۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۳

اصلاح‌طلبان، خواسته یا ناخواسته در انتخاب و معرفی نامزدهای خود مکمل بودن را در نظر داشته‌اند.

 یعنی با وجود شباهت‌های آقایان خاتمی، کروبی و موسوی، نامزدهایی را مطرح کرده‌اند که نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند تا در پیکار نهایی، بسته به شرایط رقیب و فضای وقت انتخاباتی احتمال پیروزی خود را بالا ببرند. حتی گفته می‌شد در ماجرای خاتمی -موسوی مدل هیلاری کلینتون- باراک اوباما را بازتولید کرده‌اند (ازآنجا که بعضی ازتحلیلگران سیاسی معتقدند گرته‌برداری ازاین مدل، آگاهانه نبوده است، در این فراز ، فارغ از نیت به محصول توجه داریم). کلینتون و اوباما اگرچه هردو به یک حزب تعلق داشتند وقاعدتاً درمقابل حزب خود پاسخگو بوده‌اند اما تفاوت‌های زیادی نیز داشته‌اند (جنسیت، رنگ، پوست، شهرت و دیدگاه‌های سیاسی) اما حزب دموکرات توانست با تبدیل یک انتخابات درونی به موضوع اصلی کشور، عملاً رقابت‌های آینده بین حزب خود با جمهوریخواهان را هموار کند.

اما راهبرد اصولگرایان چیست؟

این غلط است که بپنداریم یا انتظار داشته باشیم اگر اصلاح‌طلبان تکلیف خود را زودتر روشن کرده‌اند، رقیب نیز باید همان کار را بکند یا اساساً راهبرد این دو جریان باید باشد. زیرا اساساً راهبرد حزب مدعی با حزب حاکم متفاوت است. در رقابت‌های سیاسی و در همه جای دنیا، احزاب مخالف بر «زمانه، زمانه تغییر است» مانور می‌کنند واحزاب حاکم نیز بر تقویت این پندار می‌دمند که اتفاقا وقت تغییر نیست و هزینه تغییر بالاست.

اصولگرایان حداقل به دو دلیل با نامزد واحد به میدان نمی‌آیند:

1. آئین رقابت سیاسی در سرزمین ما با مدل منسجم معمول و حزب‌محور متفاوت است. اگر در کشورهای دیگر و به دلیل نهادینه بودن تحزب، حزب به نامزد می‌رسد در کشور ما این خود فرد است که تصمیم می‌گیرد بیاید یا نه.

2. جریان منتقد دولت که بخش قابل توجهی از جبهه اصولگرایان را شامل می‌شود و به دلیل تعامل رئیس دولت نهم هر دم برحجم و نسبت آن افزوده می‌شود نمی‌خواهد تاوان بعضی ازسیاست‌های دولت حاکم را بدهد و بنابراین دستکم به دنبال ایجاد ضلع سوم است تا شعار «نه احمدی نژاد»صرفاً در اختیار رقیب نباشد. سقف اصولگرایان منتقد، ‌جایگزینی یک نامزد تازه نفس، مشهور، مورد احترام رقیب و قابل اجماع و البته در غیاب آقای احمدی‌نژاد است و مدل حداقلی آنان، ایجاد ضلع سوم یا معرفی نامزد همراه یا احتیاطی است.

در این میان، هواداران رایحه خوش منطقا نمی‌توانند ادعا کنند که هیچ اصولگرایی حق نامزد شدن ندارد اگر چه به این انتظار، باور داشته باشند . بنابراین آنان ترجیح می‌دهند مدل روسی را که سال گذشته توسط جناب پوتین اجرا شد باز تولید کنند، یعنی تعیین نامزد احتیاطی توسط نامزد اصلی با این هدف که ‌متغیرهای غیر قابل کنترل، محاسبات را به هم نزنند.

اگرچه انتخابات سال گذشته در روسیه یک تفاوت با انتخابات پیش رو دارد. پوتین به دلیل پر شدن دو دوره خود اساساً نمی‌توانست نامزد شود اما همگان فهمیدند مدودف نقش محلل را بازی می‌کند وکارگردان اصلی دولت موجود همان رئیس‌جمهور قبلی است که البته در دور آینده نیز به میدان خواهد آمد. اما در اینجا مراد از مدل روسی عمدتاً این وجه ماجراست که حتی نامزد رقیب درون جناحی را رئیس دولت تعیین کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۳
    0 0
    آقا لذت بردیم. احسنت
  • علیرضا IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
    0 0
    جسارتا با این حرفا نمی تونین احمدی نژاد رو از چشم مردم بندازین
  • احمد-م IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
    0 0
    بالاخره ما نفهمیدیم شما طرفدار کی هستید؟ یک روز موسوی را مطرح می کنید،یک روز از اجماع در اصولگرایان می گویید،کاندیدای سایه حرف می زنید،یک روز به دنبال به میدان آوردن نامزدهای مشهور هستید تا احمدی نژاد را حذف کنید...........
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
    0 0
    واقعا نوشته هاتون اصولی و دقیق هست روزنامه خبر هم خیلی خوب داره جا باز می کنه تازه باید در نظر داشت که یک روزنامه جدیدنیست و روزنامه قدیمی و از رده خارجی بوده که به نسبت یک روزنامه جدید کارش دشوارتر هست اما خوشبختانه با تدبیر و مدیریت شما خیلی خوب و چالشی داره پیش می ره موفق باشین
  • ---------- IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
    0 0
    خیلی تحلیل قشنگی بود. متین و دقیق.موفق باشید