۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۶

استان ایلام دارای جاذبه های طبیعی زیبای بسیاری است، این جاذبه های در مقابل فقر و محرومیت رنگ خود را باخته اند.

سیاوش دارابی/خبرگزاری خبرآنلاین:حتما در خبرها به خصوص در رسانه ملی؛ وقتی اسامی استانهای محروم قرائت می شود منتظر شنیدن نام استان ایلام هستید. جالب اینجاست همشهری های ایلامی وقتی پایه شبکه استانی می نشینند کلمه محرومیت آنها را به یاد بخش هلیلان در شهرستان چرداول می اندازد. اما من که در روزهای گذشته به این بخش سر زده ام و در کنار رودخانه سیمره نظاره گر زیبایی های دشت هلیلان بوده ام دیگر واژه محرومیت مرا یاد هیچ چیز نمی اندازد جز دهستان زردلان.....

زردلان درلغت به معنی محل پرورش گل زرد است؛ وجه تسمیه این منطقه نیز این است که در ارتفاعات ان گل لاله زردیافت می‌شود. این منطقه کوهستانی که دارای دو قسمت زردلان سردسیری و گرمسیری است،در حالی که طولانی ترین رودخانه کشور از کنار آن عبور می کند ؛ مستعد برای کشاورزی و دامداری است. این منطقه همچنین دارای کوههاوجنگلهای وسیعی می‌باشد که درختهای بلوت/راش/ارجن/زالزالک وحشی/بادام کوهی وانجیرکوهی جنگلهای انراتشکیل می‌دهد.

در همین رابطه رئیس دادگاه بخش عمومی هلیلان که خود یک لرستانی است ولی کاملا به بخش هلیلان اشراف دارد می گوید:عبور رودخانه سیمره از این منطقه از حیث کشاورزی آن را در موقعیت برجسته ای در سطح استان قرار داده است که در کنار ویژگی های اقلیمی و گردشگری آن ،به خصوص در دهستان زردلان سردسیر می تواند این بخش را به یک قطب مهم کشاورزی و نیز گردشگری تبدیل نماید.

وی ادامه داد: قرار گرفتن این بخش در مجاورت جاده مواصلاتی کرمانشاه به خوزستان و نیز همسایگی با دو استان لرستان و کرمانشاه از دیگر امتیازاتی است که می تواند زمینه شکوفایی اقتصادی هلیلان را فراهم آورد.اما متاسفانه در اثر کم توجهی به این منطقه تا کنون زمینه فعلیت یافتن استعدادهای بالقوه این بخش فراهم نشده است.

فیض الله دادپناه، کارشناسی ارشد حقوق بشر و مدرس دانشگاه هلیلان با اعلام اینکه هلیلان نیاز مبرم به شهرستان شدن دارد؛ به ما گفت: فاصله دورترین روستای دهستان زردلان از مرکز شهرستان بیش از 170 کیلومتر و مرکز استان 210 کیلومتر است که این موضوع مردم را در انجام امور اداری با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است، اگر مشکلاتی چون کوهستانی بودن منطقه و بد بودن را ههای ارتباطی را به آن اضافه کنیم جدی بودن این معضل بیشتر برایمان آشکار می شود .

وی ادامه داد: این مشکل آنقدر جدی هست که در بسیاری از موارد مردم این مناطق از پیگیری حقوق خود می گذرند. اگر به این موارد افزایش قیمت روز افزون سوخت با وجود کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی، افزایش قیمت قطعات ومخصوصا لاستیک، که منجر به افزایش هزینه رفت و آمد می شود را بیفزاییم موضوع بیشتر روشن می شود. مسئولین که در ایام انتخابات یاد مردم این منطقه می افتند در زمان طی کردن جاده هلیلان تا زردلان و بازگشتن به اقامتگاه خود اگر میزان اصطهلاک لاستیک هایشان را چک کنند بیشتر موجه منظور من می شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: تا جایی که برای من تعریف کرده اند این جاده در حدود سال1365 احداث شده است و هنوز به همان شکل باقی است جالب انکه در چند نقطه که دست به تعمیر جاده زده اند به جای اینکه با در نظر گرفتن افزایش تعداد خودروهای سبک و سنگین جاده را پهن تر بسازند جاده باریکتر شده والبته باعث بروز تصافاتی هم شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد مسافت و ویرانی راههای ارتباطی تنها دلیل مردم هلیلان برای تبدیل شدن به شهرستان نیست، پراکندگی روستاها ، جمعیت 27 هزار نفری بخش، قرار گرفتن در نقطه تلاقی سه استان ، عبور جاده ارتباطی جنوب به پایتخت کشور و برعکس ، وجود زمین های کشاورزی مناسب و رودخانه سیمره از ویژگی های این بخش برای تبدیل شدن به شهرستان است.

 

عکاس: حبیب منصوری

 

زردلان 1

 

زردلان 2

 

زردلان 3

 

زردلان4

 

زردلان 5

 

زردلان 6

 

زردلان7

 

زردلان8

 

زردلان9

 

زردلان 10

 

زردلان11

 

زردلان12

 

جاده ها

 

زردلان 14

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =