محدود کند. نسخه‌های پیش‌فروش‌شده، همگی تک‌لیسانس هستند و صرفا روی یک دستگاه رایانه نصب می‌شود؛ ضمن آن‌که مرورگر اینترنت‌اکسپلورر 8 نیز روی تمام آنها نصب است.

اما این تمام خبرهای مایکروسافت نیست. از انگلستان خبر می‌رسد نام این غول دنیای نرم‌افزار در صدر فهرست پانصد شرکتی قرار گرفته است که مردم این کشور آنها را مورد اعتماد، ممتاز و دارای بهترین کیفیت می‌دانند. پس از مایکروسافت، رولکس (سازنده ساعت)، گوگل، هواپیمایی بریتیش‌ایرویز و بی‌بی‌سی قرار گرفته‌اند. در سال گذشته، گوگل حائز رتبه اول گشت و مایکروسافت، دوم شد.

بیل‌گیتس، فیزیک درس می‌دهد
مشهورترین چهره مایکروسافت که سال‌ها مدیرعامل این شرکت بود و مدتی است این سمت را به استیو بالمر سپرده، همراه با همسرش بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کرده تا سرمایه چند ده میلیارد دلاری خود را به‌درستی خرج کند. او که تا به امروز فعالیت‌های گسترده‌ای در ریشه‌کنی فلج‌اطفال، مبارزه با مالاریا و بهبود نظام آموزشی ایالات متحده انجام داده است، به تازگی یکی دیگر از آرزوهای دوران جوانی خود را به حقیقت رسانده است. او، چندین سخنرانی آموزشی در فیزیک کلاسیک را به رایگان در اینترنت قرار داده است. این سخنرانی‌ها که در اصل توسط ریچارد فاینمن در سال 1964 / 1343 ارایه شده، از بهترین و ماندگارترین منابع آموزش فیزیک در جهان است که توسط این دانشمند برجسته، برنده جایزه نوبل فیزیک و هم‌چنین پدر علم نانوفناوری ارایه شده است.


بیل گیتس گفته است که این فیلم‌ها را بیست سال پیش در تعطیلات دیده است و از آن موقع تصمیم گرفت آنها را به رایگان در اینترنت قرار دهد. در این همه سال، او موفق شده است با پیگیری حقوق معنوی و خریداری این فیلم‌ها با استفاده از اموال شخصی، مالکیت کامل آنها را بدست آورد و همراه با نرم‌افزاری تعاملی (اینتراکتیو)، آنها را برای استفاده رایگان کاربران در اینترنت قرار دهد. علاقمندان می‌توانند این فیلم‌ها را از وب‌سایت مایکروسافت‌ریسرچ تهیه کنند. گیتس امیدوار است این کار، الگویی برای تهیه محتوای آموزشی عالی و ایجاد دسترسی رایگان و همگانی به آن باشد.

فیلم گم‌شده فرود انسان بر ماه، امشب پخش می‌شود
چهل سال پیش که ماموریت آپولو 11 با موفقیت انجام شد، بخشی از تصاویر و فیلم‌های ارسالی در مرکز انتقال اطلاعات ناسا در استرالیا ناپدید شد. این فیلم‌ها و تصاویر که به‌تازگی در آرشیو یکی از دانشگاه‌های استرالیا کشف شد، توسط کارشناسان ناسا به بهترین قالب فایل‌های ویدیویی تبدیل شده و به مناسبت چهلمین سالگرد فرود انسان بر ماه به نمایش درخواهد آمد. امشب، بخش اول این تصاویر از شبکه ناساتی.وی پخش خوهد شد.

توییتر چشم به بازار گوشی‌های همراه دارد
آخرین خبر امروز این‌که بیز استون، از بنیان‌گذاران شبکه میکروبلاگ‌نویسی توییتر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده است این شرکت می‌خواهد چهار میلیارد کاربر گوشی همراه را جذب کند. به گفته وی، با استفاده از هر گوشی‌ همراه می‌توان به سادگی از توییتر استفاده کرد و وقتی مردم بفهمند چقدر اتصال به این شبکه جهانی راحت است، قطعا به آن روی خواهند آورد. اگر این اتفاق روی دهد، توییتر به پرمخاطب‌ترین شبکه تاریخ جهان تبدیل خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهیار IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
    0 0
    پشنهادات: -درج لینک به مایکروسافت ریسرچ -امکان تغییر مکان پنجره "اضافه کردن نظر" باسپاس