۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۲

از روز دوشنبه هوا بارانی می شود و بر این اساس کاهش 4 تا 6 درجه‌ای دما پیش‌بینی شده و از غلظت آلاینده‌ها به شدت کاسته می‌شود.

شاخص کیفیت هوای تهران همچنان فراتر از «نیمه شرایط هشدار» قرار گرفته و نسبت به روز گذشته نیز افزایش داشته است، به شکلی که غلظت آلاینده ذارت معلق کمتر از دو و نیم میکرون در روز شنبه نسبت به روز جمعه با 33 واحد افزایش به 157 PSI رسید.

اما مهندس  محسن جباری مدیر کل هواشناسی استان تهران به پایتخت نشینان مژده  داد که از روز دوشنبه هوا بارانی می شود و بر این اساس کاهش 4 تا 6 درجه‌ای دما پیش‌بینی شده و از غلظت آلاینده‌ها به شدت کاسته می‌شود.

وی گفت: سامانه کم فشار و بارش‌زایی که از شمال و شمال غرب وارد کشور شده از روز دوشنبه تهران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد که بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود غلظت آلاینده‌ها از روز دوشنبه به حالت عادی بازگردد.

وی درباره تاثیر استفاده از روش هواپیماهای آب‌پاش برای ایجاد باران مصنوعی‌، گفت: اگر بخواهیم یک میلی‌متر باران در تهران ایجاد کنیم به یک میلیون سورت پرواز نیاز داریم.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد : آلودگی هوا عزم ملی می‌خواهد و همه دستگاه‌های دست اندرکار باید در این زمینه همکاری کنند تا به نتیجه مورد نظر برسیم. اگر این دستگاه‌ها الزامات را به‎طور کامل اجرا می‌کردند الآن با مشکل آلودگی هوا و کاهش رتبه مواجه نبودیم.

از این رو علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: اجرای طرح آبپاشی تهران به صورت آزمایشی بود و قرار نبود تمام مشکل تهران را حل کند بلکه قرار بود به عنوان یک طرح آزمایشی اجرا شود تا در شرایط اضطرار به کمک هوای آلوده تهران بیاید.

وی گفت که پرواز هواپیماهای آبپاش  به طور کامل منتفی می شود، اگر چه هواپیماها با مخازن پر از آب در پادگان قلعه مرغی آماده پرواز هستند.

 از طرفی اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران نشان می دهد که بر میزان غلظت تمام آلاینده‌ها افزوده شده است و به این ترتیب غلظت الاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و دی اکسید نیتروژن در شرایط «هشدار» بوده و غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز در مرز «هشدار» است و در اقدسیه، شهرداری منطقه 4، پارک رازی ، پارک سلامت، پارک قائم ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه علم و صنعت ، شهرداری منطقه 15 ، شهرک چشمه و فرمانداری شهر ری از «نیمه شرایط هشدار» نیز فراتر رفته است.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در مورد راه‌حل‌های غلبه بر معضل آلودگی هوای تهران معتقد است که برای حل مشکل آلودگی هوا در تهران باید برای منبع آلودگی برنامه‌ریزی شود، مشخص شود که آلاینده‌ها کدامند، منابعشان مشخص شود و براساس آن برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد.

و ی با بیان اینکه غیر از مهار منبع تولیدکننده آلودگی و کاهش تولید آلودگی، هیچ راه دیگری ندارد،افزود: مسائلی مانند آبپاشی در هوای شهر هم خیلی مایه تاسف است زیرا مطرح شدن مسائلی از این دست در واقع فقط یک ظاهرسازی است و هیچ اثر مثبتی که ندارد، حتی شاید آثار مخرب هم داشته باشد.

آلودگی هوا در این چند روز خطراتی را هم به همراه داشته است به طوریکه به گفته رضا دهقانپور رئیس اورژانس کشور از ابتدای آلودگی هوای تهران طی روزهای گذشته شاهد افزایش بین 20 تا 30درصدی بیماران قلبی و تنفسی بوده‌ایم که البته میزان افزایش این آمار طی روزهای مختلف تفاوت داشته است.

وی افزود: اورژانس تهران از مراجعات مردم و بیمارانی که به علت آلودگی هوا دچار بیماری یا حمله قلبی و تنفسی می‌شوند به بیمارستان‌ مراجعه می‌کنند اطلاعی ندارد اما مأموریت‌های اورژانس تهران برای بیماران قلبی و تنفسی که پس از تماس با اورژانس 115 انجام می‌شود، طی روزهای بعد از آلودگی هوا بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته است که البته این افزایش آمار طی روزهای مختلف متفاوت بوده و روند ثابتی نداشته است.

وی گفت: این افزایش آمار حتی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم نیز افزایش یافته است که البته افزایش آمار نسبت به سال گذشته می تواند به علت افزایش پایگاه‌های اورژانس تهران نیز باشد.

ج /134

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =