۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷

ناامیدی در میان کاربران خبرآنلاین نسبت به تیم ملی فوتبال کشور ادامه دارد؛ موجی که شامل اکثریت هواداران تیم ملی می‌شود.

نظرسنجی خبرآنلاین در مورد عملکرد احتمالی تیم ملی فوتبال در جام ملت‌های آسیاست؛ جامی که ایران 35 سال در آن قهرمان نشده و افشین قطبی در گفت‌وگو با سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته تیمش می‌خواهد به این طلسم 35 ساله پایان دهد. نتیجه نظرسنجی خبرآنلاین نشان‌دهنده واقعیتی تلخ است؛ ناامیدی مردم به تیم ملی. حدود 70 درصد از کاربران خبرآنلاین که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، رای به ناکامی ایران از رسیدن به جمع چهار تیم برتر داده‌اند. از جمع این 70 درصد، حدود 40 درصد حتی امیدی به صعود ایران از مرحله مقدماتی ندارند و معتقدند ایران در مرحله اول بازی‌ها حذف خواهد شد. از میان تمام شرکت‌کنندگان تنها حدود 10 درصد هستند که امید به قهرمانی تیم ملی دارند.

اما چه چیزی باعث شده این موج ناامیدی به وجود آید؟ مجید جلالی سرمربی فولاد خوزستان و کارشناس فوتبال در مورد این موضوع می‌گوید: «ما هم که الان در جامعه هستیم و با مردم ارتباط داریم می‌بینیم که مردم خیلی به این تیم امیدوار نیستند. حتی شاید حساس هم نیستند. این برای من تعجب‌برانگیز است. ولی اگر بخواهیم واقعا علت‌یابی کنیم، بحث طولانی و مفصلی را می‌طلبد. چراکه این موضوع فراتر از فوتبال است و یک موضوع اجتماعی به حساب می‌آید. ولی اگر ما بخواهیم در حیطه فوتبال صحبت کنیم می‌توانیم این را به دل‌زدگی که ایجاد شده ربط دهیم. این دل‌زدگی ناشی از فضایی است که در فوتبال ایجاد شده. نکات منفی که در فوتبال وجود دارد، مشکلاتی که هستند، زد و بندهایی که می‌شود، اوضاع داوری و دعواهایی که بین مدیران و بازیکنان و مربیان و باشگاه‌ها می‌شود، همه می‌توانند در علاقه مردم به فوتبال ملی تاثیرگذار باشند.»

ناامیدی به تیم ملی شاید نشات گرفته از شرایط لیگ ایران باشد اما با تعطیلی لیگ از بین نمی‌رود. این شرایطی است که طی زمان طولانی ایجاد شده و بعید است به این زودی از بین برود. حتی حالا نمی‌شود به هواداران تیم ملی امید داد که تیم ملی حتما در جام ملت‌ها موفق می‌شود. مجید جلالی می‌گوید: «ما نمی‌توانیم هرچه سیاهی وجود دارد را بزرگ کنیم و به مردم نشان دهیم، بعد که موقع رقابت اصلی می‌رسد به آن‌ها بگوییم حالا امیدوار باشید. این اصلا ممکن نیست. الان رفتاری که خیلی‌ها دارند همین‌طوری است. یعنی در تمام طول سال فوتبال ملی در تهاجم است، ولی از یک هفته مانده به شروع مسابقات، یک دفعه همه مهربان می‌شوند. خود مردم هم می‌دانند این مثل یک نمایش می‌ماند. چون آن‌ها در تمام طول سال چیز دیگری را دیده‌اند. این دلسرد کرده مردم را. این دلسردی هم طوری نیست که یک هفته مانده به بازی‌ها بگوییم اشکال ندارد و حالا بیایید امیدوار باشید.»

البته از داخل فدراسیون کسی حرف از ناامیدی نمی‌زند. مسئولان بلندپایه فدراسیون فوتبال امیدوارند تیم ملی بتواند در جام ملت‌های آسیا موفق شود تا شاید ناکامی‌های تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امیدها از یادها برود. عزیز محمدی عزیز محمدی نایب رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ می‌گوید تیم ملی حتما به جمع 4 تیم نهایی می‌رسد: «فکر می کنم رسانه‌ها نباید باعث دلسردی و نگرانی مردم از تیم ملی شوند. تردید نداشته باشید که تیم ملی می‌رود به جمع چهار تیم برتر جام ملت‌های آسیا. لیگ ما از نظر کیفی یکی از 4 لیگ آسیاست و انصافا نگاه کنید کدام بازیکن در تیم ملی می بینید که در لیگ یکی از بهترین‌ها نبوده باشد. تنها جای میداودی و جباری مصدوم در تیم خالی است. حالا شاید همین شرایط را بشود برای محرم نویدکیا هم گفت اما باقی بازیکنان، همه بهترین هستند. به همین دلیل است که می‌گویم تیم ما با این توان بالایی که دارد به راحتی تا 4 تیم مرحله نهایی صعود می‌کند.»

افشین قطبی سرمربی تیم ملی در جدیدترین اظهار نظر خود از مردم خواسته امیدوار باشند چراکه قهرمانی بزرگی در پیش است. همچنین علی کفاشیان هم تیم ملی را مدعی قهرمانی در بازی ها می‌داند. علی سعیدلو رئیس سازمان ورزش وعده کسب نمره بیست از سوی بازیکنان ملی را داده است و حتی امیر قلعه‌نویی، سرمربی ایران در جام ملت‌های 2007 مالزی نیز به موفقیت تیم قطبی امیدوار است. قلعه‌نویی می‌گوید: «اگر حالا می‌بینید همه از تیم امید ناامید هستند، دو برد که به دست آید جرقه‌ای زده می‌شود و همه امیدوار می‌شوند. من شخصا امیدوارم تیم ملی در جام ملت‌ها موفق شود. این تیم اگر مثل تیمی که من به جام ملت‌ها برده بودم دچار بدشانسی نشود می‌تواند به قهرمانی برسد.»

با وجود اظهار نظرهای امیدوارانه و روحیه‌بخشی که گاها برخی از اهالی فوتبال به زبان می‌آورند، مشکل اصلی اینجاست که مردم امید زیادی به این تیم ندارند. حتی شور و شوقی که در سال‌های گذشته میان مردم دیده می‌شد الان دیده نمی‌شود و این‌طور به نظر می‌رسد که مردم کمتر پیگیر نتایج بازی‌های تیم ملی هستند. منصور ابراهیم‌زاده سرمربی سابق تیم ملی ایران و سرمربی فعلی ذوب‌آهن اصفهان در این مورد می‌گوید: «اطلاعات مردم بر مبنای آن چیزهایی است که از طریق رسانه‌ها به آن‌ها داده می‌شود. این نکته اول بود. نکته دوم هم نتایجی است که تیم ملی تا حالا گرفته. سوم هم نوع فوتبالی است که داریم انجام می‌دهیم. مطالبی که رسانه‌ها می‌نویسند یا عنوان می‌کنند هم در مورد همین مسائل است. یعنی رسانه‌ها یا دارند در مورد نتایج تیم ملی می‌نویسند، یا در مورد نوع و نحوه بازی تیم ملی. از نظر آماری که نگاه کنید در یک سال گذشته نتایج خوبی نگرفته‌ایم. این همان تیمی است که نتوانسته برود به جام جهانی. حتی در تیم‌های پایه موفق نبوده‌ایم. از طرفی در بازی‌های آنچنان که باید ظاهر نشده‌ایم. همین مسائل دست به دست هم داده‌اند تا مردم دیگر آن اشتیاق سابق را برای پیگیری نتایج بازی‌های تیم ملی نداشته باشند.»

اما این بی‌اعتمادی از کجا وارد فوتبال ایران شده؟ حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال در مورد این موضوع می‌گوید: «ما باید قبول کنیم که باید از شش ماه قبل جو را آرام می‌کردیم. وقتی تصمیم این شد که قطبی بماند، نباید دیگر انتقاد می‌کردیم وقتی هدف‌گذاری شد که قطبی می‌ماند، دیگر انتقاد کردن کار درستی نبود. البت همه جا از تیم ملی انتقاد می‌شود اما وقتی مردم این شرایط را می‌بینند دیگر نمی‌توانند دلگرمی داشته باشند. ما باید خودمان به مردم روحیه و امید می‌دادیم.» گرچه حشمت مهاجرانی معتقد است منتقدان زیاده‌روی کرده‌اند، اما منصور ابراهیم‌زاده نظری مشابه مجید جلالی دارد. او می‌گوید: «عدم آرامش در فوتبال کشور ما، تنش‌هایی که وجود دارد و یک سری مسائل دیگر باعث شده‌اند یک عدم اطمینانی به مردم داده شود. این امکان ندارد که مردم تیم ملی کشورشان را دوست نداشته باشند. حتما آن را دوست دارند. ولی این اتفاقاتی که افتاده یک عدم اطمینان است. اگر در جام ملت‌ها شروع خوبی داشته باشیم خیلی به سودمان است. هیچ کس باور نمی‌کرد سوریه بیاید عربستان را ببرد یا این‌که اردن تا دقایق آخر مسابقه از ژاپن پیش باشد. ما هم اگر از همان شروع مسابقات نتایج خوبی بگیریم می‌توانیم امیدوار باشیم که تا مراحل نهایی برویم.»

اما ابراهیم‌زاده به نکته‌ای کلیدی اشاره می‌کند؛ قول‌هایی که پیش از این داده شده ولی به آن‌ها عمل نشده است. یکی از این قول‌ها، قول صعود به جام جهانی توسط افشین قطبی بود که به آن عمل نشد. ابراهیم‌زاده می‌گوید: «یک جاهایی یک قول‌هایی داده‌ایم که خودمان هم به آن اعتقاد زیادی نداشته‌ایم. یعنی فقط به خاطر این‌که مردم را به سمت خودمان بکشانیم یک قول‌هایی داده‌ایم. فوتبال به این شکل نیست که ما بگوییم از اینجا می‌رسیم به اینجا. فوتبال را باید واردش شوی و ببینی چه اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد. همین قول‌ها خیلی تاثیر داشته‌اند.» مجید جلالی هم این فضا را برای فوتبال ایران مضر می‌داند ولی معتقد است جو بی‌اعتمادی به تیم ملی به این زودی از بین نخواهد رفت: «به نظرم حتی بردهای تیم ملی هم نمی‌تواند این فضا را بشکند. به خاطر این‌که این فضا تاثیر یکی دو روز نیست. یک بی‌اعتمادی بزرگی در طول زمان طولانی برای مردم ایجاد شده و حتی بردهای تیم ملی هم نمی‌تواند این بی‌اعتمادی را از بین ببرد. البته ممکن است به صورت موقت یک اشتیاقی ایجاد کند ولی اعتماد مردم به تیم ملی با چند برد برنمی‌گردد.»

با این حال شرایطی که فوتبال ایران دارد بهتر از آن است که این سطح ناامیدی میان هواداران تیم ملی وجود داشته باشد. گرچه لیگ ایران در طول چند سال گذشته شرایط خوبی نداشته و از طرفی تیم ملی هم نتوانست به جام جهانی 2010 صعود کند، ولی با این حال تیم ملی ایران بازیکنان خوبی را در اختیار دارد که می‌توان به موفقیت آن امیدوار بود. شاید همان شور و اشتیاقی که پیروزی در چند بازی اول ایجاد می‌کند بتواند باعث موفقیت ایران در جام ملت‌های آسیا شود و در ادامه مانع ناامیدی هوادارن تیم ملی شود. شاید حق با یکی از کاربران خبرآنلاین باشد که در مورد خبر ناامیدی مردم از تیم ملی نوشته: «بهترین باران‌ها از سیاه‌ترین ابرها می‌بارند.»

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    نظرسنجی مردم قبل از بازی با کره شمالی جام جهانی 2010 رو یادتونه ؟؟؟ 80درصد گفتند صعود میکنیم یادتونه؟؟؟
  • احسان++ IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    0 0
    علل شکستهای تیم ملی ما نبود غیرت ایرانیه بله واقعا راست می گم کجان امثال پروین و روشن و حجازی وعرب و ... که روزها کار می کردند و عصرها سر تمیرن تیم باشگاهی بدون هیچ چشم داشتی اما حالا با حقوق میلیونی می ترسن که ساق پاهاشون آسیب ببینه که نکنه یه وقت دیگه باشگاههاشون اونا رو نخوان به قول بازیکن پیش کسوت(عرب) کل دریافتی اش از تیم ملی در سالهای دهه 50 یه جفت کفش و یه گرم کن بود اما حالا؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!1
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    0 0
    آقا ایران قهرمان میشه.جو منفی ندین.تیم به حمایت ایرانیا احتیاج داره