محققان سرن اعلام کرده‌اند که با آزمایش‌هایی که در حال انجام آن هستند «به زودی» یا خبر کشف پنجمین نیروی بنیادی را می‌دهند یا به صورت کامل آزمایش‌ها را رد می‌کنند.

نتایج به دست آمده در مرکز تحقیقات ذرات بنیادی سرن از فعالیتی احتمال خبر می‌دهد که به هیچ عنوان در چارچوب قوانین فیزیک کلاسیک قابل توضیح نیست. هنوز اما از چندين ماه قبل آزمايش‌ها در اين رابطه ادامه دارد و نتايج اوليه در حال بررسي هستند. با اين وجود دانمشندان احتمال مي‌دهند كه شايد بتوانند طي چند روز آينده به نتيجه قطعي در اين رابطه برسند.

در حال حاضر قوانین فیزیک موجود بهترین توضیح بشر برای اتفاق‌های هستی بوده است اما دانشمندان سرن نتایج به دست آورده‌اند که با هیچکدام از قوانین فعلی سازگاری ندارد. این نتایج در جریان تحقیق بر روی «بی‌مزون‌ها» یا مزون B به دست آمده است. بر اساس قوانین فیزیک کلاسیک ذره بی‌مزون در زاویه و فرکانس خاصی باید به واپاشی برسد اما اطلاعات جمع‌آوری شده در برخی آزمایش‌ها خلاف قوانین فیزیک کلاسیک است. با این وجود محققان هنوز در این رابطه مطمئن نیستند و احتمال خطا در این نتایج مطرح شده است. به همین خاطر محققان اعلام کرده‌اند نمی‌توانند هنوز این نتایج را یک کشف بخوانند.

در آزمایش‌ها از دو آشکارساز ATLAS و CMS استفاده شده که به کمک آنها می‌توان سرعت واپاشی ذرات را محاسبه کرد. قرار است برای اطمینان از این نتایج به زودی آزمایش‌های جدیدی شروع شود. پروفسور ماریوز ویتک در این رابطه می‌گوید: وضعیت ما اکنون مثل یک فیلم سینمایی بزرگ است که اولین تریلر رسمی آن بیرون آمده است. همه هیجان زده‌اند که فیلم اصلی و پایان آن را بفهمند.
در حال حاضر مطالعه‌ مزون ‎B‎ در کانون توجه فیزیکدانان ذرات بنیادی قرار دارد. علت این امر این است که مزون ‎B‎ با طول عمر طولانی که دارد تنها از طریق برهم‌کنش ضعیف واپاشی می‌کند. بنابراین بررسی موارد فیزیکی مهم همچون نقض بار الحاقی-پاریته، نقض زمان معکوس و عدم تقارن قطبیدگی در واپاشی‌ها با مطالعه بر روی واپاشی مزون ‎B‎ صورت می‌گیرد.
در فیزیک کلاسیک چهار نیروی بنیادی شناخته شده در جهان عبارتند از: نیروی هسته‌ای ضعیف، نیروی هسته‌ای قوی، الکترومغناطیس و گرانش. اما این احتمال وجود دارد که نتایج غیرمتعارف واپاشی بی‌مزون‌ها همه چیز را به هم بریزد و در نهایت به کشف پنجمین نیروی بنیادی برسد. این مسئله می‌تواند دورانی برای فیزیک جدید باشد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    1 5
    داداش یه کم زیر دیپلم میگفتی ما هم میفهمیدیم
    • بی نام DE ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      0 0
      تا حال فکر می کردن که همه حرکت ها در جهان با چهار نیرو توضیح داده می شه ولی ازمایش جدید این دید رو تغییر می ده. سرجمع نگران نباش چیز جدیدی اتفاق نمی افته
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    5 1
    این مزون ها خوش یُمن هستن. فک کنم همین ذرات بودن که سرعت اونا رُ به نزدیکای سرعت نور رسوندن و دیدن که طول عمرشون زیاد شد یعنی "اتساع زمان" در نزدیکای سرعت نور اثبات شد. حالا هم احتمالا نتایج خوبی بدست خواهد آمد
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    2 4
    ها؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    9 2
    و زنده باد علم قدرت واقعی
  • محمد IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    6 3
    اینا کجان ما کجاییم
  • رضا A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    1 5
    بعد زمان دستخوش تغییر میشود..
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    6 10
    يعنى اگه اينهمه فيزيكى كه خونديم غلط غولوط باشه ميرم لاستيك ماشين استادمونو پنچر مى كنم