پس از هدفمندی یارانه ها انتظار می رود "ماندگاری" بیماری در میان مردم بیشتر شود، آنهایی که توان مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی گرانقیمت را ندارند، فقط برای موارد اورژانسی خود هزینه کنند و در نتیجه شکل بیماری مردم تغییر کند. با هر عمل جراحی، به زیر خط فقر سقوط کنند و در یک کلمه، پوستشان کنده شود.

امید سلیمی بنی: با هدفمندی یارانه ها، انتظار می رود "ماندگاری" بیماری در میان مردم بیشتر شود، آنهایی که توان مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی گرانقیمت را ندارند، فقط برای موارد اورژانسی خود هزینه کنند و در نتیجه شکل بیماری مردم تغییر کند. مردم توان خرید مواد غذایی مورد نیازشان را نداشته باشند، با هر عمل جراحی، به زیر خط فقر سقوط کنند و در یک کلمه، پوستشان کنده شود. این خلاصه اظهار نظر مسئولان، کارشناسان و صاحب نظران نظام سلامت است.

با این وجود، مقامات رسمی وزارت بهداشت و درمان می گویند اصلا مردم نگران این مسایل نباشند، زیرا به آنها "اطمینان" می دهند با استفاده از بالا بردن نظارت خود، کیفیت خدمات درمانی نیز بالا خواهد رفت و مردم سلامت بیشتری خواهند داشت. با این حال ناگفته پیداست تاثیر افزایش قیمتها بر نظام سلامت، تنها محدود به افزایش هزینه درمان نخواهد  شد. چون به تعبیر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مردم توان خرید مواد غذایی مورد نیازشان را به اندازه کافی از دست خواهند داد و در نتیجه، باید انتظار داشت تاثیر هدفمند سازی یارانه ها بر نظام سلامت، بیش از چیزی باشد که در ابتدای امر به نظر می رسد.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان می گویند با هدفمند سازی یارانه ها، افزایش هزینه های درمانی قطعا اتفاق خواهد افتاد و مردم مجبور هستند تنها برای خدمات اورژانس مورد نیاز به خود به پزشکان مراجعه کنند. برای همین، الگوی بیماریها عوض خواهد شد و دیگر نمی توان انتظار داشت بیماریهای مزمن در جامعه، در سطح فعلی باقی بماند. به تعبیر دیگر، "ماندگاری" برخی از امراض، جامعه را تهدید می کند و شکل بیماریهای پس از هدفمندی یارانه ها، با پیش از آن، تفاوت خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان، می توان انتظار داشت هزینه های نظام سلامت، بسیار بالاتر از حد موجود رفته و به بیان دیگر، ناگهان انفجار هزینه ها باعث ورشکستگی در نهادهای تولید کننده خدمت سلامت شود. آنها می گویند این وضعیت منجر به فقیرتر شدن فقرا خواهد شد. زیرا مردمی که در تامین نیازهای اولیه سلامت خود در می مانند در صورتی که احتیاج به عمل جراحی پیدا کنند، مجبورند زندگیشان را برای سلامت بدهند و در نتیجه به زیر خط فقر سقوط می کنند.

ورشکستگی شرکتهای دارویی و داروهای ارزان   

دکتر شهرام توفیقی، استاد دانشگاه و دبیر انجمن اقتصاد بهداشت ایران از اصلی ترین منتقدان سیاستهای دولت در امر بهداشت و درمان است که نسبت به آینده طرح هدفمندی یارانه ها در حوزه سلامت، بارها هشدار داده. به گفته این عضو هیات علمی بیمارستان بقیه الله تهران، هزینه های درمان، پس از هدفمندسازی یارانه ها تا 5 برابر افزایش می یابد و در نتیجه مردم، توان کنترل بیماریهای خود را نخواهند داشت. شرکتهای دارویی به ورشکستگی می افتند و داروهای تقلبی و ارزان، بر مریضتر شدن مردم اثر می گذارد.

این چنین که پیداست، طرحهای عظیم و رویایی مانند "نظام جامع سلامت کشور" که  کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تلاش زیادی برای تصویب آن می کنند نیز نخواهد توانست اندکی نظام سلامت را روشن کند. چون تغییرات گسترده ای که قرار است اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در نظام سلامت ایجاد کند، به قدری شدید است که هر طرح اصلاحی مانند نظام جامع را زیر نفوذ خود خواهد گرفت.

133\ص

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =