آمریکا اعلام کرد برای توسعه انرژی‌‌های تجدید‌پذیر سه میلیارد دلار هزینه می‌کند.

الهه حسینی: به گزارش خبرگزاری شینهوا، دولت آمریکا اعلام کرد بودجه‌ای بالغ بر سه میلیارد دلار برای تهیه و اجرای طرح‌های مربوط به توسعه انرژی‌‌های تجدیدپذیر اختصاص داده است.

وزارت خزانه‌داری و وزارت انرژی آمریکا در بیانیه مشترکی که در این باره منتشر کردند ضمن بیان این خبر افزودند: این تدبیر با هدف تسهیل و تسریع توسعه اقتصادی در مناطق شهری و روستایی در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود که اجرای این طرحها بتواند به کاهش وابستگی آمریکا در زمینه انرژی مؤثر باشد.

هزینه اجرای این طرح از محل بودجه پیش‌بینی شده برای طرح احیای اقتصادی آمریکا تأمین خواهد شد و بر اساس آن پنج هزار مرکز تولید انرژی‌‌های خورشیدی، بادی و دیگر انرژی‌‌های تجدید‌پذیر در نقاط مختلف آمریکا ایجاد خواهد شد.

تیم گیتنر ‌وزیر خزانه‌داری آمریکا‌ در این باره اعلام کرد برنامه توسعه انرژی‌‌های تجدید‌پذیر بخش مهمی از طرح احیای اقتصادی آمریکا به شمار می‌رود و امیدوار هستیم که با اجرای آن بتوانیم اقتصاد مناطق شهری و روستایی کشور را تقویت کنیم و تولید و استفاده از انرژی‌‌های پاک را در عرصه ملی توسعه بخشیم.

گیتنر خاطرنشان کرد همکاری میان وزارت خزانه‌داری و وزارت انرژی آمریکا برای شرکت‌های بزرگ و کوچک این امکان را فراهم خواهد آورد که بتوانند در درازمدت در بازار انرژی آمریکا سرمایه‌گذاری کنند و برای تأمین نیاز‌های انرژی در داخل کشور بکوشند و در عین حال معیار‌های محیط زیست را نیز رعایت کنند.

کارشناسان و مدافعان محیط زیست ابراز امیدواری کرده‌اند با روی کار آمدن باراک اوباما‌ مواضع و سیاست‌‌های آمریکا در زمینه امور آب و هوا بهبود یابد.

براساس آمار و ارقامی که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، انتشار گاز دی‌اکسیدکربن که خطرناک‌ترین گاز گلخانه‌ای به شمار می‌رود در کشور‌های صنعتی به ویژه در اروپا و آمریکا در فاصله سال‌های 2000 تا 2007 بیش از 11 درصد افزایش یافته است. آمریکا به تنهایی یک سوم از گاز‌های آلوده‌کننده را در جهان تولید می‌کند اما این کشور تاکنون از امضای پیمان زیست‌محیطی کیوتو خودداری کرده است.

در پیمان زیست محیطی کیوتو که دسامبر سال 1997منعقد شد از کشور‌های عضو خواسته شده است میزان انتشار شش‌ماده اصلی آلوده‌کننده هوا و تغییرات ناگوار آب و هوایی به ویژه دی‌اکسیدکربن و متان را کاهش دهند. برای دستیابی به این هدف، پروتکل کیوتو از کشور‌های عضو خواسته است در تأمین انرژی‌‌های مورد نیاز خود از سوخت‌های فسیلی از قبیل نفت، گاز و زغال‌سنگ که عامل حدود 75 درصد از آلودگی هوا و گرمای زمین به شمار می‌روند کمتر استفاده کنند و بیشتر به انرژی‌‌های تجدید‌پذیر و پاک روی آورند.

طرح احیای اقتصادی آمریکا که در پی بحران مالی این کشور به تصویب رسیدبه وزارت خزانه‌داری این اجازه را می‌دهد که از اول ژانویه سال 2009 از شرکتهایی که تأسیسات و مراکز تولید انرژی‌‌های تجدید‌پذیر ایجاد می‌کنند حمایت مالی به عمل آورد. مسئولان وزارت خزانه‌داری آمریکا امیدوار هستند که پرداخت مستقیم پول به این شرکت‌ها بتواند جان تاز‌های به اقتصاد مناطق شهری و روستایی آمریکا ببخشد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد کمک‌‌های مالی به این شرکت‌ها می‌تواند مشوق خوبی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی‌‌های تجدید‌پذیر باشد و مشاغل جدیدی برای کارگران آمریکایی ایجاد کند.
وی افزود این ابتکار بخشی از تدابیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای افزایش ظرفیت تولید انرژی‌‌های تجدید‌پذیر در سال‌های آینده به شمار می‌رود.

استون چو، وزیر انرژی آمریکا، نیز در این باره گفت تلاش می‌کنیم تا آمریکا را به بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده انرژی‌‌های پاک در جهان تبدیل ‌کنیم.

شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی کاهش یافت
اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه ژوئن در پی افزایش میزان بیکاری دراین کشور به حدود 10 درصد کاهش یافت.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارش داد که تحقیق مشترک رویترز و دانشگاه میشیگان در خصوص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی که برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است نشان می‌دهد شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در آمریکا در پی چهار ماه افزایش از 8/70 درصد در ماه مه به 6/64 درصد در ماه ژوئن کاهش یافت.

این در حالی است که وزارت بازرگانی آمریکا نیز در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد کسری تجاری این کشور در ماه مه به‌طور غیرمنتظر‌ه‌ای کاهش یافت. حتی به رغم اینکه اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند رکود اقتصادی در ماه‌‌های آینده پایان خواهد یافت ولی میزان بیکاری در حال افزایش است. مصرف‌کنندگان شرکت‌کننده در تحقیق مشترک رویترز و دانشگاه میشیگان اعلام کرده‌اند احتمال کمتری می‌رود خودرو یا لوازم برقی خریداری کنند که نشان می‌دهد احتمال بهبود اقتصادی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌هاست.

جاناتان باسیل اقتصاددان شرکت کردیت سوئیس در نیویورک می‌گوید نگرانی زیادی در خصوص حذف فرصت‌‌های شغلی وجود دارد و مردم فکر می‌کنند نخواهند توانست درآمد بیشتری داشته باشند.

براساس نظرسنجی بلومبرگ‌نیوز از 59 اقتصاددان پیش‌بینی می‌شد که شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی به 70 درصد کاهش یابد. انتشار این گزارش به کاهش شاخص سهام بازار بورس آمریکا منجر شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طوفان IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
    0 0
    من خودم یک مخترع هستم که درزمینه ساخت توربینهای برق بادی واتومبیلهای برقی فعالیت میکنم ولی بدلیل کمبود مالی کار تحقیقاتیم خیلی کند پیش میرود مایلم در این زمینه مرا یاری کنید مگر ما ایرانیان از مردم سایر کشورهاچیزی کم وزیاد داریم .امیداست که بابررسی مطالب این حقیر را یاری نمائید.(الله گویان بکوبیم بی خدایان را)