دوربین دیدگسترده3 تلسکوپ فضایی هابل، نمای بزرگی از جرم مرموز هَنی را ثبت کرده است، حباب درخشان، سبز رنگ و عجیبی که در سال 2007 توسط معلمی آلمانی به نام هَنی فون‌آرکل کشف شد.

فون‌آرکل این جسم را با بررسی تصاویر برنامه آنلاین گالکسی‌زو کشف کرده بود که طی آن، پژوهشگران برنامه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان، اس.دی.اس.اس؛ تصاویر اعماق آسمان را به رایگان در اینترنت قرار داده‌اند تا با مشارکت مردم بتوانند کهکشان‌های دوردست و نوع آن‌ها را شناسایی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از نشنال‌جئوگرافی، تصاویر جدید هابل نشان داده است جرم‌هنی درواقع بخشی از ابر گازی بسیار عظیمی است که به‌دلیل تابش اختروش کهکشان نزدیک، روشن شده و اتفاقا در این جرم، ستارگان جدیدی در حال شکل‌گیری هستند. گاز بخشی از این حباب در حال انقباض گرانشی و تشکیل ستاگان جوانی است که پیرترین آن‌ها تنها چند میلیون سال سن دارد. این ستاره‌ها به قدری کم‌نورند که پیش از این در درخشش گازهای اطراف محو شده بودند. برای تماشای نمای بزرگ جرم هنی، اینجا را کیک کنید. 

جرم هَنی در نزدیکی کهکشان مارپیچی IC 2497 واقع شده که 650 میلیون سال‌نوری با زمین فاصله دارد و جالب اینجاست علی‌رغم آن‌که این جسم درظاهر توده‌ای گاز بیشتر نیست، اما به بزرگی کهکشان راه‌شیری است. بررسی این جسم در محدوده تابش‌های رادیویی نشان داده است که این حباب بخشی از ریسمانی گازی به طول 300هزار سال نوری است که کهکشان IC2497 را احاطه کرده است. این ریسمان که نوعی دنباله جزرومدی است و در نتیجه اختلاف شدید نیروهای گرانشی حاصل می‌شود، باقیمانده برخورد کهکشانی دیگر با IC2497 است که حدود یک میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است. برای تماشای اینفوگراف در نمای بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

اما چرا از این ریسمان بزرگ، فقط جرم هَنی را می‌توان دید؟ به گفته دانشمندان، درخشش جرم هنی به‌دلیل پرتوهای ایکس قوی اختروشی است که تا همین اواخر در هسته کهکشان IC 2497 نورافشانی می‌کرد. انرژی اختروش را ابرسیاه‌چاله فوق‌سنگینی تامین می‌کند که با گرانش شدید خود، مواد خام ستاره‌ای را در اطرافش به گردش درمی‌آورد و آنها را آن‌قدر داغ می‌کند که از همانند یک فانوس دریایی، پرتوهای قدرتمند الکترومغناطیس را در الگویی مخروطی منتشر کنند. آن‌چه از جرم هنی دیده می‌شود، حاصل برانیگخته شدن مولکول‌های اکسیژن است که از خود نور سبز تابانده‌اند. افسوس که این اختروش حدود 200هزار سال پیش خاموش شد و تنها اثری که از آن باقی مانده، همین ساختار عجیب جرم هنی است.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد CA ۱۶:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    2 0
    خبر آنلاين اينو خوب اومدي آفرين به تو
  • محمدحسین IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    0 0
    خیلی عجیب بود.