لیزا آماده شکار امواج گرانشی در آرام‌ترین نقطه‌ شناخته شده/عملکرد فضاپیما بهتر از حد انتظار

فضاپیمای تجربی لیزا سرانجام در نقطه‌ای از فضا به نام نقطه‌ لاگرانژی قرار گرفته است تا بتواند امواج گرانشی را ثبت کند. دانشمندان آژانس فضایی اروپا اعلام کرده‌اند که این فضاپیما بیش از حد انتظارشان دقت دارد و می‌تواند یک تحول در شناخت جهان ایجاد کند.

«آنتن فضایی تداخل‌سنج لیزری» یا به اختصار فضاپیمای لیزا (LISA) دسامبر سال گذشته به فضا پرتاب شد اما سرانجام در نقطه‌ای با فاصله ۱/۵ کیلومتری از سطح زمین و میان سیاره ما و خورشید به قول مشهور پارک شده است. در این نقطه برایند نیروی گرانش زمین و خورشید صفر است و فضاپیما می‌تواند به همراه زمین در مدار خورشید بگردد. درون فضاپیمای لیزا دو مکعب طلا-پلاتینیوم قرار دارد که نسبت به هم کاملا بی‌حرکت هستند و یک لیزر می‌تواند میزان حرکت بسیار جزئی آنها را بسنجد. به گفته محققان آژانس فضایی اروپا نقطه‌ای که لیزا در آن قرار گرفته است آرام‌ترین مکانی است که بشر توانسته ایجاد کند. به همین خاطر با حذف  تمام صداهای کیهانی و اختلالات این فضاپیما می‌تواند ماموریتش را به خوبی انجام دهد و امواج گرانشی را آشکارسازی کند.


دانشمندان سال گذشته برای اولین بار با موفقیت امواج گرانشی را در رصدخانه‌ی «لایگو» روی زمین کشف کرده و وجود آنها را ثابت کردند.اكنون ليزا به صورت بسيار دقيق‌تر مي‌تواند اين امواج گرانشي را رصد كند.

۵۴۵۴
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    3 0
    1/5 کیلومتر؟ مطمئن هستید که درست نوشتید.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 0
    این آزمایشات میتونه به بزرگترین کشف این قرن منجر بشه و اون هم شناخت ماده تاریک هست که فقط در گرانش با نیروهایی که ما میشناسیم مشترک هست