۰ نفر
۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۰

تماشاگران حیرت‌زده از هنرمندی این شعبده‌باز (!) خوششان آمده، اما کافی است کمی نترس باشید، خودرویی با تایرهای مناسب انتخاب کنید و آن را به سرعت 90 کیلومتر برساعت برسانید تا این دیوارها را دور بزنید!

ذوالفقار دانشی: تماشاگران حیرت‌زده هندی از هنرمندی این شعبده‌باز (!) هندی خوششان آمده، اما این آقا کار خاصی انجام نداده است. کافی است کمی نترس باشید، خودرویی با تایرهای مناسب انتخاب کنید و آن را به سرعت کافی برسانید تا این دیوارها را دور بزنید. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید).

این نیروی اصطکاک تایرها با دیواره چوبی است که با خنثی کردن وزن خودرو، مانع از سقوط آن می‌شود. مقدار نیروی اصطکاک از حاصل‌ضرب ضریب اصطکاک در نیروی عمود بر سطح بدست می‌آید. ضریب‌اصطکاک تایر نو روی سطح زبری مانند چوب بیشتر از ضریب اصطکاک تایری مستعمل روی سطحی صاف‌تر مثلا بتن است.

اما آن‌چه در این‌جا نقش اساسی دارد، نیروی عمود برسطح است که از دوران خودرو بدست می‌آید. قطعا وقتی خودرو با سرعت نسبتا زیادی سر پیچ می‌پیچد، نیرویی را احساس کرده‌اید که شما را در جهت مخالف هل می‌دهد. مقدار این نیرو که سرنشینان خودرو به آن «نیروی گریز از مرکز» می‌گویند، از تقسیم مجذور سرعت بر شعاع دوران بدست می‌آید. بنابراین هرچه سرعت خودرو بیشتر و شعاع دوران آن کمتر باشد، مقدار این نیرو هم بیشتر خواهد بود.

اگر شعاع دوران این خودرو (شعاع مسیر دایره‌ای شکل) را حدود 10 متر و ضریب‌اصطکاک تایرها و سطح چوبی را 0.15درنظر بگیریم، می‌توان تخمین زد که سرعت این خودرو برای حفظ این تعادل نباید از 25متر بر ثانیه معادل 92کیلومتر بر ساعت کمتر باشد.

جالب اینجاست که این نتیجه مستقل از وزن خودرو و سرنشینان آن بدست می‌آید. به عبارت دیگر هر خودروی دیگری که به سرعت 92 کیلومتر بر ساعت برسد، می‌تواند این‌چنین دوران کند؛ البته به شرطی که دیوار چوبی بتواند آن را تحمل کند! بدیهی است اگر از تایرهای با ضریب‌اصطکاک بیشتر استفاده کنید، با سرعت کمتری می‌توانید همین نمایش را انجام دهید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
    3 1
    بجای این همه تفسیر و توضیح وجودش رو داری خودت یکبار امتحان کن
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
    3 0
    شماکه میگویید این آقا کار خاصی انجام نداده است، یعنی از نظر شما، 1)شما هم میتوانید این کار را انجام دهید یا 2)همه میتوانند اینکار را انجام دهند؟ هنر این فرد بکار بردن ماهرانه از قوانین فیزیکی است نه کشف خود این قوانین، چون کاشف این قوانین را همه میشناسند، پس شما هم کار خاصی انجام داده اید!
  • علاقه مند به بخش دانش خبرآنلاین A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    به شدت دچار اشتباه شده اید و با توضیحاتی که داده اید اشتباه خود را پیچیده تر کرده اید. توضیح دقیقش یه کم زیاده ولی اینو بگم که شما اصلا به اندازه زاویه ای که بین راستای افقی و سطح شیب دار وجود داره توجه نکردید، سرعت ماکزیمم رو برای حفظ تعادل نادیده گرفتید، تقسیم مجذور سرعت بر شعاع دوران برابر با شتاب شعاعی است و نه نیرو، "این نیروی اصطکاک تایرها با دیواره چوبی است که با خنثی کردن وزن خودرو، مانع از سقوط آن می‌شود." به هیچ وجه اینطور نیست چون اصطکاک تایرها با سطح فقط در سرعت پایین و باز هم فقط بخشی از نیروی مورد نیاز برای تعادل را تامین میکند. من امیدوارم این مطلب یا اصلاح بشه یا حذف و یا اصلاح و انتشار مجدد. تشکر