تاثیرات متقابل حیوانات و روبات‌ها / تاتوی سنجش قند خون برای بیماران دیابتی / کشفیات تازه در مورد انسان‌های نخستین / بی‌علاقگی بیکاران به دموکراسی و تازه‌ترین خبرها از فاجعه نفتی خلیج مکزیک

بهنوش خرم‌روز: وقتی استیو جابز، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اپل، آی‌پد را به دنیا معرفی کرد، گفته بود که زندگی مردم را متحول خواهد کرد. اما شاید حتی جابز هم فکرش را نمی‌کرد که آی‌پد در دنیای حیوانات هم راه باز کند. مرلین، یک دلفین دو ساله است که به گزارش پاپ‌ساینس, خیلی به آی‌پد علاقمند شده است. مرلین می‌تواند با استفاده از یک برنامه خاص، اشیا را به علامت‌ها وصل کند و به نوعی می‌توان گفت که با استفاده از آی‌پد با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند. جذاب به نظر می‌رسد، این طور نیست؟

 

پاپ‌ساینس در خبر جذاب دیگری، باز از رخنه فناوری به دنیای حیوانات نوشته است. در این گزارش آمده که یک روبات ماهی شکل، می‌تواند روی ماهی‌های طبیعی تاثیر بگذارد و آن‌ها را به سمت خاصی هدایت نماید. دانشمندان از این روبات ماهی‌مانند برای هدایت دسته‌های ماهیان به مناطق امن‌تر استفاده خواهند کرد.
هم‌چنین قرار است روبات پرنده مشابهی، پرنده‌ها را به مناطق امن‌تر هدایت کنند. برای مثال این روبات پرنده، دسته پرندگان را به اقامت‌گاه زمستانی تازه‌ای هدایت خواهد کرد. این موجودات مصنوعی کوچک، قرار است به طور غیرمستقیم ماهی‌ها و پرندگان را نجات بدهند، کاری که خودشان دیگر از عهده‌اش برنمی‌آیند. در واقع، دانشمندان دارند سعی می‌کنند آسیبی را که انسان به محیط زیست وارد آورده، جبران کنند.

 

اغلب یکی از اخبار علمی روز به تاریخ زندگی بر روی زمین برمی‌گردد. از مولکول‌های اولیه گرفته تا موجودات غول‌پیکر عجیب و غریب و البته انسان. این بار ساینس‌دیلی گزارش کرده که انسان‌های اولیه یا همان غارنشین‌ها در اوائل دوره یخبندان اخیر کره زمین پا به انگلستان گذاشت‌هاند. این تاریخ، چهل هزار سال زودتر از زمانی است که تا پیش از این تخمین زده می‌شد. این یافته دانشمندان را متحیر کرده چون آن‌ها فکر می‌کردند که در آن شرایط انسان غارنشین راهی برای رسیدن به انگلستان امروزی نداشته است.

 

و یک خبر جالب دیگر، باز هم از پاپ‌ساینس! افراد به علت‌های متفاوتی روی بدنشان تاتو می‌کنند. اما دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست یا همان ام.آی.تی به تازگی استفاده تازه‌ای برای تاتو پیدا کرده‌اند که می‌تواند مبتلایان به دیابت را از درد و البته خطر احتمالی بالا رفتن ناگهانی قند خون نجات بدهد. در این روش, با استفاده از فناوری نانو، جوهری ساخته شده که در صورت بالا رفتن قند خون، نور فلورسانتی آزاد می‌کند که با اشعه فروسرخ قابل تشخیص است. تابش فروسرخ را دستگاهی تامین می‌کند که مثل ساعت به مچ بسته می‌شود. بدین ترتیب هم نیاز به آزمایش خون و دردسرهای آن برطرف می‌شود و هم به طور مداوم قند خون فرد کنترل می‌شود.

 

ساینس‌دیلی در خبری دیگر به تاریخ تحول کهکشان پرداخته است. به نظر می‌رسد برخی از سیاهچاله‌های عظیم‌الجثه کهکشان رو به عقب گردش می‌کنند. این گردش باعث می‌شود گازهایی با انرژی فوق‌العاده زیاد در کهکشان آزاد بشوند. به نظر می‌رسد این فرایند یکی از عوامل موثر در تغییر شکل کهکشان‌هاست.

 

خب یک خبر هم از ساینس‌دیلی بشنوید که باز هم می‌توان گفت به تحول ربط دارد، اما تحول در آینده! یکی از دغدغه‌های عمده دانشمندان، تولید انرژی پاک برای نجات زمین و البته زندگی انسان‌ها و همه موجودات زنده است. یافته جدید دانشمندان، امکان بالا بردن تنفس باکتری‌ها و کمک به آزادشدن الکترون‌های بیشتر است. این روش با استفاده از سلول‌های باکتری‌های الکتروشیمیایی صورت می‌گیرد و به تولید سریع هیدروژن برای تولید انرژی پاک کمک خواهد کرد.

اما سری به سای‌سنترال بزنیم. سای‌سنترال اولین عنوان خود را به یک خبر روانشناسانه اختصاص داده است. البته این خبر یک جورهایی به جامعه‌شناسی هم مربوط می‌شود. بر اساس گزارش سای‌سنترال، افراد بیکار علاقه‌مندی کمتری به دموکراسی از خود نشان می‌دهند.

وایرد اما یکی از اولین عنوان‌های خبری خود را به یافته تازه هابل اختصاص داده است. ظاهرا هابل عکسی گرفته که ستاره‌شناسان را شگفت‌زده کرده است. داستان به مجموعه‌ای از ستارگانی برمی‌گردد که بیست هزار سال نوری از خورشید منظومه ما فاصله دارند.

این ستاره‌ها در حدود 1.4 میلیون سال پیش تشکیل شده‌اند و دانشمندان انتظار داشتند که با این سن، تثبیت شده باشند. اما مقایسه عکس‌های سال 2007/ 1386 با عکس‌های جدیدی نشان می‌دهد که این ستارگان به طور محسوسی حرکت کرده‌اند، رفتاری که تا به حال تنها در ستارگانی دیده شده بود که خیلی جوان و در واقع نوپا هستند.

وایرد در یکی دیگر از عناوین اول خود، مدعی شده که دانشمندان دلیل انسان شدن ما را پیدا کرده‌اند. اجداد ما، مغزهای کوچکی داشتند و توانایی‌های شناختی چندانی نداشتند، اما در زمانی حساس, مغزشان بزرگ‌تر شده و به توانمندی‌هایی رسیده‌اند که ما هم داریم. تنها کاری که کرده‌اند، این است که تصمیم گرفته‌اند یا شاید هم مجبور شده‌اند که برنامه غذایی خود را تغییر بدهند.


اما ظاهرا ماهی‌ها نقش مهمی را در این فرایند بازی کرده‌اند! ماجرا از این قراره که در ابزارهای سنگی به قدمت 2 میلیون سال که در دریاچه تورکانای کنیا کشف شدن، فسیل‌هایی از ماهی، تمساح و لاک‌پشت پیدا شده که غنی از اسیدهای چرب تغذیه‌کننده مغز هستن. دانشمندان حدس می‌زنن روی آوردن نیاکان انسان به رژیم غذایی دریایی، تاثیر مهمی در افزایش قدرت مغز و دیگر توانایی‌های اون داشته.

همچنان گزارش‌های تازه از فاجعه نفتی خلیج مکزیک در خبرگزاری‌های مختلف دیده می‌شود. یاهو و ای.اف.پی در گزارش تازه‌ای اعلام کرده‌اند که در سال آینده در حدود 5 توفان بزرگ به سواحل آمریکا خواهد رسید. این مسئله می‌تواند عملیات جمع‌آوری نفت خام آزاد شده در اقیانوس را با مشکل مواجه کند. این البته تنها یکی از مشکلاتی است که توفان در این شرایط ایجاد خواهد کرد.

آسوشیتدپرس هم یک خبر دریایی دارد, اما این یکی امیدوارکننده است، البته برای محیط دوستان و مدافعین حقوق حیوانات. قرار است از اوایل سال میلادی آینده/ دی ماه امسال، سرو غذاهایی که از کوسه‌ها درست می‌شوند در هاوایی ممنوع شود. هاوایی این قانون را برای جلوگیری از شکار بی‌رویه کوسه ها و خطر انقراض این موجودات وضع کرده!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۵:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
    0 0
    kheili khoob bood mamnoon hamintori khoob edameh bedin lotfan