کردستان از نظر سرانه مالیات جزو استان‌های آخر کشور است/اجرای قانون ایجاد شفافیت مالی است

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان گفت: کردستان از نظر سرانه مالیات جزو استان‌های آخر کشور است که به لحاظ عدد وصول مالیات، سال قبل میزان درآمد مالیاتی یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است که بخش عمده آن از شرکت بزرگ وصول می‌شود و شامل حقوق کارکنان، ارزش افزوده و مشاغل است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، مصطفی فعله گری، مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان در جمع خبرنگاران، به تغییر بسیار مهم در نظام مالیاتی به نام قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در بحث شفاف سازی پرداخت و اظهار کرد: سیستم مالیاتی ایران از نظام مالیاتی سنتی به هوشمند و مبتنی بر داده قرار گرفته و هدف از تغییری که در نظام مالیاتی کشور با عنوان «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» ایجاد شده شفافیت اقتصادی است و هیچ‌گونه افزایش مالیاتی در این ساختار دیده نشده است.

وی افزود: این تغییرات گسترده در جامعه نظام مالیاتی موجب شده که دولت بر اساس درآمد های مردم مالیات دریافت کند.

مدیرکل  امور مالیاتی استان کردستان اضافه کرد: سابقه تصویب قانون در آبان سال ۹۸ که اجرای قانون به دلایلی به تاخیر افتاد که اکنون فراینئ آن قابل اجرا است و در مهر ماه امسال همه اشخاص حقیقی مکلف به اجرای آن هستند.

فعله‌گری با اشاره به اینکه قانون پایانه های فروشگاهی به صورت مقطعی و مرحله ای برای گروه های مشمول به اجرا درآمده است، تصریح کرد: هر مودی که امسال عدد فروش و درآمدش از ۱۸ میلیارد تومان بیشتر باشد مشمول این قانون قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل گستردگی قانون به صورت مرحله ای و براساس اولویت اجرا می شود، ادامه داد: صنف طلافروشان و اشخاص حقیقی جزو گروه های بعدی هستند که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شامل فعالیت‌های پزشکی و دندانپزشکی و گروه چهارم فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری معدنی هستند که با هر میزان فروش، مشمول این قانون خواهند شد.

مدیرکل  امور مالیاتی استان کردستان، بیان کرد: هدف این قانون ایجاد شفافیت مالی است و در این قانون ذکر نشده که مالیات جدیدی اجرا شود.

فعله گری خاطرنشان کرد: کردستان از نظر سرانه مالیات جزو استان‌های آخر کشور است که به لحاظ عدد وصول مالیات، سال قبل میزان درآمد مالیاتی یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است که بخش عمده آن از شرکت بزرگ وصول می‌شود و شامل حقوق کارکنان، ارزش افزوده و مشاغل است.

وی یادآور شد: همچنین در سال جاری نرخ رشد در استان 20 تا 25 درصدی وصول مالیات بوده که مربوط به همه منابع مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده است.

مدیرکل  امور مالیاتی استان کردستان، گفت: با توجه به اینکه حساب بانکی پتروشیمی مربوط به استان دیگر است اما مالیات آن در دفتر کردستان رسیدگی می‌شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1855139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =