هشدار یک پزشک اجتماعی: در حال نزدیک شدن به بحران جنسی هستیم/ مستندی درباره سواد جنسی

دکتر سیدعلی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی می‌گوید: متاسفانه سیستم آموزش و پرورش بسته ما اجازه نمی‌دهد آموزش‌های متناسب با سن دانش‌آموزان به آنها ارائه شود.

فهیمه حسن‌میری: افزایش سن ازدواج كه در چند سال اخیر مرتبا از آن سخن گفته می‌شود، تبعاتی هم با خودش به همراه دارد؛ یكی از مهمترین این تبعات كه البته كمتر از آن سخن به میان می‌آید، چگونگی برطرف كردن نیازهای جنسی جوانان یا به عبارتی «زیستِ جنسی» است. این موضوع، جزو مواردی است كه جوانان، خانواده‌ها، كارشناسان و مسئولان ترجیح می‌دهند به آهستگی از كنار آن رد شوند و انكار را از پیدا كردن راه حل ساده‌تر می‌بینند. اما این پاك كردن صورت مساله، تنها ابعاد بغرنج‌تری به قضیه می‌دهد.

حالا این موضوع یعنی تغییرات زیست جنسی در ایران طی سال‌های اخیر، موضوع یك فیلم مستند قرار گرفته است. یاسر عرب، مستندساز جوان فیلم «یك پیشنهاد ساده» با گفت‌وگوهایی كه با كودكان، نوجوانان، جوانان، والدين و كارشناسان و صاحب‌نظران پزشكی و اجتماعی انجام داده، سعی كرده سواد جنسی قشرهای مختلف را بسنجد و آنچه زیر پوست جامعه می‌گذرد را نشان دهد كه شاید كاری انجام شود و تا از این دیرتر نشده،‌ فكری به حال آشفتگی جنسی شود.

در این مستند كه متشكل از سه بخش است، به‌طور صریح به موضوعاتی پرداخته شده كه كمتر درباره آنها سخنی گفته و شنیده می‌شود؛ مواردی از قبیل جای خالی آموزش جنسی به كودكان در مدارس، لزوم آموزش بهداشت جنسی در سن بلوغ، فاصله بین سن بلوغ و سن ازدواج، چگونگی برطرف كردن نیازهای جنسی جوانان در این دوران، تبعات، مشكلات و راهكارهای احتمالی برای روبه‌رویی با این مسائل.

در اولین اكران این مستند كه دیروز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، علاوه بر سازندگان این فیلم، پزشكان و متخصصان آسیب‌های اجتماعی نیز حضور داشتند و به بحث و بررسی درباره زیست جنسی در ایران پرداختند. دكتر سیدعلی آذین متخصص پزشكی اجتماعی و سایكوسكسولوژیست، دكتر عفت‌السادات مرقاتی خویی سكسولوژیست و دكتر فرشید مرادیان روانشناس و سكس‌تراپیست.

غفلت از آموزش‌های جنسی

دكتر آذین، با بیان این كه ساخت چنین مستندهایی نیاز امروز جامعه ماست، گفت: آموزش‌های جنسی مناسب هر سن باید انجام بگیرد در حالی كه ما از این آموزش‌ها غفلت می‌كنیم و متاسفانه سیستم آموزش و پرورش بسته ما اجازه نمی‌دهد كودكان، نوجوانان و جوانان متناسب با سنشان با این مسائل مواجه شوند.

این متخصص همچنین گفت: لازم است موضوع سلامت جنسی در قالب مراقبت‌های اولیه بهداشتی قرار بگیرد. در شرایط فعلی تعداد بسیار كمی كلینیك سلامت جنسی در كشورمان وجود دارد كه جوابگوی جمعیت كشورمان نیست و نیاز به مراكز تخصصی داریم كه مردم بتوانند با هزینه‌های كم به آنها مراجعه كرده و پاسخ مناسب سوالات و مشكلاتشان را دریافت كنند.

این سكسولوژیست در پاسخ به این سوال كه آیا به بحران جنسی در ایران رسیده‌ایم یا نه، گفت: آنچه می‌بینیم این است كه روزبه‌روز در رفتارها و محیط اجتماعی و نوع آسیب‌هایی كه رخ می‌دهد با تغییر مواجهیم. در شرایطی كه اینقدر تحولات سریع صورت می‌گیرد و ما برنامه‌ریزی نداریم، با خوشبینانه‌ترین حالت هم كه به شرایط موجود نگاه كنیم می‌بینیم به سمت بحران پیش می‌رویم.

او در پایان تاكید كرد: این كه بخواهیم كلمه بحران را برای شرایط موجود استفاده كنیم چندان علمی نیست چون متاسفانه آمارهای دقیقی نیز در دست نداریم، اما آنچه مسلم است این است كه از نظر برنامه‌ریزی،‌ تصمیم‌گیری، مداخله به موقع و ارزیابی تصمیم‌ها دچار بحرانیم كه این موارد ما را به سمت بحران جنسی پیش می‌برد.

فرهنگ تربیت جنسی نداریم

دكتر خویی نیز با اظهار خرسندی از اكران فیلمی با این موضوع در كشورمان، به لزوم تربیت جنسی از دوران كودكی اشاره كرد و گفت: بسیاری از مشكلات و آسیب‌هایی كه جوانان ما با آنها روبه‌رو می‌شوند به دلیل نداشتن تربیت صحیح جنسی است. اگر بپذیریم مغز، ارگانی است كه به فرد دستور می‌دهد چه كار بكند و چه كار نكند و به افراد این قدرت را بدهیم كه نسبت به خودشان شناخت پیدا كنند، می‌توانند هیجان‌ها، عواطف و احساساتشان را كنترل كنند و به دلیل هیجانی شدن در یك شرایط خاص، كنترل رفتار خودشان را از دست نداده و رفتار پرخطر جنسی انجام ندهند.

این متخصص با تاكید بر این كه فرهنگ تربیت جنسی نداریم گفت: در این مستند هم مدام از جوانان می‌شنیدیم كه نمی‌دانیم باید با این نیاز چه كنیم. این در حالی است كه اگر این افراد به شناخت درستی از خودشان دست پیدا كنند، نه لزومی به ازدواج زودهنگام است و نه لزومی به وارد شدن در عرصه‌های خطرناك رفتاری، بلكه می‌توانند محرك‌ها را بشناسند، از آنها دوری كنند و سلامت جنسی داشته باشند.

کودکان حتی حریم خصوصی را هم نمی شناسند

اما در ادامه این نشست دكتر مرادیان با بیان این كه شناخت نمی‌تواند تمام مسائل را حل كند، گفت: انسان فقط از شناخت تشكیل نشده و نباید هیجان‌ها و احساسات را فراموش كرد. هنگامی كه با اغلب افراد درباره روابط جنسی حرف می‌زنیم فارغ از این كه شناخت،‌ اطلاعات و تجربه داشته باشند یا نه، نوعی احساس اضطراب در آنها به وجود می‌آید بنابراین نمی‌توان گفت اگر شناخت وجود داشته باشد همه مشكلات حل می‌شود.

او با اشاره به مباحث مطرح شده در این مستند درباره آموزش ندادن نقاط حساس بدن به كودكان گفت: نه تنها نقاط حساس بدن به كودكان آموزش داده نمی‌شود بلكه آنها حتی با مباحثی مانند حریم خصوصی و مراقبت از خود نیز آشنا نمی‌شوند.

این روانشناس تاكید كرد: لازم است از دوران كودكی جرات‌ورزی و مهارت‌های تصمیم‌گیری و نه گفتن را به كودكان یاد بدهیم و فرزند ما بداند انسان سالم كسی است كه در مواقع لزوم می‌تواند به جای احساس اضطراب، احساس خشم داشته باشد و بتواند از خودش دفاع كند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 68
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    263 2
    مطمئنی در حال نزدیک شدنیم ؟ شما جا موندی رفیق
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    322 3
    این خانه از پایبست ویران است... ده سال دیگه این مشکلات بیشتر نمود پیدا میکنه.
  • رضا IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    تو مملکتی که رابطه جنسی جرم هست جایی هم واسه این موضوع در نظر گرفته نشده کسی حق نداره اظهار نظرهای بی مورد بکنه
    • محمد RO ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      44 76
      اقا رضا عزیز این روابط باید چارچوبی داشته باشه . رابطه ای که بخواد به بنیان اجتماع اسیب بزنه باید جرم باشه ودر اخرم که مقاله خوبی بود ممنون.
    • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
      18 1
      آقا محمد حتما شما متاهل هستین که دارین این حرفو میزنین. حرفایی که همه .... میزنن . الان من مجرد ، جوان ، به کسی هم که حق ندارم نگاه کنم . حق ندارم حرف بزنم . حق ندارم دست بزنم. باید چیکار کنم؟ فقط ی عده خاص حق دارن این کارا رو کنن... کسی حقیقت رو قبول نمیکنه . یعنی نمیخان قبول کنن...
    • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
      14 4
      چقدر منفی داریم . یعنی این منفی ها همه موافق روابط جنسی خارج از چارچوب هستن ؟؟
  • عرفانطلب IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    170 6
    سلام آقای دکتر احساس خطر نکن بلکه باور کن از بمب اتم بد تر و جامعه منظر چرخاندن کلید بمب هست گروه اول گودگان و جوانان خیالت راحت باشه در اپارتمانهای 60 متری یک خوابه همه چیز را از شما بهتر بلدند گروه دوم جوانان کمی جنبو جوش دارند اما تعدد دختر ها و بی مهری ها وناهمجاریهای قانونی دارند مبارزه میکنند ونون خوبی برای جراحان مخصوص می سازند و خیلی ها .... آخرش توی دادگاهها چه میشود شما بهتر میدانید گروه سوم چهل به بالا در اجرای مسیر های طلاق نداشتن ها از فقر که هر چه دارند به دانشگاهها بدند برای تحصیل و دو خوابه هم یکی به پسر و یکی به دختر خودشان تو پار میخوابند وعملا طلاق عاطفی هستند واز صبح هم با اخم از هم جدا وکنترل تلویزیون پناهسشان هست و همین جوانها وقتی بزرگ میشوند اصل را دروغ میداند
  • زهرا IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    جناب آقای سید علی آذین نوجوانی که در سن بحرانی بلوغ قرار گرفته صحبت کردن در مورد حتی تربیت جنسی او را تحریک میکند.یک نوجوان با خواندن حتی کتب مذهبی در رابطه با تربیت جنسی هم فیلش یاد هندوستان میافتد.یه آقایی میگفت برای دور شدن از تفکرات جنسی ورزش کنید.آقا ورزش خوبه اما چه ربطی به کاهش حس جنسی داره هبرادر من.ما نمی تونیم با نظام خلقت بجنگیم .یا رومی روم یا زنگی زنگ.یا اروپایی فکر کنیم که البته مخالفت تعالیم واعتقادات ماست یا اسلامی باشیم .بچه هامون زود ازدواج کنن فاصله بلوغ تا ازدواجشون زیاد نشه همین راه چاره ست.
    • بیدار IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      ازدواج کنیم ؟ تو خواهرت یا دخترت رو به یه آدم کم درامد یا بیکار میدی ؟ فرض که قبول کردی حالا با این بالا بودن هزینه ازدواج حاضری که جشن مفصل نخوای ؟ ما فقط خوب حرف میزنیم .....
    • محمد A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      51 6
      من با حرف "بیدار" کاملا موافقم و البته با حرف شما هم موافقم. من یه جوون 20 ساله هستم و تمام این حرفایی که نوشته شده رو خوب درک میکنم. ازدواج سریع تنها راه حل فعلی کشوره. ولی شما بگین چطور امکان داره؟ وقتی میخوای ازدواج کنی ، پدر و مادر طرف مقابل از تو همه چیز میخوان... خونه ماشین کار پردرآمد سرمایه زیاد. یه جوون با این وضعیت جامعه چطور میتونه اینا رو داشته باشه ؟ باید قبول کنید این نسل جدید نیست که مشکل داره بلکه خود شماها هستین که با خودتون درگیر هستین . اگه انتظارات بیش از حد و مضحک پدر و مادر ها نبود الان سن ازدواج اینقدر بالا نمیرفت این نظر من بود . تنها چیزی که به فکرم میرسید. یا علی
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      51 15
      آقای بیدار. یکی از بزرگ ترین بزرگ ترین مشکلات ما در زمینه این مسائل فرهنگ ساختار مردسالارانه ای هست که از جملاتی مث دخترتو بدی استفاده میکنه. شما که یه پله جلوتر رفتی پای خواهر رو هم وسط کشیدی. خواهر یا دختر یا کلا زن چیزی نیس که کسی بخواد بده یا نه. هرکس برا خودش تصمیم میگیره. هر زنی هم برا خودش تصمیم میگیره و به بقیه مربوط نیست. بحث مادیاتم دیگه لوث شده. خبر لطفاً بچاپ.
    • محمد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      12 4
      گل گفتي
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    تفکیک جنسیتی، اصلی ترین دلیل افزایش سن ازدواج؛ انصراف از ازدواج؛ ازدواج ناموفق و طلاق است.
    • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      حرفت خیلی غلط است،برو یه اماری از کشورهای اروپایی بگیر ببین سن ازدواجشان چقدر است،و همچنین آمار طلاقشون را روی هوا حرف نزن
  • روحا... IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    105 9
    راه حل هایی که تو جوامع اروپایی و امریکایی می تونه پیاده سازی بشه اینجا کاربردی نداره . فرض کن آموزش بهداشت جنسی رو به جوان و نوجوان اموزش دادی ؟ بعدش چی میشه ؟ چطوری باید به این نیاز پاسخ بده ؟ جامعه ما ظرفیت پاسخگویی به این نیازها و سوالات رو نداره و اینطوری که از شواهد پیداست تو این زمینه هم آینده خیلی بد تری در انتظارمونه
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    111 2
    شما یه سر به شهرکهای اطراف تهران بزن آمار دقیق میاد دستت.. ما حالا داریم روزگار خوشمونه سپری میکنیم
  • مانی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    81 3
    بحران جنسی یعنی چه ؟ در بحران جنسی چه اتفاقی میفته؟ شما که به همه طعنه میزنید خودتون در لفافه صحبت میکنید . توصیه شما به خانوادهها چیه ؟ حداقل در این موارد توضیح بدید. همه چیز را که دولت برای ما انجام نمیده . شما اگر راهکار مطمین دارید توضیح بدید ولی اول از همه نتیجه این بحران چیه؟
  • بی نام RU ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    116 7
    چيزي كه مثل غذا و تنفس از مهمترين ويژگي هاي خلقت است اما در رسانه هاي اين مملكت و در سطح جامعه تابو شده طبيعيه كه براش بحران هم ايجاد بشه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      12 81
      حرف مفت. انسان بدون غذا و تنفس می میرد. بدون این مساله کماکان حیات باقی ست و خیلی ها بر خودشان مسلط هستند.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      71 4
      بي نام دوم يه سوال. اگه غريزه جنسي نبود تو الان اينجا بودي؟. حالا متوجه اهميتش شدي؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    86 9
    به نظر من مشکل بیش تر جوونای ما خانواده ها هستن من خودم بیست و دو سالمه تا دو سال پیش وقتی نگاهم به یه دخنر نامحرم می افتاد پدر و مادرم کلی جنجال درست می کردم که چرا فاسد شدم هرزگی می کنم و کافر شدم و از این حرفا حالا اومدن اصرار دارن ازدواج کن بهشون میگم بابا تا حالا نزاشتین با یه دختر حرف بزنم با کی ازدواج کنم میگن همینی که هست منم راه خودمو انتخاب کردم . به دوستان و همسالا ی خودمخودم هم پیشنهاد میکنم از این رابطه جنسی یه تابو نسازن و با عقل و منطق بتونن شرایط رو تحلیل کنن
  • رامين A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    92 4
    بحران اقتصادي بحران فرهنگي بحران اب بحران جنسي بحران ..... توي بخش يا حوزه اي هست كه دچار بحران نباشيم اي بابا فكر نكنم تا ده يا بيست سال ديگه چيزي از ايران باقي مونده باشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    62 5
    خانه از پایبست ویران است .
  • راز IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    72 2
    تازه بعد از ازدواج هم این مشکل حل نمیشه. به قول یکی از دوستان بالای 99 درصد و به قول پزشکان همین در خبری در دو روز اخیر، بالای 70 درصد طلاقها به دلیل مشکلات و نااگاهی جنسی رخ میدهد
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    پسر من در تمام دوره تحصيلش جزء بهترينها بودحتي در المپياد رياضي چندبار در استان مقام آورد و در دوره دبيرستان هم در تيزهوشان قبول شد درست پس از بلوغ فاتحه درس ومشق را خواند رتبه كنكورش شد هشت هزار من مطمئنم اگر مشكلات جنسي اين بچه حل ميشد حتما يكي از نخبه هاي اين كشور ميشد
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      53 19
      یعنی فقط پسر شما مشکل داره؟یعنی اگر دختر هم داشتین همین نظر رو میذاشتین که دختر من بعد از بلوغ فاتحه درسش خونده شد و اگر مشکلات جنسی ش حل میشد حتما یه نخبه میشد؟شما باید به فرزندتون آموزش صحیح میدادین که هر چیزی جای خودش رو داره و نیاز جنسی هم یه نیازه که باید رفع بشه اما در زمان خودش.بچه ت رو با شعور و با فهم بزرگ میکردی و کمکش میکردی و بهش این اطمینان رو میدادی که در زندگی کمکش میکنی. تا اون میفهمید شما پشتیبانش هستی اون وقت اونم با این نیاز کنار میومد و درسش رو میخوند و زن هم زود واسش میگرفتی تا خیال جسمی و روحیش راحت میشد.والدین عزیز کم کاری خودتون رو گردن دیگران نندازین.نه بچه تربیت میکنین نه چیزی ولی توقعتون خیلی بالاست.
    • soroor IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      36 2
      یعنی چی؟ دوران بلوغ که فقط به مسایل جنسی ختم نمیشه که شما تغییر رویه پسرتون رو به اون نسبت میدید. از لحن حسرت گونه شما معلومه، پسرتون به شدت تحت الامر شما بوده و در دوران بلوغ سرکش شده. دلیل تغییر رویه پسرتون رو در رفتار والدینش جستجو کنید.
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      30 18
      ببخشید ایشون کی بالغ شده؟ بعد از المپیاد؟ بعد از دبیرستان؟؟
    • شکست A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      19 4
      این پسر شماست ؟ من خودم ی زمانی اونطوری بودم . از راهنمایی تو تیزهوشان بودم بانمرات خوب اخرین سال کنکور همه چی عوض شد رتبم بجای سه رقمی شدن مثل همکلاسیایی ک درسشون ضعیفتر بود شد 18000
    • رها RO ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      8 52
      خب پدر یا مادر عزیز؛ کمکش میکردی و با یک ازدواج درست نمیذاشتی مشکل جنسی براش پیش بیاد
    • کاظمی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      10 54
      باید برایش یک دختر خوب عقد می کردید و با خانواده دختر خانم به صورت مشترک،هزینه زندگیشون رو که نیازی به خانه مستقل هم فعلا نداشتند، می دادید. این هزینه رو باید جزو هزینه ضروری این آدم مثل هزینه کلاس زبان لحاظ می کردید. مشکل حل میشد
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
      5 3
      شما از کجا فهمیدید که مشکلات جنسی دلیل افت پسرتون بوده بچه ها در دوران بلوغ مشکلات فراوانی دارند بسیار سرکش و لجوج می شوند شاید بدلیل همین موضوع افت کرده
  • محسن GB ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    111 3
    هر وقت فرهنگ راستگویی و درستکاری و احترام به حقوق دیگران و زندگی اجتماعی و .... را یاد گرفتیم آنوقت میرویم سراغ سایر مسائل فرهنگی و در راس آنها هم فرهنگ مسایل جنسی فرهنگ رانندگی هم یادم رفت
    • یک دختر A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      62 5
      خیلی از نظرت خوشم اومد.ما چی مون درسته که این مسایلمون باشه.تازه خیلی اوقاتم تو ایران کسی که عاشق میشه گرفتار میشه.اینقدر طرف مقابل اذیتش می کنه همه جوره میچزونتش.رابطه جنسیه بدون عشق و صداقتم که همه میدونند چه مدلیه.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    29 0
    همه ي اين مسائل به علت عدم آگاهي از مدرنيته ست و نحوه ي برخورد ما با جهان و روابط مدرنه، جهان ايراني در حال تغيير، نظام ارزشي ما در حال تغيير و تنها راه مواجهه با اين مسئله شناخت دقيق جهان و مدرنيته ست؛ تابوي جنسي بايد شكسته بشه، در رسانه ها و مراكز آكادميك در موردش بحث بشه، تا به تدريج اين مشكلات رفع بشه
  • مجتبی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    32 0
    در عصری که زندگی می کنیم عصر اینترنت و ماهواره و تلفن همراه با برنامه های نرم افزاری پیشرفته لاین و وایبر و ..... پس خودمان را گول نزنیم بچه ها خود به خود با مسایل نجسی روبرو می شوند و بایستی اموزش لازم رو ببینند وگرنه فاجعه بزرگی در نسل جدید بوجود می اید البته در کل دنیا مسایل جنسی فرهنگ سازی شده و حل کردنند ما کی می خواهیم حل کنیم خدا مودونه........................
  • مظفرخان IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    29 1
    بحران جنسی بحران اقتصادی گرانی بیکاری بی مسکنی بد مسکنی بی پولی رکود سن بالای ازدواج ......... بیخیال تا شقایق هست باید زندگی کرد
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    27 0
    این چیزها دیگر بزای نسل جدید مهم نیستن. از بیست سال پیش باید فکر می شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    35 2
    يک پيچ که قرار است توليد شود و به مهره ديگري بخورد، حتي بعد از اندازه گيريهاي بسيار دقيق، در کارخانه تست مي شود اما در اين مورد دختر و پسري که قرار است با هم ازدواج کنند هيچ سنخيتي با هم نداشته چرا که هيچ فرصتي در زندگيشان براي درک و تفاهم متقابل به آنها داده نمي شود و محل کار، تفريح و تحصيل و حتي تردد آنها را جدا مي کنند و ارتباطشان را جرم و گناه و فساد اخلاقي و ديني مي دانند که پيامدش همين مي شود که اشاره کرديد يعني بحران جنسي، ازدواج ديرهنگام و طلاق زودهنگام، ترس، شک و بدبيني و عدم تفاهم متقابل، شرايط سخت و مهريه هاي سنگين.
  • روزبه A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    26 14
    یکی از عواملی که فکر کنم به باین اشفته بازار کمک بکنه احیای پروژه خانه عفاف هستش که حد اقل از یک مسیری که تحت کنترل حکومت هستش این نیاز ها رفع بشه . حداقی این قضیه ساماندهی می شه و از نظر بهداشتی هم تحت کنترل در میاد.. کلاه برداری و سوء استفاده هم تو این داستان خیلی کمتر میشه.کلی شغل هم ایجاد می کنه.بطور کلی هر چیزی که زیرزمینی باشه کنترلش غیرممکن تر و خطراتش بیشتره.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    6 9
    الان موضوع تحقیق و تحلیل جامعه ، آموزش است ؟ تمایلات جنسی رو که آموزش نمیدن راههای پاسخ به تمایلات جنسی قابل آموزش هست . فرض کنیم راههای پاسخ دادن به نیازها جنسی طبق کتب علمی آموزش داده شد آیا در کشور ما اجرایی است ؟ بنابراین جامعه یک تناقض گیر کرده از طرفی فضای تقریبا نامحدود مجازی و از طرفی فضایی واقعی جامعه و محدودیتی آن بنابراین به نظرم نمیشه در این خصوص کاری کرد و باید روال طبیعی این رخداد اجتماعی رو نظاره کنیم مگر اینکه علمای حوزه دینی وارد عمل بشوند
  • مهدی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    66 1
    انقدر جک نگید.خیلی وقته بحران که هیچ تبدیل به فاجعه شده.کم نیستند دوستای 30 سالم که هنوز شرایط ازدواج رو ندارن یعنی 15 ساله که دارن این میل رو سرکوب میکنن...فقط بلدین یه مشت شعار پوچ و توخالی بدید
  • ام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    31 10
    به قول يكي از بزرگان بايد جايي براي تخليه اينجور إحساسات قرار بدند مثل خانه عفاف تا هم اموزش باشه براشون هم تخليه جنسي بشن وسلام
  • علي IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    29 0
    متاسفانه داريم تو اين مملكت اشتباه حركت ميكنيم و چوب همين رو مردم بلاخره ميخورن
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    21 4
    حرف شما متین که آموزش لازم است. ولی‌ کافی‌ نیست. نیاز جنسی‌ با آموزش برطرف نمی‌‌شود. تنها راه برطرف کردن نیاز جنسی‌، همانا آمیزش جنسی‌ است که فکر می‌‌کنم موافق باشید سالم‌ترین آن از طریق ازدواج حاصل می‌‌آید. پس باید شرایط ازدواج را برای جوانان مهیا کرد. از بهبود اقتصاد گرفته تا تغییر فرهنگ سخت گیری‌های بیش از حد خانواده ها. خود من نزدیک بود سر همین سخت گیری‌های خانواده بی‌خیال ازدواج بشوم. خدا رحم کرد که خانواده‌ها کوتاه آمدند. یک نکته دیگر هم رادیو تلویزیون است. اگر همه فیلم‌ها و سریال‌ها آدم‌های متأهل را بدبخت و گرفتار و ناراحت نشان دهند کمکی‌ به ازدواج و در نتیجه مشکلات جنسی‌ نمی‌‌کند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    41 1
    من یه دبیرم رابطه ام با دانش آموزها خوبه. واقعاً موندم چکار کنم، خیلی دوران سختی شده. بهترین دانش آموز من در سن 17 سالگی تا حالا بالای 20 مورد رابطه جنسی با هم جنس ها و جنس های مخالف خودش داشته. از هرکس هم مشاوره میگیرم که چکار میشه کرد نمیدونه
  • با نام 1 IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    37 0
    کاش خدا با آدم حرف میزد چون انگار جز خدا کسی واسه این بحران جنسی راهکاری منطبق بر همه ی شرایط جامعه کشور ما نمیتونه ارائه کنه.تو راهکارا اختلاف نظر هست ولی راجع اهمیت پیدا کردن راه حل فوری همه ی ما اتفاق نظر داریم.اگه بگم 70درصد ناهنجاری های جامعه ی ما به این قضیه برمیگرده بیراه نگفتم بدون آرامش داشتن نمیشه از یه عضو جامعه انتظار داشت مسولیت های فردی و اجتماعی شو به خوبی انجام بده کسی هست انکار کنه که رابطه جنسی یکی از مهمترین راههای کسب آرامش هست؟؟بنده 29 ساله م هست تا بحال رابطه ای نداشتم و خدا تنها شاهدم هست به هر کی میگم باورش نمیشه آدمی نیستم مشکلی داشته باشم فقط خواستم به هنجار جامعه ام احترام بذارم ولی انگار خیلی ها رعایت نمیکنن ارزش دیگه این نیس که پایبند باشی ادامه دارد
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    24 48
    صیغه والسلام
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    36 1
    نیاز جنسی مثل هر نیاز دیگه باید برطرف بشه ک اگه نشه مشکلات روحی عجیبی ب وجود میاره توو این شرایط اقتصادیم ک خیلی سخته ازدواج پس ما جوونا چی کار کنیم؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    19 0
    هرچقدر هم سمینار و همایش بذارن همش بی فایده ست مسیولین باید بفکر جوونا باشن که نیستن و فقط تو حرف میگن هستیم، بشخصه به حرف هیچ دولتمردی اعتماد ندارم اصلا گیر کار اینه که دولتها تو ایران هیچوقت اراده و استراتژی برای جوونا و آیندشون چه از نظر شغلی،روانی و جنسی ندارن اصلا انگار نه انگار باید یه جامعه رو از دوران کودکی پرورش داد و برای آیندش برنامه ریزی کرد که خب دولتهای ما همیشه ناتوانن چون جواب منطقی و کاربردی برای بخصوص این مسایل ندارن و به بن بست خوردن حالا اینا اومدن میگن 10سال دیگه قراره.... خخخخ هر عقل سلیمی با دیدن الان میدونه آینده چه خواهد شد
  • رضا US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    68 62
    من 26 سالمه نه کار دارم نه ازدواج کردم نه میتونم حالا حالا ها ازدواج کنم از 15 سالگس که به بلوغ رسیدم تا سالان چجوری خودم کنترل کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟ بهترین راه اینه که بصورت قانونی و شرعی خانه عفاف بازگشایی بشه تا اکثر خونه ها تبدیل به خونه فساد نشه. اینجوری ذهن همیشه آروم و هر وقت نیاز داشته باشی به ... میری برطرفش میکنی
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      35 52
      راه حل شما اینه؟؟خانه عفاف؟؟متاسفم...
    • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      37 25
      کاملاً درسته
    • بی نام US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      11 0
      « بازگشایی» رو خوب اومدی خخخخخ
  • مجید IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    21 3
    " بسیاری از مشكلات و آسیب‌هایی كه جوانان ما با آنها روبه‌رو می‌شوند به دلیل نداشتن تربیت صحیح جنسی است" "نه لزومی به ازدواج زودهنگام است و نه لزومی به وارد شدن در عرصه‌های خطرناك رفتاری، بلكه می‌توانند محرك‌ها را بشناسند، از آنها دوری كنند و سلامت جنسی داشته باشند" این رو که سال 78 تو دبیرستان شاید درس معارف به ما میگفتن. یعنی وقتی گشنه ت شده برو کتاب بخون تا از گشنگی دوری کنی، باید محرك‌ها بخوانید غذا را بشناسید. خداییش خود متخصص هم این حرف رو قبول نداره..جایی که قبل از ازدواج هیچ چیز در رابطه با نیاز جنسی مجاز نیست اموزش به چه درد میخوره
  • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    7 0
    اصل رابطه غیر قاونویه. آموزش بدن که چی بشه؟ با وضع اقتصادی کنونی تا سرمایه نداشته باشی حتی بهت اجازه نمیدن بیای خواستگاری و ردت می کنن. اصلا نمیذارن کار به حرف زدن برسه تا شاید آدم خوبی بودی الان هم که اکقرا بیکارن. منم بیکارم. خیلی ها خیلی از کارها رو هم به عنوان شغل قبول ندارن و طبیعتا رد میشی. من خودم 2 جا اقدام کردم گفتن طرف قصد ازدواج نداره. من منتظرم ببینم اون دو نفر به چه کسی بله میگن اون طرف چی داره که مثلا من ندارم با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه. شما تا 100 سال دیگه بگو برو ازدواج کن. هر کسی میگه برو زن بگیر به جوان بیکار و بدون سرمایه دختر نمیده حالا هرچقدر هم طرف خوب باشه
  • بی نام US ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    2 3
    متاسفانه این نسل جدید چیزایی رو که حتی تو خارج از کشور تا یه سنی به بچه ها نمیگن از بزرگسالا بهتر میدونن و بعضا سعی در امتحان کردنش دارن
  • بی نام DE ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    64 4
    ملتی که تو رابطه جنسی وا مونده دیگه تو بقیه چیزا پیچیده مثل پیشرفت اقتصادی، سیاسی، علمی و ... رو خدا خودش رحم کنه.
  • محسن IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    4 1
    دم همتون گرم که فکر زن دادن به ما هستید زودتر تصمیم بگیرید کار داریم
  • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    6 1
    باید پذیرفت که نیاز جنسی باید حل بشه . وقتی شرایط ازدواج فراهم نیست و سن بلوغ کاهش یافته بهترین راه کار خانه عفاف یا ازدواج موقته.......
  • پیغام خدا A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    1 2
    وقتی تربیت مشکل داشته باشه واعتمادبین اعضاخانواده نباشه وازطرفی آدم بی اراده باشه خیلی راحت به فسادمیفته بعدجامعه رومقصرمیدوه چرااینقدربی اراده ایم که گناه میکنیم ومیگیم تقصیرمانبود خداراه حل به ماگفته:پسرامواظب چشمتون باشین هرزه نشه. دخترا مواطب حجاب وعفاف والبته چشمتونم باشین مادرپدرا وحتی تک تک اعضا جامعه سخت نگیرین جوونا رو کمک کنید زودازدواج کنن ثواب داره ۰راستی چون دارایی هایی که خدا به دخترا داده ببشتر مثل زیبایی ظرافت حیا و۰۰۰پس توصیه بیشتری برامواظبت از اونا کرده چون اگه بااین همه جاذبه باعث تحریک مذکری بشن آتیش غریزه جنسی زن ومرد روباهم میسوزونه
  • سیامک IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    5 0
    واقعا آنهایی که میگن ازدواج فقط راه حله واقعا فکر کردین عاقبت طلاق های بعدیش رو ... همین ازدواج های بدون شناخت که وضع طلاق شده این که میبینین مخصوصا اگر در سنین پایین اتفاق بیافتد و اونهایی که میگن خانه عفاف باشدمشکل حل میشود مگر الان نیست ؟بهتر است تفکر مردان به زنان و زنان نسبت به مردان را درست کنیم .شریک جنسی داشتن و متعهد بودن بهش یه موضوعیه که از سن 18 سالگی باید باشد تا دو طرف بتوانن درک کنن طرف مقابل انتظارات و خواسته هایش چیست فقط شامل رابطه جنسی نیست.شما که میگویید طرف تا 25 یا 30 سالگی نیازشو سرکوب کنه آیا فکر میکنی بعد از این سرکوب از نظر جنسی ادم سالمی هست .شاید این گونه گمان کنی که قطعا نیست .سرکوب کردن هر چیزی و منع کردن هرچیزی تبعاتی دارد که الان به طور مخفی شاهد آن هستیم
  • مرتضی IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    1 1
    با سلام توصیه میکنم ابتدا مستندی که در این رابطه ساخته شده است را حتما حتما ببینید بعد اظهار نظر بفرمایید .
  • با نام 2 IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    4 0
    من راهکار متناسب با همه ی شرایط جامعه ما رو پیدا نکردم هر چند خیلی رو این موضوع فک کردم. فقط میدونم تا این قضیه حل نشه انواع ناهنجاری هایی مثل خیانت که داره تو جامعه بیداد میکنه و متاسفانه مسئولین بنابه به یه اصل نانوشته تو ایران که نباید خبری رو که تبعات روانی داره اعلام بشه هر چند در مرز بحران هم باشه اعلام نمیکنن.مسولین عزیز دریابید استعداد های ناب ایرانی رو که بخاطر یه نیاز طبیعی و فطری به راه های هرز میرن.ما ملت ایرانیم با این همه قدمت با این همه ثروت با این همه استعداد حیف بخدا سر این موضوعات جوون ما وقت شو هدر بده. دینم میگه مواظب نگاه ت باش و الا سر وکارت با جهنمه. جامعه ام میگه به هنجارا احترام بذار و الا مجازاتای مدنی در انتظارته یکی هست نگه این کار و نکن و راهکاری شدنی بگه.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    4 0
    همه توی این کشور فقط حرف میزنن، حتی وقتی میخوان عمل کنند هم فقط حرف میزنن. واقعیت اینه که جوانان هیچ جایی در برنامه ریزی ها و آینده ی کشور ندارند و فقط در مواقع خاص از نام و جمعیت جوانان سوءاستفاده میشه. مگه میشه جوان، آینده ساز و مملکت ساز و پیش برنده ی جامعه و... باشه با این همه مشکل وبحران جنسی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و ... ؟؟؟ اینجا فقط استعدادها و انرژی جوان ها تلف میشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    8 1
    ملت ایران فقط به فکر چشم و هم چشمی هستند .به بقیه مسائل کاری ندارند
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    11 1
    فقط جایی برای ارضای جوانان لازم است خانه عفاف یاهر نامی دیگرفقط لازمه خیلی هم دیر شده
  • حسین A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    4 0
    محتویات گوشی بچه دبستانی ها رو یک نگاهی بکنید، عمق فاجعه را درک خواهید کرد