مجید جلالی

در حالی که تنها یک روز تا اولین بازی ایران در جام ملت‌های آسیا باقی مانده، شور و شوق فوتبال‌دوستان ایرانی در پایین‌ترین حد خود است. اشتیاقی که در سال‌های گذشته برای دیدن بازی‌های تیم ملی وجود داشت حالا دیگر وجود ندارد و این شاید برای فوتبال ایران نگران‌کننده باشد. مجید جلالی سرمربی فولاد خوزستان به عنوان یک کارشناس فوتبال در مورد این موضوع حرف می‌زند.

*شما اگر بخواهید به عنوان یک کارشناس حرف بزنید، آیا دلیل بی‌اعتمادی مردم به تیم ملی فوتبال را فوتبالی می‌دانید؟ این بی‌اعتمادی که الان بین مردم وجود دارد در هیچ دوره‌ای وجود نداشته.

ما هم که الان در جامعه هستیم و با مردم ارتباط داریم می‌بینیم که مردم خیلی به این تیم امیدوار نیستند. حتی شاید حساس هم نیستند. این برای من تعجب‌برانگیز است. ولی اگر بخواهیم واقعا علت‌یابی کنیم، بحث طولانی و مفصلی را می‌طلبد. چراکه این موضوع فراتر از فوتبال است و یک موضوع اجتماعی به حساب می‌آید. ولی اگر ما بخواهیم در حیطه فوتبال صحبت کنیم می‌توانیم این را به دل‌زدگی که ایجاد شده ربط دهیم. این دل‌زدگی ناشی از فضایی است که در فوتبال ایجاد شده و ما حتی داریم این فضا را بزرگ‌نمایی می‌کنیم. نکات منفی که در فوتبال وجود دارد و مشکلاتی که هستند و زد و بندهایی که می‌شود و اوضاع داوری و دعواهایی که بین مدیران و بازیکنان و مربیان و باشگاه‌ها می‌شود، همه می‌توانند در علاقه مردم به فوتبال ملی تاثیرگذار باشند.

*می‌توانیم بگوییم تیم بدی نداریم؟ به نظر می‌رسد بازیکنان بدی هم نداریم و با توجه به سطح بازی‌ها، شاید نشود گفت تیم ایران تیم ضعیفی است. ولی فارغ از همه این‌ها، مردم انگیزه‌ای برای دیدن بازی‌ها ندارند.

من با اطمینان به شما می‌گویم ما حتی اگر با تیم دوم ایران به قطر رفته بودیم باز می‌توانستیم مدعی باشیم. منتها به شرطی که به باورهای خوبی رسیده باشیم. شما بازی سوریه با عربستان را دیدید. تیم سوریه از نظر نفرات شاید در حد تیم سوم ما باشد. ولی شما دیدید این‌ها با چه شور و هیجان و اشتیاقی بازی می‌کردند. شاید تمام این معظلاتی که الان داریم به خاطر فضایی است که در فوتبال وجود دارد و آن فضا البته خیلی بزرگ‌نمایی هم می‌شود.

*فکر می‌کنید مردم باید امیدوار باشند یا نه؟ یعنی باید به مردم بگوییم به این تیم ملی امیدوار باشند؟

ما نمی‌توانیم هرچه سیاهی وجود دارد را بزرگ کنیم و به مردم نشان دهیم، بعد که موقع رقابت اصلی می‌رسد به آن‌ها بگوییم حالا امیدوار باشید. این اصلا ممکن نیست. الان رفتاری که خیلی‌ها دارند همین‌طوری است. یعنی در تمام طول سال فوتبال ملی در تهاجم است، ولی از یک هفته مانده به شروع مسابقات، یک دفعه همه مهربان می‌شوند. خود مردم هم می‌دانند این مثل یک نمایش می‌ماند. چون آن‌ها در تمام طول سال چیز دیگری را دیده‌اند. این دلسرد کرده مردم را. این دلسردی هم طوری نیست که یک هفته مانده به بازی‌ها بگوییم اشکال ندارد و حالا بیایید امیدوار باشید.

*الان نمی‌توانیم کاری کنیم مگر این‌که تیم ملی چند برد بیاورد و مردم خود به خود دلگرم شوند.

به نظرم حتی بردهای تیم ملی هم نمی‌تواند این فضا را بشکند. به خاطر این‌که این فضا تاثیر یکی دو روز نیست. یک بی‌اعتمادی بزرگی در طول زمان طولانی برای مردم ایجاد شده و حتی بردهای تیم ملی هم نمی‌تواند این بی‌اعتمادی را از بین ببرد. البته ممکن است به صورت موقت یک اشتیاقی ایجاد کند ولی اعتماد مردم به تیم ملی با چند برد برنمی‌گردد.

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیخ همشه فارس IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا جالب است که اقای جلالی ابراز تعجب میکند از دلسردشدن این مردم بیچاره.به نظر اقای جلالی طرفداران فوتبال چقدر باید ضربه روحی و دلشکستگی را تحمل بکنند.بیخود هم سعی در دلگرم کردن مردم نداشته باشید شاید صلاح دراین باشد که مردم بیش از این دچار سرخوردگی ملی نشوند.من فکر میکنم مسئول مستقیم تمام این ناکامی ها شخص اقای کفاشیان باشد.
  • بدون نام IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    0 0
    جلالی فقط بلده بعد از باخت بگه بازیکنان حریف دوپینگ کردند،به زمین آب بسته بودند ویا این فوتبال کثیفه ،اسرار دل است