کهکشان آندرومدا، نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به ماست که با چشم نیز دیده می‌شود. جدیدترین شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد این کهکشان از برخورد دو کهکشان کوچک‌تر در 9 میلیارد سال پیش به‌وجود آمده است.

ابوالفضل کریمی: گروهی بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری چگونگی تشکیل کهکشان آندرومدا را در طول زمان مشخص کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، نتایج این تحقیقات نشان داد بیش از 9 میلیارد سال پیش، دو کهکشان به یکدیگر برخورد کرده و در 5.5 میلیارد سال پیش، ادغام آنها پایان یافت. نتایج این تحقیقات در آستروفیزیکال‌ژورنال به چاپ رسیده است. برای مشاهده فیلم  منتظر بمانید تا بارگذاری شود یا اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

فرانسوا هامر از رصدخانه پاریس در فرانسه و محقق ارشد این پروژه به بی‌بی‌سی گفت: «در حالی که دانشمندان توانسته‌اند کهکشان‌های نزدیک به انتهای جهان را شناسایی کنند، تردید‌هایی در مورد دانش ما در مورد همسایگانمان وجود داشت که به گروه کهکشان‌های محلی معروف است. گروه محلی شامل 40 کهکشان است که بزرگ‌ترین آن‌ها را راه‌شیری و آندرومدا تشکیل می‌دهند. بسیاری از ستاره‌شناسان فکر می‌کردند که کهکشان آندرومدا در نتیجه یک برخورد بزرگ به وجود آمده، اما این نظریه تاکنون اثبات نشده بود».

ماده تاریک
محققان توضیح داده‌اند که یافته‌های اخیر آن‌ها می‌تواند باعث اصلاح و بازبینی دانش ما در مورد گروه محلی شود. هم‌چنین این یافته‌ها می‌تواند روی تخمین ما از میزان ماده تاریک در کهکشان‌ها تاثیرگذار باشد.

با استفاده از یک برنامه شبیه‌ساز کامپیوتری، ستاره‌شناسان توانستند بسیاری از خصوصیات عجیب و خارق‌العاده کهکشان آندرومدا را شبیه‌سازی کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به قرص بزرگ و نازک حاوی حلقه غول‌پیکر گردوغبار و گاز، برآمدگی مرکزی سنگین، قرص‌ کهکشانی ضخیم و غول‌پیکر و جریان عظیم ستارگان قدیمی آن اشاره کرد.

این شبیه‌سازی توسط کامپیوترهای با کارآمدی بالا در رصدخانه ملی فضایی در چین و رصدخانه پاریس انجام شده و دانشمندان از 8 میلیون ذره برای شبیه‌سازی ستاره‌ها، گاز و ماده سیاه استفاده کردند.

دکتر هامر در این باره گفت: «این تحقیقات می‌تواند بینش جدیدی به ما در باره شکل‌گیری کهکشانمان بدهد. البته این بدان معنا نیست که کهکشان راه شیری به این شکل به وجود نیامده، البته ممکن است این گونه هم باشد، اما مطمئنا زمان شکل‌گیری آن بسیار زودتر از این بوده است».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    عالی بود. ممنون
  • فیلم ساز IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    مفید ترین خیر بود ممنون
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    عجب شبیه سازی دقیق و پر از جزییاتی. اینا با کامپیوترهاشون دیگه چی رو هم می تونند شبیه سازی کنند؟
  • amir IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    من ستاره شناس نیستم ولی به این رشته علاقه دارم فکر کنم برا اطلاعات بیشترسایت شما خوب باشه