۰ نفر
۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۷

گزاره‌های زیر، بعضا یک عبارت قطعی و به تعبیری خبری‌اند و بعضا از احتمال بالا در وقوع آن حکایت دارند.

 یعنی بعضی مصداق اظهرمن الشمس و بعضی متکی به خبر یا تحلیل‌های قرین به واقعیت‌اند اما در هر صورت، شاید لازم باشد درهرتحلیلی، نیم نگاهی به آنها نیزداشته باشیم. هر چند این گزاره‌ها بعضا ظاهری متناقض با یکدیگر دارند اما از عجایب و شیرینی سیاست در سرزمین ما‌، گردآمدن همین تناقض‌هاست!

1- هریک از جناح‌ها به روی کارآمدن چهره‌های معتدل جناح مقابل راضی شده‌اند.
2- عبارت فوق در عین این که از یک واقعیت پرده برمی‌دارد ولی نباید چندان جدی گرفته شود!
3- بخشی از اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند رقابت اصلی این دوره را به اصولگرایان بسپارند. این بدان معناست که طیف یادشده در اندیشه چهار سال بعدی هستند و لذا معتقدند نباید نامزد اصلی خود را واردمیدان کنند. این نگاه، البته هرچه جلوترمی رویم،کمرنگ‌تر می‌شود.
4- وزن‌دهی به احزاب هر جبهه در تعیین نامزد واحد و سهم‌خواهی بعدی همین احزاب، چالش اصلی هر دو جناح است.
5- انتخاب گفتمان موثر که توان انگیزشی بالا در مقطع حاضر داشته باشد و انتخاب نامزدی مترادف با آن که بیشترین تجلی گفتمان انتخابی را داشته باشد شاه کلید هر رقابتی است.


6- در انتخابات دهم، موضوعاتی چون عدالت و اقتصاد نسبت به موضوعاتی چون آزادی و روابط بین الملل‌، برد بیشتری دارند.
7- گفتمان قابل سرقت نیست. شرط توفیق هر جناح تاکید بر گفتمان خود است. بازخوانی تجربه جریان‌ها و نامزدهای ناکام نشان می‌دهد که درآمدن از اندیشه و شعارهای خودی و پوشیدن لباس دیگری، یکی از عوامل اصلی شکست است.
8- به احتمال زیاد، انتخابات دو مرحله‌ای می شود.
9- با فرض حضور آقای احمدی‌نژاد، اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند انتخابات دوقطبی شود. این خواسته اگرچه مطلوب رئیس دولت نهم نیز است اما بخشی از جریان اصولگرایی، انتخابات دوقطبی را نمی‌پسندد زیرا در این صورت راهی جز حمایت از آقای احمدی‌نژاد ندارد.
10- انتخابات آینده، نهایتا" رادیکالی و دوقطبی می شود. این بدان معناست که عبارت‌هایی مثل « میانه رو »، « نامزد مستقل » و « جریان سوم » حتی اگر با اقبال اولیه مواجه شوند اما به دلیل ماهیت خاکستری خود ، سرانجامی ندارند و در یکی از قطب‌های اصلی هضم می‌شوند و لذا فاقد کارایی خواهند بود.


11- شانس هر فرد برای برخورداری از حمایت جبهه خود،‌ وفاداری بیشتر به ارزش‌های حاکم بر جبهه است. این بدان معناست که نامزدهایی که گمان می‌کنند حمایت علنی یا حتی ضمنی جناح مقابل را نیز پشت سر دارند به هیچ وجه نامزد جناح خود نخواهند شد. قول و قرار‌های جناح مقابل نیز محقق نخواهد شد زیرا قاعده یاد شده از آن طرف نیز صادق است! چنین نامزدهایی سرانجام مصداق « از این راه رانده، از آن راه مانده » می‌شوند.
12- اکثر کسانی که از وحدت جبهه و نامزد واحد سخن می گویند، مصداق را « خود » می دانند!
13- فرمول‌های ظاهرا منطقی برای ائتلاف جناح، معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که نتیجه‌ای جز نامزد مورد علاقه طراح فرمول ندارند.
14- تاکنون رئیس‌جمهور یک دوره‌ای نداشته‌ایم‌.
15- رئیس‌جمهوری که یک دوره رئیس دولت بوده است بیشترین شانس را برای دوره بعدی دارد؛ اگر چه منطقا او باید پاسخگویی بیشتری نسبت به معضلات موجود را داشته باشد اما مجموعا از شانس بیشتری برخوردار است.


16- کاندیدایی که یک بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده است شانس کمتری برای پیروزی دارد.
17- معلوم نیست نامزدی مجدد رئیس‌جمهور دوره‌های قبل‌، موفق باشد (تجربه انتخابات نهم)
18- تعدد نامزدها به نفع آقای احمدی‌نژاد است زیرا او می‌تواند در مرحله اول، مدعیان اصولگرا را حذف کند و در مرحله دوم همه آنها مجبور باشند پشت سر او قرار گیرند، بدون آن که بتوانند امتیازی بگیرند.
19- نامزدهای درجه دو هر دو جناح نیز از تعدد کاندیدا استقبال می‌کنند و نفع می‌برند زیرا در غیاب فشار برای انصراف، می‌توانند بخت خویش را آزمون کنند و حتی رسیدن به دور دوم را محتمل بدانند. به همین دلیل کسی را یارای متقاعد کردن آنان برای انصراف نیست.
20- اگرچه « تعدد نامزدها » در دومرحله ای شدن انتخابات موثر است اما دو مرحله‌ای شدن ضرورتا تابع این متغیر نیست. یعنی حتی اگر نامزدهای متعدد حضور یابند ولی فقط دو نامزد اصلی از حمایت کامل و صریح جبهه‌های خود بهره‌مند باشند، دوقطبی شدن مرحله اول و لذا یک مرحله ای شدن انتخابات‌، محتمل خواهد بود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمودي IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۳
    18 1
    تحليل جالبي است. مخصوصا نحوه بيان رياضي وار آن تازگي دارد. موفق باشيد. راستي روزنامه تون كي در مي آد؟ گفته بوديد اوايل دي.
  • آرش IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    آقا ممنون. خوب به احمدی نژاد حال دادید!
  • sasan IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    mohemtarin gozare ke gozareye21 khahad bood ra shoma ham jorat nakardeied benevisid
  • amiri IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    gozareye entekhbate had aksari va entekhbate hade aghali dar entekhab reies jomhoore ayande besiyar mohem ast chera be in gozare esharie nashode ast ?
  • keyvan A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    jane bachehatoon shoma koodom tarafi hastin ?
  • دانشجو IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    این تحلیل تیم لاریجانی است دیگر!اگر من هم چند گزاره بنویسم آیا منتشر می کنید؟اگر جوابتان مثبت است لطفا به من ایمیل بزنید تا بفرستم
  • zahra A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    shoma ke ahle rozname hastid in gone tahlilha ro to roznameha hamj chap konid ke heyf nashavad va ahle siyasat ke web khoon nistand ham az in tahlilha bahre bebaran
  • ابراهیمی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    با اجازه شما: 21) اجراي طرح تحول اقتصادي مخصوصا پرداخت پول به مردم ، شانس آقاي احمدي نژاد را به طور جدي افزايش مي دهد . 22) براي مشاركت حداكثري بايد انتخابات دو قطبي شود . 23) استراتژي انتخاباتي هر جريان تابعي از استراتژي جريان مقابل است . 24) نظرسنجي دركشور ما جواب نمي دهد ! مگر فراموش كرده ايم كه آقاي احمدي نژاد درهمه نظرسنجي هاي انتخاباتي دوره قبل ، پائين ترين نسبت را داشت ؟ 25) كانديداها مراقب باشند در هنگام شمارش آرا ، قرص ضد خواب ميل بفرمايند !
  • روزنامه نگار IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    به قول آقای ضرغامی : استفاده کردیم
  • يك خواننده IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    18 1
    جناب آقاي انتظامي خيلي ممنون از مطلب خواندني تان. اما من فكر مي كنم اتفاقا گفتمان آزادي بخوبي جا مي افتد و هنوز خواهان دارد. درست است كه وضع اقتصادي مردم خيلي افول كرده و همه چشمها به عطاياي دولت دوخته شده ولي چنانچه آزادي هاي سياسي بيشتر شود و يا حداقل كسي وعده تحقق آن را بدهد-كه قاعدتا اصلاح طلبان ميدهند- گفتمان بيدار كننده و در عين حال پيروز خواهد بود. البته طبيعي است كه جناح راست از اين گفتمان خوشش نمي آيد!
  • م-ك IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۵
    18 1
    سايت خوبي داريد.با اين تيم بايد همين باشد. پس روزنامه از كي منتشر مي شود؟ به نظر شما آيا بهتر نيست كساني مثل دكتر حداد يا دكتر لاريجاني يا دكتر ولايتي يا دكتر روحاني كه خود اصولگرايان آنها را قبول دارند و چهره هاي معتدل تري هم هستند به ميدان بيايند؟ البته اين در صورتي است كه احمدي نژاد را بقبولانند كه آمدن او به مصلحت نيست.
  • خبرنگار IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۷
    18 1
    بر اين باور بودم كه انتظامي يكي از مديران موفق و خوب است. اما تازه متوجه شدم كه علاوه بر آن تحليل گر زيركي هم هست.
  • م-ك IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۸
    18 1
    آقا دم سايتتون گرم. ازاولش هم معلوم بود دستپخت متفاوتي بيرون ميدين.ولي خداييش به كي وصلين؟لطفا جوابمو به ايميلم بدين تا درجه اخلاص ما بيشترم بشه!
  • ابوذر IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۸۷/۱۰/۱۰
    18 1
    اين مطلب تحليل نبود بلکه فهرست کردن يکسري بديهيات است.