تجرد دختران؛ بحران یا انتخاب؟ / دلایل دختران مجرد برای ازدواج نکردن

یک نظرخواهی سرپایی از ۵ دختر در سنین متفاوت؛ ۱۸ تا ۳۷ ساله. اینکه نظرشان درباره تجرد چیست؟ چه بر آنها گذشته و به آینده چه نگاهی دارند؟

فهیمه حسن‌میری: 18، 23، 27، 33 و 37 ساله. نامشان را فرض كنید مینا،‌ الهام، منصوره، تبسم و رعنا. همگی مجرد و از طبقه متوسط. سوال‌های مشتركی كه به آن پاسخ دادند درباره ازدواج بود. این كه چقدر مشتاقند متاهل شوند، چه سختی‌هایی را به خاطر مجرد بودن تحمل می‌كنند، تجرد چه مزایایی برایشان دارد، دلایل علاقه یا بی‌علاقگی‌شان به ازدواج چیست و خلاصه‌ توصیفی از آنچه پشت سر گذاشته و پیش رو می‌بینند.

این گزارش، صرفا بخش‌هایی از حرف‌های چند نفر از مصاحبه‌شوندگان است. نیاز به توضیح ندارد كه نظرات مختلفی درباره ازدواج وجود دارد و دختران زیادی هم هستند كه به دلایل مختلف تمایل زیادی دارند ازدواج كنند حتی اگر مجبور شوند از بعضی خواسته‌هایشان بگذرند، اما در اینجا پاسخ‌هایی با نگاه‌های متفاوت‌تر آورده شده‌ تا شاید توجه بیشتر كارشناسان و مسئولان حوزه خانواده را به دلایل افزایش سن ازدواج و تجردگزینی جوانان جلب كند.

این هم بدیهی است كه این گزارش می‌تواند ادامه داشته باشد، نظر خانواده‌ها، كارشناسان، افراد متاهل و پسرهای مجرد را هم شامل شود و با شنیدن حرف آنها،‌ دغدغه‌ها، تمایلات و مشكلاتشان در گزارشها و گفتگوهای دیگر، به ابعاد بیشتری از ماجرا دست پیدا كنیم.

مادرم تمام عمرش را كار كرد

مینای 18 ساله، منتظر نتایج كنكور است. می‌گوید مطمئن است در رشته دلخواهش پذیرفته می‌شود چون خیلی تلاش كرده و این روزها اصلا مگر ممكن است كسی دانشگاه نرود؟ سوالم را كه می‌پرسم لبخندی می‌زند و می‌گوید: حالا كه خیلی زود است. تمام دغدغه‌ام تا حالا كنكور بوده و اصلا به ازدواج فكر نكرده‌ام. و بعد از مكث كوتاهی اضافه می‌كند: راستش را هم بخواهيد، به پسرها چندان اعتماد ندارم. اما اگر كسي باشد كه بتوانم اعتماد كنم چرا كه نه؟ هیچكدام از دوستهایم ازدواج نكرده‌اند، حتی نامزد هم ندارند و اینطوری من اولین عروس در جمع دوستانه‌مان می‌شوم كه هیجان‌ بیشتری دارد.

در جواب این كه منظورش از اعتماد چيست، می‌گوید: اين كه مرا نگذارد و برود سراغ خوشگذراني خودش، اين كه قدر زحمت‌هايي كه مي‌كشم را بداند، اين كه وقتي ديگر جوان نبودم باز هم مرا دوست داشته باشد، بي‌وفايي نكند. من زندگی پدر و مادر خودم را دیده‌ام؛ سال‌ها سختی و اجاره‌نشینی. دیده‌ام كه مادرم چطور خسته از سر كار برمی‌گشت و تازه مشغول كارهای خانه می‌شد. می‌بینم كه حالا چطور پیر و تكیده شده است. حالا برادرم برای تحصیل به خارج از كشور رفته است. من هم كه دیر یا زود ازدواج می‌كنم. می‌مانند مادر و پدرم.

مینا كه می‌گوید مراقب است اوضاعش شبیه مادرش نشود، می‌گوید: پدر من مرد خوبی است و می‌دانم كه هوای مادرم را دارد؛ اما خستگی و دردهای استخوانی و روحی مادرم را كه نمی‌تواند درمان كند. آن روزهاي سخت لازم بود به مادرم كمك كند. این مادرم بود كه وقتی ما مشغول درس و بازی بودیم و پدرم تلویزیون می‌دید، در حال پخت و پز و جمع و جور كردن خانه بود. حتی بیشتر از مادران دوستانم كه شاغل نبودند به اوضاع خانه رسيدگي مي‌كرد. حالا كه بزرگ شده‌ام می‌فهمم چرا. به خاطر حرف مردم؛ كه نگویند شاغل است و به زندگی‌اش اهمیت نمی‌دهد. برای این كه خلاء بیرون از خانه بودنش را پر كند. خواب و استراحت را به خودش حرام می‌كرد كه مبادا هر كدام از ما كمبودی احساس كنیم.

می‌پرسم یعنی نمی‌خواهی شاغل باشی؟ نمی‌دانم، شاید هم بخواهم. ولی شايد اصلا بهتر است با يك نفر كه پولدار باشد ازدواج كنم. چون اگر وضع مالی همسرم خوب باشد لازم نیست این همه كار كنم، یا می‌توانیم برای بزرگ كردن بچه‌ها و كارهای خانه يك نفر را استخدام كنیم، يا اين كه با همسرم شرط مي‌كنم او هم كارهاي خانه را انجام دهد؛ هرچه باشد، زندگي مشترك است ديگر. می‌دانم مثل مادرم آنقدر فداكار نیستم كه زندگی‌ام را وقف دیگران كنم و بعد ببينم هركس چطور راه خودش را مي‌رود. به چروك صورتش كه نگاه می‌كنم، هم قدردانم، هم از اين آینده‌ می‌ترسم.

حقوقی كه با ازدواج سلب می‌شود

الهام 23 سال دارد و دانشجوست. در دانشگاه آزاد، مهندسی شیمی می‌خواند. دنبال كار است اما فعلا شاغل نیست. وقتی می‌فهمد قرار است درباره تجرد و تاهل حرف بزنیم، تعجب می‌كند: این موضوع كه دیگر حرف زدن ندارد،‌ این همه كارشناس درباره ازدواج حرف می‌زنند و نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود، حالا با گفتگوی من و شما به چه نتیجه‌ای قرار است برسیم؟ با این حال به سوال‌هایم پاسخ می‌دهد. از او می‌خواهم نظرش را درباره ازدواج بگوید: ببینید، من هم مثل هر دختر دیگری خواستگارانی داشته‌ام. اما چیزی كه باعث شده به هیچكدام از آنها جواب مثبت ندهم، این است كه با شرایط بعد از ازدواج مشكل دارم و فعلا تجرد را ترجیح می‌دهم.

درباره شرایط بعد از ازدواج، توضیح می‌دهد: منظورم این است كه من الان به عنوان یك دختر مجرد حقوقی دارم كه بعد از ازدواج از من سلب می‌شود. فكر كنید من الان می‌توانم به سفرهای خارجی بروم ولی هنگامی كه ازدواج كنم حتما باید از شوهرم رضایتنامه داشته باشم. چرا وقتی وارد مرحله دیگری از زندگی شده‌ام و قاعدتا باید امتیازاتی به دست بیاورم،‌ همان حقوقی كه هنگام تجرد داشته‌ام را هم باید از دست بدهم؟ مشكلات حق تحصیل، حق اشتغال، حق طلاق و ... را هم كه دیگر همه می‌دانند.

وقتی می‌گویم این حقوق را می‌توان جزو شروط ضمن عقد آورد، پاسخ می‌دهد: بله، اما همه پسرها كه چنین شروطی را قبول نمی‌كنند. من با چند نفر از خواستگارانم درباره این مسائل حرف زده‌ام اما آنها به جای این كه فكر كنند قرار است چیزی را امضا كنند كه حقوق طبیعی مرا تضمین می‌كند، فكر می‌كردند در حال از دست دادن حقوقی هستند و به من امتیاز ویژه‌ای می‌دهند! تصور می‌كردند اگر از حق طلاق حرف می‌زنم یعنی اصلا آینده‌ای برای زندگی مشترك قائل نیستم و از همان اول زندگی دنبال جدا شدنم. اگر این موارد جزو قانون بود، آنها برای رعایت این اصول كه ما را با هم برابر می‌كند، مردد نبودند و به نظرشان طبیعی می‌آمد، اما حالا كه باید به دفتر ثبت اسناد رسمی بیایند و برگه‌ای را امضا كنند، فكر می‌كنند به آنها ظلم می‌شود!

الهام در پایان حرف‌هایش تاكید می‌كند: من به شدت اعتقاد دارم بعد از ازدواج هم لازم است حریم شخصی و استقلال فردی‌ زن و شوهر حفظ شود. با این حساب، ترجیح می‌دهم تا زمان پیدا شدن كسی كه با این خواسته‌ها مخالفتی نداشته باشد،‌ مجرد بمانم. چرا خودم را در شرایطی قرار بدهم كه اگر پشیمان شدم یا مشكلی پیش آمد، هیچ راه بازگشتی نداشته باشم؟ چرا خودم را گرفتار كنم؟

چرا دخترها خواستگاری نكنند؟

منصوره، شاغل است و 27 سال دارد. گرافیك خوانده و حالا در یك نشریه فعالیت دارد. می‌گوید حقوق خوبی می‌گیرد و از شرایط شغلی‌اش راضی است و همین را مقدمه‌ای می‌كند برای این كه به این سوالم پاسخ بدهد كه چرا تجرد؟ ببیند، من با یك موضوع فرهنگی كه مختص جامعه ما هم نیست مشكل دارم و آن هم این است كه چرا باید تنها پسرها به خواستگاری دخترها بروند؟ خیلی از دوستانم می‌گویند چرا ازدواج نكردی؟ خواستگار خوبی نداشتی؟ بگوییم فلانی بیاید خواستگاری؟ انگار همیشه بنا بر انتخاب شدن است. هیچكس نمی‌گوید به كسی علاقه داری؟ چرا به او پیشنهاد ازدواج نمی‌دهی؟

و سریع ادامه می‌دهد: بله می‌دانم كه این موضوع می‌تواند به دلیل بار اقتصادی مساله ازدواج باشد و چون اغلب مردها هستند كه وظیفه تامین معاش را به عهده دارند، باید در شرایطی باشند كه بتوانند از پس هزینه زندگی متاهلی بربیایند. اما به این دقت كنید كه در سال‌های اخیر معمولا هم زن و هم مرد شاغلند. با این وصف و تغییری كه در وضعیت اقتصادی و اشتغال به وجود آمده، نباید در وضعیت فرهنگی دنبال تغییر باشیم؟ به عنوان مثال من خودم وضعیت مالی خوبی دارم و اگر همسرم هم شاغل باشد می‌توانیم یك زندگی را به خوبی اداره كنیم. پس چرا من نباید از همكارم كه یك آقاست بخواهم ازدواج كنیم و تنها او این حق را دارد كه از من خواستگاری كند؟

منصوره كه می‌گوید در كنار گرافیك، مطالعات فرهنگی و اجتماعی دارد،‌ تاكید می‌كند: من فكر می‌كنم تا زمانی كه در شكل‌های سنتی آشنایی، خواستگاری و ازدواج تغییری ایجاد نشود، پاسخی به نیازهای دختر و پسر امروزی داده نخواهد شد و اگر در برابر این تغییرات كه با كمی كار فرهنگی، مطمئنا مورد پذیرش جامعه هم خواهد بود، مقاومت شود، اصل نهاد خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرد.

از او می‌پرسم خودش از پسری خواستگاری كرده است؟ با سرش حرفم را تایید می‌كند كه: بله من یك بار احساس كردم شخصی مناسب من است و به او پیشنهاد ازدواج دادم. اما او با این كه فردی سنتی هم نبود این پیشنهاد را عجیب دانست و جواب رد داد. راستش را بخواهید، فكر می‌كنم از داشتن یك زن جسور و شجاع، ترسید. برای دوستانم كه این موضوع را تعریف كردم،‌ منتظر یك بحران روحی بودند، در حالی كه من به سادگی از كنار این موضوع گذشتم و گفتم: مگر پسرها فقط خواستگاری یك نفر می‌روند؟ مگر با اولین درخواست ازدواج، جواب مثبت می‌گیرند یا اگر كسی به خواستگاری‌شان جواب منفی داد افسرده می‌شوند؟

این همه طلاق، آدم را می‌ترساند

تبسم 33 ساله، یكی دیگر از افراد مجردی است كه در این گزارش، گفته‌هایش را می‌خوانید. معلم است و در یك آموزشگاه زبان انگلیسی تدریس می‌كند. می‌گوید با ازدواج مشكلی ندارد و به نظرش دوران تاهل، بخش شیرینی از زندگی است؛ اما مشكل این است كه بسیاری از پسرهای امروزی در انتخاب همسر دچار بحران شده‌اند.

تبسم به چند موردی كه تاكنون به این مشكل برخورده اشاره می‌كند: همانطور كه می‌دانید، هنوز در بیشتر خانواده‌ها فرزندان با معیارهای سنتی بزرگ می‌شوند در حالی كه ارزش‌ها و هنجارهای جدیدی در جامعه به وجود آمده است. من نمی‌گویم كدام خوب و كدام بد است، اما آنچه دیده‌ام این است كه بسیاری از جوان‌ها به خصوص پسرها دچار بحران شده‌اند و درباره این كه چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست، سردرگمند. آنها از طرفی با حرف‌های خانواده مبنی بر انتخاب همسر به شكل سنتی و معرفی مادر و پدر مواجه می‌شوند و از طرف دیگر با فعالیت‌های اجتماعی و حضور در فضاهای تحصیلی و شغلی، به دخترانی برمی‌خورند كه آنها را برای ازدواج مناسب می‌بینند. آنها از طرفی با آموزه‌هایی مبنی بر در خانه ماندن زن تربیت می‌شوند و از طرف دیگر می‌بینند زنانی كه فعالیت‌های اجتماعی نداشته باشند نمی‌توانند همدم، همراه و همكلام خوبی برایشان باشند.

تبسم می‌گوید: این تربیت‌های دوگانه به این منجر می‌شود كه در مواجهه با پسری كه قصد ازدواج دارد، سردرگمی آنها به دختران هم سرایت كند و بی‌اعتمادی نسبت به تصمیم پسرها برای ازدواج شكل بگیرد؛ آنها یك روز از ما انتظار یك زن موفق و فعال اجتماعی بودن دارند و یك روز دیگر توقع دارند دستپختت به همان خوبی یك زن خانه‌دار باشد، یك روز می‌گویند هیچكس نباید مانع پیشرفت دیگری شود و روز دیگر می‌گویند وظیفه زن فقط این است كه بنشیند خانه و بچه بزرگ كند، یك بار زنی با معیارهای گذشته را الگو قرار می‌دهند و یك بار زن موفق معاصری را در آن سوی دنیا.

و از این موضوع با عنوان یكی از مشكلات دوران گذار در جامعه یاد می‌كند: حالا كه مسئولان خودشان هم به دوران گذار و پیامدهایش باور دارند و از آن سخن می‌گویند، بهتر است به جای این كه صرفا حرف‌ها و توصیه‌های كلیشه‌ای انجام شود، همانقدر كه برای ازدواج برنامه‌ریزی می‌كنند، به چگونگی پیداكردن همسر هم فكر كنند و در رسانه‌ها درباره این موضوع آُموزش داده شود. طلاق‌های رسمي و عاطفي كه در اطرافیانمان می‌بینیم جدا نگران‌كننده است و مجردها را از شروع زندگی مشترك می‌ترساند. باید ریشه‌یابی شود این جدایی‌ها بیشتر به چه دلیل است؟ من فكر می‌كنم زن و مرد وضعیت اقتصادی همدیگر را كه قبل از ازدواج می‌دانند و با اتفاق غیرقابل‌ پیش‌بینی روبه‌رو نمی‌شوند كه ناگهان بخواهند جدا شوند، این فضای فكری و فرهنگی متفاوت آنهاست كه مدتی بعد از ازدواج خودش را نشان می‌دهد و كار به جدایی می‌رسد.

از مجردها هم حمايت شود

رعنای 37 ساله؛ پرستار است. دو سال است از خانواده جدا شده و تنها زندگی می‌كند. از مشكلات زندگی مجردی كه می‌پرسم، سرش را تكان می‌دهد و می‌گوید: اگر مسائل مالی و سختی‌ها و مشكلات عاطفی و فیزیكی را هم بتوان تحمل كرد، این نگاه مردم است كه بیشتر از هر چیز یك دختر مجرد را آزار می‌دهد. تجربه به من یاد داده به جز تعداد كمی از دوستانم، زندگی مجردی‌ام را از بقیه پنهان كنم و طوری وانمود كنم كه با خانواده‌ام زندگی می‌كنم. تا می‌فهمند دختر مجردی هستی كه مستقل شده‌ای و زندگی جداگانه‌ای را تشكیل داده‌ای،‌ برخوردها با تو عوض می‌شود؛ یا زیادی خشن می‌شوند یا زیادی مهربان! از همسایه و فامیل گرفته تا همكار و همكلاسی. سن و جنس و طبقه اجتماعی خاصی هم ندارد. هركس به نوعی رفتارش عوض می‌شود. این كه دختری بدون ازدواج از خانه پدری خارج شود هنوز در كشور ما چندان جا نیفتاده و تعداد كمی از افرادی كه با آنها برخورد داشته‌ام، این مساله برایشان بغرنج نیست.

با او از آمارها و اظهارنظرهای كارشناسان كه حرف می‌زنم، می‌گوید: مفهوم تجرد قطعی را قبول ندارم. همه جای دنیا را كه نگاه كنید سن ازدواج افزایش پیدا كرده و افراد در سنین مختلف فرد مناسب خودشان را پیدا می‌كنند؛ پس این كه یك نفر سنش از سن معمول افراد متاهل در یك جامعه بیشتر باشد به معنی تجرد قطعی و تا پایان عمر او نیست.

رعنا درباره دلایل ازدواج نكردن و جدایی از خانواده هم توضیح می‌دهد: دلایل زیادی باعث شد ازدواج نكنم؛ یكی از آنها این بود كه هم خودم و هم خانواده‌ام اصرار داشتیم دوره لیسانس و فوق لیسانس تمام شود بنابراین در دوره دانشجویی برای این كه مزاحمتی در راه تحصیلم پیش نیاید به خواستگارها جواب منفی می‌دادیم. بعد از آن هم سختگیری خانواده شروع شد. وقتی من راضی می‌شدم، خانواده‌ام راضی نمی‌شدند و هنگامی كه آنها راضی بودند من تمایلی به زندگی با آن فرد نداشتم. معیارهایی كه در نظر داشتیم متفاوت بود. آنها به دنبال امنیت مالی و اقتصادی بودند و من دنبال داشتن نگاه مشترك به زندگی. تا این كه دو سال پیش تصمیم گرفتم از خانواده جدا شوم و زندگی مستقلی را برای خودم تشكیل بدهم. پدر و مادرم ناراضی بودند اما وقتی دیدند مصمم هستم كه خانه و زندگی جداگانه خودم را داشته باشم و از لحاظ مالی این توانایی را دارم، قبول كردند كه دخترشان در خانه‌ای جداگانه اما نزدیك به آنها زندگی كند.

او می‌گوید: به هر حال من الان از وضعیت زندگی‌ام راضی هستم. نمی‌گویم احساس تنهایی نمی‌كنم، نمی‌گویم فكر كردن به آینده نگرانم نمی‌كند، نمی‌گویم گاهی دلم نمی‌خواهد یك رابطه عاطفی پایدار داشته باشم و مادر بودن را تجربه كنم. اینطور نیست. گاهی این احساس‌ها خیلی هم شدت می‌گیرد؛ ولی وقتی به زندگی بعضی از دوستانم نگاه می‌كنم كه چطور بدون علاقه و تفاهم و فقط به خاطر فرار كردن از حرف مردم تن به زندگی مشترك داده‌اند و نارضایتی را در چشمشان می‌بینم، از تصمیمی كه گرفته‌ام احساس رضایت می‌كنم.

رعنا در پایان حرف‌هایش می‌گوید: با نگاهی به جمعیت مجرد كشور، این تصمیم‌گیران هستند كه باید برای مدیریت این شرایط وارد عرصه شوند. لازم است در عین حال كه برای ازدواج و افزایش جمعیت، برنامه‌ریزی می‌كنند، به فكر جمعیت مجرد كشور هم باشند و آنها را به رسمیت بشناسند. من فكر می‌كنم کاری که دولت باید در شرایط فعلی انجام دهد، حمایت از افراد مجرد و بویژه با شرایطی كه در آن هستیم حمایت از دختران مجرد است. آموزش‌های عمومی برای شیوه برخورد با قشر جوان مجرد و در نظر گرفتن حمایت‌هایی مانند حمایت‌های بیمه، مسکن، وام‌های ضروری و ... می تواند كمی از سختی‌های افراد مجرد كم كند. هرچه باشد، ما هم حقی داریم.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 222
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضــــــــــــــــــا A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    هر چیزی و هر کاری باید در ظرف زمانی مناسب خودش انجام شود. ازدواج هم یک ظرف زمانی دارد. هرچند می تواند دیرتر یا زودتر اتفاق بیافتد و حتی موفق هم باشد ولی افراط و تفریط معمولاً منجر به پشیمانی می شود. این موضوع برای هر دو طرف ماجرا صادق است. به جز انسانهای خودخواه و هوس باز که البته در طیف پسرها بیشتر رویت می شوند حتی سفت و سخت ترین انسانها که موکداً می گویند قصد ازدواج نداریم نیز اگر در موقعیت مناسب قرار بگیرند بعید است موقعیت ازدواج خوب را از دست بدهند. لذا شاید علت اصلی مجرد ماندن برخی دوستان بر خلاف ادعاهای مطرح شده ، وجود نداشتن شخص مناسب برای ازدواج است.
    • مریم A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      من به عنوان یه دختر اعتراف می کنم که کمبود خاستگار تو جامعه بیداد می کنه. به نظرم باید این موضوع رو حل کرد.
    • سیاوش A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      دلیل مجرد ماندن دخترها: توقع و انتظاراتشون بالاست. همین
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      خب خانم مریم به همجنس هاتوون بگید توقع هاشونو کم کنن تا ما پسرا پا پیش بزاریم
    • سعید A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      تنها راه کاهش دخترهای مجرد رسمی کردن قانون چند همسری برای مردهاست. این موضوع تو قرآن و اسلام هم گفته شده. ما مردها هرچقدر هم مشکلات داشته باشیم اما هنوز هم به دین و ایمانمون پایبند هستیم.
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      آقای سیاوش برادر من ، چرا همیشه اینطور وقتها گفته میشه توقعات دخترها زیاده ، بهتره به این هم فکر کنید که پسرها هم مرد زندگی نیستند . زیر بار تاهل نمیروند نه حاضرند دل از خوشگذرانی هایشان دست بردارند نه حاضرند زیر بار مالی زندگی بروند . گاهی باید عادلانه هم نگاه کرد بخشی از مقصران تجرد دخترها ، پسرها هستند . شما دختر باشی با چنین پسرهایی حاضری بروی زیر یک سقف ؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      كاش مجرد مي موندم واقعا هزينه ها كمر شكنه
    • الیمی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      در جواب سعید باید بگم تو قران طلاق هم اومده ... این دلیل نمیشه که همه برن طلاق بگیرن... اگه اشتباه می گم بگو اشتباه می گی....
    • الیمی A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      40 4
      دلیل ناهنجاری های اجتماعی همچون مشکلات ازدواج ... ناهنجاری های فکری و تشویش های درونی تصمیم گیرنده هایمان است...
    • karim IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      27 16
      به نظر من باید منطقی فکر کرد نه مثل خانمهای فوق احساسی و اشتباه چون داخل یه خانواده که خواهر و برادرهستند با همدیگر مشکل دارند که بعضی هاشون خیلی هم شدید هست ولی خواهر و برادری هم که باهمدیگر خوب باشند داریم. پس چطور توقع داریم دو تا جوان با جنسیت مخالف که اکثرا با اخلاق و رفتار خانوادهای همدگیر آشنا نیستند حتما تمام معیار هاشون با هم دیگه موافق باشه پس خیلی خلاصه کنم که از این حال و هوای مجازی بیایید بیرون هیچ چیزی به راحتی دست نمیاد و خیلی سختیها رو باید تحمل کرد ولی فقط یه مرد که عرضه کارکردن داشته باشه رو پیدا کردید از خیلی خواسته های عاطفی دیگر بگذرید چون عشق عاشقی برای سن جوونی یه مزه دیگه داره پس مثل همون خواهر برادره که همیشه باهم دعوا دارن ولی کنار هم زندگی میکنند باشیدوبیخیال
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      73 40
      من به عنوان یک دختر باید بگم که دلیل ازدواج نکرد با الهام یکیه، این قوانین نابرابر نوعی توهین به خانمهاست.بعد هم آدم اگر شاغل باشه این مشکل رو داره که علاوه بر زحمت به دنیا آوردن بچه و کارهای خانه، زحمت کار بیرون هم بر عهده اوستپیش از اینکه آقایان اعتراض هم بکنند باید بگم شخصا برای داشتن حقوق مساوی حاضرم از مهریه بگذرم.در ضمن آقا سعید، وقتی تعداد خانمها حدود یک ملیون کمتر از آقایونه دیگه چند همسری معنا نداره.همین آقایونی که هستند اگر مرد زندگی باشند بسه.به نظرم آقایون هم باید انتظاراتشون رو پایین بیاورند و برای زندگی تلاش کنند و دنبال زنهایی در حد خودشون باشند.مورد داشتیم طرف آبدارچی بوده رفته از مدیر فروش تقاضای ازدواج کرده
    • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      92 49
      دخترها بیشتر خود خاهند نسبت به پسرا و هوس بازی دخترا از نظر مالی زیادتره تمام زندگی را تحلیل مادی در نظرشون هست البته اکثرا
    • رضا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      آقای سعید افکار امثال شما ربطی به دین و ایمان قویتون نداره ربط به چیز دیگه ای دااااره...
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      56 25
      ای بابا حداقل روز دختری نمیشه یک چیز بذارین دخترا شاد بشن؟ خب ممکنه بعضیا توقع زیادی داشته باشن اما همه که این طور نیستن ،یکی از مسئله های اصلی اینه که بتوانیم به یک مرد اعتماد کنیم وقتی این قدر طلاق زیاد شده البته منظورم این نیست که همیشه در طلاق آقایون مقصرن و در جامعه ی ما شرایط دختران بعد طلاق به مراتب سخت تر از پسران است
    • یاسر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      90 13
      آقای سعید اونوقت که یه عده از پسرا بی زن می مونن اگه یه عده از آقایون بخوان چندتا زن داشته باشن. در ضمن از نظر من چند همسری با حقوق بشر تناقض داره
    • مهدی A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      79 14
      سعید خان شما یکی شو بگیر و داری کن سه چهارتاش پیش کش تعداد دخترها زیاد نیست که همچین طرحی میدی تازه همون قران هم گفته و نمی توانید عدالت را بین آنها برقرار کنید.
    • خانم مریم A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      23 16
      ایشون آقای مریم هستند البته دو نسل از دخترها که حالا در دهه سی و بیست عمرشان هستند قربانی مرحله گذار جامعه از سنت به مدرنیته شدند . شاید دو نسل دیگه دخترها هم با درجه سوختگی کمتر قربانی شدند تا نهایتا جامعه ما هم راه جوامع پیشرفته رو طی کند و به تعادل برسد .
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      87 10
      آقا سعید از کجا مطمئنی دخترا با نظر شما موافقن؟من اگه تا صد سالگی مجرد بمونم، زن دوم کسی نمیشم. ضمنا حتی اگر بعضی آقایون زن دوم بگیرند، امکانش زیادیه که زن اول طلاقشو بگیره و باز میشه همون تک همسری.
    • ولی غلامی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      61 61
      من خودم به شخصه دوست دارم، من فرزند سوم خانواده هستم و 27 سالمه ، دو برادر و دو خواهرم ازدواج کردن و من موندم الان هم پدر مادرم خیلی اصرار دارن که من هم ازدواج کنم با اینه شرایط مالی مناسب خونه و ماشین هم دارم اما راضی به این کار نیستم... تمامی دوستانم ازدواج کردم و من مجرد موندم اما زندگی اونارو نگاه میکنم میگم همین مجردی بهتره همیشه دارن از سختی زندگی، مشکلات مالی، اجاره خونه، توقع زناشون، چشم و هم چشمی بین خانوماشون از این چیزا میگن، پسرعموی خودم هم بعد از 6 ماه نامزدی نتونستم باهم بسازن و طلاق گرفتن روزای دادگاه شون که من هم میرفتم به طرز وحشتناکی سخت بود هرکسی یه طرف میرفت همه درگیر بودن یکی دخترش یکی پسرش... پس زنده باد زندگی مجردی ، هم سختی خودش رو داره هم لذت خوش رو
    • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      93 13
      آقای سعید حالا همین یکی را که زاییدید بزرگ کنید بعد به فکر یکی دیگه بیفتید ضمنا در جواب او آقایونی که دم از توقع دختران میزنند بگویم که نه جانم توی این چند سال اخیر اتفاقا توقع آقایون زیاد شده زن از نظر شما آقایون باید زیبا ، خانه دار ، پولدار و ...... باشه یعنی شما میخوایین هم زن داشته باشین هم شوهر باهم
    • پسر شجاع IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      53 14
      اون پایین یکی نوشته کاش زن نگرفته بودم... کاش فقط خداوند یکبار دیگه فرصت جبران به من می داد. من غلط می کردم که برم زن بگیرم.
    • معین A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      57 7
      سعید جان برادر خوش اشتها هستیا اینقدری دختر پسر مجرد هست که باهم ازدواج کنن فقط مشکل مادی دارن بععععله. از اب گل الود ماهی نگیر.
    • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      59 13
      اقا سعید بهتر برای دخترخاله ها دختر عمو ها و دختر دایی هات پیش قدم بشی. هرچی باشه دخترای فامیلتون مقدمترن بی شوهر نمونن طفلیا...... شماهم هم دستورات دینتو کاملن اجرا میکنی....
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      23 42
      بازم مطلب فمینیستی و ضد مرد و ضد خانواده و باز حسن میری شروع کرد نقطه سرخط
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      45 13
      در حال حاضر شغل های موجود بین دخترها و پسرها تقسیم شده و طبیعتا شانس پسرها برای پیدا کردن کار کم شده. از طرفی دخترهایی که سرکار می رن توقعشان از زندگی بالا رفته و با پسری که شرایط مالی ضعیفی داره ازدواج نمی کنن. به موارد زیر تغییر سبک فکری جامعه و انزوا طلبی را هم اضافه کنید که از فرهنگ های دیگه وارد شده
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      17 88
      مرررررررریم حتمنم که تو دختری اگه انقد مشکل داری با نبود خواستگار خودت برو خواستگاری.... شما مردا هم چرت نگین....نه خودتون توقعات پایینی دارین...خدایی چند تا از مردا همسر ایندشون تو ضحنش شبیه هنرپیشه ها نیس؟؟؟؟؟؟ خبر جان من این یبار نظرم رو چاپ کن
    • ماهان A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      31 3
      من توی شهری زندگی میکنم که در استانمون رتبه اول رو توی امار طلاق داره واین خیلی بده. اگه ازدواج از روی نااگاهی وهول هولی باشه به طلاق کشیده میشه پس همون بهتر که اصلا ازدواج سر نگیره.والا
    • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      31 7
      بعضی از آقایون همیشه دوست دارن از خانوما ایراد بگیرن و بهونشونم اینه که خانوما توقعشون بالاست اما آیا گاهی به خودشونم توجه کردن یعنی آقایون هیچ توقعی ندارن ؟ مشکل همیشه از یک طر ف نیست
    • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      16 2
      شخص مناسب کلی است . مناسب بودن شامل پول موقیعت کاری پایدار داشتن و تحصیلات و فرهنگ اجتماعی که رو به آگاهی و قبول حقوق مشترک زن ومرد است نمی شود زیر یک سقف با مردی زندگی کنند که او را کمتر از خود در تمام حقوق اجتماعی می پندارد و سند ومدرک هم وجود دارد که اینگونه است .
  • سینا گرگانی IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    دلایل مجرد بودن دخترا اینکه معیارهاشون خیلی کهکشانی هست، در ضمن دخترا هایی که قصد دارن مجرد بمونن دوست دارن آزاد باشن، خوش بگذرونن، توانایی مدیریت یک زندگی رو ندارن، رفیق باز هستن، و...
    • پدرام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      من یه پسر 30 ساله هستم. هم خونه دارم هم ماشین هم درآمد کافی. اما اصلا به دخترهای این دوره زمونه اطمینان ندارم. کافیه یه بار برید خیابون یا دانشگاه یا شبکه های اجتماعی تا وضعیت دخترها رو ببینید. شاید هیجوقت ازداوج نکنم.
    • امير IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      دقيقا باهات موافقم پدرام من هم همين سن هستم و وضعيت مشابه اي دارم راستش شايد يه كم زيادي حساس شديم ولي خب اين طبيعيه كه از شرايط حاضر فرهنگي و اجتماعي جامعه بايد ترسيد . شايد اگه مورد مناسبي نديدم ازدواج نكنم ...
    • پسر مجرد A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      85 21
      آقا پدرام و آقا امیر.شما هم از اون ور بوم افتادین.دختر خوب هم زیاد هست ولی شما باید ببینین اصول انتخاب همسرتون چی هست.دختر سربزیر هم خیلی هست ولی بعضی ها هم خدا میخوان هم خرما.میخوان طرفشون همه ی خوبی ها رو یه جا داشته باشه.عزیزم نیست نگرد.اگر بحث اصلی شما اعتماد هست دختری که بشه بهش اعتماد کرد زیاد هست ولی شاید قیافه ش معمولی باشه.ثروت نداشته باشه.اگر شما نتونستین شخص مورد نظر رو پیدا کنین بدونین مشکلتون فقط اعتماد کردن نیست.خصوصیاتی که از طرف مقابلتون انتظار دارین بیش از حد بوده.
    • محمد A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      65 36
      آقاپدرام وامیرخان آیا بارفتن به همون مکانهایی که گفتی فقط دخترا رومیبینی یا پسرا روهم میبینی آیا خودتون همین مورد رو نداشتین لطفا"یه کم انصاف روهم رعایت کنین .این فقط دخترها نیستن که مورد دارن شاید پسرها خیلی بیشتر ازاونها موردداشته باشن .یه دختر به دنبال محبته اما نمیدونه که این محبت ظاهری یه پسر اونرو به کجا میکشونه وقتی که سرخورده شدبرای التیام به هرکسی پناه میبره .لطفا"واقع بینانه نظربدین .
    • جواب به پدرام US ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      62 27
      نه که وضع پسرا خیلی جالبه؟؟؟ من خودم پسرم اما خداوکیلی من اگه دختر بودم عمراً با پسرای این دوره زمونه آب دو خیار می کردم. از نظر من بایستی از یه طرف مهریه حذف شه و از طرف دیگه به خانما حق طلاق داده شه و همچنین حق ارث برای خانم و آقا یکی باشه و هم اینکه مادری که زحمت بچه رو کشیده و وضع حمل کرده، باید حق فرزند به خانم داده شه، نه اینکه علما فرموده باشند تا هفت سالگی بچه بر عهده مادر و از هفت سالگی تا چهارده سالگی بر عهده مرد باشه. اگه علما راس میگن این کارو بکنن: بچه تا هفت سالگی بر عهده مرد و از هفت سالگی تا 14 سالگی بر عهده زن باشه.
    • قندک A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      63 30
      یه خونه شمال شهر یک ماشین خوب و 1000 سکه مهر آخه شد تقاضا حالا ویلا هم نداشتین مساله ای نیس فقط دیگه انتظار ناهار و شام و کار خونه نداشته باش چون ما تحصیلکرده ایم و آشنا به حقوق نمیخایم مثل مادرمون باشیم
    • حسین A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      47 6
      پدرام و امیر عزیز من با نظر شما موافقم که الان سخت میشه اطمینان کرد ولی واقعا دختر خوب زیاد هست و میشه بهشون اطمینان کرد از همه لحاظ فقط دنباله همچین دخترایی نباید تو شبکه های اجتماعی و خیابون گشت چون اینا به چشم نمیان اوناییم که تو چشم هستن قابل اطمینان نیستن البته استثنا هم وجود داره سو تفاهم نشه برای خانمها
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      38 8
      و پسرها این نقص ها رو تو خودشون نمیبینن ؟؟ فقط دخترا؟؟ پسرا مسئولیت پذیرن؟؟ وفادارن؟؟ زیر سلطه افراد دیگه خانواده نیستن؟؟ همون دخترای تو دانشگاه ها با چه جور پسرایی میپرن؟؟ با این نظرات آدم فکر میکنه چقد بچه پیغمبر زیاده و ما نمیدونستیم... از نظر من مشکل، وضعیت بد فرهنگی و اقتصادی جامعه س که هم شامل دخترا میشه و هم پرها
    • بی نام RO ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      16 5
      مثل شما پسرا
    • مهدیه IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      75 3
      آقاسینا این نظر شما ناانصافیه, دخترایی که شرایط گفته شده شما رو میخوان اصلا اهل زندگی نیستن یعنی اگه این شرایط رو جور هم بکنی اونا بازم یه چیزای دیگه میخوان, مشکل تو پسراست که خواهان چنین دخترایی هستن پس عیب کار رو تو پسرا باید جستجو کرد, دختری رو عروس کردیم که فوق لیسانسه,معلمه,حافظ قرآنه,محجبه هم هست و ظاهری معمولی داره مهریه اش ۱۴سکه و فقط بخاطر سلامت اخلاقی و پاکی پسر برایش مهم بود. پسرمون نه خونه داره نه ماشین داره نه پول برا خرید عروسی داشت یه شغل ساده با شرایط سخت داره, حالا خودت قضاوت کن بنظر من پسرا برن جلو آیینه وایستن یه نظر به تمام خصوصیات خودشون بکنن و یه ارزیابی بکنن و ببینن مناسب چه دختری هستن, آیا خواهر خودشونو به پسری مثل خودشون شوهر میدن یا نه...
    • عاطفه IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      شما ازدواج نمی کنید چون ظاهرا نیازتون بدون ازدواج داره رفع میشه پس فکر نکنید خیلی فرهیخته هستید دوستان ....
    • مهراد A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      58 31
      اجازه بدید خیلی عامیانه عرض کنم‌ . بنده پزشک عمومی ام‌. در کنارش پیانیست و نقاش هم هستم. به زبان های اسپانیایی و فرانسوی هم تسلط کامل دارم. در یکی از دانشکده های غیر انتفاعی هم دروس‌هنری رو تدریس میکنم، چون در این سی و دو سال زندگیم مدارک بین المللی بسیار زیادی دارم. قیافه ی خوبی دارم. و با کارهای مختلفی که انجام میدم درآمد ماهیانم به پانزده تا بیست میلیون تومن میرسه. قد ۱۶۵ سانتی متر من چیزیه که باید دلیل نه شنیدن باشه‌‌؟؟؟ البته که معیارهای هر کس به خودش مرتبطه . ولی من پنج ساله خواستگاری میرم. و این علت نه شنیدن منه. دخترها فانتزیایی از زندگی دارن که بیشتر به خودآزاری شبیهه تا واقع نگری‌. اتفاقا بر عکس نظر خانم رعنا این خانم ها هستن که در کالبد صحیحی ننشستن و بین رویاهاشون گم شدن‌‌
    • عسل خانی A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      77 6
      سلام منم یک دخترم.اما در جواب اقا پدرام باید بگم که پسر خوب هم خیییییییییییییییییییییییییییییییییلی کم شده. شما خودتون هم جنساتون رو بیشتر میشناسید.نسل پدر ای ما دیگع خیلی کم شده که پسری غیرت داشته باشه و مسولیت پذیر باشه.یکی مثل من حاضر نیستم با پسری که ابروهاشو برداشته وسه ساعت تو ارایش گاه هست تاموهاشو درست کنه و...به نظرتون با همچین پسری میشه زندگی کرد؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    281 9
    بنظرم فرق جوانهاي امروزي با جوانان سابق در موضوع ازدواج آنست كه اينها تحصيلكرده تر شده اند و بنابراين مي خواهند در ازدواج نيز مانند همه كارها برنده شوند و بنابراين ملاكهاي بسيار زيادي دارند كه شايد هيچگاه رسيدن به همه آنها ممكن نباشد. در گذشته اكثر مردم نمي خواستند برنده شوند بلكه بيشتر به اين فكر بودند كه در كنار يك شخص ديگر زندگي مشترك را آغاز كنند و در نتيجه ازدواج كردن امري ساده و عادي بود ولي امروزه ازدواج به يك پروژه تبديل شده است.
    • امير IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      29 2
      به نظرم رسانه حد رضايت مردم رو برده بالا و اكثرا كمال طلب و ايدعال گرا شدن . به محض اينكه يكي از پارارمترهاي شخص مورد نظر در حد پايين باشه پروژه رو كنسل مي كنند . يه جوري منطق صفر و يك . به اين توجه اي ندارند كه انتخاب يك طيفه نه يك نقطه
    • حسین IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      19 0
      حرفت پخته بود.باریکلا
    • بی نام RO ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      27 0
      باید سعی کنند در کنار هم برنده بشن نه اینکه طرف مقابل براشون حکم برگ برنده پیدا کنه
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      36 0
      امروزه ازدواج به يك پروژه تبديل شده است. واقعا زیبا گفتی
  • علي A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    94 6
    به گستردگي و كثرت افراد مجرد مطلقه و ازدواج نكرده دليل و علت داريم آخرش مدرنيته در جامعه سنتي تاثيرات خودش كه بعضا مخرب هم بوده بر جامعه در حال گذار ما گذاشته و بزودي علي رقم تمام تلاشها و شعارها و كارهاي فرهنگي نصفه و نيمه صورت گرفته وصعيت جامعه در ده سال اينده بكلي دگرگون خواهد شد . وضعيت فرهنگي ما حتي نوع كلام لطيفه هاي ما هم نسبت به چندسال پيش عوض شده، سرعت تغييرات واقعا عجيب است ، عجيب ولي واقعي
  • مارال IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    این اسمش نظر سنجی نیست. با 5 نفر که نمیشه نتیجه گرفت. به این میگن مصاحبه و مصاحبه برای رسیدن به علت اصلا و ابدا اعتبار علمی ندارد.
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    426 8
    من یه دختری هستم که 4 ساله نامزد دارم 28 سالمه اطرافیان میگن چرا ازدواج نمیکنین بسه نامزدی.. خب وقتی هیچکدوم کار نداریم چطور ازدواج کنیم؟ از اول قرار شد کار پیدا کنیم بعد ازدواج کنیم. 4 ساله دفترکاریابی نمونده که سرنزده باشیم ولی کو کار؟ یکی نیست بگه شما ها که هی میگین ازدواج کنین خرج زندگی ما رو میدین؟ کار نیست پول در نمیاد کی پول قبض و کرایه خونه و خورد و خوارکمون رو میده؟ شماها میدین؟ کارشناس تلویزیون میده؟ اول به فکر اشتغال ما باشین یعد دستور افزایش جمعیت بدین......
    • مسعود A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      41 0
      زنده باد......
    • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      31 6
      کارهایی که مربوط به فعالیت بدنی باشد مثل جوشکاری و یا تراشکاری و ... زیادی هستند که نیرو لازم دارند ولی متاسفانه در سیستم آموزشی ما جوان ها به گونه ایی اموزش داده شده اند که فاقد مهارت های مورد نیاز بازار کار هستند و از طرفی با وجود باز شدن بی رویه دانشگا ه ها اکثر جوون ها یا مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس گرفتن که دیگه حاضر نیستند کار های بدنی رو انجام بدن در نتیجه بیکار می مونن راه حلش اینه که در هنگام ضرورت بیخیال مدرک تحصیلی بشه و از طریق مراکز فنی و حرفه ایی مهارتی رو یاد بگیرید و از شاگردی وارد بازار کار شد.
    • میثم A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      24 8
      البته بیکاری دلیل خوبیه برای ازدواج نکردن اما جالبه که خانمها اگه کار خوب و درامد کافی هم داشته باشند دیگه تمایلی به ازدواج ندارند چون احساس استقلال و بی نیازی میکنند.در هر صورت واقعیت جامعه الان اینه که چه بیکاری و چه تحصیلات و کار و درامد کافی، مانع ازدواج شده.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    کاش مردی مجرد بودم و فرصت انتخاب همسر اول هنوز هم برایم وجود داشت و در انتخاب همسر عجله نمیکردمو....
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    370 7
    خسته تر از اونیم که بخوام نظرمو بنویسم...
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    به نظرم دلایل بالا رفتن سن ازدواج با مجرد ماندن آقایون و خانم ها : 1 بی بندوباری فرهنگی و جنسی 2 وضعیت اقتصادی نا مناسب 3 نداشتن انتخاب عقلانی میان سنت و مدرنیته از طرفی درخواست مهریه چون رسم وسنته و از طرفی ریگر درخواست طلاق چون امروزیه . میشه گفت سطح توقعات منطقی نیست
    • محمد IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      16 39
      به جز بی بند وباری جنسی با بقیه حرفات موافقم
  • احمد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    به نظرم خانم تبسم 33 ساله بهترین نظرو بین همه داشت اینکه پسرهاازجمله خودم سردر گم هستیم در انتخاب،یا بهتر بگم دنبال یک همسر جادویی هستیم که همه خصوصیات رو باهم یکجا داشته باشه
  • محمد A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    92 6
    با برخی نظر بانوان موافقم از طرفی وقتی یه پسر نتونه شغل مناسبی داشته باشه تا یه زندگی خوبی برای خودش و شاید با ازدواج برای همسرش فراهم کنه چه دلیلی داره به ازدواج؟دختر خانم از وقتی فهمیده شرایط زندگیش همینی بوده که الان داره تو خانوادش میبینه پس نمیتوه با ازدواج با یه جوون کم درامد و با وضغیت اقتصادی نابسامان زندگی نو با سختی های جدید رو شروع کنه از طرفی من جوون وقتی نمیتونم به راحتی کسب درامد کنم و به حساب خودمو تامین کنم چه دلیلی به ازدواح فکر کنم؟سر رشته همه این بحث ها برمیگرده به دولت و دولتمردان که دوره قبل ماشالله امید ما جوونها رو نابود کرد برای زیستن من 27 سالمه سرمایه انچنانی ندارم برای شروع یه زندگی ساده پس ازدواج نمیکنم
  • علیرضا A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    119 3
    قوانین و هنجار جامعه باید طوری باشه که خود دختر یا پسر تجرد یا تاهل رو انتخاب کنن.بعضی از ما فکر میکنیم مثلا تواروپا یا آمریکا هیچ کس ازدواج نمیکنه یا بچه دار نمیشه یا بعضیا فکر میکنن اونجا همه بی بند وبارند و به خانواده اهمیتی نمیدن. در صورتی که مدیر عامل یاهو یه خانم هست که بچه هم داره وبچشو سرکارش هم میاره .زنایی هم هستن که مجرد بودن و موفق.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    25 8
    کاملا با رعنا موافقم.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    42 66
    بله درسته واسه ما تحصيلكرده ها حق و حقوق از همه مهمتره
    • قندک A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      94 14
      فقط حق و حقوق مهمه؟ وظیفه و مسولیت چی؟
    • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      الان از 4نفر ماشالا 5نفر تحصیل کردن خیلی روش حساب نکن
  • علیرضا A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    این خانم الهام 23 ساله خودش حاضره یه سکه از مهریش کم کنه؟خودش حاضره خونه مستقل نخواد؟ واسه ما پسرا هم ازدواج دست و پاگیره.باید کلی حمالی کنیم تا بشه خرج یه شب عروسی بعدشم از تفریح و خوشیمون بزنیم.تازه اگر به تور یکی که شغلش ازدواجه نخوریم وزندان نریم
  • مصطفی A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    36 12
    با اینکارها فقط ناهنجاریها تویه جامعه زیاد میشه که زن احساس کنه از مرد برتره یا احساس کنه که از مرد نازل تره و همچنین برای یک مرد هم همین طوره اولین چیزی که به این ناهنجاری دامن زده استفاده نا صحیح از جمله حقوق مرد و زن برابره نه بگیم نیست بلکه کاملا درسته ولی درک و مقبولیت اون در جامعه عرب زده ما جایی نداره مثلا زنی که سر کار میره و حقوق داره رفتارش با خانواده مناسب یک زن مهربان و مسئول در قبال خانواده نیست و با این حس که کمک خرج یا نان اور خانوادس و مگه چقدر میتونه زحمت بکشه از وظایف اصلی خودش دور شده وخیلی صحبت ها ی دیگه یک پیشنهاد : برای تسهیل ازدواج از بین بردن بیکاری بین پسرهای جوان و جویای کار ه کشورمونه
  • رضا A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    44 7
    کافیه به امار فارغ التحصیلان دوره کارشناسی نگاه کنید کافیه اماری ورودی کارناسی ارشد و جالبتر از اون درصد جنسیتی فارغ التحصیلان نگاه کنید و و دکترا هم نیاز به گفتن نیست در یک رقابت ناسالم پسرها علاوه بر درس گوشه چشمی هم به کار، اینده شغلی، خدمت سربازی و روزمررگی دارن. در حالی که دخترا با ارامش درس میخونن . اینکه امار رتبه تحصیلی دخترا از پسرا ها بلاتر میره و دختره به کمتر از مدرک خودشون به کسه دیگه فکر نمیکنن یکی از عوامل تاثیر گذار تو مجردی موندن پسرهه و دخترها تو جامعه هست.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      12 14
      والا با این نظرت درس خوندن عرضه میخواد.
  • الهام RO ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    ........ یا للعجب به پسرا نمیشه اعتماد کرد ؟؟؟ خب معلومه دختر خانم های محترم به پسرای خیابونی نگاه میکنن دیگه همه امید هاشون از دست میره نه جانم پسرایی هستن که واقعن مرد اند کاری اند تکیه گاهند مسئولیت پذیرند حاضرن سختیای زندگی متاهلی رو بخاطر شیر مرد بودن شون تحمل کنن تا حالا با نامحرمی هم کلام نشدن مث پسرای خیابونی نیستن که افتخار شون ارتباطه با نامحرمه ... اینو نوشتم چون لازم دونستم از همسر پاک خودم دفاع کنم ... دختر خانما واقع بین باشید و همسر مذهبی انتخاب کنید ........
    • بنده خدا A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      36 27
      خیلی موافقم. من خودم آدمی بودم که به لطف خدا و کمک پدر و مادرم ازدواج کردم. خداییش به هیچ نامحرمی نگاه نکردم و نگاه نخواهم کرد. با جنس مخالف قبل از ازدواج حتی با وجود فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی, ارتباط نداشتم. فقط به خدا توکل کردم و از اون کمک خواستم. خواسته هام هم معقول بود.
    • بی نام RO ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      55 3
      مردی که بعداز 56 ماه چشم از زنش برداره و دنبال دیگرون باشه فرقی نمیکنه مذهبی باشه یا غیر مذهبی. منم فکر می کردم شوهرم یه پسر نمازخون و مذهبی و چشم پاک دردانشکده ست و می دیدم که از نمازخونه دانشکده بیرون می اومد اما از ماه اول و دوم ازدواج چون باتجربه شده بود دنبال دیگرون بود.
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      20 19
      به نظر من کاملا حرفت تخیلی بود این ویژگی هایی که شما گفتی یک در میلیون هم پیدا نمیشه اکثر دخترا از روی ترس ازدواج نمی کنن ترس از رهااا شدن
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    من به عنوان یک دختر هیچ تمایلی به ازدواج ندارم چون اینقدر در این جامعه رنج کشیده ام که دیگر رمقی برای ازدواج ندارم از محدودیتهای شغلی خانومها و محکوم کردنشان به نیازمند بودن ودست در مقابل بقیه دراز کردن درحالیکه خیلیهایشان شرایطشان طوری نیست که یک مرد پولدار مهربان داشته باشند و تامینشان کندگرفته تا قوانینی که اختیار جان و هستی زن را به مرد میدهد
  • سامان IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    مردهای ایرانی مادربزرگ های خودشون رو با ظاهر آنجلینا جولی می خوان... خانم های ایرانی هم مردان رمانتیک فیلم های آمریکایی رو با یه ماشین وارداتی، یه خونه تو فرمانیه، و ... می خوان... اوف از ادعاها و پوچی ها
    • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      48 13
      غیر از ماشین و خونه، مهریه و نفقه و حق طلاق و ادامه تحصیل و بچه نداشتن و یه عروسی فوق العاده و یه عالمه خرید و سفر و ... هم می خوان. کلا می خوان فقط
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      18 2
      بسیار منصفانه و منطقی گفتید
  • محسن A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    چرا نمیپرسن دلیل تجرد پسران چیه؟ وقتی ما پا پیش نزاریم دخترها رو بگیریم اینها مجرد میمونن. عجب عقل کلی بوده رفته از دخترا دلیل رو پرسیده. آقا خواستگار کم دلیلشه. مثلا من با چه امید و آینده و کاری برم خواستگاری
    • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      78 19
      روز دختره، بیان از تو سوال بپرسن
    • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      28 32
      عقل کل یه دختر ممکنه 100 تا خواستگار داشته باشه بعضی کمتر بعضی بیشتر. یه عده از دخترا خودشونم پیشنهاد ازدواج مطرح میکنن که بگذریم از اینا. سوال اینه که چرا دخترا دارن جواب منفی میدن و پسرا رو رد میکنن. دختر همسایه تون که اونجا نشسته تو نری خواستگاری ده تا دیگه میرن، فکر کردی کسی منتظر تو نشسته؟ که اگه پا پیش نذاری دخترا مجرد بمونن؟؟ خخخخ
    • بی نام A1 ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      19 12
      دخترا صد تا خواستگار دارن؟باز تو کتاب تخیلی خوندی؟شما خودتو نگاه نگن که خیلی جذابی،خانوم سوفیا لورنالان پسرا جرات ندارن به دخترا سلام کنن که مبادا دختره بچسبه بهشونشاید شما منظورت پیشنهاد دوستیه،که در اون صورت هر دختر بیش از هزار پیشنهاد داره.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    49 2
    دختران مجردی که پس ازجنگ درسن ازدواج بودند بخاطر شرایط بعد ازجنگ به تجرد قطعی رسیدند خودم یکی از این دختران هستم زندگی ماخلاصه شد درکار کردن وکمک خرج خواهر برادرهای ازدواج کرده و حمایت مالی ازخواهرزاده وبرادرزاده بدون هیچ چشمداشتی وحالا که نگاه میکنی به گذشته میبینی زندگی نکردی.دختران نسل بعد ازما که مجرد مانده اند خب بسیار راحتتر ازما زندگی کرده اندخوشی های خودشان راداشته اند و درازدواج سخت گیرتر شده اند درضمن پسران هم بی مسيولیت تر.دختران هم کم مقصر نیستند چون به راحتی دردسترس پسران هستند وتن به نیازها میدهند. یک نکته عجیب در رفتار جوانان امروزی برقراری رابطه به شکل غربی وخواستار ازدواج به شکل سنتی که با هم جور درنمی آید همه اینها عدم توجه به مسايل فرهنگی و خانوادگی و عدم بسترسازی مناسب
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    91 10
    از دید جامعه شاید بحران باشه ولی به نظر من از دید جوانان انتخاب هست
  • siros A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    50 13
    مشکل جوانهای ما فراتر از این حرفهاست ... بعدش خوب معلومه بعد ازدواج کردن یک سری محدودیت ها باعث از دست رفتن روحیه بخصوص برا خانمها میشه چون تفریح آنچنانی که ندارند
  • ساناز A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    من یه دختر مجردم. اگه پسری پول و خونه و ماشین نداشته باشه اصلا اجازه نمی دم بیاد خاستگاریم. به نظرم حق طلاق هم باید به زن ها داده بشه تا زنها از پشتوانه قوی برخوردار باشن. با این شرایطی که پسرها دارن نمیشه بی گدار به آب زد. پسرهای جامعه ما کلا راحت طلب شدن و زیر بار هیچ مسئولیتی نمیرن.
    • عــــلـــــی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      میگیم پرتوقع اید میگید نه شما با این توقع های کهکشانی تازه میخوای خواستگار هم داشته باشی؟؟؟
    • اریا A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      کسی که نتونه زندگیشو با مردش کم کم بسازه و ازالان بخواد همه چی داشته باشه به دردزندگی نمیخوره.شما ازدواج نکنی بهتره چون هنوز از اصل مفهوم ازدواج اطلاع نداری
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      125 9
      باشه حالا اگه خواستگار اومد شما اجازه نده
    • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      86 4
      در طول هفته هم سه روز بندازش زندان تا حساب کار دستش بیاد
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      78 6
      معلومه هنوز بچه سال هستی
    • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      77 6
      ببخشید خانوم سفارش دیگه ای ندارین؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      91 6
      اگه اینا رو داشته باشه چه علتی داره بیاد نوکری شما رو کنه و بده کارم باشه بهتون؟
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      84 6
      اصا عاقبت خوبی برات متصور نیسم
    • مـهـــــرداد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      93 6
      خانوم شما خودت غیر توقع چی داری که انقدر سطح انتظارت بالاس ؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      66 6
      شما اول بگرد خاستگار پیدا کن، بعد ادا افاده بیاه.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      47 23
      منم حق طلاق میخوام. ولی مادیات با تلاش و مسئولیت پذیری دو نفر به دست میاد.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      53 3
      بشین تا توفیقت بشه شما کلا مجرد بمونی بهتره با این انتظارات
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      43 3
      باشه . همه اینا که میگی قبول دارم. ولی شما هم باید خونه نشین بشی و مهمونی و دور هم بودن زنونه هم تعطیل . هر جا خواستی بری فقط با شوهرت بری نه تنها. اگر هم مهریه ت بالای 100 سکه بود ، باید معادلش نصفش رو جهاز بیاری . قبوله؟
    • بی نام RO ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      66 4
      به قول قدیمیا باش تا صبح دولت ات بدمد حالم بهم میخوره از دخترای پرتوقع .... باید زندگی و از صفر ساخت اینکه اول ازدواج همه چی حاضر آماده میخوای خیییلی بده
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      36 12
      بالای 90 درصد از خانم ها مثل شما فکر می کنند.
    • بی نام DE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      89 11
      بشین تا بشه، میشه
    • محمد RO ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      38 3
      پس باش تا صبح دولتت بدمد.
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      72 9
      پول،خونه،ماشین/ شخصیت،دینداری و ... هم که هیچ
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      107 5
      دهه هفتادی است دیگر.
    • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      95 3
      اگه پسرا اینا رو داشته باشن که دیگه احتمالا به خواستگاری نمیرن، اکثرا میرن به عشق و صفا و شادی خخخ
  • یه نفر A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    34 10
    به نظر من ازدواج کردن در این شرایط منطق درستی ندارد در زمانهای قدیم که خانم ها از لحاظ مالی وابسته به خانواده بودند با ازدواج کردن تحت حمایت همسر خود قرار می گرفتند و در این شرایط و با جو سنتی و مرد سالاری که حاکم بود ،اگر برای خروج از منزل یا سفر یا طلاق یا حضانت بچه یا ..... مجبور به کسب اجازه یا رضایت مرد بودند ، برای عموم مردم قابل پذیرش بود ولی الان یک دختر توانمند و تحصیل کرده که درامد کافی و مناسب دارد چرا باید تحت سلطه و سیطره ی مرد قرار بگیرد ؟؟؟ البته متفکرین متحجر راه حل را در ناتوان ساختن خانم ها و خانه نشین کردن آنها می بینند ولی این امر دیگر امکان پذیر نیست باید حقوق انسانی خانم ها به رسمیت شناخته شود
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    والا خدا شاهده ما هم به شما بی اعتمادیم . گاهی از بعضیاتون خبرایی درمیاد مو به تن آدم سیخ میشه
  • قندک A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    98 2
    "این همه كارشناس درباره ازدواج حرف می‌زنند " ولی هیچکدام تعریفی از هدف و وظایف هر کدام از طریفین بیان نمیکنند بعضیها فکر میکنن وارد میدون جنگ شدن و باید غنایم بیشتری بگیرن یا اومدن مهمونی و هیچ وظیفه ای ندارن، نمیدونن به عنوان همسر چه مسولیت و چه حقوقی دارن،و ...
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    89 5
    دلایل پسرا رو هم بپرسید
  • پسر مجرد A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    77 7
    زیاده خواه و مغرور شدیم و شرایط رو درک نمی کنیم.چه پسر و چه دختر و مسایل مادی درجه اول زندگی رو تشکیل دادن واسمون و توجه بیش از حد به این موضوع باعث شده اکثرا بحث ازدواج به یک تجارت تبدیل بشه.مسایل مادی رو نباید درجه اول زندگی قرار داد و نه اینکه کلا بی خیالش شد.باید یک راه میانه رو انتخاب کرد.
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    57 62
    كاملا با حرفاشون موافقم، مخصوصا در مورد حق طلاق، براي گرفتن حق طلاق بايد بعد از انجام عقد محضري اقدام كرد و اين مسئله باعث ميشه مرد فكر كند همسرش از ابتدا ب فكر طلاق است، مهريه را هم قسط بندي ميكنند و زن بيچاره عملا عاجز ميشود، از زندگي مجردي و ازادي ام راضي هستم وبا اين قوانين، ازدواج را اشتباهي بزرگ ميبينم
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      34 3
      پذیرش دادن حق طلاق به همراه مهریه مانند دادن یک برگ چک سفید امضای بدون تاریخ دست زنان است. من به شخصه حاضرم تمام حق حقوقاتی که قانون ایران و شرع برای یک مرد درنظر گرفته ، به صورت کاملاً مساوی و برابر با همسرم تقسیم کنم ، مشروط بر اینکه همه وظایف مانند کشورهای اروپایی برابر باشد . چیزی به نام نفقه ، حق شیر ، مهریه ، تأمین مسکن ، تأمین لباس و ... وظیفه مرد نباشد و مشترکاً زن و مرد ملزم به تأمین معاش و سرپناه باشند . یعنی من می پذیرم سرپرست همسرم نیستم و ایشان از لحاظ قانونی با من برابر است و ایشان نیز می پذیرد اینجانب مسئول تأمین نیاز های اولیه او نیستم . همه چیز برابر
    • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      42 6
      پس آیا دختر می‌تواند با مهریه‌ی یک سکه موافقت کند؟ همسری که از ابتدا به فکر طلاق هست، برای چی به فکر ازدواج افتاده؟
  • ehsan IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    86 16
    من به عنوان یک پسر 31 ساله مجرد با حرف تبسم خانم موافقم....بیشتر پسرها در تضاد سنتی گرایی و مدرن بودن هستند....در کل مکان هی مناسب برای شناخت افراد و یا آشنایی نیز در جامعه ما با محدویت وجود داره...و وابسته به شغل و طرف و حضورش در جامعه در افراد فرق داره
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    83 17
    اینا زندگی همه چیز آماده میخان نگاهی به پدرمادراشون که بندازن و ببینند که چه جوری از صفر زندگیاشون و ساختن تازه مفهوم زندگی مشترک و مسئولیت داشتن برای ساختن آینده رو میفهمند اگرنه که همون بهتر مجرد بمونند و مسئولیت کاری که ازشون برمیاد رو تقبل نکنند
    • مصطفی A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      25 11
      این نگاه رو ندارن. پدر دختره خودش از کارگری شروع کرده و در تلاطم اقتصادی ده بیست سال اخیر، به نانی رسیده، اما انتظار داره خواستگار دخترش پسر وکیل و وزیر و مدیر عامل کارخونه باشه. آخه تو اگه مسلمون باشی، عقل کافی داشته باشی، تجربه چراغ راهت باشه، این انتظار بیجا میزاری کنار. یا اون دختری که انتظار ماشین و خونه داره، نمی تونه بفهمه که این ماشین و خونه در مقابل زیبایی و جونیش قابل انتظار هست اما فکر اینو نمی کنه که بیست سال دیگه که قیافش عین آسفالت خیابون چاله چوله و کشیده شد، مرده هنوز اون امتیازات جذابیت رو دارهپول، ماشین و اتفاقا بیشتر شده که کمتر نشده، پس خودش رو محق میدونه با امتیازاتش خودش رو برای جون تر ها عرضه کنه.
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    95 37
    یه کلام ختم کلام اینقد نگید پسرا فلان .... دختر خانما از توقع کهکشانی تووون کم کنید
    • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      18 6
      واقعانم برای پسرای جامعه ما پاک بودن مسئولیت پذیر بودن مهربااان بودن با غیرت بودن شده توقع کهکشانی دخترا یه خرده رعایت کنید گل پسرا اذیت نشن یه وقت پسری که اخلاق, ادب, ایمان نداشته باشه گنج قارونم داشته باشه به درد جرز دیوار میخوره
  • sjhv A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    از برکات تحصیلات است
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      25 7
      از برکات تحصیلات.؟ تو کل دنیا چرا این طور نیست؟ برای این هست که جامعه ما بین سنت و دنیای مدرن دست پا میزنیه و هنوز جامعه ما به بلوغ کافی برای پذیرش زن و مرد در کنار هم برای ساختن جامعه نرسیده.
    • تحصیلکرده IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      16 2
      دوست عزیز، تحصیلات در همه جای دنیا خوبه، این از نابرکاتیهای مفید نبودن واحدهای درسی در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور ماست
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    161 8
    با این وضعیت حداقل تو شهرهای بزرگ یه دحتر 18ساله که مجرد ب حساب نمیاد بچه ب حساب میاد
  • مه ناز IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    18 23
    سلام آره خوب اگر 18تا 25 سال ازدواج اتفاق بیافته حتما در رفت و آمد از پله های مجتمع قضایی هستند من 38 سالم هست والان مانند یه دختر 18 ساله خواستگار دارم میدانید چرا چون هم من وهم طرف مقابل به یک عقل کامل رسیده ایم و بیشتر عقلانی کار میکنیم یعنی زندگی را عاقلانه درک میکنیم نه عاشقانه
  • فرهاد IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    60 15
    دختری که منو شوهر بخواد برا یه سری نیازا یه پسره دیگه رو برا درد و دل تو صفحات اجتماعی یه پسر دیگه رو برا بیرون رفتنای شخصی و اسم اینم بذاره آزادی و هر حرفیم بزنیم محکوم میشیم باز شما میگید ازدواج کن نه جانم بنده پول مفت ندارم مهریه بدم خانوم بره ماشین بخره برا حمل و نقل بقیه استفاده کنه ازش به ریش منم بخنده...
    • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      23 19
      مورد تو اینجوری بوده به بقیه ربطش نده.
  • حسن A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    11 32
    ما همیشه هر چیز رو که به نفع مون نبوده قبول نداشتیم و احساسی برخورد کردیم نمونه اش همین توصیه اسلام به چند همسری و صیغه هست حالا شما هی بگو مردا بخاطر عیاشی از این موضوع حمایت میکنن.اگرده درصد لذت جسمی و جنسی توش باشه که باید هم باشه نود درصد بقیه اش جلوگیری از ناهنجاری هایی نظیر موضوع این مطلب هست .
    • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      13 5
      تو راست میگیتو خوبی
  • بی نام CN ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    33 6
    در سن بیست و هفت سالگی ازداوج کردم خدا بهترین زن دنیا را نصیب من کرد و بهترین خانواده همسر، حالا در سن سی و یک سالگی ومدرک دکتری باید بروم سربازی، بعد از دوسال مبهم با حقوق زیر سیصد هزارتومان باید زندگی را اداره کنم. خدا را شاکرم که بهترین نعمت ها به من ارزانی داشت و جوانان هموطن را توصیه میکنم تاوقتی سریازی نرفته اید و دستتان در جیبتان نیست و مسکن ندارید ازدواج نکنید، اگر خانوداه خوبی نصیبتان شود حداقل تا ده سال بین و زمین آسمان معلق هستید و عزیزترین شخص زندگیتان بخاطر شما رنج می بیند در غیر این صورت حتما زندگتان به طلاق منجر خواهد شد.
    • ابوالفضل A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      31 1
      اقای بی نام شما باجناق نمی خوای؟پسر پاک و سالمی هستم
  • رامسری IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    26 1
    فقط امیدوارم کشورمون این بحران رو زودتر پشت سر بذاره...جمعیت جوان بسیار بالا...سطح تحصیلات دانشگاهی روز به روز بالاتر میره...تضاد طبقاتی و هجمه فرهنگهای بیگانه به فرهنگ اصیل ایرانی روز افزون...سهل انگاری مسئولین...نبود امنیت شغلی...اغتلاط سنت و مدرنیته...اینها فقط چند مورد از ریشه های به وجود اومدن مشکلات در امر ازدواج بودن
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    25 7
    چرا از دلیل مجرد ماندن پسرها صحبت نمی کنید و چرا اون پسری که خیلی توهین آمیز نسبت به خانمها حرف زده و گفته تمام دخترهای این دوره زمونه ... اسمش پدرامه چرا پاسخ به نظره ایشون را بستید؟ چقدر خبر آنلاین دموکرات عمل می کنی هرچند مثل همیشه کامنتم را نمی ذاری ولی نمیدونم چرا نوشتم
  • بهمن A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    20 4
    خبر انلاین حالا برو نظر 5 تا پسر مجردو بپرس ببین چی میگن بهت؟؟
  • عطا IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    16 31
    مشکل اصلی این است که در بازار کار زنها جای مردها گرفته اند و مرد اذدواج کن وجود ندارد و زنهای شاغل هم به حقوقشان مینازند پس تا زماینکه یک مرد بیکار است هیچ زنی نباید شاغل باشد
    • عاطی A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
      15 7
      من یه دخترم اما با حرف شما کاملا موافقم. در شرایطی که مسئولیت تامین هزینه های زندگی بر عهده مرد هستش کارکردن زنان کاملا بی معنیه و اولویت با مردهاست. باید همه زنها به جز زنان سرپرست خانوار از کار برکنار شوند. اگر دولت این قانون رو تصویب کنه من خودم اولین دختری خواهم بود که از کارم استعفا میدم
  • سهیلا نورانی A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    33 6
    در جامعه ای افرادی مثل رحیم پور ازغدی محقق بودن رو به کتاب خواندن می دونن و مدام می گن فلان عالم در شب که شما خوابین این قدر کتاب می خونن... در این جامعه ناهنجاری های مثل ازدواج نکردن حالا حالاها حل نمیشه....
  • حامد A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    42 19
    اینها همه داستانه ، تنها دلیل مجرد بودن پسر ها و دخترها ، ترس از مسئولیت است و تمام
  • امیر A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    75 0
    همه منتظرند مسوولین کاری کنند. مسوولین مشغول زمینخواری در گردنه حیرانند. حیف عمرم که در این مملکت هدر رفت.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    100 3
    علت خاصی ندارد فقط این که دختر های ساده و خوب دیگر مورد پسند برخی خانواده های مدرن و به ظاهر باکلاس نمیخورند،اتفاقا دیروز با مادر و خواهرهای یک پسر که از من خواستگاری کرده بودند،قرار ملاقات داشتم،تا تیپ ساده من را دیدند با کمال پررویی به من میگویند تو قصد ازدواج داری؟آخه آدم حسابی اگر من قصد نداشتم پس اینجا چی کار میکردم؟
    • سحر A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      16 2
      دقیقا دختران ساده و بی آلایش مورد پسند آقایون نیستند..ذائقه ی اقایون تغییر کرده و درک نمی کنند قیافه های انچنانی توی خیابان متعلق به خیابانه چنین ادمی نمی تونی اصیل و نجیب باشه. شما نمی توانید هر دو را در یک خانوم پیدا کنید.
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    14 1
    یک دلیل دیگر میتواند این باشد که اکثر زنان به ظاهر موجه فقط قصد زیراب زدن را در نقش واسطه گری پیاده میکنند همین و بس
  • مرد ايراني A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    36 17
    دختر هاي ايران بهترينند مشكل ما مردها و بخصوص دولتها هستند كه برنامه براي جمعيت دهه شصتيها نداشتند
  • محمود A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    19 13
    سلام به نظرم خانها با توجه به توقعات بالاشون باعث میشن هیچ پسری فکر ازدواج به سر ش نزنه
  • بهــزاد IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    13 1
    برای این معضل دلایل متعددی را میتوان نام برد که مهمترینشون : 1مشکلات اشتغال و اقتصادی پسران 2توقعات بیجایه طرفین 3مشکلات فرهنگی،اجتماعی و ترس از ازدواج بخاطر نمونه های موجود در سطح جامعه و....
  • احسان A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    33 1
    من انقدر مشکل تو زندگیم دارم که اصلا به ازدواج فکر نمیکنم
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    39 6
    در یک کلام تمام دختر های خوب تا آخر مجرد می مانند
  • بابك IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    29 2
    توجه كرديد هزار تا اخبار سياسي ميذاريد و حداكثر يكي دو تا كامنت دريافت مي كنيد ولي تا بحث مسائل جنسي يا ازدواج رو پيش مي كشيد با سيلي از كامنت ها مواجه مي شيد؛ به نظرم اين مسائل به جاي مصاحبه با ٥ نفر آدم بهتره به اصل مطلب بپردازيد؛ تغيير روابط در ايران ناشي از ورود ابزارهاي مدرن، سبك زندگي غربي و نوع مواجهه ما با مدرنيته ست شما هم اگه واقعا ميخواييد آسيب شناسي كنيد به اصل قضيه بپردازيد
    • روناك A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      7 7
      اصل قضيه تو حلقم؛
  • alex de angelo A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    24 10
    نمى دونم چرا احساس مى كنم اين به اصطلاح مصاحبه ها، به كلى ساختگى بودن
  • حسین IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    38 1
    اکثرا دنبال یه نفر بهتر از خودشونن واسه ازدواج، که اون بهتره هم اینارو نمیخواد و خودش دنبال یکی بهتر از خودشه.
  • فرزاد IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    17 9
    خانم ها و البته بعضی پسرها دنبال سفره حاضر و آماده می گردند که البته سفره حاضر و آماده تنوع هم درش هست و خیلی مسائل در آینده. به هر حال ساختن زندگی از صفر بین جوانان به ویژه خانم ها از بین رفته
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    12 0
    تنوع طلبی مردانتوقع بالا دخترانعدم درک متقابل خانواده و فرزندشرایط شغلی ناپایداروابستگی بیش از حد فرزندان به خانوادهetc مساویست با تمایل نداشتن به ازدواج
  • سینگل IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    28 3
    من مجردم، پس هستم.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    35 13
    آقا پسرا چرا اینقدر میگید دخترها پرتوقع هستند شماها که خودتون بیشتر پرتوقع هستید بدون اینکه تن به کار بدید دنبال دختر پول دار و همه چی تمام میگردید. ......
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    39 17
    من یک خانم هستم که اوائل انقلاب ازدواج کردم و متعهد به اسلام و شاغل بودن و تحصیل کرده بودن را از ملاک اصلی برای ازدواج می دانستم مهریه ام 14 سکه طلا بود و همه شرایطی را که از خواستگارم داشتم خودم داشتم علاوه بر اینکه از تمکن مالی پدرم هم برخوردار بودم ولی سعی میکردم روی پای خودم بایستم قبل و بعد از ازدواج ولی نمی دانستم که شوهرم با توجه به تمکن مالی و شغل و توانایی های من پا پیش گذاشته و مرا اصلا دوست ندارد ووقتی به این موضوع پی بردم که 2 تا بچه داشتم و الان 35 سال است که بدون محبت و دلسوزی و یک کلمه مصاحبت با شوهرم زندگی می کنم بنابر این من گول خوردم و بخاطر فرزندانم ماندم ولی از ازدواج آنها در سنین کم مانع شدم ولی کلا پسرهای جامعه قابل اطمینان نیستند
  • علی RO ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    51 3
    آقا صلوات بفرستید ....نخواستیم..
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    20 11
    سلام...اين گزارش به نظرم ساختگي بود...هرچند مطالب خوبي داشت
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    88 19
    تجربه شخصیم از زندگی اطرافیان نشون داده دخترایی که خونه پدر تو ناز و نعمت نبودن و اعتقادات و باورهای مذهبی دارن، زندگی پایدارتری واسه مرد ایجاد می کنن.
  • علی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    34 8
    من یه جوون 28 ساله دانشجوی دکتری هستم که خدا را شکر خونه و ماشین خوب از خودم دارم اما با این وضعیتی که تو خیابونا و دانشگاه و در کل جامعه دارم میبینم و میشنوم جرات ازدواج ندارم و الان یک سالی هست تصمیم گرفتم کلا ازدواج نکنم .
  • آرمان IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    76 46
    وقتی تو خیابون دخترا رو میبینی که در جمعهای چهار،پنج نفره پفک تو یه دستشون و گوشی موبایل تو دست دیگشون و صدای قهقهشون گوش فلک رو کر کرده،از خودم میپرسم واقعا اینا چطور میخوان یه زندگی رو اداره کنند و وقتی مادر خودمو میبینم که سی سال با دارو ندار پدرم ساخت و کوچکترین توقعی ازش نداشت،خجالت میکشم. البته ناگفته نماند که منم مثل خیلی از پسرای جوون دیگه نه کار دارم و نه پول و نه خیلی چیزای دیگه.
  • یه دختر A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    28 39
    با نظر الهام موافقم. قوانین تبعیض آمیز آدم را از آینده میترساند.
  • بی نام JP ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    59 13
    چه جالب پسر بدبخت هم باید مسکن بخره هم ماشین بخره 6 دانگ به نام دختره هم سرویس طلا هم مهریه اخرش بیاد حق طلاقم بده دختره دخترم بگیم ای وای من ابرو رو نگاه بالا چشات در اومده ، اونم بگه طلاق میخوام برید یه سر زندان چقد پسر زندانی بخاطر مهریه داریم ، حالا یدونه دختر بخاطر طلاق اگه پیدا کردین منم به عنوان یه پسر نه اعتماد دارم نه ریسک میکنم برم خاستگاری این دخترا درسم تموم شده میرم سر کار انواع تفریحات و دم دستگاه برا خودم میخرم دارم کیف دنیارو میکنم وسلام
  • انصاف IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    25 0
    به نظرم اگه شرایط رکود و مشکلات اقتصادی حل بشه و از طرفی یه کم دخترا و یه کم هم پسرا راحتر بگیرن زندگی رو خیلی خوب میشه. واقعا شاید الان یه پسر یا دختر بگن ازدواج چیه آزادی ندارم دردسر داره و .... ولی باور کنید وقتی زمان بگذره و سن بره بالا چنان احساس تنهایی میکنید که پشیمون میشین از اونهمه سخت گیری. اصلا نمیگم با دست خالی و صفر مطلق بیاین جلو ولی زیاد هم سختش نکنید. اگه طرفین همو واقعا بخوان با هم میشه ساخت خیلی چیزا رو
  • فرهاد IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    14 46
    37 سالشه و مجرد؟کدوم پسری یا بهتره تو این سن بگیم کدوم مردی به این زن اعتماد میکنه،بهتره که همیشه مجرد بمونه یا زن مردی بشه که بالای 50 سال باشه
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    42 1
    من با سن کم قبل سربازی ازدواج کردم عقلم نمی رسید تا اومدم چشام باز شه یک چیزایی بدونم عمه خانم مامان جون به رسم قدیم یک آشی برام پختند که اون سرش ناپیدا الان تو قلوم گیر کرده با یک بچه نه می توانم قورت بدهم نه می توانم بندازم بیرون. فقط توصیه من به جوانها ازدواج بکنید ولی با ان کسی که واقعا در قلبتان جا باز کرده .مجرد ماندن خوب نیست طلاق خوب نیست ولی ازدواج ناپخته هم خوب نیست .
  • سایه IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    44 3
    دختر ها همیشه در جامعه تحقیر میشن کاری به پولداراشون ندارم به اونام یه مارکی پیدا میکنن میچسبونن اوضاع جامعه ما بسیااااار فجیع شده ،بین جوانان بی اعتمادی و افسردگی بیداد میکنه ، و علت اصلی مجرد ماندن دخترها اینکه پسرها پا پایش نمیذارن چون بی اعتمادن میترسن و درامد ندارن ، کی به فکر اینهاس ؟ هیچکس
  • ولی غلامی IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    40 8
    بعنوان یک پسر از حرفای بعضی از دوستانی که نظر دادن تعجب میکنم یکی از دوستان به اسم "پدرام" گفته اطمینان ندارم خوده ما پاس بیافته تو همین شبکه های اجتماعی و کوچه خیابان دوست داریم با دخترا بریم بگریدم خوش باشیم اما موقع زن گرفتن که میشه میگیم اطمینان نداریم خوب اون دختری هم که با ما میاد بالاخره زنه یکی دیگه میشه اونی هم که زن ما میشه مگه دل نداره دوست داشته هرجوری میخواد زندگی کنه مهم اینه بعد از اینکه با هم پیمان زناشویی بستن به هم وفادار بمون زندگی شخصی هرکسی قبل از ازدواج به خودش مربوطه... والا وضع ما پسرا از خیلی از دخترا بدتره خودم هم یکی از اونا بعد نگین جرا همه رو میگی
  • رويا A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    62 8
    دختر مجرد ٤٣ ساله هستم، اوايل سختگير بودم هر كسي به دلم نمينشست تا اينكه سنم رفت بالا، از ابتدا توقعات مالي من كم بود و اهل تجمل گرايي و بريز بپاش نبودم، با همه جور آدم برخورد داشتم، هم اكنون مدرس دانشكاه هستم، و با خواستگارايي كه الان هم صحبت ميشم اكثرشون پيشنهاد معاشقه قبل از عقد را دارند، اگر پسنديدند عقد كنند اگر نپسنديدند كه هيچي ديگه، شرايط مادر شدن را دارم از دست ميدم، مگه من احساس ندارم؟ من نياز ندارم؟
    • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      28 35
      خب خودتون می فرمایید سخت گیر بودید کاش سخت گیری نمی کردید الان پسرها بیشتر دوست دارند مجرد بمانند و درگیر ازدواج نشوند من خودم 37 ساله ام و اصلا به ازدواج فکر نمیکنم. دردسرای ازدواج در همه مراحلش خیلی زیاده و ترجیح میدم تنها بمونم و بقیه عمرم رو با ارامش و بدون دردسر و طلاق و گرفتاری بگذرونم. ازدواج بیشتر الان شبیه یه معامله شده و اون حرمت و کترکرد خودش رو از دست داده
    • دختر33 ساله A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      29 13
      دیگه بی خیال شو بعضی چیزها تو تقدیر ادم نیست این معاشقه قبل از عقد رو به منم میگن.اتفاقا همین باعث شده دیگه با هیچ کس قرار ملاقات برای ازدواج نذارم.چونکه همه دست اخر یک همچین تقاضای زشتی می کنند.
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    51 14
    پسری هستم 28 ساله خداروشکر هم تحصیلات خوب دارم و هم مسکن و ماشین، درآمدم هم واسه زندگی 2نفره خوبه، 2سال هم هست قصد ازدواج دارم ولی تا الان نتونستم مورد مناسب خودم پیدا کنم، همه هم فقط بلدن بگنرسخت میگیری ولی به این دخترهای امروزی نمیشه به این راحتی اعتماد کرد اصلا مسئولیت پذیر نیستند
  • مادر بزرگ A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    21 4
    آقا پدرام که گفتین دخترا قابل اعتماد نیستن چون کافیه یه سری به شبکه های اجتماعی بزنید تا وضعشون دیده بشه ..... آیا همین وضع برای پسرا نیست ؟ آیا وضع پسرها را توی شبکه های اجتماعی ندیدین ؟ دلیل شما چندان منطقی وعاقلانه نیست ،وضع هر دو جنس در شبکه های اجتماعی افتضاح است و عدم اعتماد در هر دو جنس وجود دارد چاره ای بیندیشید
  • یکی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    19 1
    من هم پسری هستم که بعد از هفت سال تحصیل دانشگاهی و دو سال سربازی با 27 سال سن همچنان دنبال کاری هستم که بتونم غیر از خودم خرج دیگری رو هم بدم تا بتونم ازدواج کنم. اما کماکان ناموفقم. به نظر من وضعیت اقتصادیِ بد مانع بزرگتری از بی بند و باری برای ازدواج هست.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    14 17
    به نظر من اول توقعات وحشتناک دختران و مادرانشان و دوم استقلال اقتصادی زنان. دور شدن دختران ایرانی از هویتشان با شاغل شدن و دوری از محیط خانه و خانه داری.
  • هومن IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    26 21
    مجردی را عشق است .
  • بی نام EU ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    18 41
    دلیل دختران برای ازدواج نکردن؟ خوب دست پیش رو میگیردااااااا من با هر دختری که دوست میشم به هفته نکشیده حرف ازدواج رو میزنه منم میگم من اصلا قصد ازدواج ندارم ولی انقدر پافشاری میکنه تا مجبور شم از دستش فرار کنم به خدا دخترا انقدر حرف ازدواج میزنن آدم رو کچل میکنن میدونم ثبت کننده نظرات خانومه و نظر منو نمیزاره خخخخخخخخخخخ
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      16 3
      امثال شما باعث ميشن ازدواج نكنيم از كجا بفهميم مثل تو ابزيركاه نيست؟؟؟؟؟.
  • حسین A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    36 2
    آقا من جوون فوق لیسانس مهندسی میخام ازدواج کنم و با دختره هم صحبت کردم اوکی داده که کم توقع باشه ...ولی 1سربازی باید برم 2 سال.کار باید پیدا کنم و حداقل یکسال کار کنم که بشه کرایه خونه جور کرد.یکسال کارکنم وسایل زندگی بخرم.یکسال هم کار کنم خرج یک شب عروسیو جور کنم.حساب کردم اگه از الان به فکر باشم 5 سال دیگه میتونم ازدواج کنم.ینی دقیقا 32 سالگی.فکر میکنم مهمترین مشکل پسرا به ترتیب:1سربازی2شغل3مسکن...مسئولین اینارو حل کنن پایین آوردن سن ازدواج باما.
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    41 14
    متاسفانه فرهنگ غلط غربی که در ایران دو چندان به غلط الگو برداری میشه رواج پیدا کرده.همچنین تنقل گرایی.دخترا خیلی دوست دارند که با چندین نفر غیر همجنس در ارتباط باشند.چون اینطوری بیشتر خواسته های خودرو که هوسی بیش نیست عملی میکنند.البته پسر ها هم عین همین قضیه با این تفاوت که پسر ها بعد از همه اینکار ها بازهم بفکر تشکیل زندگی هستند.بدبختیه دیگری هم وجد داره که ازدواج سفید راج پیدا کرده . هر چیزی که جدید باشه جوان های امروزی بیشتر به اون سمت تمایل پیدا میکنند.چون هیچ گونه تعهد زندگی ندارند و ازاد هستند.عین روابط دوستی غلطی که رواج پیدا کرده.امیدوارم این مشکل یکروزی حل بشه اما به هیچ عنوان حل شدنی نیست
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    12 9
    حکومت با تغییر دو قانون بدون اعمال هزینه می تونه دو سد اساسی از جلوی پای ازدواج جوان ها رو برداره: 1 پرداخت مهریه رو از حالت نسیه به نقد تبدیل کنه . چون اگه همچین قانونی تصویب بشه که فکر می کنم نظر اسلام هم دقیقا این هست مبلغ مهریه یک رقم معقولی به خودش می گیره و چون در ابتدای امر پرداخت شده دیگه مرد به این فکر نمی کنه که ازدواج کردن می تونه به زندان رفتن ختم بشه و ثانیا پولی که مرد به عنوان مهریه پرداخت کرده اگرچه در اختیار زن هست ولیکن چون دوباره وارد زندگی میشه می تونه باعث رونق اقتصادی در هنگام زندگی مشترک باشه نه به عنوان مبلغی برای زمان طلاق 2 حق طلاق به خانم ها هم داده شود . چون در واقعیت اگر زنی نخواد ادامه بده نهایتا به خواسته اش می رسه ولی با کلی درگیری
  • بی نام EU ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    25 41
    ازدواج خوب نیست یه شب خوشیو یه عمر بدبختیو حمالی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    19 3
    مهمترین علت توقع بالای دخت وپسره که مانع میشه که جامعه تو بوجود امدن این خیلی مقصره،از طرفی من پسر می خوام زنم کدبانوی خونه باشه همه بگم چه عروسی یعنی سنت گرایی از طرفه دیگه می خوام به روز باشه نه اینکه بی بندوبار باشهیعنی در مقایسه با خانمهای اجتماع چیزی کم نداشته باشه که پسر کمبوداشو خارج از خونه پیدا کنه،تعهد تو جامه کم شده
  • ali IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    35 2
    کامنت گذاران محترم لطفا جنسییت خود را پنهان نکنید ...اگر اسم خودتان را نمی خواهید بنویسید اسمی مشابه بنویسید که خواننده متوجه شود که نظر یک مرد را میخواند یا نظر یک زن را...متشکرم
  • آرش IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    15 2
    مسائل مادی و اقتصادی خیلی مهمه خواهشا اینقدر روی جنبه های معنوی و احساسی ازدواج مانور ندید. احساسات نقش مهمی داره اما یک عمر زندگی رو شرایط اقتصادی هست که تضمین میکنه نه احساسات. بدون پشتوانه اقتصادی مطمئن زندگی جهنم میشه و آرامشی وجود نخواهد داشت.بنابراین هم دخترها حق دارن مادیات رو اولیت قراربدن هم پسرها.اینقدر جوانان رو سرزنش نکنید به خاطر خواسته های اقتصادیشون
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    16 2
    دلایلی زیادی است , ولی مهمترین عامل این است که الان دختران دیگر غیر سنتی هستند , ولی قوانین جامعه هنوز سنتی است. مثلا" عملا زنان دیگر از مردان تبعیت ندارند , حتی در مسائل زناشوئی , که با هیچ قانونی قابل اعمال نیست , ولی قوانین مرد ها را مجبور به پرداخت مخارج زندگی و مهریه می کند. یک وضعیت شتر مرغی نه سنتی , نه مدرنیته که بهتر است از خیرش گذشت.
  • کرمانشاهی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    10 2
    آی پسراآی دخترابااین افکاروایده ها بهتره همسرتان دختروپسرمصنوعی باشندتامشکلی پیش نیاد
  • بهار A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    51 3
    به نظر من ازدواج هم کردید بچه دار نشید ... اجازه بدید نسل بشر منقرض بشه . این انسان چه زمانی به رضایت میرسه ؟ در نسل پدران و مادران ما که اکثرا بیشتر زندگیشون به بساز و بسوز گذشت ، نسل ما هم به نوعی دیگه دچار مشکلن . کلا زندگی مزخرفه . هر تصمیمی که میگیرید چه تاخل چه تجرد فقط آدم جدیدیو به دنیا اضافه نکنید . همین ... من خودم هفت ساله که ازدواج کردم و خدارو شکر تکه ای از وجودمو اسیر این دنیای بلاتکلیف نکردم ...
  • بی نام DE ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    33 16
    فارغ از مشکل اقتصادی مشکل بزرگ دیگه ای وجود داره که ندیدم کسی بهش اشاره کنه اینکه پسرا ودخترا البته نه همه با ساده انگاری کارایی میکنن که دیگه کسی بهشون اعتماد نمیکنه مثلا دختر خانمی که هزار جور خودتو آرایش میکنی ویا تو سفره خونه سنی با آقایی که تازه آشنا شدی قلیون میکشی بهت قول شرف میدم احتمال ازدواج اون پسر با تو در خوشبینانه ترین حالت یک درصده و صد البته کسی به پسر بی بندوبار و لا ابالی که دنبال سوار کردن اینو اونه دختر نمیده ، بعضی از ما فکر میکنیم خیلی زرنگیم هر کاری کردیم کردیم بعدش یه پسر خوب یا یه دختر خوب نصیبمون میشه،غافل از اینکه فامیل و جامعه دورادور ما رو زیر نظر داره.
  • آرش IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    54 1
    ما دهه 60 ها واقعا بیچاره ایم ، بدنیا اومدیم تو جنگ بودیم بعدش رفتیم تو تحریم های بعد جنگ و... نه نوجوانی خوب داشتیم نه جوانی خوب : الانم با 30 سال سن مجردم . خوش بحال دهه 70 ها تقریبا وضعشون بهتر از ماست . خیلی هاشون ازدواج کردن چه دختر چه پسر. من الان خونه و ماشین و کار ثابت دارم اما دختری که با معیارهام بخونه نیست ، یعنی بوده اون موقع شرایط مالی من اوکی نبوده حالا هم که خداروشکر روبراه شده اکثر دخترای هم سن و سال ما ازدواج کردن . درک دهه هفتادی ها برای ما واقعا سخته ، خیلی رویایی فکر میکنن یه جورایی دیگه باید عادت کنیم به این وضع و بگیم خدایا همینم شکرت . به امید روزای خوب برای همه مجردا
  • جواد IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    46 1
    ظاهر بين شديم وقتي از اين دنيا رفتيم از همديگه ياد ميكنيم خيانتكار شديم دروغگو شديم بي اعتماد شديم بي اعتقاد شديم فكر ميكنيم خيلي بلديم ولي هيچ نميدانيم پرتوقع شديم ....... حقيقت ازدواج با هم ساختن با هم پيشرفت كردن تكامل با هم چون به صورت ذاتي به هم محتاجيم ولي چيزي كه اتفاق مي افته بعد ازدواج ضربه زدن به همديگه است واقعيت اينه كه فرهنگ با همسر بودن روو بلد نيستيم واقعيتي است كه وجود داره به نظرم توو اين زمينه نياز است توو كشور آموزش اساسي راه بيفته و گرنه اوضاع بدتر خواهد شد ازدواج براي تكامل است نه نابود كردن يكديگر اگه ميخواي كسي را نابود كني بهتره مجرد بموني
  • فاطمه RO ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    85 20
    سلام من یک دختر25 ساله ام مجرد.ایشالا همه عاقبت بخیرشن. 1.همه دخترا تو شبکه اجتماعی نیستند.2.همه پرتوقع نیستند.داشتن شغل برای یک پسر که پر توقعی نیست.ماشین وخونه مهم نیست.3.به تحصیلات ربط نداره من خودم دیدم بعضی محیط کار برا زنا مناسب نیست دنبال کار نرفتم .اما از درس خوندنم پشیمون نیستم.4.دخترای خوب اکثرا زیاد از خونه بیرون نمیرند ولگردی نمی کنند مخصوصا کسی که مثل ما فامیل زیاد نداشته باشند.وهم چنین همه پسرا هم بد نیستند.فقط مشکل اینکه چطور این آدم هایی که مثل هم اند به هم معرفی شوند؟ ازدواج یا ازدواج نکردن مهم اینه که سالم زندگی کنیم.خوب باشیم. به نظرم همه این مشکلات به خاطر ازدواج های غلط نسل قبل و ما از بزرگترامون یاد میگیریم.
  • بی نام US ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    21 5
    از نظر من تا وقتی استفاده ی درست از صفحات اجتماعی رو یاد نگیریم همیشه این مشکلات هست.تمامی مشکلات دوطرفست و نباید یک طرفه به قاضی رفت.باید یاد بگیریم زن نازه و مرد نیاز.اما تو جامعه ی ما احترام معنی نداره و نیازا پررنگ شدههمیشه همه چیز گردن سیاستمدارا نیست خودمونیم که مشکلات رو برای خودمون بوجود میاریم.
  • رویا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    41 5
    مادر یک دختر دانشجوی 20 ساله هستم و در عین اینکه براش آینده موفقی در زمینه تحصیل و اشتغال آرزو دارم و برای رسیدن به اون آینده از هیچ راهنمایی و حمایتی دریغ نمی کنم ،اما در عین حال دلم می خواد با پسری هم شأن خودش آشنا بشه و ازدواج کنه .خودم زندگیم را با همسرم از صفر و پا به پای هم شروع کردیم و مطمئنم اگر جوانها با این نگاه که شریک زندگی می گیرن نه بانک دار و نه خدمتکار ، به راحتی می تونن از پس همه ناملایمات بربیان و زندگی خوبی داشته باشن و بچه های موفق و سالمی تحویل جامعه بدهند. ما هم اول زندگی دانشجو و بیکار بودیم با کمک خانواده ها تونستیم پا بگیریم .منظورم از کمک صبر و همراهیشون بود و نصیحت های به موقع. الان بعضی خانواده ها آتش بیار معرکه هستن و نمی ذارن دو تا جوون به زندگیشون ادامه بدن.
  • نادیا A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    46 3
    به نظر جامعه دچار بحران وحشتناکی هست البته حق میدم به اقایان چون خیلی سخته بخوان ازدواج کنند به ما دخترها هم مجرد باشیم سخت میگذره امیدواریم همه بتونیم ازدواج کنیم
  • فرزاد A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    18 30
    هر 4 نفری که مصاحبه شدن شاغل بودن تو این اوضاع برای پسرا کار نیست چه برسه به دخترا دخترا الان کار رو به شوهر ترجیح میدن و نتیجش مجرد موندن دختراست برای افزایش ازدواج اولویت های اشتغال باید برای پسرا باشه نه اینکه این فرصتهای محدود شغلی رو هم بدن به دخترا
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    76 12
    اخه چطوری باید بیایم خواستگاری دخترایی که هیچی بلد نیستن فقط ادعا دارن فقط بلدن تو این مغازه اون مغازه بچرخن تنها چیزه مهم تو زندگیشون رنگ لاکشونه این دخترای لوس بهتره تنها بمونن اینا زن زندگی نیستن فقط راحتی میخوان حالا خوبه تو خونه باباشون هیچی نداشتنا ولی موقع ازدواج همه چی میخوان ماشین خونه بهشونم هیچی نباید گفت چون به خانم برمیخوره
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    28 2
    من به عنوان کسی که تازه ازدواج کردم و دوران تجردی رو هم گذروندم می گم که شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی خیلی سخته. اعتمادها کم شده، حریمها از بین رفته و خیلی اشکالات دیگه... مقصر هم همه آحاد جامعه هستند. امروزه همه به فکر خودشون هستن. و کمتر دست همدیگر رو می گیرن. وقتی خودمون به خودمون رحم نداریم آیا باید از دولت و یا هر نیروی بیرونی دیگه انتظار کمک داشته باشیم؟ شرایط معیشتی جامعه و فاصله طبقاتی به شدت خرابه و همه اینها به دلیل اینه که هیچ کس خودشو مقصر نمی دونه. همه ما به نوعی داریم سر خودمون کلاه می گذاریم. ای کاش هر فردی به اشکالات خودش بیندیشه و خودشو در درجه اول اصلاح کنه.
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    29 8
    من شخصا با اینکه دخترا مجرد بمونن مشکلی ندارم میل شخصیشونه باید مشکلاتشو در قبال عشق وحالش بپذیرن نوش جونشون ولی اینکه دائما دارن تجردشونو ربط میدن به بی عرضه گی پسرا این خیلی زشته
  • علی A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    34 4
    خانم "الهام" که نمی خواهد حقوقش سلب شود، آیا به معنای واقعی معتقد به برابری نصف نصف هست؟ امثال این خانم ها حق طلاق و ... را برای خودشان محفوظ می دانند ولی در عین حال مهریه بالا عروسی آنچنانی می خواهند و معتقند وظیفه مرد تامین مخارج و سفر و طلا و .. هست. یا سنتی یا مدرن، دوتاش با هم نمیشه رودل می کنین سن که بالا میره آدم ناخودآگاه سختگیر میشه و درگیر کار و اهداف دیگه ای واسه خودش در این مدت میسازهکار پول قدرت و... متاسفانه ما دنبال کیس ۱۰۰٪ ایم چنین کیسی نیست
  • مرضیه IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    16 61
    من 24 سالمه، تو شش ماه سه تا خواستگار رد کردم دلیلشم اینکه، یکی ب خاطر ظاهرش ب دلم نشست، یکی دیگه ب خاطر اینکه وضع مالیش زیاد رو براه نبود، سومیش هم تلفیقی از این دو تا بود ولی وضع مالیش از دومی بهتر بود.
    • مجرد A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      30 7
      تو که راست میگی
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    15 28
    بابا شما اصل ول کردید چسبیدید به فرع اوضاع اینقد ناجور که هیچ پسری دنبال دختر خوب نمیگرده دنبال دختر فشن مانند و به اصطلاح خودشون امروزی هستند
  • علي A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    31 3
    من 40 سال دارم و متاهل با تحصيلات و خونه و ماشين و شرايط مالي متوسط ازدواج كردم و همسرم تحصيل كرده و شرايط فرهنگي يكسان داشتيم. اما چندين بار بعداز ازدواج عليرغم داشتن روزهاي خوب پشيمون شدم. چون بنظرم بعلت سرعت رشد تكنولوژي، جنگ و اختلاف طبقاتي و افراط گری، جوان هاي دهه 60 به بالا دچار بي هويتي هستند. خودشون هم نمي دونند چي ميخوان و از چي خوشحال ميشن. همه چي رو سريع و آسان ميخوان و بلافاصله هم دلزده و بدنبال تجربه ديگرهستن. هيچ چيزي با هر شرايط مالي نميتونه طولاني مدت خوشحالشون كنه. نه بدست آوردن ها و نه ازدست دادن ها هيچكدوم براشون جدي و مهم نيست فقط دنبال هيجان و تنوع هستند. واسه همين تن دادن به ازدواج و تعهدي طولاني را سلب آزادي و سلب پيشرفت و اصولا ايجاد حس بد ميدونن.
  • مهندس مملکت US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    28 3
    من که تا 25 سالگی نشستم درس خوندم بعدش رفتیم سربازی حالا هم دنبال کاریم که اونم پیدا نمیشه اگه هم بشه هر چقدر هم مهارت داشته باشی که اونم زمان میبره،چقدر حقوقته شما بگید؟ حالا من چجوری جمعیتو افزایش بدم شما بگید؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    18 32
    یه دختر باید جهیزیه بده با این وضعیت تورم کم کمش 100 میلیون میشه اونوقت پسر حداقل نباید یه خانه از خودش داشته باشه اونوقت از وضعیت مهریه هم شکایت میکنند خب زیر بارش نروند مگر کسی زورشون میکند از اول به فکر باشند سر از زندان در نیاورند
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    41 6
    کامنتها نشون میده که جوانان ماچه دختر چه پسر به بلوغ فکری نرسیده اند هنوز
  • ناشناس IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    19 6
    سفر خارجی؟برو بابا
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    33 27
    پسرا مشکلی با مجرد بودن ندارن دخترا یه فکری به حال خودشون بکنن
    • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      14 81
      از قضا این مشکل پسراست این نشون به اون نشون که بعد چهل سالگی حالتون پرسیدن داره, هیچ وقت اینجور فکر نکن اونوقت بدبخت میشی برا تمام عمرت, دخترا به تنهایی خیلی راحت زندگی میکنن پخت و پز و شست و روب میکنن, به سلامتیشرن اهمیت میدن, از ارث و میراثی هم که میرسه استفاده میکنن و نسبت به پسرا باحوصله اند, بعنوان یه خواهر توصیه میکنم که تا دیر نشده ازدواج کنی,
    • بی نام RO ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
      13 3
      خانم بینام ببخشید یعنی پسرا از ارث و میراثی که بهشون میرسه استفاده نمیکنن ؟ ارث پسر که تازه 2 برابر دختر هست . تازه پسرا اولا اشپزی بلدن دوما نیازی به اشپزی ندارن الان تمامی غذاهای خانگی رو بیرون میفروشن حتی توی بقالی ها هم هست . پسرا وقتی زن ندارن نیازی به کار کردن بیش از حد ندارن پس در نتیجه وقتشون رو بین کار و تفریح تنظیم میکنن واسه همین سالم و سلامت میمونن . تازه این مردان متاهل هستن که سه شیفت کار میکنن و از شدت خستگی بیمار میشن
  • مهتاب A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    71 57
    با 47 سال سن ازدواج نکردم و کاملا راضی هستم .کی گفته که شما برای تجرد دختران روضه بخونید؟
    • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      45 41
      خیلی عصبانی هستی و مشخصه که ناراضی هستی از تجرد
    • ابى IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      39 56
      بايد هم راضي باشى چون تا حالا شانس ازدواج نداشتى از اين ببعد هم مطمئن باش نخواهى داشت پس همون بهتر كه الكى خوش باشى.
    • تینا A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
      13 61
      من تازه 40 ساله شدم البته هیچکس از رو ظاهرم تشخیص نمیده و همه فکر میکنن که 278 ساله هستم به لطف خدا و ژنتیک خوب ظاهر بسیار مقبولی دارم و خواستگار فروان داشته ام اما ازدواج هرگز اولویتی برای من نبوده. منزوی و ضد مرد نیستم اما شعار من این است تنهایی به مراتب بهتر از بودن با آدم نامناسب است. شاید فکر کنید سختگیر بودم اما دقیق نیست دلایل من برای ازدواج نکردن 1 وضعیت ناعادلانه حقوق زنان بعد از ازدواج. هرگز نپذیرفتم جنس درجه دوم باشم. 2 بدبینی و عدم اعتماد نسبت به مردان ایرانی در پی مشاهدات اجتماعی از سو استفاده ها خیانتها و قدرنشناسیهای مردان نسبت به زنان 3 هرگز تامین مالی یا فرار از تنهایی یا قضاوت و فشار اجتماع ملاک و انگیزه ازدواج برای من نبوده 4 تناقضات توقعات مدرن و سنتی مردان از زنان
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
      9 5
      دوغت رو بنوش خواهشا اونم تنهایی
  • ابى IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    50 25
    الان اكثر پسرها خودشون دنبال پارتنر هستن تا حمايتشون كنهقحط الرجاله جانم موازنه بهم خورده حالا دخترا اونقد منتظر خواستگار بشينن تا موهاشون رنگ دندوناشون بشه
  • کلیشه بند A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    37 8
    به خدا حوصله نوشتن ندارم.... تا مشکلات اقتصادی و معیشتی از طرف پسر، برطرف نشه، تجرد دختر خانم ها شکلی به نام اختیار اجباری به خودش می گیره.....
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    33 15
    استخدام دختر ممنوع سه....................
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    14 2
    جامعه رو خود خانمها با ایجاد رسوم عجیب و غریب و بالا بردن توقع به این وضعیت رسوندن والا بخدا مردها صبح ساعت 6 میرفتن سرکار تا شب کسی هم از رسومات ازدواج خبر نداشت خود خانمها دوختن و بافتن و الان هم یه غولی رو درست کردن به اسم ازدواج که بلای جون خودشون شده از زمانی که من یادم میاد به جان خودم فقط اضافه کردن تشریفات به مراسم عروسی و پیچیده کردن زندگی بود و تو بگو این دوستان یک گام در جهت ساده سازی ازدواج برداشته باشن برنداشتن. از خودشون نپرسیدن که خب من و اقدس و شمسی داریم این ازدواج رو پیچیده میکنیم عاقبتش چی میشه؟؟ به نفع جووناست یا به ضررشون؟ الان هم همونایی که زندگی رو پیچیده کردن طلبکارن که چرا اینجوری شده
  • سارا A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    42 0
    به نظر من مشکل اینه که اکثرا برای هم احترامی قائل نیستیم هم آقایون نسبت به خانمها و هم بالعکس. که ریشه فرهنگی داره حالا با هر طبقه و تحصیلاتی متاسفانه. اگر هم به هم احترام می گذارند معمولا ظاهریه و برای جلب محبت و توجه. که این ناشی از سطح فکر پایین، کمبودها، حسادتها و فرهنگ غلط غالبه. در خیلی از نظرها هم می بینیم که مثل دشمن در مورد هم صحبت میکنیم. بیایید به هم با هر جنس و قیافه ای احترام بگذاریم مهم نباشه برامون کسی مجرده یا متاهل یا مطلقه یا زن یا مرد یا سیاه یا سفید یا مسن یا جوون. ای کاش برای هم احترام قائل باشیم و زندگی رو برای هم راحتتر کنیم نه اینکه با برچسب زدن و سرزنش ، زندگی رو به کام هم تلخ کنیم. و حداقل ما باعث آزار دیگری نشیم
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    8 3
    درکل مجردی سخت میگذره بالتمام مشکلات مادی که دارم میخوام زن بگیرم خلاص توکل برخدا اره مریم جلو لیسانس دارم کارگری هم میکنم
  • زهرا A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    12 2
    به نظر من پسر ها توقشون خیلی بیشتر از دخترا هست یکی از پسر های فامیل را می شناسم 37 سال داره خودش نه تیپ قیافه نه موقعیت اجتماعی خاصی فقط معلم ابتدایی حالا که دنبال دختر برای ازدواج می گرده خیلی معیار های ظاهری براش مهمه پول و قیافه و قد بعد جالبش اینکه کم توفق از نظر مالی و خواسته های مادر مريضش را هم باید دختر مورد نظرش براوده کند . واقعا پرتوقعي و پرویي در چه سطحی یکی دیگه از پسراي فامیل ما که رفته همه خوشی هاشو با تمام دخترا کرده دنبال یک دختر محجوب و پول دار و با قیافه و خانواده ایده آل می گرده چند ساله خواستگاری رفته نتونسته ازدواج کنه میگه اگه دختر مورد نظر پیدا نشد ازدواج نمی کنم.واقعا چقدر توقع
  • دختر IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
    5 0
    من به عنوان یه دختر مجرد 23 ساله باید عرض کنم هیچ توقع بالایی برای ازدواج ندارم. یه مرد خوب فقط کافیه مهربون و خوش برخورد و دین دار باشه و تیپ و قیافه و وضع مالی هم اصلا مهم نیست. علت اصلی مجرد ماندن من هم اینه که با اینکه دختر خوب و نجیب و ساده ای هستم هیچ خواستگاری نداشتم و ندارم و باید بگم ناامید شده ام. همین.........