از لحاظ شرعی باید پرسیده شود آیا دولت می تواند حق اشخاص را بر سرمایه خود در زمینه حمل و نقل به طور دائم محدود کند؟ مردم بهتر است در مسیرهای کوتاه، پیاده روی و دوچرخه سواری کنند

امید سلیمی بنی: محمد حسین مقیمی نماینده مجلس می گوید دولت بهتر است به جای ادامه طرحهایی مانند جلوگیری از تردد خودروها بر اساس پلاک زوج و فرد به تکالیف قانونی خود بپردازد، زیرا این طرحها، پاک کردن صورت مسئله است.

به گفته رئیس کمیسیون شهری، شرایط اضطراری به استانداریهای اجازه می دهد طرحهای محدودیت آفرین را اعمال کنند، ولی تداوم این طرحها در همه روزها، از لحاظ شرعی، ممکن است شائبه تضییع حق مردم به عنوان مالکان خصوصی را داشته باشد و حکم شرعی آن را باید از فقها پرسید. گفتگوی خبرآنلاین با نماینده شهرستان خمین را در ادامه می خوانید:

نظر شما به عنوان رئیس کمیسیون شهری مجلس، درباره ادامه طرح محدودیت تردد خودروها بر اساس پلاک زوج و فرد چیست؟

نمی دانم. باید از آقایان دولت بپرسید.

آیا شما معتقدید دولت اختیار دارد این طرح را به صورت قانونی ادامه دهد؟

الان نمی توانم بگویم دولت اجازه دارد این کار را بکند یا نه، چون باید مطالعه کنم. از  طرف دیگر، اختیارات قانونی در مواقع اضطراری به استانداریها داده شده که اعمال چنین محدودیتهایی کنند.

مطرح شده در غیر از مواقع اضطراری نیز امکان ادامه طرح سراسری زوج و فرد در تهران، وجود دارد و این طرح، ترافیک را کم می کند، پس چاره ای برای مشکلات شهری است؟

ببینید، دولت باید یک کارهایی را انجام می داده، که این کارها انجام نشده، برای همین اگر آلودگی ادامه پیدا کند و شرایط اضطراری شود، مجبور است محدودیت را اعمال کند.

یعنی اعمال این محدودیت را قانونی می دانید؟

با انجام این کار مثلا در تمام روزهای سال، در اصل یعنی نصف سرمایه های مردم که برای حمل و نقل شخصی خود در نظر گرفته و صرف کرده اند، معطل و بدون استفاده می ماند. واقعا از لحاظ شرعی نمی دانم کسی می تواند اختیار استفاده از یک وسیله متعلق به مالک خصوصی را محدود کند و برای مدتها، آن را کم کند یا نه. این را باید از آقایان علما پرسید. ولی معتقدم این کارها در اصل، پاک کردن صورت مسئله است.

چرا به اعتقاد برخی کارشناسان، از جمله مسئولان شهرداری، این طرحها تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده؟

خب، قرار بوده یک سوم از حمل و نقل پایتخت به صورت ریلی انجام شود. الان این میزان کمتر از 10 درصد است. اگر وسایط نقلیه شخصی در خیابانها وجود نداشت و جبران این فاصله بیست و یکی دو درصدی را نمی کرد، بعید به نظر می رسید حمل و نقل تهران موفق باشد. مردم ممکن بود به کارهای خود نرسند. دولت موظف بود بودجه مترو را پرداخت کند. ناوگان اتوبوسرانی را تقویت کند و اتوبوسهای جدید در اختیار شهرداری ها بگذارد. واقعیت این است که این تکالیف انجام نشده است.

به عنوان نماینده مردم برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا به دولت چه توصیه ای دارید؟

توصیه اصلی ما این است که دولت با این اقدامها، صورت مسئله را پاک نکند. اگر پول مترو را ندهد، این بودجه که گم نمی شود. سال دیگر باید بیشتر بپردازد. اگر باز هم نداد، به سال بعدش منتقل می شود. باید همه به قانون احترام بگذاریم. نباید با انجام ندادن تکالیف قانونی، فشار را به مردم منتقل کنیم.

ولی در حال حاضر 10 سال از تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی و ترافیک می گذرد و ظاهرا اقدامی صورت نگرفته. چطور می شود دوباره انجام تکالیف قانونی دستگاه ها را پیگیری کرد؟

ببینید، آلودگی هوا اگر در مرز هشدار و اضطرار قرار بگیرد، دولت اختیار دارد اعمال محدودیت و مثلا طرح زوج و فرد را اجرا کند. ولی مسئله باید به صورت ریشه ای حل شود، یعنی حمل و نقل عمومی، مترو و اتوبوس ساماندهی شود. از طرف دیگر باید کیفیت بنزینهای تولید داخل بالا برود، خودروها استاندارد و کم مصرف شود، کارخانه ها، صنایع آلاینده تحت نظارت دقیق سازمان محیط زیست قرار بگیرد. این کارها باید انجام شود.

اعمال قیمت جدید بنزین چطور؟ به نظر شما این مسئله می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران داشته باشد؟

خب ما در کتابها و تئوری این را خوانده ایم که اگر قیمت یک کالا یا خدمت بالا برود، مصرف آن کم می شود. این روی کاغذ است، در عمل باید چند روزی بگذرد تا واقعا به صورت میدانی، تحقیق کنیم ببینیم مردم بنزین گران را کمتر مصرف می کنند و این، آیا روی ترافیک تهران موثر بوده یا خیر. فعلا نمی توانم در این باره اظهار نظر قطعی کنم.

آیا ممکن است ادامه طرح زوج و فرد یا موارد محدودیت زای دیگر، به حمل و نقل درون شهرها صدمه بزند؟

فکر می کنم با این طرحهای محدود کننده، جدای اینکه دولت اجازه دارد یا خیر، تعدادی از سفرهای زاید کم شود. بدیهی است در چنین شرایطی مردم راه های دیگری را دنبال می کنند تا به حمل و نقلشان ضربه نخورد.

شما در صورت تداوم طرحهایی از این دست، چه راههایی را برای مردم توصیه می کنید؟

خب، مردم می توانند مسیرهای کوتاه را پیاده روی کنند، یا دوچرخه سواری کنند و یا چند نفری با یک خودرو، حرکت کنند. نه اینکه در برخی از خانواده ها می بینیم چند خودرو در اختیار اعضای خانواده است و هر کس با ماشین خودش، تردد می کند. به هر حال، نباید طرحهایی مثل زوج و فرد کردن خودروها به اصل سفر لطمه بزند. نتایج این طرحها، باید همین راهکارهای جایگزین باشد تا سفرهای زاید کمتر شود. اگر این کارها نشود که طرح، موفقیت آمیز نخواهد بود. به هر جهت، سفرها باید بهینه و مناسب شود.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =